Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:22

@joyfordogs: ... en weet je wat die mensen dan doen? Die pakken als meneer Cesar de deur uit is gewoon weer die slipketting of pennenband. Dat heb ik zelf geregelt meegemaakt op de hondenclub (in de zin van: op de club mogen ze het niet gebruiken, kom je ze buiten tegen, hebben ze toch die slipketting om), nu zeg ik er niks meer van, maar ik raad het nooit aan en ik pas mijn trainingsmethode er ook niet op aan. Na een paar weken lopen de meeste weer gewoon met een tuigje of een halsband. Ik maak opmerkingen als de hond op het verkeerde moment een correctie krijgt door de slipketting, en vaak zien eigenaren dan in dat hun hond er onzeker van word gaat dat ding regelrecht de container in.

Mocht het echt nodig zijn dan raad ik wel eens een halti of gentle leader aan, maar dat doe ik ook niet snel.

edit: en een slipketting gebruikt Cesar toch ook bij zijn eigen honden? In zijn centrum? Ik vind de slipketting goed bij zijn methode passen, waarom zou hij er niet mee werken?

joyfordogs

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:37

als je mensen goed kan uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt, je dan mensen ook kan motiveren en inzicht geven in bv een pennenband.

Ik zie het nut er niet van in, om hier een discussie te starten over slipkettingen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:12

8nnemiek schreef:
Er is nu een aflevering op national geographic waarin ceasar samenwerkt met pat parelli. Erg gaaf!

Is ergens de volledige uitzending te zien? Op de site krijg ik 3 fragmentjes, maar het lijkt niet volledig te zijn?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:30

joyfordogs schreef:
als je mensen goed kan uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt, je dan mensen ook kan motiveren en inzicht geven in bv een pennenband.

Ik zie het nut er niet van in, om hier een discussie te starten over slipkettingen.

Ik heb vorige week een slipketting gekocht voor mijn duitse herder, Ik had een klein probleempje in mijn huis in mijn roedel, maar nu dat er geregelde wandelingen zijn is dat probleem bijna nihil. de slipketting maakt de wandeling ook een stuk rustiger en gecontroleerder. Mn duitser wilde af en toe nog eens lelijk doen als ik langs andere honden of mensen loopte. maar door het regelmatig herhalen van de wandeling en de oefening en de slipketting gaat het nu super. De slipketting werkt perfect als correctie middel. een correctie en hij reageerd er prima op. Met de gewone halsband moet ik zeggen dat ik veel vaker moest corrigeren en hij af en toe geheel me negeerde als er iemand langs kwam. de slipketting werkt veel effectiever en wanneer hij zig gedraagt is er geen enkele werking waardoor het helemaal ontspannen is als we lopen.
Dus slipketting zijn niet de vijand, net als pinnentekkingen niet, het is de verkeerde toepassing dat de vijand is!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:42

Slipketting kan inderdaad goed z'n werk doen, mits hij in goede handen is. Dan zou ik trouwens alsnog niet voor de slipketting kiezen, want je leert je hond nog steeds niet het gedrag om te buigen naar iets possitiefs, maar goed, dat is jouw eigen keus.

Helaas zijn er alleen zo veel mensen die niet verantwoordelijk met een slip omgaan.... :n verkeerd om, te strak, enz. Ik zie het vaak genoeg, helaas.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:48

hij heeft nu in drie wandelingen geleerd dat hij mensen en dingen rond zich moet negeren en op mij moet letten. zodra hij ik geen correcties meer hoef te geven dan gaat de slipketting weer in de kast. het enigste waar we nu nog aan moeten werken is dat mn herders niet meer met hun schouders voorbij mn benen komen. ze trekken niet, maar lopen af en toe wel met hun schouders voorbij mijn benen en dat is een big NO NO... dus nog wel werk aan de winkel, maar het gaat waanzinnig goed en voor mij is dat voor een ontzettend groot deel te danken aan Cesar zijn methode.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:50

overigens zag ik eergisteravond in een aflevering van 'the dog whisperer' dat Cesar zich behoorlijk negatief uitliet over een pinketting bij een Amerikaanse Bulldog. Voor de training verving hij die met een gewone nylon halsband.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:46

LecyTinker schreef:
hij heeft nu in drie wandelingen geleerd dat hij mensen en dingen rond zich moet negeren en op mij moet letten. zodra hij ik geen correcties meer hoef te geven dan gaat de slipketting weer in de kast. het enigste waar we nu nog aan moeten werken is dat mn herders niet meer met hun schouders voorbij mn benen komen. ze trekken niet, maar lopen af en toe wel met hun schouders voorbij mijn benen en dat is een big NO NO... dus nog wel werk aan de winkel, maar het gaat waanzinnig goed en voor mij is dat voor een ontzettend groot deel te danken aan Cesar zijn methode.

