Wat eet jouw hond vandaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:39

darwin schreef:
:= Heb vandaag kippevleugeltjes gehaald, die krijgen ze van de week voor het eerst, ben benieuwd of ze weten wat ze er mee aan moeten

sla je die botjes nog stuk??
of barf je al langer?
ik ga ze ook proberen van de week, nouja mn hond hihi

March

Re: Wat eet jouw hond vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:47

Kippenvleugeltjes wel ff inknippen.

Als je denkt dat je hond ze fatsoenlijk kraakt hoef je ze niet plat te slaan, maar als je het niet zeker weet toch maar ff doen :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:52

Je bent me voor ;-) wilde idd ook zeggen dat ze eerst ingeknipt moeten worden.
En als je botvlees voert ook spiervlees voeren, anders wordt de ontlasting te hard.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:15

Ik denk dat ze aan een vleugeltje de man al genoeg hebben, het zijn maar hondjes van 4 kilo, als ik daar ook nog spiervlees bij moet geven, wordt het wel een beetje veel.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:06

wie wil me uitleggen waar ik ze moet inknippen??

hij krijgt er nog wel andere dingen bij hoor kvv iig

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:28

:wave:

Fijn zo'n topic! +:)+ Zie dat er ook heel erg veel ervaring is hier. Ik wil denk ik onze sib. husky ook (in eerste instantie) op kvv zetten, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Hij zit nu op brok maar vind hier gewoon niks aan en dat merk ik aan hem. Hoe ga ik beginnen? BARF vind ik nog een beetje te grote stap..

Bedankt alvast!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:09

darwin schreef:
Ik denk dat ze aan een vleugeltje de man al genoeg hebben, het zijn maar hondjes van 4 kilo, als ik daar ook nog spiervlees bij moet geven, wordt het wel een beetje veel.

Dan geef je gewoon spiervlees bij en de volgende dag een beetje minder eten. Het is niet een ramp als ze eens een keer een dag wat meer krijgen, ze worden niet gelijk tonnetje rond ;)

Witchy, hoe je dat precies in moet knippen weet ik niet, ik voer ze zelf niet eigenlijk. Als je op barfplaats de zoekfunctie gebruikt is er wel een topic waar het met foto's staat beschreven volgens mij! :)

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:10

Faelivrin schreef:

Fijn zo'n topic! +:)+ Zie dat er ook heel erg veel ervaring is hier. Ik wil denk ik onze sib. husky ook (in eerste instantie) op kvv zetten, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Hij zit nu op brok maar vind hier gewoon niks aan en dat merk ik aan hem. Hoe ga ik beginnen? BARF vind ik nog een beetje te grote stap..

Bedankt alvast!

Ik heb ze destijds gewoon van de ene op de andere dag overgezet en dat is prima verlopen. Als ik het nog een keer moest doen zou ik het zo weer doen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:17

Ja okee, maar wàt ga ik dan voeren? :+ Ik lees wel veel op internet maar weet echt niet waar ik moet beginnen, en hoeveel, en wanneer? :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:47

Heb groot gedeelte van het topic gelezen, maar waar halen jullie al die botten van konijn, kip, ect?

Ik heb een herplaatser border collie(12,5%husky) reu lopen en een hele slechte eter. Hij kreegt eerst Prins, waar die het slecht op deed.
Nu krijgt hij Kenner, waar hij het erg goed op deed maar hij doet nu al 3 dagen met 1 bak voer. Vandaag dus Smuldier gehaald, dit heeft die in het begin bij ons ook gehad en vind hij erg lekker. Hij moet nog ruim 3 kilo aankomen van de DA, want hij is te mager.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:26

Faelivrin schreef:
Ja okee, maar wàt ga ik dan voeren? :+ Ik lees wel veel op internet maar weet echt niet waar ik moet beginnen, en hoeveel, en wanneer? :)

Ja, dat is een beetje aan jezelf. Er zijn veel merken KVV te verkrijgen. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om wat smaken én merken met elkaar af te wisselen. Om bijvoorbeeld de kosten een beetje in de hand te houden zou je een paar dagen Smuldier kunnen voeren (dat is wat goedkoper) en een paar dagen Carnibest (die is juist weer wat duurder). Maar ook dat is maar net wat je zelf wilt. Wil je maar één merk en smaak voeren, let er dan iig op dat het een complete variant is en niet een enkelvoudige.

Hoeveel je voert is afhankelijk van wat je hond nodig heeft. Wat doet hij zoal? Maak je veel lange wandelingen? Moet de hond 'werken' e.d. Allemaal dingen om rekening mee te houden. Als je een hond hebt die de hele dag op de bank ligt dan voer je die natuurlijk minder dan een hond die de hele dag actief is.

