hond bijt jonge pup dood, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:16

Dit is toch helemaal niet te vergelijken met de situatie die jij schept? Dit was een hond op een vreemde plek, die vergeten was om uit te laten, die geconfronteerd wordt met iemand die hij niet kent en die hem zomaar loslaat uit zijn bench. Sja sorry, maar dat vind ik teveel menselijk fouten om de hond daarvoor een spuitje te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:24

Ik vind het dan weer een menselijke fout teveel van de eigenaar om te "vergeten" vertellen dat de hond vroeger al eens als pup tijdens een puppycursus een andere pup te pakken heeft gehad...

pmarena

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:31

Wat ze verder met de hond doen moeten ze zelf weten , maar ik zou 100% dezelfde keuze maken als die je nu in gedachten hebt :j

Hond niet op mijn erf en mijn dieren of kinderen niet in dezelfde ruimte als deze hond.

De hond zal er heus 1 of andere reden voor hebben gehad om te doen wat hij heeft gedaan , maar als hij zo makkelijk een pup om zeep helpt en zijn eigenaar er bovendien ook zo makkelijk over denkt , dan zijn dat 2 hele goede redenen om het gevaar niet op te zoeken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:14

Inderdaad, pmarena, dat is nog de beste oplossing, en getuigt van een gezonde dosis gezond verstand. :j

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:27

Ik heb inderdaad toen 2 honden opgevangen. Als je ze als buitenstander zag hadden veel mensen de reu meer kans gegeven omdat die in ieder geval naar je toe kwam, maar de teef was echt een kat uit de boom kijker terwijl de reu de dominantie zelf was. Hij loerde ook naar de achterbenen van de paarden zodra ik de boxen opendeed op een manier die ik niet vertrouwde. Wat er met de schapen gebeurde was voor mij inderdaad een bevestiging.

De situaties zijn inderdaad niet vergelijkbaar. De Dober is van zijn erf gegaan naar de schapen. Hij heeft uiteindelijk er niet 1 gedood, maar we waren er snel bij en konden hem corrigeren. De Staf was niet op zijn terrein en pakte een pup. De Dober had een zeer zwaar en slecht verleden met zeker weten mishandeling en ondervoeding, de Staf had een halve dag in de bench gezeten... Er zijn veel verschillen, maar ik denk dat het moeilijk is om exact vergelijkbare situaties te vinden..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:29

slimmerik schreef:
mistery schreef:
Ik vind in dit geval niet dat de hond ingeslapen moet worden. Nee het is niet ok dat de hond zomaar een pup doodbijt, MAAR met een beetje menselijk verstand had dit zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Daar kun je moeilijk de hond de schuld van geven.

Ben ik het niet mee eens. De hond werd losgelaten om naar buiten te gaan. In plaats daarvan ging de hond om de bench heen en greep zonder pardon achter de bench de pup. Dan is er imo maar 1 oplossing. Deze hond was duidelijk op de kill uit. Kronkel in de kop dus.

Misschien wilde hij ZIJN bench wel beschermen.
Waarom moet het toch altijd gelijk voor de kil gaan
Wij hebben geen flauw benul waarom deze stafford dit heeft gedaan.

mistery schreef:
Dit is toch helemaal niet te vergelijken met de situatie die jij schept? Dit was een hond op een vreemde plek, die vergeten was om uit te laten, die geconfronteerd wordt met iemand die hij niet kent en die hem zomaar loslaat uit zijn bench. Sja sorry, maar dat vind ik teveel menselijk fouten om de hond daarvoor een spuitje te geven.

Hier ben ik het helemaal mee eens

Varekaj schreef:
Ik vind het dan weer een menselijke fout teveel van de eigenaar om te "vergeten" vertellen dat de hond vroeger al eens als pup tijdens een puppycursus een andere pup te pakken heeft gehad...