Maar LecyTinker, leg jij me nou eens uit waarom het zo'n big NO NO is dat de hond met zijn schouder voorbij jouw knie loopt? En nou niet alleen omdat Cesar dat verteld.

Ik persoonlijk vind het onwijs irritant als mijn honden achter me lopen. Wil ze in de gaten kunnen houden en dat kan simpelweg niet als zij achter mij lopen.
Fijn dat hij in drie wandelingen heeft geleerd dat hij op jouw moet letten hoor, maar waarom niet de tijd ervoor nemen en het een positieve draai geven? Mijn hond heeft ook geleerd om op mij te letten, maar niet omdat kijken naar iets anders een correctie betekend, maar omdat ik leuker ben dan wat er naast haar gebeurd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:54

Nikki__ schreef:
Maar LecyTinker, leg jij me nou eens uit waarom het zo'n big NO NO is dat de hond met zijn schouder voorbij jouw knie loopt? En nou niet alleen omdat Cesar dat verteld.

Ik persoonlijk vind het onwijs irritant als mijn honden achter me lopen. Wil ze in de gaten kunnen houden en dat kan simpelweg niet als zij achter mij lopen.
Fijn dat hij in drie wandelingen heeft geleerd dat hij op jouw moet letten hoor, maar waarom niet de tijd ervoor nemen en het een positieve draai geven? Mijn hond heeft ook geleerd om op mij te letten, maar niet omdat kijken naar iets anders een correctie betekend, maar omdat ik leuker ben dan wat er naast haar gebeurd.

Mag ik daar antwoord op geven? Wij hebben twee teefjes; moeder en dochter.Nou het komt echt niet in de dochters hoofd op om bij het wandelen zomaar voorbij mams schouder te lopen hoor; dan verspert mama haar namelijk echt te weg. Het is voor een hong natuurlijk om naast/achter de roedelleider te lopen. Voor een hond is het dus moeilijk te snappen dat ze met wandelen wel een dominante positie moeten aannemen maar op andere momenten niet.

Dat geld net zo voor paarden. Het is voor een paard erg lastig om je als leider te zien als je op veulen-positie naast de flank loopt.

je kunt dit wel aanleren (bv middels clickertraining) maar het gaat in feite in tegen de logica van de hond.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:34

het gaat inderdaad om de reden waarom hij met zijn schouders voorbij mij loopt. de mechelaar die doet het af en toe ook, maar merk dat het alleen is omdat zijn tempo hoger ligt dan die van mijn beagle ( die loopt achter mij en zit aan een soort van buikband bij mij, dus die houd ik niet vast, die valt gewoon netjes in zijn plaats daar) maar wanneer de duitser het doet, merk ik dat het niet is omdat het tempo te laag ligt, maar omdat hij absoluut niet wil dat de mechelaar ook maar een milimeter voorbij hem loopt en de enigste reden waarom het voor hem moeilijk is om op zijn plaats te blijven lopen is simple omdat hij nog niet geheel onderdanig wil zijn. Hij doet het wel, hij doet wel ofdat hij onderdanig is, maar accepteerd dan toch niet 100 procent dat ik de leider ben, want als hij wedijverd met de mechelaar dan houd dat in dat hij mijn positie in de groep niet geheel geloofd. Dus uiteraard is dat iets waar ik aan moet werken en ik ben hard op weg, want nu zijn het niet meer problemen die je direct opvallen, maar die onder de gordel zijn, die je pas opmerkt wanneer er echt iets fout gaat.

Mijn vorige honden mochten als ze los liepen NOOIT achter me lopen. dit omdat ze wel eens tegen mn benen aanrende en ik slechte knieen heb. Dus had mn vorige duitser per ongeluk eens mn knie uit de kom gestoten. Maar met hem heb ik nooit een strijd gehad, maar dat was denk ik ook omdat ik toen een gebalanseerder persoon was toen ik hem opvoedde. Buiten dat had ik toen een maltezer die 4 jaar ouder was en vloog hem zo een beetje elke keer naar zijn strot als hij ook maar een seconde dacht dat hij de baas was. Maar nu heb ik een geheel nieuwe roedel en we hebben allemaal flink wat meegemaakt de afgelopen anderhalf jaar en dat begint nu een beetje op zijn plaats te vallen.
Voor mij is het dus gewoon heel erg belangrijk dat MIJN positie in de roedel niet in twijfel wordt getrokken en dat is dus wel het geval als hij mij niet als eerste laat lopen.
Nou ben ik HEEL realistisch, want het is meer dan normaal voor herders om altijd te proberen op te blijven klimmen op de ladder, en alleen al om die reden denk ik dat het heel erg belangrijk is dat hij zijn plaats bij het wandelen accepteerd en dat betekend dat hij met zijn schouders gewoon niet voorbij mij mag komen. Hij moet mij volgen en niet leiden!

