Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:22

@mindim, hetzelfde geldt voor jou... graag even lezen al in het begin van dit topic heb gezegd ;)

En dit topic gaat over Morgan, dus ik hoef niet naar de kraamkamer te gaan want de updates over Morgan horen ook in dit topic thuis..

Wat ik steeds bedoel te zeggen, als ik mijn mening geef dan valt de meerderheid in dit topic over mij heen... en dat vind ik hypocriet...want als jullie: zoals ik al eerder heb gezegd, een gestrandde orca tegenkomen dan helpen jullie die ook... en ja het liefst terug in de zee...zoals iedereen dat wil. maar als dat niet lukt.....

Ik geloof namelijk niet dat jullie blijven toekijken hoe een orca/walvis/dolfijn, wat voor dier dan ook doodgaat, terwijl hij met medische hulp geholpen kan worden...... wees eens eerlijk tegen jezelf!!!!

Dat bedoel ik met die zin....

Edit: ik vind het niet nodig om PBtjes te gaan sturen, als ik hierover wat te zeggen heb doe ik dat hier... :)
Laatst bijgewerkt door Loody op 23-12-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:25

stef schreef:
met zo'n vage foto kan ik dan weer niks he... Ik vind het zo suggestief... Wie zegt dat die rugvin van Morgan is?
Ik blijf het allemaal erg dubbel vinden en kan me in dingen van beide partijen vinden. Kennelijk ben ik daarin dan weer wel een uitzondering, want hier is het zwart of wit.....

ik heb al zo vaak aangegeven dat ik ook Morgan liever in de zee had gezien, of in een afgesloten deel van de zee.

Helaas is dat niet gebeurd... vind ik ook jammer... Maar ik geloof wel dat ze er alles aan doen om Morgan zo goed mogelijk te verzorgen...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:29

stef schreef:
met zo'n vage foto kan ik dan weer niks he... Ik vind het zo suggestief... Wie zegt dat die rugvin van Morgan is?
Ik blijf het allemaal erg dubbel vinden en kan me in dingen van beide partijen vinden. Kennelijk ben ik daarin dan weer wel een uitzondering, want hier is het zwart of wit.....

Helemaal mee eens!
Dat vindt ik ook over dat er gezegd wordt dat Morgan nu altijd alleen zwemt en voor het hek hangt...
De opnames zijn waarschijnlijk gemaakt voor/tijdens of na de voorstelling en dan zit Morgan dus alleen, daarna zwemt ze met de andere orca's. Waarom zouden ze daarover liegen en wat voor nut heeft het voor hun om haar in een klein badje te houden?

Dat is vaker zo met de foto's en filmpje, de een ziet allemaal slechte dingen en de ander goede dingen.
Ik bekijk het nuchter en kijk naar beide kanten, ook wil ik eerst harde feiten voordat ik zomaar geloof wat andere lopen te schreeuwen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:40

simone_1986 schreef:
De opnames zijn waarschijnlijk gemaakt voor/tijdens of na de voorstelling en dan zit Morgan dus alleen, daarna zwemt ze met de andere orca's. Waarom zouden ze daarover liegen en wat voor nut heeft het voor hun om haar in een klein badje te houden?

Zijn "waarschijnlijk" gemaakt... hoe weet je dat nou? Wil je het zo graag geloven dat je het as feit neerzet? Het zou me niets verbazen als het niet zo was eerlijk gezegd. En met de rest van je zin... nou ja, ik kan niet anders zeggen dan dat ik je héél erg naief vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:42

Loody schreef:
@mindim, hetzelfde geldt voor jou... graag even lezen al in het begin van dit topic heb gezegd ;)

En dit topic gaat over Morgan, dus ik hoef niet naar de kraamkamer te gaan want de updates over Morgan horen ook in dit topic thuis..

Wat ik steeds bedoel te zeggen, als ik mijn mening geef dan valt de meerderheid in dit topic over mij heen... en dat vind ik hypocriet...want als jullie: zoals ik al eerder heb gezegd, een gestrandde orca tegenkomen dan helpen jullie die ook... en ja het liefst terug in de zee...zoals iedereen dat wil. maar als dat niet lukt.....