Citaat:
Ik heb haar nog gezegd dat ik de hond van schoonfamilie ergens niet vertrouwde (onderbuikgevoel) en dat ze die dag wel goed moest oppassen met haar pupje. De hond had 1 keer bij pupiecursus een andere pup bij de poot gepakt (niks ernstigs) maar verder nooit iets gedaan. Toch vond ik de manier waarmee hij omging met onze honden iets verontrustens hebben. Hij greep in zijn spel altijd naar de nek...

Dit wisten ze wel, zie OP.
Mijn pup speelt ook lomp, grijpt ook de nek in, heeft zelf nu een gat in haar lichaam door een andere pup ivm te ruw spelen.
Tja dan gelijk maar afmaken die handel LEVENSGEVAARLIJK :')
TS heeft gezegt dat ze de hond NIET vertrouwt dat ze moest oppassen met haar pupke.
Als haar zus dan toch zo naief is om pup mee te nemen naar een wild vreemde hond, tja dan zou het kunnen gebeuren dat het zo afloopt zoals het nu is gegaan.

Erg sneu allemaal...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:44

marielle231 schreef:
Dit wisten ze wel, zie OP.

Dat hadden ze ooit eens lacherig verteld en hoe ernstig het toen bedoeld was vertellen ze nu pas... Ik wist dus wel dat hij niet lief was geweest tegen een andere pup, maar (daar gaan we weer) wist de omstandigheden niet en stelde zoals ze het vertelde niks voor. Toen ze het na het incident noemde dacht ik echt; oja zoiets hebben jullie weleens genoemd... Echt weten dat hij zoiets zou kunnen doen? Nee als we dat wisten was dier hond nooit op mijn erf bij mijn honden en kids geweest.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:13

LimaMambo schreef:
een hond in laten slapen omdat het een schaap heeft gepakt zou ik nooit doen :n

Waarom niet?

Dit kan ik dus totaal niet snappen, zo'n reactie. Wat geeft die hond t recht om een wolbaal dood te bijten? Helemaal niks! En mocht je zo'n hond laten leven, dan zal ie als ie de kans krijgt t later weer doen!

Hier word ik echt boos over. Jaren geleden toen ik nog heel klein was, liep er in de buurt een schapenkiller rond. Deze hond had (bij verschillende schapenhouders)binnen een week 15 schapen doodgebeten en nog eens 12 waren verdronken in een sloot omdat ze in blinde paniek erin waren gerent.
Toen heeft mijn vader in overleg met andere eigenaren besloten tot waken bij de weides 's nachts. Na 2 nachten is de hond op heterdaad betrapt en m.b.v. de aan wezige jagers afgeschoten. Na sectie bleek dat de hond dié avond al elders op rooftocht was geweest, getuige zijn maaginhoud...
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 24-07-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:16

Dan kunnen we alle vrij los lopende katten ook de kogel wel geven, want wat geeft ze het recht om onschuldige fladderaars dood t bijten?
Instinct is instinct.
Zolang wij onze dieren goed opvoeden en wanneer dit niet lukt, zorgen dat ze hun grenzen niet te buiten gaan, is er niets aan de hand.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:19

.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 24-07-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:21

Vogels zijn niet iemands eigendom, maar weet jij hoeveel geld het een schapenboer kost om iedere keer zijn veestapel uitgedund te zien worden door een hond? Buiten dat vind ik dat katten ook geen overlast dienen te veroorzaken, maar dat is nog wel iets anders dan een valse hond.
Het gaat over honden die hun grenzen dus wel te buiten gaan.

jutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:26

Bij ons op stal greep een rottweiler zonder enige waarschuwing een ridgeback pup bij zijn kop; gelukkig was er iemand in de buurt, en de pup heeft er alleen littekens aan over gehouden. Op advies van de dierenarts is de rottweiler meteen afgemaakt. Volgens de dierenarts is zo'n hond nooit te vertrouwen, en kan hij op dezelfde manier een kind grijpen. Ik zou zo'n hond dus niet op mijn erf willen hebben.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:27

Blue_Eyes schreef:
Vogels zijn niet iemands eigendom, maar weet jij hoeveel geld het een schapenboer kost om iedere keer zijn veestapel uitgedund te zien worden door een hond? Buiten dat vind ik dat katten ook geen overlast dienen te veroorzaken, maar dat is nog wel iets anders dan een valse hond.
Het gaat over honden die hun grenzen dus wel te buiten gaan.