sorry voor het lange verhaal terwijl sallandval het eigenlijk al gezegd had.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:37

Natuurlijk mag ook jij daan antwoord op geven :D
Ik heb een roedel van 3 volwassen honden (allemaal teven) en kom dat gedrag hier niet tegen.
Honden lopen in de natuurlijk niet naast of achter elkaar, voor zover ik gezien heb (even naar de verwilderde hond gekeken dan). Wel blijven ze bij elkaar. Alpha gaat echt niet altijd voorop. Heeft zelfs nog een soort 'sloofje' die eerst gaat kijken (en dus de alpha voorbij loopt), voordat de Alpha zelf gaat kijken.

Als ik wil dat mijn hondjes naast mij lopen, krijgen ze het commando volg. Alleen dan wil ik dat ze strak mee lopen. Zolang ik geen commando opdraag, mogen ze van mij zelf doen wat ze willen.
Mwah, weet trouwens ook niet of mijn hondjes mij als roedelleider zijn (ik geloof daar namelijk niet zo in, die hele dominantietheorie). Er is onderling duidelijk wel een roedel, maar daar hoef ik niet tussen te zitten hoor.
Mijn hondjes luisteren perfect, hebben respect voor me, volgen mijn commando's op, maar slapen daarnaast op bed, op de bank, lopen voor mij de deur uit (wáárom bestaan er architecten die mini-halletjes maken?!), krijgen voor mij eten, winnen geregeld trekspelletjes van mij en lopen dus niet netjes naast.
En toch denk ik dat ik meer heb berijkt dan menig persoon met de slipketting en alle dominantie regeltjes.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:42

LecyTinker schreef:
het gaat inderdaad om de reden waarom hij met zijn schouders voorbij mij loopt. de mechelaar die doet het af en toe ook, maar merk dat het alleen is omdat zijn tempo hoger ligt dan die van mijn beagle ( die loopt achter mij en zit aan een soort van buikband bij mij, dus die houd ik niet vast, die valt gewoon netjes in zijn plaats daar) maar wanneer de duitser het doet, merk ik dat het niet is omdat het tempo te laag ligt, maar omdat hij absoluut niet wil dat de mechelaar ook maar een milimeter voorbij hem loopt en de enigste reden waarom het voor hem moeilijk is om op zijn plaats te blijven lopen is simple omdat hij nog niet geheel onderdanig wil zijn. Hij doet het wel, hij doet wel ofdat hij onderdanig is, maar accepteerd dan toch niet 100 procent dat ik de leider ben, want als hij wedijverd met de mechelaar dan houd dat in dat hij mijn positie in de groep niet geheel geloofd. Dus uiteraard is dat iets waar ik aan moet werken en ik ben hard op weg, want nu zijn het niet meer problemen die je direct opvallen, maar die onder de gordel zijn, die je pas opmerkt wanneer er echt iets fout gaat.

Mijn vorige honden mochten als ze los liepen NOOIT achter me lopen. dit omdat ze wel eens tegen mn benen aanrende en ik slechte knieen heb. Dus had mn vorige duitser per ongeluk eens mn knie uit de kom gestoten. Maar met hem heb ik nooit een strijd gehad, maar dat was denk ik ook omdat ik toen een gebalanseerder persoon was toen ik hem opvoedde. Buiten dat had ik toen een maltezer die 4 jaar ouder was en vloog hem zo een beetje elke keer naar zijn strot als hij ook maar een seconde dacht dat hij de baas was. Maar nu heb ik een geheel nieuwe roedel en we hebben allemaal flink wat meegemaakt de afgelopen anderhalf jaar en dat begint nu een beetje op zijn plaats te vallen.
Voor mij is het dus gewoon heel erg belangrijk dat MIJN positie in de roedel niet in twijfel wordt getrokken en dat is dus wel het geval als hij mij niet als eerste laat lopen.
Nou ben ik HEEL realistisch, want het is meer dan normaal voor herders om altijd te proberen op te blijven klimmen op de ladder, en alleen al om die reden denk ik dat het heel erg belangrijk is dat hij zijn plaats bij het wandelen accepteerd en dat betekend dat hij met zijn schouders gewoon niet voorbij mij mag komen. Hij moet mij volgen en niet leiden!

sorry voor het lange verhaal terwijl sallandval het eigenlijk al gezegd had.

Jij hebt echt de cesar Milan methode helemaal uitgepluisd he :D
Als jij je daar goed bij voelt, moet je voorral op deze manier doorgaan. Het heeft jouw zelfvertrouwen, waardoor de honden niet meer zo snel over je heen lopen.
Al denk ik trouwens niet dat je herder niet 'onerdaning' aan jou is hoor, eerder aan de mechelaar. Je geeft aan dat hij begint te 'trekken' als de mechelaar voor hem loopt? Dan accepteerd hij het dus niet van de mechelaar, heeft met jouw weinig te maken.

