[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:04

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:57

Hier ook even een berichtje. Over 2 maanden verhuizen we naar een boerderij in Noord Frankrijk. Aangezien ik hier door de week veel alleen zal zijn (met de kinderen), vind ik het fijn om een flinke hond aan te schaffen.

De hond heeft een afgesloten terrein van een hectare.
In principe mag de hond gewoon mee naar binnen als ik binnen ben, maar mocht de hond liever buiten blijven kunnen we in een schuur of stal een plekje maken.
De hond moet lief zijn voor mijn eigen kinderen, apart leggen voor vriendjes en bezoek vind ik geen probleem.
Mijn man is doordeweeks vaak weg, dus hij moet wel veilig thuis kunnen komen. Hij is sowieso ieder weekend thuis.

Ook moet de hond lief zijn tegen de overige dieren: paarden, katten, kippen, mogelijk komt er nog wat bij als geitjes, konijnen.

Ik ben veel thuis, of om het huis bezig. Het is niet de bedoeling om met de hond te gaan wandelen. Maar ik kan wel op het terrein spelen en trainen met de hond.
We hebben al een teefje van 7 jaar, maar dit is ook geen hond om lekker mee te gaan wandelen. Zij houdt wel van spelen, maar met wandelen is ze vrij angstig voor andere honden en vreemde geluiden.

Ik heb voor nu een Spaanse Mastin op mijn lijstje staan.
Maar er zijn waarschijnlijk verschillende rassen die geschikt zouden kunnen zijn.
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een teefje.
Hebben jullie ideeën wat mogelijk passend zou zijn?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:05

Ik moest denken aan mastiff-types, of berghond-achtigen. Dat gezegd hebbende, wij hebben een bouvier die ook perfect in jullie plaatje zou passen. Ik maak hem het gelukkigst met waken over zijn eigen terrein, wandelen geeft hem veel stress. Dus wij wandelen (helaas voor ons) niet meer met hem, maar hij is een fantastische waakhond (mits afgesloten terrein). Hij patrouilleert echt langs de grenzen van ons perceel, inspecteert alles en komt zo aan zijn lichaamsbeweging. Blaft ook niet onnodig. Tijdens openingstijden van ons bedrijf is hij stil en is hij vriendelijk naar alles en iedereen, maar na openingstijden gaat hij in standje waak. We laten er geen vriendjes van de kinderen bij, ivm stoeien/druk doen waar hij niet lekker op gaat. Maar visite gaat prima.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:55

VogeltjeM schreef:
Ik moest denken aan mastiff-types, of berghond-achtigen. Dat gezegd hebbende, wij hebben een bouvier die ook perfect in jullie plaatje zou passen. Ik maak hem het gelukkigst met waken over zijn eigen terrein, wandelen geeft hem veel stress. Dus wij wandelen (helaas voor ons) niet meer met hem, maar hij is een fantastische waakhond (mits afgesloten terrein). Hij patrouilleert echt langs de grenzen van ons perceel, inspecteert alles en komt zo aan zijn lichaamsbeweging. Blaft ook niet onnodig. Tijdens openingstijden van ons bedrijf is hij stil en is hij vriendelijk naar alles en iedereen, maar na openingstijden gaat hij in standje waak. We laten er geen vriendjes van de kinderen bij, ivm stoeien/druk doen waar hij niet lekker op gaat. Maar visite gaat prima.

Bedankt voor je reactie. Een bouvier ik ik eigenlijk nog niet overwogen. Ik zal eens opzoeken of me dat wat lijkt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:22

TinkerTreas schreef:
Hier ook even een berichtje. Over 2 maanden verhuizen we naar een boerderij in Noord Frankrijk. Aangezien ik hier door de week veel alleen zal zijn (met de kinderen), vind ik het fijn om een flinke hond aan te schaffen.

De hond heeft een afgesloten terrein van een hectare.
In principe mag de hond gewoon mee naar binnen als ik binnen ben, maar mocht de hond liever buiten blijven kunnen we in een schuur of stal een plekje maken.
De hond moet lief zijn voor mijn eigen kinderen, apart leggen voor vriendjes en bezoek vind ik geen probleem.
Mijn man is doordeweeks vaak weg, dus hij moet wel veilig thuis kunnen komen. Hij is sowieso ieder weekend thuis.