Ik geloof namelijk niet dat jullie blijven toekijken hoe een orca/walvis/dolfijn, wat voor dier dan ook doodgaat, terwijl hij met medische hulp geholpen kan worden...... wees eens eerlijk tegen jezelf!!!!

Dat bedoel ik met die zin....

Edit: ik vind het niet nodig om PBtjes te gaan sturen, als ik hierover wat te zeggen heb doe ik dat hier... :)

Ik zou het dier idd willen helpen, maar als ie niet de zee weer in kan, dan maar afspuiten, maar niet naar een dolfinarium. Wat is daar hypocriet aan? En nee, ik hoef niet ten alle koste een dier redden, zekers niet als ik weet welk leven zo een dier dan tegemoet gaat.
Een dier het leven redden, is niet altijd het beste voor het dier namelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:43

simone_1986 schreef:
stef schreef:

Helemaal mee eens!
Dat vindt ik ook over dat er gezegd wordt dat Morgan nu altijd alleen zwemt en voor het hek hangt...

Dat is vaker zo met de foto's en filmpje, de een ziet allemaal slechte dingen en de ander goede dingen.
Ik bekijk het nuchter en kijk naar beide kanten, ook wil ik eerst harde feiten voordat ik zomaar geloof wat andere lopen te schreeuwen.

Misschien je eigen mening dan eens wat minder als feit neerzetten :).

Verder heb je gelijk, iedereen doet hier aannames, maar die aannames zijn wel gebaseerd op feiten en daar is niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:44

simone_1986 schreef:
stef schreef:

Helemaal mee eens!

Dat is nog niet eens het gene wat me zuur maakt. Maar wel de afmetingen van het bassin en de keiharde muziek die daar wordt gedraaid en dat het dan ook nog educatief wordt genoemd. Ik noem het een circusattractie waarin dieren niet hun natuurlijk gedrag kunnen uitvoeren, maar als vermaak dienen (zeer apart vermaak) voor de vele vakantiegangers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:45

Loody schreef:
stef schreef:

ik heb al zo vaak aangegeven dat ik ook Morgan liever in de zee had gezien, of in een afgesloten deel van de zee.

Helaas is dat niet gebeurd... vind ik ook jammer... Maar ik geloof wel dat ze er alles aan doen om Morgan zo goed mogelijk te verzorgen...

Hier kan ik me goed in vinden :). Ik denk ook dat de verzorgers het beste voor Morgan willen en daar ook hun best voor doen. Dit heb ik ook al meermaals aangegeven. Echter heb ik ook aangegeven dat de kans aanzienlijk is dat ze daarin jammerlijk gaan falen. En dát vind ik ontzettend sneu voor zo'n prachtige, jonge orka die nog een heel leven in vrijheid voor zich kan hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:46

GamblersCup schreef:
simone_1986 schreef:

Zijn "waarschijnlijk" gemaakt... hoe weet je dat nou? Wil je het zo graag geloven dat je het as feit neerzet? Het zou me niets verbazen als het niet zo was eerlijk gezegd. En met de rest van je zin... nou ja, ik kan niet anders zeggen dan dat ik je héél erg naief vind.

Weet jij het wel dan? Was jij er wel bij?

Dit bedoel ik dus met dat zo ongeveer alles hier zwart of wit gesteld wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:47

Loody schreef:
stef schreef:

Ik geloof prima dat de trainers hun best doen, maar met de omstandigheden waarmee ze het moeten doen, zullen ze altijd tekort schieten, ondanks hun inspanningen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:48

@stef, dat bedoel ik dus ook.... je hebt helemaal gelijk.. het is hier of zwart of wit.... ik bevindt me liever in het grijze gebied... omdat ik ook beiden kanten begrijp....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:48

stef schreef:
Weet jij het wel dan? Was jij er wel bij?

Dit bedoel ik dus met dat zo ongeveer alles hier zwart of wit gesteld wordt...