Het is trouwens onzin hoor dat een hond (welk ras dan ook), steeds hoger op de ladder wil klimmen. Als de roedel stabiel is, is er geen enkele hond die de moeite zal nemen om hoger op te klimmen :D

Maar nogmaals, als jij je bij deze methode goed voelt, vooral blijven doen. Zolang jij er zekerder van wordt, zal dat een positief effect hebben op je honden, daar twijfel ik niet aan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:48

en nikki, we zijn al een flinke tijd bezig, dus heb het genoeg tijd gegeven en dit is op dit moment eigenlijk het enigste punt waar we aan moeten werken, dus vandaar dat ik deze oplossing heb genomen en ben ervan overtuigd dat het juist is omdat ik de sliptekking nu nog maar zelde moet gebruiken.

En de theorie is dat je je honden niet in de gaten hoeft te houden omdat ze zich onderwerpen aan jou. Dus daarom lopen ze achter je, ze volgen, dus je kan eens achterom kijken, maar eigenlijk zou dat dus niet hoeven. Als ze voor je lopen dan bevestig je hun leiders positie en dat houd dus in dat je inderdaad steeds zou moeten corrigeren. Nou wil dat niet zeggen dat je honden nooit los voor je mogen lopen. de mijne doen dat ook, dan zeg ik "vrij" en dan mogen ze doen wat ze willen, maar met 1 enkele fluit van mij lopen ze ook weer gelijk aan mijn zijde (meestal niet voor lang, moet het regelmatig herhalen dat ze naast me moeten lopen, maar als ik de riem aandoe dan wel). Dus de vrijheid krijgen ze wel, maar wel wanneer ik dat bepaal. Ik bepaal het begin en het einde en in meeste gevallen ook alles daartussen.

Nikki, ik denk wel dat er een verschil zit tussen een roedel van teefjes of van reutjes. die van mij zijn allemaal mannetjes ( twee zonder nu, de herders). Een vriendin van mij is hondentrainster en die vind zelf dat de eerste twee jaar van een reu moeilijker zijn dan die van een teefje, maar dat een reu daarna (uiteraard met de correcte opvoeding) makkerlijker is dan een teef.

IK blijf erbij dat iedere hond zijn eigen manier van opvoeding nodig heeft en dat iedere eigenaar zijn eigen techniek moet zien te vinden. want iets wat van nature niet voor jou werkt kan wel een goede manier zijn, maar hoeft voor jou niet DE manier te zijn.
Ik heb eerder ook al aangeven dat ik ook niet altijd cesar zijn manier kan volhouden, ik raak snel genoeg geirriteerd en cesar blijft kalm totdat hij er dood bij neervalt.

In de natuur bepaald de roedelleider wel degelijk ( in mijn zienswijze van de wereld) de positie die elk dier inneemt. De leider bepaald waar iedereen loopt tijdens het jagen, wanneer en wie er aanvalt en wie er als eerste eet etc.
Maar daar is iedereen zijn plaats kristal duidelijk en hoeft de leider het niet zo duidelijk uit te beelden als wij mensen. Daar gaat het om de overleving van de groep en iedereen is zich meer dan bewust van dat feit. Daar lopen ze misschien niet allemaal zij aan zij, maar daar is de hiarchy wel overduidelijk voor iedereen en niemand stapt daar overheen zonder teostemming van de leider.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:57

Nikki, ja, zit er midden in, begin straks aan een derde boek van hem en neem het heel serieus.
Het probleem is dat als de duitser trekt ( dit is even trekken genoemd, maar niemand trekt aan mijn riem, maar ik merk dat de riem niet meer los hangt) hij inderdaad niet zijn plek wil afstaan aan de mechelaar. Die op zijn beurt niet iets naar voren loopt als plaatsaanduiding, maar puur omdat hij een snellere pas heeft ( we proberen het gemiddelde te lopen, dus net iets te snel voor de beagle en niet iets te traag voor de herders, maar tja, we moeten iets) maar... uhh ff kijken waar ik was... o ja, de mechelaar doet het niet als machtsstrijd, maar voor het tempo en de duitser die doet het wel gelijk als machtsstrijd. Maar de duitser zou daar niet eens aan mogen twijfelen, want ik ben de leider en twijfelen aan dat, betekend twijfelen aan mijn positie.
Maar begrijp me niet verkeerd, dus is geen probleem. Dit is een puntje waar we nu aan werken. Mijn honden zijn echt in een hele korte tijd waanzinnig veel veranderd ( positief). Waren brave jongen voorheen, maar wildebrassen. Nu zijn het rustigere jongens die hun energie gebruiken wanneer ik het wil en rustig zijn wanneer ik het wil.
Het ook een deel van mijn huis terug geclaimed. Ik woon nu op een loft, dus 1 open ruimte. Voorheen mochten ze overal. Tegenwoordig niet meer. Heb een denkbeeldige lijn en was verbaast dat dat direct werkte. Ze proberen er af en toe wel over te komen, maar heb gezegd dat dat gedeelte van mij en de beagle is en niet van hun. Werkt perfect.

