Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

joyfordogs schreef:als je mensen goed kan uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt, je dan mensen ook kan motiveren en inzicht geven in bv een pennenband.
Ik zie het nut er niet van in, om hier een discussie te starten over slipkettingen.
verkeerd om, te strak, enz. Ik zie het vaak genoeg, helaas. 
LecyTinker schreef:hij heeft nu in drie wandelingen geleerd dat hij mensen en dingen rond zich moet negeren en op mij moet letten. zodra hij ik geen correcties meer hoef te geven dan gaat de slipketting weer in de kast. het enigste waar we nu nog aan moeten werken is dat mn herders niet meer met hun schouders voorbij mn benen komen. ze trekken niet, maar lopen af en toe wel met hun schouders voorbij mijn benen en dat is een big NO NO... dus nog wel werk aan de winkel, maar het gaat waanzinnig goed en voor mij is dat voor een ontzettend groot deel te danken aan Cesar zijn methode.
Nikki__ schreef:Maar LecyTinker, leg jij me nou eens uit waarom het zo'n big NO NO is dat de hond met zijn schouder voorbij jouw knie loopt? En nou niet alleen omdat Cesar dat verteld.
Ik persoonlijk vind het onwijs irritant als mijn honden achter me lopen. Wil ze in de gaten kunnen houden en dat kan simpelweg niet als zij achter mij lopen.
Fijn dat hij in drie wandelingen heeft geleerd dat hij op jouw moet letten hoor, maar waarom niet de tijd ervoor nemen en het een positieve draai geven? Mijn hond heeft ook geleerd om op mij te letten, maar niet omdat kijken naar iets anders een correctie betekend, maar omdat ik leuker ben dan wat er naast haar gebeurd.

LecyTinker schreef:het gaat inderdaad om de reden waarom hij met zijn schouders voorbij mij loopt. de mechelaar die doet het af en toe ook, maar merk dat het alleen is omdat zijn tempo hoger ligt dan die van mijn beagle ( die loopt achter mij en zit aan een soort van buikband bij mij, dus die houd ik niet vast, die valt gewoon netjes in zijn plaats daar) maar wanneer de duitser het doet, merk ik dat het niet is omdat het tempo te laag ligt, maar omdat hij absoluut niet wil dat de mechelaar ook maar een milimeter voorbij hem loopt en de enigste reden waarom het voor hem moeilijk is om op zijn plaats te blijven lopen is simple omdat hij nog niet geheel onderdanig wil zijn. Hij doet het wel, hij doet wel ofdat hij onderdanig is, maar accepteerd dan toch niet 100 procent dat ik de leider ben, want als hij wedijverd met de mechelaar dan houd dat in dat hij mijn positie in de groep niet geheel geloofd. Dus uiteraard is dat iets waar ik aan moet werken en ik ben hard op weg, want nu zijn het niet meer problemen die je direct opvallen, maar die onder de gordel zijn, die je pas opmerkt wanneer er echt iets fout gaat.
Mijn vorige honden mochten als ze los liepen NOOIT achter me lopen. dit omdat ze wel eens tegen mn benen aanrende en ik slechte knieen heb. Dus had mn vorige duitser per ongeluk eens mn knie uit de kom gestoten. Maar met hem heb ik nooit een strijd gehad, maar dat was denk ik ook omdat ik toen een gebalanseerder persoon was toen ik hem opvoedde. Buiten dat had ik toen een maltezer die 4 jaar ouder was en vloog hem zo een beetje elke keer naar zijn strot als hij ook maar een seconde dacht dat hij de baas was. Maar nu heb ik een geheel nieuwe roedel en we hebben allemaal flink wat meegemaakt de afgelopen anderhalf jaar en dat begint nu een beetje op zijn plaats te vallen.
Voor mij is het dus gewoon heel erg belangrijk dat MIJN positie in de roedel niet in twijfel wordt getrokken en dat is dus wel het geval als hij mij niet als eerste laat lopen.
Nou ben ik HEEL realistisch, want het is meer dan normaal voor herders om altijd te proberen op te blijven klimmen op de ladder, en alleen al om die reden denk ik dat het heel erg belangrijk is dat hij zijn plaats bij het wandelen accepteerd en dat betekend dat hij met zijn schouders gewoon niet voorbij mij mag komen. Hij moet mij volgen en niet leiden!
sorry voor het lange verhaal terwijl sallandval het eigenlijk al gezegd had.