Het enige verschil is dat GamblersCup haar mening vertelt en Simone het neerzet als zijnde een feit :). Dat woordje 'me' kan zo'n verschil maken, wat is de Nederlandse taal toch ontzettend mooi, he :+:.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:49

Jezus stef, je zoekt wel he? Doe het dan ook goed; wat je daar schrijft slaat écht als een banketstaaf op een drumstel...
Nee, ik was er niet bij. En DUS schrijf ik dat het me niets zal verbazen als.... ik schrijf niet "waarschijnlijk" alsof het daadwerkelijk zo is, dat weet ik namelijk niet. Er worden aannames gedaan, ik doe dat hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:49

Loody

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:54

@mindim, kijk dat ben ik met je eens... ik ben het er ook niet mee eens dat ze in een te kleine bak zit... maar tja...wij kunnen het niet veranderen...

Kijk daar zijn we het dan over eens... Wat kunnen wij nu doen om dat te voorkomen? niets.. wij kunnen alleen maar hopen dat de verzorgers er alles aan doen om Morgan goed te verzorgen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:55

Jezus heeft er niks mee te maken GC.... jou agressieve toon doet het topic geen goed. Je doet misschien geen aannames, maar je ziet wel jou waarheid als DE waarheid. Of althans, zo komen je berichten op mij over.
Mijn bericht is enkel om je een spiegel voor te houden.
maar goed, ik ben er eigenlijk redelijk klaar mee met dit topic waar je enkel je mening mag geven als je het ook verschrikkelijk vind... En dan niet zeggen dat dat niet zo is. gewoon een kwestie van lezen.
Ik had ook liever gezien dat ze los was gelaten, maar dat is nu eenmaal niet zo. Dan kan ik me in allerlei bochten gaan wringen over hoe verschrikkelijk het is, maar wat schiet je daarmee op? Dan kan je beter proberen te maken wat ervan te maken valt.
Ze gaan zich toch echt niks aantrekken van een groepje mensen op een paardenforum.

Dat het allemaal niet goed is, en dat het sneu is, is al zo lang en breed uitgemolken nu. Waarom steeds naar het verleden kijken? Was er maar dit, hadden ze maar dat... dat is nu eenmaal niet zo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:57

Daarom mag je toch nog wel kanttekeningen plaatsen en twijfels hebben bij alle jubelberichten die je over Morgan om de oren vliegen :?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:04

stef schreef:
Jezus heeft er niks mee te maken GC.... jou agressieve toon doet het topic geen goed. Je doet misschien geen aannames, maar je ziet wel jou waarheid als DE waarheid. Of althans, zo komen je berichten op mij over.
Mijn bericht is enkel om je een spiegel voor te houden.
maar goed, ik ben er eigenlijk redelijk klaar mee met dit topic waar je enkel je mening mag geven als je het ook verschrikkelijk vind... En dan niet zeggen dat dat niet zo is. gewoon een kwestie van lezen.
Ik had ook liever gezien dat ze los was gelaten, maar dat is nu eenmaal niet zo. Dan kan ik me in allerlei bochten gaan wringen over hoe verschrikkelijk het is, maar wat schiet je daarmee op? Dan kan je beter proberen te maken wat ervan te maken valt.
Ze gaan zich toch echt niks aantrekken van een groepje mensen op een paardenforum.

Dat het allemaal niet goed is, en dat het sneu is, is al zo lang en breed uitgemolken nu. Waarom steeds naar het verleden kijken? Was er maar dit, hadden ze maar dat... dat is nu eenmaal niet zo

Alsof het zich beperkt tot een groepje op een paardenforum.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:07

nou ik heb ook echt wel een duidelijke mening hierover ( yep vind vreselijk )

Maar ik kan eerlijk gezegd ook een paar dingen opnoemen waar ik wel in mee kan...
ik geloof echt wel dat de verzorgers hun best doen voor Morgan, ze willen haar gezond en fit houden en geven haar de aandacht en houden haar bezig!

en indd wie zegt dat het morgan is op de foto ,film.. ook daar kan ik ook twijfelen, we kunnen niet gelijk zeggen ja zie je wel, arm dier... dus ja ook daarin kan ik mee

en ik kan gevoelsmatig begrijpen dat mensen een orca, wolf, tijger zouden willen redden!... heel even kan ik me erin vinden .....