Dus weer een lang verhaal, maar idd Nikki. cesar zijn methode werkt perfect voor mij, maar ook puur omdat ik er inderdaad in geloof. Maar er zijn vele wegen naar Rome, het is dus uitvinden wat voor jou (in het algemeen) werkt en wat je verwachtingen van je hond zijn.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:18

Maar daarom LecyTinker, is dit waarschijnlijk voor jouw de methode. Je gelooft erin, je ziet resultaat, wat jouw motiveerd om door te zetten. Harstikke goed!! Vooral zo door gaan.

Vergis je niet in de drie teven. Vaak zijn reuen onderling een stuk gemoedelijker dan teven hoor :) Als teven elkaar niet mogen, vechten ze tot de dood. Reuen daar in tegen doen dat zelde.
Is niet voor niks dat ik mijn teven nooit uit laten vechten, terwijl ik dat vroeger bij mn reu wel gedaan heb.
Ik weet niet hoe de eerste 2 jaar van een teef zijn :D En ook niet die van een reu, heb alles vanaf volwassen leeftijd. Oja wacht, Gipsy was 1.5 toen we haar kregen, maar dat is de makkelijkste van de 3 :D

Elk hond heeft in een roedel zijn eigen rol. Niet alle honden zijn volgers, dan zou je roedel namelijk niet functioneren. Tuurlijk is er een Alpha, die dekt en doet. Echter zijn er onder hem nog een hoop sub-Alpha's , om het zo maar even te noemen, die soms ook beslissingen moet nemen.

Het is mooi gezegd, dat de hond een volger is en jij hem dus niet in de gaten zou moeten houden... alleen gaat dat niet op in een wereld vol met fietsers, hardlopers, eten op de straat, enzovoorts.

Mijn hondjes lopen altijd voorop, trekken niet en komen direct als ik ze roep of fluit. Komen dan voor me zitten en blijven totdat ik ze het vrij commando geef. Ik doe alles wat NIET mag volgens de dominatietheorie en zou dus eigenlijk 3 super agressieve honden moeten hebben... en toch is dat hier niet het geval.
Zo zie je inderdaad maar weer, er zijn vele wegen die naar Rome lijden.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:41

Ik denk dat veel van die roddels door tegenstanders/concurrenten van hem in de lucht worden gegooid, het kost hun geld he, dan ga je maar roepen dat hij in het echt niet zo is, terwijl juist Cesar het er steeds over heeft dat je hond op je energie reageert, die moet rustig zijn, je kan niet rustig en assertief spelen voor een hond.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:04

nikki, cesar geeft in zijn boek en je ziet het soms in de serie ook, dat hij iemand vol lof geeft terwijl de hond voor hun loopt (hij geeft ze dan lof over de energie die de roedel heeft en dat dat het ultime is). de plaats van de hond maakt ei-gen-lijk geen biet uit. Dat leer ik nu ook door middel van zijn boeken. Voor je, naast je, achter je of op je hoofd. Het maakt allemaal niet uit, waar het om gaat is dat de onderlinge verdeling duidelijk is. Cesar heeft het over happy-go-lucky-dogs. Honden die gewoon van het begin dingen opvolgen en totaal geen negatieve eigenschappen ontwikkelen terwijl de eigenaren helemaal geen sterke leiders zijn. Je hebt allerlei verschillende energie niveaus in honden en het belangrijkste is dat jou energie klikt met die van je hond.
Jij hebt drie herders, toch Nikki? En dat was een duidelijke keuze, dat ras, toch? Omdat het ras bij jou past, toch? Same here, ik ben een echte duite herder mens, ben er pas sinds kort achter gekomen dat ik ook een echte beagle mens ben. Ben totaal geen mechelaar liefhebber, maar deze is toevallig mijn leven binnen gekomen en heeft veel mechelaar trekjes, maar past prima in mijn energie niveau (hoewel ze me echt dood moe kunnen krijgen).
Dus wat ik wilde zeggen ( jemig, ben vandaag waanzinnig langdradig) Ik denk dat al denk je van niet, dat jij heel erg veel van cesar zijn technieken gebruikt zonder dat je het weet. En dat komt omdat Cesar zegt dat hij deze manier niet heeft bedacht, maar het een manier is waarop je op een natuurlijke manier met je hond om gaat en ervoor zorgt dat je in ZIJN behoefte voldoet en je dan een voldane hond hebt die WIL volgen.
De meeste technieken die je in zijn programma ziet, maak je totaal geen gebruik van als je een goede relatie met je hond hebt en je een goed inzicht in het dier hebt.
Wat je ziet zijn uiterste gevallen.
Ik ben ook van mening dat je prima je hond als eerste de deur uit kan laten gaan, MAAR dat dat wel op jou commando moet zijn en dat zegt Cesar dus ook. Hij haalt in zijn boeken aan datbijvoorbeeld mensen in rolstoelen hun begeleidingshonden ook als eerst de deur uit laten gaan, maar dat hun duidelijk wel de controle over de hond hebben. Hij haalt deze dingen allemaal aan, en vind dat mensen deze zouden moeten gebruiken, omdat je dan elke dag, elk moment weer, je positie aangeeft aan je hond. Dit meer omdat hij vind ( en ik ben het daar grondig mee eens) dat het overgrote deel van honden, niet naar behoren beweging krijgen. Dus doordat de meeste honden niet genoeg mogelijkheden krijgen om al hun energie te verbruiken, dat een hond die energie voor andere dingen gaat gebruiken en zolang je maar duidelijk blijft herhalen dat jij de leider bent, dat je hond minder snel de neiging krijgt slechte dingen te gaan doen.