Als teven elkaar niet mogen, vechten ze tot de dood. Reuen daar in tegen doen dat zelde.
En ook niet die van een reu, heb alles vanaf volwassen leeftijd. Oja wacht, Gipsy was 1.5 toen we haar kregen, maar dat is de makkelijkste van de 3 

Nikki__ schreef:Natuurlijk mag ook jij daan antwoord op geven
Ik heb een roedel van 3 volwassen honden (allemaal teven) en kom dat gedrag hier niet tegen.
Honden lopen in de natuurlijk niet naast of achter elkaar, voor zover ik gezien heb (even naar de verwilderde hond gekeken dan). Wel blijven ze bij elkaar. Alpha gaat echt niet altijd voorop. Heeft zelfs nog een soort 'sloofje' die eerst gaat kijken (en dus de alpha voorbij loopt), voordat de Alpha zelf gaat kijken.
Citaat:Als ik wil dat mijn hondjes naast mij lopen, krijgen ze het commando volg. Alleen dan wil ik dat ze strak mee lopen. Zolang ik geen commando opdraag, mogen ze van mij zelf doen wat ze willen.
Mwah, weet trouwens ook niet of mijn hondjes mij als roedelleider zijn (ik geloof daar namelijk niet zo in, die hele dominantietheorie). Er is onderling duidelijk wel een roedel, maar daar hoef ik niet tussen te zitten hoor.
Met m'n vorige pony had ik een beetje hetzelfde probleem. Sinds mijn man de show kijkt gaat hij veel consequenter met onze 'puppies' om en snapt hij ook dat het op zich niet erg is als ze voor je lopen als je overwicht hebt, maar dat het voor mij veel minder aantrekkelijk is om te gaan wandelen als ik de kans loop omver te worden getrokken. Citaat:En toch denk ik dat ik meer heb berijkt dan menig persoon met de slipketting en alle dominantie regeltjes.
LecyTinker schreef:nikki, cesar geeft in zijn boek en je ziet het soms in de serie ook, dat hij iemand vol lof geeft terwijl de hond voor hun loopt (hij geeft ze dan lof over de energie die de roedel heeft en dat dat het ultime is). de plaats van de hond maakt ei-gen-lijk geen biet uit. Dat leer ik nu ook door middel van zijn boeken. Voor je, naast je, achter je of op je hoofd. Het maakt allemaal niet uit, waar het om gaat is dat de onderlinge verdeling duidelijk is. Cesar heeft het over happy-go-lucky-dogs. Honden die gewoon van het begin dingen opvolgen en totaal geen negatieve eigenschappen ontwikkelen terwijl de eigenaren helemaal geen sterke leiders zijn. Je hebt allerlei verschillende energie niveaus in honden en het belangrijkste is dat jou energie klikt met die van je hond.
Jij hebt drie herders, toch Nikki? En dat was een duidelijke keuze, dat ras, toch? Omdat het ras bij jou past, toch? Same here, ik ben een echte duite herder mens, ben er pas sinds kort achter gekomen dat ik ook een echte beagle mens ben. Ben totaal geen mechelaar liefhebber, maar deze is toevallig mijn leven binnen gekomen en heeft veel mechelaar trekjes, maar past prima in mijn energie niveau (hoewel ze me echt dood moe kunnen krijgen).
Dus wat ik wilde zeggen ( jemig, ben vandaag waanzinnig langdradig) Ik denk dat al denk je van niet, dat jij heel erg veel van cesar zijn technieken gebruikt zonder dat je het weet. En dat komt omdat Cesar zegt dat hij deze manier niet heeft bedacht, maar het een manier is waarop je op een natuurlijke manier met je hond om gaat en ervoor zorgt dat je in ZIJN behoefte voldoet en je dan een voldane hond hebt die WIL volgen.