Maar al dit neemt niet weg dat ik het triest vind dat Morgan ooit "gered "werd en nu een kweek attractie leven tegemoet gaat!
We mogen geen orca uit de zee vissen voor een Sea world, maar wel 1 redden en dan door verkopen!
Maakt dit het dan legaal????? ja want dat levert bakken geld op !!!
NEE ze hadden haar dood moeten laten gaan ( eerste ingeving ahh nee zo een mooie dier zielig als ie dood gaat ) Denk na!!!! 4 De gedachte : "Nee als we haar redden dan begint de hel" zo en dan denkt een echte dieren vriend mee!!! en dat is mijn menig!

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:16

GamblersCup schreef:
simone_1986 schreef:

Hoe weet jij dat het niet zo is? Er wordt hier na het zien van de filmpjes meteen geschreeuwd ow wat zielig, wat heeft ze het slecht ze zwemt alsmaar in een klein badje enz. Maar waar zijn de bewijzen?
Ik zeg niet dat het zo is, maar het lijkt mij het meest voor de hand liggende dat ze daar zit vanwege de voorstelling, waarom zouden de trainers haar anders constant op willen sluiten in het kleinste bassin? Ik geloof niet dat die mensen bewust slecht voor de dieren zorgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:17

http://www.nu.nl/binnenland/2494969/ork ... rdzee.html

Het dolfinarium doet bovenstaande af met: laat maar foto's zien, want ik denk dat jullie witsnuitdolfijnen hebben gezien,

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... rvand.html

http://www.destentor.nl/regio/9622205/H ... ordzee.ece

Men denkt dat Morgan uit het Noord Atlantisch gebied komt en laten die dieren hier nu juist weer gesignaleerd worden, zowel bij Frankrijk als Denemarken. Maar het dolfinarium is hier niet op in gegaan.

http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... erife-park
Volgens de handelswetten, mag Morgan niet voor commerciele doeleinden worden gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:19

simone_1986 schreef:
Hoe weet jij dat het niet zo is? Er wordt hier na het zien van de filmpjes meteen geschreeuwd ow wat zielig, wat heeft ze het slecht ze zwemt alsmaar in een klein badje enz. Maar waar zijn de bewijzen?
Ik zeg niet dat het zo is, maar het lijkt mij het meest voor de hand liggende dat ze daar zit vanwege de voorstelling, waarom zouden de trainers haar anders constant op willen sluiten in het kleinste bassin? Ik geloof niet dat die mensen bewust slecht voor de dieren zorgen...

Het hele bad vind ik klein. Het gaat niet eens zo zeer om Morgan wat dat betreft, ik vind het even zo vreselijk voor de andere orca's hoor, die hun leven in een veredelde vissenkom moeten slijten.
Maw orca's horen in zee, omdat je ze op land niet kan bieden wat ze nodig hebben, het is altijd behelpen. Dus ik ben helemaal tegen het houden van orca's en dolfijnen. En wanneer je een opgevangen dier niet weer uit kan zetten in het wild, waar hij hoort, dan moet je er een eind aan maken. Wat denk je dat er met nederlands wild gebeurt wanneer men weet dat ze niet weer uitgezet kunnen worden. Idd afmaken, die kun je ook niet in allemaal opvangparkjes aan publiek tonen, omdat je ze nu eenmaal in leven moet houden. En verder dat dieren medische zorg krijgen is geen garantie voor een fijn en gelukkig leven, dus om dat als pijler neer te zetten voor het welzijn van een dier, vind ik alleszins vreemd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:29

Zo, even bij reageren :P Ik ga proberen geen dubbele dingen te zeggen en enigszins in het algemeen te reageren.

Loody schreef:
ALs ik op het strand loop en daar ligt een dolfijn of een orca of wat voor beest dan ook, dan loop je er niet voorbij... jij ook niet Kimmie...
We zouden als eerste proberen om het dier terug het water in te duwen en als dat niet lukt ga ook jij bellen voor hulp..en dan weet je dat zo'n dier naar een opvang gaat...