en als je eerlijk bent en rond je kijkt dan kan je zien dat mensen die bijvoorbeeld een werkhond hebben, maar 3 keer op een dag een blokje rond lopen, hun hond eigenlijk niet genoeg mogelijkheden geven om hun energie te verbranden. Of speurhonden die elke dag even een blokje rond mogen lopen, hoe moeten die hun geboren instinct vervullen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:37

Nikki__ schreef:
Natuurlijk mag ook jij daan antwoord op geven :D
Ik heb een roedel van 3 volwassen honden (allemaal teven) en kom dat gedrag hier niet tegen.
Honden lopen in de natuurlijk niet naast of achter elkaar, voor zover ik gezien heb (even naar de verwilderde hond gekeken dan). Wel blijven ze bij elkaar. Alpha gaat echt niet altijd voorop. Heeft zelfs nog een soort 'sloofje' die eerst gaat kijken (en dus de alpha voorbij loopt), voordat de Alpha zelf gaat kijken.

Tsja; als ze lekker los lopen lopen onze honden ook kris kras hoor (we hadden er tot voor kort drie; twee teven en een reu) en natuurlijk is het niet zo zwart wit. Maar aan de houding en het gedrag kun je bij ons wel heel goed zien wie de alfa is (witte teef); bij ons loopt deze wel degelijk altijd voor de andere(n) deuren door, zij eet ook als eerste. Zij mag het eten of speeltjes van de andere wel 'inpikken' maar andersom gebeurt dat nooit. Je kunt ook zien hoe ze haar dochter corrigeert als deze bijvoorbeeld verveus wordt als de stofzuiger aangaat :D

Citaat:
Als ik wil dat mijn hondjes naast mij lopen, krijgen ze het commando volg. Alleen dan wil ik dat ze strak mee lopen. Zolang ik geen commando opdraag, mogen ze van mij zelf doen wat ze willen.
Mwah, weet trouwens ook niet of mijn hondjes mij als roedelleider zijn (ik geloof daar namelijk niet zo in, die hele dominantietheorie). Er is onderling duidelijk wel een roedel, maar daar hoef ik niet tussen te zitten hoor.

Bij ons was het voor de honden duidelijk dat mijn man de baas is; tegenover hem gedragen ze zich helemaal uit zichzelf zo netjes als de 'rehabilitated dogs' uit het programma. Alleen heb ik schijnbaar wat minder natuurlijk overwicht. Ik trainde ze dmv de clickermethode. Bij mij waren ze ook meestal braaf, maar als ik bijv. een leuke hond tegen kwam gingen ze echt wel trekken, of allemaal een andere kant op. Of ze gingen tegen me opspringen als ik binnen kwam. En dat is niet altijd even handig als je er drie hebt van 10-15 kg per stuk ;) Met m'n vorige pony had ik een beetje hetzelfde probleem. Sinds mijn man de show kijkt gaat hij veel consequenter met onze 'puppies' om en snapt hij ook dat het op zich niet erg is als ze voor je lopen als je overwicht hebt, maar dat het voor mij veel minder aantrekkelijk is om te gaan wandelen als ik de kans loop omver te worden getrokken.

Citaat:
En toch denk ik dat ik meer heb berijkt dan menig persoon met de slipketting en alle dominantie regeltjes.