Meestal voer je tussen de 2 en 5% van het lichaamsgewicht van je hond. Als je niet weet hoeveel je mee moet beginnen, dan zou ik zeggen, start met 3%, merk je dat hij afvalt, dan voer je de hoeveelheid een beetje op. Komt hij juist bij, dan geef je wat minder. Gewoon je hond goed in de gaten houden, dan merk je vanzelf wat voor hem de ideale hoeveelheid is.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:35

Hij moet aan komen want voor het mooie is hij iets te rank. Hij maakt hele lange wandelingen of fiets tochten en is een dier wat heel veel beweegt. Werken doet hij aan de fiets, want hij wil je voort trekken. Ik ben van plan een step te gaan aanschaffen om hem zo ook te kunnen trainen.

Staat het op de verpakking dat het 'compleet' is? En zo'n pakje doe je dan in zijn bak en dat eet hij dan op? En dan 2 keer per dag? Moet er verder nog iets door heen? Ik las ergens dat een hond zoals Mígan (met deze beweging en zijn gewicht) +/- 500 gram per dag nodig heeft. Als ik wil dat hij wat aan komt, moet ik dan met grotere hoeveelheid starten? :)

Wat een vragen haha!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:13

Als je hond actief is en hij moet nog wat aankomen, dan begin gewoon met 4,5% van zijn lichaamsgewicht (vraag mij vooral niet om dat uit te rekenen want dat kan ik niet haha). En dan gewoon in de gaten houden en op het oog voeren. Merk je dat hij te weinig krijgt dan ga je meer voeren en andersom.
Of je één of twee keer per dag wil voeren is aan jezelf. Ik voer één keer per dag. Op de verpakking staat inderdaad wel of het compleet is of niet.
Je laat het vlees ontdooien tot kamertemperatuur ongeveer en dan kan je het gewoon in zijn bak of waar hij ook uit eet voeren. Als je compleet voert, hoeft er verder niks doorheen. Als je een KVV voert zonder groente kan je eventueel wat verschillende groente door elkaar pureren en invriezen en daar wat van bij geven, maar op zich hoeft het niet. Ik geen zelf geen groente. Af en toe krijgen ze hier wat restjes groente van ons, wat dan licht gekookt is, maar verder niet.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:23

Thanks! :) Ik ga eens even kijken bij ons wat er zoal te krijgen is +:)+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:38

witchy6 schreef:
wie wil me uitleggen waar ik ze moet inknippen??

hij krijgt er nog wel andere dingen bij hoor kvv iig

http://www.barfplaats.nl/images/stories ... ingcut.jpg
Zoals je ziet zit er een "rottig bochtje" in de vleugel. Sommige honden (vaak de wat grotere honden) zien er het nut niet van in om op de vleugel te bijten (de botten te kraken). Zij happen zo'n vleugel in één keer naar binnen, nog heel. En, dit "rottige bochtje" (vooral het onderste bochtje bij de vleugel voor de kijker links) kan er voor zorgen dat de vleugel ergens vast komt te zitten in het maag/darmkanaal. Om deze reden is het dus aan te bevelen de kippenvleugel in te knippen met b.v. een snoeischaar. Knip vooral de bochtjes door. Wanneer je hond zo'n vleugel zelf goed kraakt (deze botten hoor je echt kraken wanneer hij of zij zijn kaken erin zet!), dan hoef je de vleugel niet meer in te knippen.

Even van barfplaats gejat.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:43

Mama_Rianne schreef:
Heb groot gedeelte van het topic gelezen, maar waar halen jullie al die botten van konijn, kip, ect? .

Ik bestel het bij Lupa (www.lupa-diervoeding.nl). Maar je hebt bijvoorbeeld ook Gelukkig Dier (www.gelukkigdier.nl). Op het forum van Barfplaats (www.barfplaats.nl) is een verzamelplaats waar mensen samen bestellingen doen.

Denk er wel om dat je niet zomaar lukraak bot moet gaan voeren. Eerst moet de honden min. een week of 2 volledig op KVV staan. Dan beginnen met kippennekken en kippenpoten. En als dat goed gaat kun je eventueel wat zwaarder werk geven.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:48

Faelivrin schreef:

Bedankt alvast!