Mee eens dat het leed voor een schapeboer enorm is in zulke gevallen.
Net zoals het leed voor Ts en haar zus.
Het erge is dat er nu discussies ontstaan over "gevaarlijke"honden, terwijl iedere hond een goede huishond kan zijn.
Gewoon opvoeden en verantwoord mee omgaan en beide is hier blijkbaar niet gebeurd, erg spijtig.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:30

Freggle_Edge schreef:
Dan kunnen we alle vrij los lopende katten ook de kogel wel geven, want wat geeft ze het recht om onschuldige fladderaars dood t bijten?
Instinct is instinct.
Zolang wij onze dieren goed opvoeden en wanneer dit niet lukt, zorgen dat ze hun grenzen niet te buiten gaan, is er niets aan de hand.

Idd! Als je een kat hebt dan moet je er ook voor zorgen dat ie van de kanaries van de buurman afblijft. Dus op eigen terrein houden. Lukt dat niet, dan maar binnen. Mocht de kat in eigen tuin een musje oid pakken, dan heb ik daar niet zo'n moeite mee, is natuur. Ook als zo'n kanarie per ongeluk in de tuin van de kat komt, helaas pindakaas. Maar als een dier, moedwillig op strooptocht gaat (for the kill) buiten zijn eigen erf, ja dan zeg ik afmaken. Heb al zoveel ellende gezien door zogenaamde lieve huishonden, en "maar dat doet onze... niet hoor". Nee tot je de hond laat braken en er wol en brokken vlees uitkomen..

T erge is dat een huis tuin en keuken hond de 1e keer niet precies weet hoe die moet doden. Met als gevolg een enorme lijdensweg voor t arme schaap. Ipv dan maar meteen bij de keel te pakken en door te bijten, eerst maar eens een hapje nemen van die lekker achterpoot, vervolgens een wat grotere hap uit de buik (want t was toch wel lekker...) m.a.g. dat de darmen naar buiten komen en t arme schaap van paniek en pijn rond holt met een metertje of 10 -15 darmen achter zich aan.
Voordeel voor t schaap dat de volgende keer wordt gepakt, dat die hond het dan wel weet en hem in 1 keer dood...

Er heeft zelfs ooit een hond een schaap van ons levend gescalpeerd, en daarmee bedoel ik t letterlijk. Schaap is tegen de grond gewerkt, vervolgens heeft de hond een stuk vel met wol te pakken gekregen en het stukje voor stukje van t schaap getrokken, linkerkant was zo ongeveer klaar toen we erbij kwamen... DA gebelt en t arme dier meteen uit zijn lijden verlost.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 24-07-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:32

mistery schreef:

Een hond hoort ook in bovengenoemde situatie nog niet een andere hond aan dood te bijten. Dit is imo geen normaal hondengedrag.
Wij hebben sinds 6 weken 2 herplaatsers in huis, vreemde omgeving en vreemde mensen voor ze, ik ga echt niet ieder uur met ze wandelen, ze moeten dus ook wel een halve dag of hele nacht wachten tot ze weer uitgelaten worden. Ook na de autorit van 3 uur konden we gewoon aan ze komen op de achterbank van de auto. Ze hebben geen greintje agressie laten zien, ze waren eerder wat terughoudend in het begin. Dat is normaler gedrag voor dieren, normale dieren zullen de confrontatie niet ze snel aangaan, die trekken zich eerder terug omdat de confrontatie aangaan zonde is van de energie die je ook kunt gebruiken om te jagen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:33

Alsof een hond weet wat eigendom van iemand is of niet :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:35

LimaMambo schreef:

Indd.. dat zijn mensengedachten..