Even een kleine correctie; als je het dier dood wilt hebben, is dit nummer één wat je moet doen ;) . Dier is niet voor niets gestrand. Die is óf zijn moeder kwijt, óf verzwakt/ziek en niet in staat om te zwemmen. Je weet niet hoe lang het dier al op het droge ligt (en hoe erg de spieren dus al verkrampt zijn). Duw je het dier terug in zee; dan kun je er donder op zeggen dat het weer strandt, of verdrinkt.
Áltijd de opvang bellen dus in het geval van een dolfijnachtige (dus ook een orka). Zij kunnen dan bepalen of het dier moet worden verzorgd (en een kans maakt), of ingeslapen.

Het gedoe over Morgans beschadigde rugvin is in mijn ogen ietwat overtrokken. Alle dolfijnsoorten (tuimelaars, bruinvissen, witflanken, witsnuiten orka's, noem het op) hebben krassen op hun lijf. In de natuur, maar ook in parken. Ik heb dieren gezien (wilde bruinvissen) die compleet onder de krassen zaten, en dat zijn nog wel meestal solitair levende dieren! Dat gold overigens ook voor een witsnuitdolfijn. Bij een orka zijn zulk soort krassen wat indrukwekkender, maar wat wil je met een groter dier?
Áls die krassen bij Morgan tenminste überhaupt waar zijn. Ik heb namelijk wat andere, recente(re) beelden van Morgan gezien; beelden waarin ze samen met Kohana en Skyla sprongen maakt (op eigen initiatief), waarin ze speelt. En waarin een rugvin zonder gaten te zien is ;) .

Ik las ergens dat Keiko zo gelukkig was in de natuur. En Morgan zo ongelukkig. Hoe weet je dat? Ik geloof niet dat een orka in termen van 'geluk' denkt. Wel in termen van 'hey, eten! veilige plek, contact, afleiding, ruimte'. Keiko was vast net zo 'gelukkig' in de natuur, als Morgan 'ongelukkig' zou zijn in Loro Parque.

En of Keiko's uitzetting een succes was, dat ligt eraan, aan wie je het vraagt. Wetenschappers genoeg die 'ja' zeggen. En ook genoeg die 'nee' zeggen. Dat is het probleem met wetenschap. Je kunt overal wel onderzoek naar doen en bewijs bij vinden. Het is aan iedereen zelf om uit te zoeken of het voor jou een ja of nee is.
Voor mij is het een succes als een dier zichzelf aansluit bij een groep (zoals hoort, óók bij mannetjes uit de IJslandse/Noorse wateren), zelf vis kan vangen en zich idealiter (op termijn) voortplant. Dat is namelijk waarvoor een dier op aarde wordt gezet; zich voortplanten (maar daar kun je natuurlijk over discussieren). Vanuit dat opzicht was het geen succes; Keiko heeft zich niet aangesloten bij een groep. Hij heeft wel met één of meerdere groepen meegezwommen, maar heeft zich nooit aangesloten. Hij kon zelf zijn voedsel bij elkaar vangen (meestal dan, getuige het feit dat hij ook moest worden bijgevoerd), maar dat had hij ook al voor zijn gevangenschap geleerd (zoals Morgan dat niet heeft). En het voortplanten, daar heeft hij helaas nooit de tijd voor gehad omdat hij dood ging aan waarschijnlijk een longontsteking. Als voor jou het criterium is: hij leeft langer dan 1 jaar in de natuur, jaagt en is in vrijheid, ja dan is Keiko's uitzetting inderdaad waarschijnlijk een succes.
Met al deze informatie kun je in mijn ogen ook niet echt Morgan en Keiko's situatie vergelijken. Jong dier vs oud dier. Man vs vrouw. Lang in een park (ooit gevangen om shows te draaien) vs kort(er) in een park (opgevangen om te laten herstellen en helaas ongeschikt bevonden).
Dat Keiko niet meteen dood neerviel is te danken aan het releaseplan dat ze hadden. Dat plan is bijna één op één gekopieerd voor Morgan. En dat is in mijn ogen verkeerd.