Dat geloof ik graag; dat moet ook wel als je er meer dan één hebt denk ik, anders heb je een probleem (dat zijn dan de mensen die bij cesar terecht komen). Ach dominantie spelletjes; volgens mij is die hele tv show bedoeld om mensen naar zichzelf en hun eigen houding en gedrag te laten kijken. Bij ons helpt dat heel goed; ik let nu (weer) veel bewuster op mijn eigen houding als de honden niet opletten, en toch vergeet ik dat soms. Slipkettingen en spelletjes daar doen wij ook niet aan; wel aan duidelijkheid en een calm en assertive houding. Uit elke methode kun je dan toch de positieve dingen halen?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:44

LecyTinker schreef:
nikki, cesar geeft in zijn boek en je ziet het soms in de serie ook, dat hij iemand vol lof geeft terwijl de hond voor hun loopt (hij geeft ze dan lof over de energie die de roedel heeft en dat dat het ultime is). de plaats van de hond maakt ei-gen-lijk geen biet uit. Dat leer ik nu ook door middel van zijn boeken. Voor je, naast je, achter je of op je hoofd. Het maakt allemaal niet uit, waar het om gaat is dat de onderlinge verdeling duidelijk is. Cesar heeft het over happy-go-lucky-dogs. Honden die gewoon van het begin dingen opvolgen en totaal geen negatieve eigenschappen ontwikkelen terwijl de eigenaren helemaal geen sterke leiders zijn. Je hebt allerlei verschillende energie niveaus in honden en het belangrijkste is dat jou energie klikt met die van je hond.
Jij hebt drie herders, toch Nikki? En dat was een duidelijke keuze, dat ras, toch? Omdat het ras bij jou past, toch? Same here, ik ben een echte duite herder mens, ben er pas sinds kort achter gekomen dat ik ook een echte beagle mens ben. Ben totaal geen mechelaar liefhebber, maar deze is toevallig mijn leven binnen gekomen en heeft veel mechelaar trekjes, maar past prima in mijn energie niveau (hoewel ze me echt dood moe kunnen krijgen).
Dus wat ik wilde zeggen ( jemig, ben vandaag waanzinnig langdradig) Ik denk dat al denk je van niet, dat jij heel erg veel van cesar zijn technieken gebruikt zonder dat je het weet. En dat komt omdat Cesar zegt dat hij deze manier niet heeft bedacht, maar het een manier is waarop je op een natuurlijke manier met je hond om gaat en ervoor zorgt dat je in ZIJN behoefte voldoet en je dan een voldane hond hebt die WIL volgen.
De meeste technieken die je in zijn programma ziet, maak je totaal geen gebruik van als je een goede relatie met je hond hebt en je een goed inzicht in het dier hebt.
Wat je ziet zijn uiterste gevallen.
Ik ben ook van mening dat je prima je hond als eerste de deur uit kan laten gaan, MAAR dat dat wel op jou commando moet zijn en dat zegt Cesar dus ook. Hij haalt in zijn boeken aan datbijvoorbeeld mensen in rolstoelen hun begeleidingshonden ook als eerst de deur uit laten gaan, maar dat hun duidelijk wel de controle over de hond hebben. Hij haalt deze dingen allemaal aan, en vind dat mensen deze zouden moeten gebruiken, omdat je dan elke dag, elk moment weer, je positie aangeeft aan je hond. Dit meer omdat hij vind ( en ik ben het daar grondig mee eens) dat het overgrote deel van honden, niet naar behoren beweging krijgen. Dus doordat de meeste honden niet genoeg mogelijkheden krijgen om al hun energie te verbruiken, dat een hond die energie voor andere dingen gaat gebruiken en zolang je maar duidelijk blijft herhalen dat jij de leider bent, dat je hond minder snel de neiging krijgt slechte dingen te gaan doen.

en als je eerlijk bent en rond je kijkt dan kan je zien dat mensen die bijvoorbeeld een werkhond hebben, maar 3 keer op een dag een blokje rond lopen, hun hond eigenlijk niet genoeg mogelijkheden geven om hun energie te verbranden. Of speurhonden die elke dag even een blokje rond mogen lopen, hoe moeten die hun geboren instinct vervullen?

Hahaha nee ik heb geen Duitsers :D Ik heb een Lab die denkt dat ze een Duitser is :D En nog twee terrïer kruisingen :D .
Natuurlijk zal ik in sommige dingen hetzelfde zijn als hem. Sowieso dat ik zelfverzekerd met mijn hondjes loop.
Maar in een hoop dingen kan ik het écht niet met hem eens zijn. Daar verschild zijn methode (dominantie theorie) toch écht teveel van die met mij.

@ sallandval; Mannen hebben sowieso bij de meeste honden altijd wat meer overwicht, ik weet niet wat dat is. Mijn dames moesten het tot vorig jaar met 2 vrouwlijke bazen doen (mams en ik). Nu sinds een jaar woont mijn vriend bij ons in.. nou mijn dames moesten écht niks van hem hebben. Heeft echt een maand of 8 geduurd voordat ze naar hem gingen luisteren. Zijn dat helemaal niet gewend van ze, maar zij kennen de verhouding van twee vrouwen. Dan ineens een vent in de roedel erbij, nou NO WAY :D nu gaat het goed hoor, ze luisteren alle drie perfect naar hem en gedragen zich zoals het hoort.