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:36

LimaMambo schreef:

Nee, maar de eigenaar wel.
Daarom moeten wij als dierenbezitters zorgen dat ze geen overlast kunnen veroorzaken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:37

Ik zeg ook niet dat die hond dat weet, ik zeg alleen dat het qua impact voor degenen die ermee te maken hebben wel degelijk wat uitmaakt.
Ik mag trouwens ook hopen dat mensen die een kat hebben die een gevaar voor zijn omgeving vormt, hem ook niet los buiten laten lopen :Y)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:38

Freggle_Edge schreef:
LimaMambo schreef:

Daarom moeten wij als dierenbezitters zorgen dat ze geen overlast kunnen veroorzaken.

Maar waarom dan de hond die zijn instinct nagaat in laten slapen door een menselijke fout?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:39

Blue_Eyes schreef:
@LimaMambo: Maar een hond in laten slapen omdat je al die tijd al een slecht gevoel bij zijn gedrag/karakter had en dit daar slechts een bevestiging van was, vind ik een heel ander verhaal!

Daarom dus.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:40

Bij mij komen de katten niet verder dan de achtertuin, hondje nooit verder dan 2m bij mij vandaan, nu alleen paardlief nog opvoeden. :+
550kg wat niet te houden is op de openbare weg is ook geen pretje. :P

TS Hoe is het nu met je zus en met jouw?
En met de stafford, wordt er nog actie ondernomen of laten ze het erbij?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:42

LimaMambo schreef:

Daarom moeten wij als dierenbezitters zorgen dat ze geen overlast kunnen veroorzaken.[/quote]
Maar waarom dan de hond die zijn instinct nagaat in laten slapen door een menselijke fout?[/quote]

Ik ben zeker niet voor inslapen hoor!
Ik gun de hond juist van harte een eigenaar die weet hoe hem op te leiden tot fijne huishond.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:44

Nog een andere situatie.

Mevrouw laat al jaren haar Hond uit langs onze schapenwei. Echt een zeer lieve hond. Stond goed onder appél. En dan bedoel ik 1 commando gevolgt door onmiddelijke reactie van de hond en niet 10 keer iets schreeuwen en nog geen reactie.
Ze liet de hond ook af en toe even losrennen, erg groot gebied daar dus de mogelijkheid was er. En altijd floot de mevrouw en kwam de hond als een pijl uit een boog naar haar toe gerent en ging netjes voor zitten.

Tot die bewuste dag. Mevrouw floot, maar de hond reageerde niet. Hij fixeerde zich op de schapen aan de ander kant van de omheining (met schapengaas). Plots springt de hond daar overheen en gaat achter de schapen aan. Bijt hier en daar in de wol, tot dat hij per ongeluk te diep bijt en er bloed vloeit...de hond draaide compleet door en heeft in korte tijd meerdere schapen ernstig verwond (enkele zijn later geeuthanaseerd) en 4 schapen de sloot in gedreven. (2 hebben we kunnen redden later, die hadden geluk, de andere 2 zijn helaas verdronken).

Mevrouw belde ons op compleet hysterisch en helemaal in tranen. (ze had ons nummer zodat ze kon bellen mocht er iets vreemds zijn. Er waren daar al een paar keer een paar schapen gestolen en 1 keer vonden we naast de wei allen de kop, wol en poten terug. We hadden haar dus gevraagt om een oogje in t zeil te houden, aangezien zij daar zeker 2 x per dag kwam). Wij met een noodgang daar naar toe. Mevrouw stond helemaal overstuur in de wei haar hond terug te roepen, en uiteindelijk kwam die ook terug. Ze was zo geschrokken, haar hond leek wel compleet een andere hond te zijn geworden. De blik in de ogen was helemaal anders, weg lieve, trouwe hondenogen. Ze was t vertrouwen in haar hond, die ze dacht door en door te kennen, helemaal kwijt en besloot tot euthanasie.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:46

LimaMambo schreef:

Als de hond 4 km van huis is dan weet ie echt wel dat dat niet van zijn baasje is.