Je hebt o.a.:
- Smuldier (Supermarkt)
- Kivo (www.kivo-petfood.nl)
- Lotgering (www.lotgering.nl)
- Lupa (www.lupa-diervoeding.nl)
- Carnibest (www.carnibest.nl)

Dan kun je kijken waar je in jouw buurt aan kan komen, en welk geld je eraan uit wil geven. Let er inderdaad op dat je een complete variant neemt. Dan voer je ongeveer 4% in jouw geval, 1 keer per dag. (weet niet hoeveel jouw hond weegt). Het zit meestal in worsten geperst, en altijd diepvries. Je haalt dus een halve dag van te voren het uit de vriezer.
En mocht het bevallen is een extra vriezer aan te raden. En kun je eventueel ook andere dingen bij gaan voeren. (o.a. kippennekken, kipkarkas, eendennekken, eendkarkas, pens).

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:49

Ik kan me dus helemaal niks voorstellen bij die nekken enzo dat word toch 1 grote bende? := Ik zou er zelf ook een beetje van gaan griezelen geloof ik. :=

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:58

Dit zijn kalkoennekken, maar zien er behalve de maat er ongeveer hetzelfde uit als kippennekken.
Ze kauwen er een paar keer op, en eten het dan op. Ik geef het dan wel buiten, omdat ze het wel eens neer liggen, of een stukje laten vallen. Maar als ze het op hebben blijft er niets over, dus geen smerige boel o.i.d. Het is super voor hun tanden (kauwwerk) en ze vinden het heerlijk!
Afbeelding

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:26

Witchy, hoe je dat precies in moet knippen weet ik niet, ik voer ze zelf niet eigenlijk. Als je op barfplaats de zoekfunctie gebruikt is er wel een topic waar het met foto's staat beschreven volgens mij! :)[/quote]

ja ik heb al een reactie gekregen, snoeischaar heb ik wel idd.
ik heb nu nog alles van de kippevleugels platgeslagen op de straat met houten hamer en in de vriezer gedaan
dus dat eerst op maken
en ik ga van de week of volgende week kipkarkassen halen om te kijken of hij die lust want voor een 1dagskuiken haalt ie zn neus op....of hij vind die veren niks dat kan ook....
voor morgen heb ik runderhart en kippenlevertjes en nog wat vissenkoppen en kippevleugels uit de vriezer gehaald..
is ongeveer een kg bij elkaar en dat voer ik in 2en.
dat is het beste voor beginnende vleeseters en trouwens ook voor gevorderden toch??

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:31

Faelivrin schreef:
Ik kan me dus helemaal niks voorstellen bij die nekken enzo dat word toch 1 grote bende? := Ik zou er zelf ook een beetje van gaan griezelen geloof ik. :=

Ik heb geen tuin, dus echt het grotere werk voer ik niet, omdat ik geen zin heb in een bende. Maar kippennekken gaat prima hoor, wordt nooit een rommel!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:35

witchy6 schreef:
is ongeveer een kg bij elkaar en dat voer ik in 2en.
dat is het beste voor beginnende vleeseters en trouwens ook voor gevorderden toch??

Een of twee keer voeren is maar net wat je zelf wilt en hoe je hond het er op doet. Er zijn honden die gal spugen als ze maar één keer daags eten krijgen en er zijn zat honden die het er prima op doen op één keer daags. Ik voer één keer per dag en dat bevalt prima.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:28

Hier gaan ze inderdaad gal spugen, dus hier krijgen ze 2 keer per dag eten :).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:32

Hier ook 2x daags eten. Zeker in de winter hebben de naaktkatten dat nodig om hun kacheltje brandend te houden. Dan krijgen ze ook nog wel eens een derde keer, ook al is het nooit koud in huis.

De hond gaat gal spugen, maar het komt wel voor dat ze 1 grote en 1 kleine maaltijd krijgt. Dat is geen probleem, mits we vers voeren, KVV is te snel uit de maag.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:35

Hier even een vraagje! De mijne staan sinds kort op KVV. Gaat prima, alleen nu het volgende probleem :+
Momenteel eten ze smuldier, ik voer rond de 1000/1100 gram per dag. Nu is smuldier natuulijk verpackt in 400 grams verpakkingen. Ze krijg hier s'ochtends en s'avonds eten.
Om te zorgen dat alles goed ontdooit is, wil ik eigenlijk s'avonds hun voer voor de volgende dag alvast scheiden (dus porties maken), zodat je daar s'ochtends niks meer aan hoeft te doen.
Hartstikke slim bedacht natuurlijk, maar die krengen zijn niet door midden te krijgen! Hoe doen jullie dat? In porties verdelen? En dus de bevroren hompen vlees afbreken? :D