Als mijn buurman echter met ze loopt, accepteren ze het direct en luisteren goed. Tja, hij straalt iets uit.... :+
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 16-01-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:47

Nikki__ schreef:
Maar in een hoop dingen kan ik het écht niet met hem eens zijn. Daar verschild zijn methode (dominantie theorie) toch écht teveel van die met mij.

welke dan? zoals ik al zei ben ik van de clickertraining en dus een tegenstander van straffen; maar ik heb bij die Millan nog geen dingen gezien die ik miet vond kunnen hoor (misschien jij wel daarom ben ik benieuwd).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:50

sallandval schreef:
Nikki__ schreef:

welke dan? zoals ik al zei ben ik van de clickertraining en dus een tegenstander van straffen; maar ik heb bij die Millan nog geen dingen gezien die ik miet vond kunnen hoor (misschien jij wel daarom ben ik benieuwd).

Ik heb niet eens bijzondere methode die ik volg hoor :D
Maar zijn dominantietheorie staat me onwijs tegen. Het forceren van een hond door hem op de grond te drukken, en dan maar roepen dat hij zich overgeeft, is onzin. Alleen denkt 2/3 van de wereld nog steeds dat dat de enige manier is.
Uitvallen aan de lijn wordt niet omgebogen naar iets positiefs, maar wordt gecorigeerd en gekickt. Tja, als je een beetje pech hebt creeër je dat de hond nog meer hekel aan andere honden krijgt.
Het hooghouden van de halsband is iets waar ik het meest van walg bij zijn methode. Zo stopt het dier met trekken... tja, want als het trekt hangt het zichzelf op. Maar is dat de manier? Nee, ik vind van niet, maar het werkt wel snel, en dát is wat mensen willen.
Ook het promoten van de hometrainer staat me tegen... al doet hij dat de laatste tijd geloof ik niet echt meer.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:07

Nikki__ schreef:
Ik heb niet eens bijzondere methode die ik volg hoor :D
Maar zijn dominantietheorie staat me onwijs tegen. Het forceren van een hond door hem op de grond te drukken, en dan maar roepen dat hij zich overgeeft, is onzin. Alleen denkt 2/3 van de wereld nog steeds dat dat de enige manier is.
Uitvallen aan de lijn wordt niet omgebogen naar iets positiefs, maar wordt gecorigeerd en gekickt. Tja, als je een beetje pech hebt creeër je dat de hond nog meer hekel aan andere honden krijgt.
Het hooghouden van de halsband is iets waar ik het meest van walg bij zijn methode. Zo stopt het dier met trekken... tja, want als het trekt hangt het zichzelf op. Maar is dat de manier? Nee, ik vind van niet, maar het werkt wel snel, en dát is wat mensen willen.
Ook het promoten van de hometrainer staat me tegen... al doet hij dat de laatste tijd geloof ik niet echt meer.

Okee, dan snap ik het. Wat ik bij cesar wel veel zie ik wat ik vanuit de theorie van Skinner 'bijgeloof' noem, dat zie ik bij veel mensen die met NH werken ook. (dus; zo gaat het in de natuur en dus MOET het altijd PRECIES zo - ook al is er geen natuur meer te bekennen) Maar dat schaar ik dan maar onder het kopje 'anders begrijpen mensen het niet'.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:35

Bij honden is het juist andersom. Men denkt dat het in de natuur er zo aan toe gaat, alleen werkt het juist helemaal niet op die manier :D Maar die mensen willen dat niet in zien, om de simpele reden 'het werkt toch?!' tja... je hond schoppen zal ook werken, maar dat is dan weer niet goed?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:23

Nikki, hoe zou jij dat zoiets oplossen? Het uitvallen naar andere honden aan de lijn?
Ik ben al een tijd aan het trainen met mijn hond en de ene keer gaat het beter maar de andere keer kan hij weer compleet doorslaan. Nu ben ik bezig om met een hond van een vriendin van mij elkaar te passeren en Bas dan te laten zitten, als hij stil is krijgt hij iets lekkers en lopen we door. Als we elkaar gepasseerd hebben doen we het nog een keer en dan gaan we samen wandelen. Hij kijkt totaal niet naar die hond en is helemaal niet geinteresseerd. Maar het moment van passeren.. dan slaat hij compleet door.. Ik weet echt niet hoe ik zo iets om moet zetten in positiviteit..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:23

Ik zal je even een PB sturen. Is tenslotte een topic over zijn methodes, niet de mijne :D