[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:56

MJ_ schreef:
Ik ga ook langzaam nadenken over een hond. Opgegroeid met honden, meestal vuilnisbakkies.
Zelf laatste jaren in wijk gewoond en katten gehad maar ga nu meer buitenaf wonen met veel eigen grond dus gevoelsmatig veel beter geschikt voor honden.

Woon samen met vriend, geen kinderen. Loop nu al dagelijks 1-1,5 uur en wil dit graag met een hond gaan doen.

Als we weg zijn zou hond gedeeltelijk buiten en in schuur kunnen verblijven.Het zou wel fijn zijn als we een hond vinden die dat ook goed kan en fijn vindt.

Ik hoor heel graag ideeën en meningen.

Ben vooralsnog erg gecharmeerd van de heidewachtel maar wil zeker goed rondkijken voor ik een beslissing neemt.

Als je van dat type houdt qua uiterlijk, zou je ook eens naar een Drentse Patrijs kunnen kijken. Die zijn oorspronkelijk wat meer als erfhonden gefokt, hoewel ook heel sportief.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:34

MJ_ schreef:
@ineke heb jij dan een specifiek ras in gedachte?

Ik denk aan een whippet met jullie sportieve ambities. Ze gaan graag mee met hardlopen ( canicross zijn ze ook goed in).
Het zijn geen blaffers.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat ze jasjes en truien nodig hebben bij nat en koud weer.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 15:07

Ineke2 schreef:
MJ_ schreef:
@ineke heb jij dan een specifiek ras in gedachte?

Ik denk aan een whippet met jullie sportieve ambities. Ze gaan graag mee met hardlopen ( canicross zijn ze ook goed in).
Het zijn geen blaffers.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat ze jasjes en truien nodig hebben bij nat en koud weer.

Whippets zijn vaak niet makkelijke alleen blijvers. Zijn erg gehecht aan eigenaar en menselijk contact. Ik zie ze ook niet in een buiten ruimte verblijven met de koukleumen die ze kunnen zijn. Dus of het helemaal passend is? Ze kunnen ook flink jachtinstinct hebben en/of reageren op bewegende dieren/voorwerpen.

Mocht je een whippet overwegen.
Vraag bij de fokker of er getest word op LTV / lumbosacral transitional vertebra. Een aangeboren afwijking in de rug. Weinig fokkers testen erop en of ontkennen het bestaan maar het komt in steeds meer whippets voor. Met honden met pijn tot gevolg.

Verder zijn whippets wel hele leuke en ook sportieve honden! Maar kunnen binnen ook heerlijk relaxt zijn.

MJ_

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 15:19

Bedankt weer.
De épagneul français en drentse patrijs neem ik zeker mee in mijn overwegingen!

Een whippet is niet helemaal mijn type denk ik, ook niet met jasjes en truien ben ik bang. Wel bedankt voor die tip ook want van elk ras leer ik iets en helpt mij wel in het vormen van een beeld!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 15:26

De epagneul français pluimde dan wel weer m'n kippen :+ . Katten was ook opletten.
Elke hond heeft wel wat, vooral naar het totaalplaatje kijken.

Als je graag dat type honden ziet kun je ook kijken naar een springer, of eventueel zelfs cocker (de working cocker is alles behalve een couch Potato), of eventueel een setter.
Die hele groep honden heeft wel gemeen dat ze heel lief maar ook helemaal hieperdepieper zijn.

Een whippet zou ik idd absoluut niet buiten houden in het Nederlandse klimaat.