Het releaseplan; daar zit best wat in. Mooi geleidelijk enzo. Er zitten alleen drie hele grote gaten in wat mij betreft.
Een: Morgan is niet Keiko. Er zitten zulke grote verschillen tussen de dieren. Zo kan Keiko wel jagen. Morgan niet (anders was ze hoogstwaarschijnlijk in de eerste plaats niet zo vermagerd he?) Verder: zie de verschillen die ik hierboven al aanstip. Je kunt dus niet Keiko's plan zo kopieren voor Morgan.
Twee; Morgan moet nog twee jaar helemaal alleen zitten (ja, ik heb het plan uitvoerig bestudeerd). Zo min mogelijk/geen menselijk contact en ook geen orka contact. Dat kán gewoon niet voor zo'n jong dier. Dat vind ik persoonlijk een vorm van mishandeling. Zo'n baai als Neeltje Jans of een fjord is óók klein als je kijkt naar wat een orka in de natuur doet. In gevangenschap wordt die kleine ruimte opgevangen door de trainingen. In het releaseplan niet. Dat betekent dat Morgan zich al snel kapotverveelt in die baai en dan ook nog helemaal alleen is. Als je nu al ziet hoe enorm ze aan de andere orka's (en haar trainers) hangt en duidelijk om aandacht (niet vis! aandacht!) komt vragen, dan vind ik het wreed om haar voor zo'n langere periode te isoleren, hoe goed het uiteindelijke doel ook is. Ik vind dat een te hoge prijs, zeker met een dier dat naar mijn mening in het NU leeft.
Drie; ook een probleem van het plan vind ik dat over eventuele moeilijkheden te makkelijk wordt heengestapt, waarbij ook te makkelijk van goodwill van externe partijen wordt uitgegaan: "Ja, Dolfinarium betaalt wel, Noorwegen werkt ook wel mee". Eh hallo? Noorwegen? Eén van die landen die nog fanatiek aan walvisjacht doet? Hmm...

In mijn ogen moet dat releaseplan dus nog eens worden aangepast; mocht het ooit nog doorgaan. Dat verwacht ik trouwens niet.

Goed, ik denk dat we Morgan nu gewoon lekker los moeten laten. En dan bedoel ik niet vrij laten, maar gewoon het laten gaan ;) . Ze zit daar prima, getuige alle beelden die ik zie (ja, ook de beelden van de Orka Coalitie zie ik). Mixed met andere orka's (ik ga niet wéér uitleggen waarom dat daar wel wil en in natuur lastiger is, lees dat maar terug), speelt, eet goed, doet bloedfanatiek mee met de training en lijkt geirriteerd te zijn als de andere orka's een show doen en zij even wordt weggesloten. Lijkt mij prima gedrag voor een dier dat overal graag bij wordt betrokken en tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen (beetje zoals een jong paard van 4 die uit zichzelf al aanbied om te gaan piafferen, die hou je ook nog gewoon rustig in draf lijkt me ;) ).

My two cents.

[edit] een paar d/t's :oo [/edit]
Laatst bijgewerkt door assie op 23-12-11 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:38

@Assie, ik ben het helemaal eens met je betoog omtrent Keiko en Morgan. Er wordt over gesproken omdat het zowat het enige bekende verhaal is over een uitzetiting van een in gevangenschap levende orca.
Maar idd het is niet te vergelijken.
Alhoewel ik denk dat Morgan misschien een betere kans zou maken dan Keiko.
Ze weten ongeveer waar ze vandaan komt, bij welke populatie, maar niet bij welke specifieke pod. De kans op aansluiting lijkt me beter dan bij een dier, die gans zijn leven onder de mensen is geweest. (Hoe werd Keiko voordien eigenlijk gehouden, met of zonder andere orca's/)

Ik vind nog steeds dat het fjord een uitkomst was geweest, zekers nu er ook meerdere atlantische groepen in de buurt worden gesignaleerd.

Trouwens punt 3 vind ik dan weer een vreemd argument, moeten we de rest van de walvissen dan ook maar uit zee halen? En trouwens Noorwegen mag alleen nog maar op Minke walvissen jagen, dus zie ook niet in wat dat met Morgan van doen heeft. De walvisvaart in Noorwegen zit volgens de beichten toch al in een neerwaartse spiraal, door gebrek aan vraag en door activisten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:52

Nee, dat is niet mijn punt ;) . Mijn punt is dat moeilijkheden worden weggewuifd. En zeker bij een grote operatie als dit vind ik dat kwalijk. Dan moet je een backup plan hebben, liefst 3.