De meeste technieken die je in zijn programma ziet, maak je totaal geen gebruik van als je een goede relatie met je hond hebt en je een goed inzicht in het dier hebt.
Wat je ziet zijn uiterste gevallen.
Ik ben ook van mening dat je prima je hond als eerste de deur uit kan laten gaan, MAAR dat dat wel op jou commando moet zijn en dat zegt Cesar dus ook. Hij haalt in zijn boeken aan datbijvoorbeeld mensen in rolstoelen hun begeleidingshonden ook als eerst de deur uit laten gaan, maar dat hun duidelijk wel de controle over de hond hebben. Hij haalt deze dingen allemaal aan, en vind dat mensen deze zouden moeten gebruiken, omdat je dan elke dag, elk moment weer, je positie aangeeft aan je hond. Dit meer omdat hij vind ( en ik ben het daar grondig mee eens) dat het overgrote deel van honden, niet naar behoren beweging krijgen. Dus doordat de meeste honden niet genoeg mogelijkheden krijgen om al hun energie te verbruiken, dat een hond die energie voor andere dingen gaat gebruiken en zolang je maar duidelijk blijft herhalen dat jij de leider bent, dat je hond minder snel de neiging krijgt slechte dingen te gaan doen.
en als je eerlijk bent en rond je kijkt dan kan je zien dat mensen die bijvoorbeeld een werkhond hebben, maar 3 keer op een dag een blokje rond lopen, hun hond eigenlijk niet genoeg mogelijkheden geven om hun energie te verbranden. Of speurhonden die elke dag even een blokje rond mogen lopen, hoe moeten die hun geboren instinct vervullen?
Ik heb een Lab die denkt dat ze een Duitser is
En nog twee terrïer kruisingen
.
nu gaat het goed hoor, ze luisteren alle drie perfect naar hem en gedragen zich zoals het hoort.
Nikki__ schreef:Maar in een hoop dingen kan ik het écht niet met hem eens zijn. Daar verschild zijn methode (dominantie theorie) toch écht teveel van die met mij.
sallandval schreef:Nikki__ schreef:Maar in een hoop dingen kan ik het écht niet met hem eens zijn. Daar verschild zijn methode (dominantie theorie) toch écht teveel van die met mij.
welke dan? zoals ik al zei ben ik van de clickertraining en dus een tegenstander van straffen; maar ik heb bij die Millan nog geen dingen gezien die ik miet vond kunnen hoor (misschien jij wel daarom ben ik benieuwd).

Nikki__ schreef:Ik heb niet eens bijzondere methode die ik volg hoor
Maar zijn dominantietheorie staat me onwijs tegen. Het forceren van een hond door hem op de grond te drukken, en dan maar roepen dat hij zich overgeeft, is onzin. Alleen denkt 2/3 van de wereld nog steeds dat dat de enige manier is.
Uitvallen aan de lijn wordt niet omgebogen naar iets positiefs, maar wordt gecorigeerd en gekickt. Tja, als je een beetje pech hebt creeër je dat de hond nog meer hekel aan andere honden krijgt.
Het hooghouden van de halsband is iets waar ik het meest van walg bij zijn methode. Zo stopt het dier met trekken... tja, want als het trekt hangt het zichzelf op. Maar is dat de manier? Nee, ik vind van niet, maar het werkt wel snel, en dát is wat mensen willen.
Ook het promoten van de hometrainer staat me tegen... al doet hij dat de laatste tijd geloof ik niet echt meer.
Maar die mensen willen dat niet in zien, om de simpele reden 'het werkt toch?!' tja... je hond schoppen zal ook werken, maar dat is dan weer niet goed?