Ook moet de hond lief zijn tegen de overige dieren: paarden, katten, kippen, mogelijk komt er nog wat bij als geitjes, konijnen.

Ik ben veel thuis, of om het huis bezig. Het is niet de bedoeling om met de hond te gaan wandelen. Maar ik kan wel op het terrein spelen en trainen met de hond.
We hebben al een teefje van 7 jaar, maar dit is ook geen hond om lekker mee te gaan wandelen. Zij houdt wel van spelen, maar met wandelen is ze vrij angstig voor andere honden en vreemde geluiden.

Ik heb voor nu een Spaanse Mastin op mijn lijstje staan.
Maar er zijn waarschijnlijk verschillende rassen die geschikt zouden kunnen zijn.
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een teefje.
Hebben jullie ideeën wat mogelijk passend zou zijn?

Beauceron,
Hovavart

Beide klassieke boerderij- en erfhonden die wél met (klein)vee moeten kunnen en fatsoenlijk met alles dat 'eigen' is.

Beauceron iets meer werkhond,
Hovavart iets meer erfhond

Maar ik denk dat beide goed in jouw plaatje passen.

Hovavart
https://hovawart-nederland.nl/uitgebrei ... chrijving/

Beauceron
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Beauceron

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:14

Maremma?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:20

Een erfbewaker past bij dat plaatje en dan denk ik aan een hovawart of een riesenschnauzer. Sommige types berghonden vind ik net wat te zelfstandig, terwijl de hovawart en ries wel echte familiehonden zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:39

Een Sennenhond past ook in dit plaatje. Ik zou dan weg blijven van de doorgefokte Berner Sennenhond, maar een Grote Zwitserse Sennnenhond, een Appenzeller Sennenhond of een Entlebucher Sennenhond voldoet aan je eisen van erfbewaker.
Waarbij ik wel wil opmerken dat een Appenzeller erg fel kan zijn (a la Mechelse Herder) en bij de Entlebuchers staat mij persoonlijk het niet aan dat ze steeds smaller en hoger gefokt worden. Geef mij het ouderwetse, plompe type maar. Een mini Rottweiler zoals een stalgenoot ze noemde.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:05

De Maremma spreekt me ook heel erg aan.
Ik denk dat de hovawart wat te fel is. Die ken ik niet als heel gezellige honden. De beauçeron vind ik geweldig, maar dat vind ik teveel een werkhond. Ik denk niet dat die heel gelukkig wordt bij mij.
Schnauzers spreken me kwa uiterlijk niet zo aan :o

De grote Zwitserse sennenhond spreekt me ook aan.
Leonberger vind ik ook leuk, maar volgens mij zijn die ook niet heel gezond.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:13

Anders gewoon een goold old Duitse herder.

En dan 1 uit niet te felle lijnen en met fatsoenlijke rug.

Evt de oud Duitse herder.

Als je een vriendelijke, milde hebt zijn ze echt heel lief.
Maar maken absoluut indruk op vreemden.

Maar echt bewust op zoek naar een met geschikte gezondheid en gedrag is wel van belang.
Heb je er zo een dan is het een tophond

Een schotse collie korthaar vind ik ook nog wel passen.
Die zijn doorgaans net wat stabieler dan hun bekendere langhaar neefjes.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:15

Oud Duitse herder spreekt me op zich ook wel aan. Maar heeft misschien ook wel wat meer uitdaging nodig.

Schotse Collie korthaar is niet mijn type hond.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:05

Op een Franse boerderij hoort natuurlijk een Franse hond ;) Geintje, maar ik dacht aan de Briard. Een herdertype dus gehecht aan baas en gezin, maar ook waaks genoeg. Je moet alleen wel de vachtverzorging zien zitten.

Een heel andere optie is de Duitse Dog, die voldoet volgens mij wel aan je eisen, maar het moet wel je type hond zijn.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:16

En een rotweiler? Dat zijn vaak ook hele lieve familiehonden maar wel waaks en maken vaak ook wel indruk

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:46

Rottweiler moet je in Frankrijk opletten met de wetgeving.

Zo ongeveer elk erf in Frankrijk heeft een beauceron. Die nemen 'het erf bewaken' serieus als taak maar zijn vriendelijk naar eigen gezin.
Sommigen zijn ook vriendelijk naar (gewenst) bezoek, sommigen hebben daar een issue mee.

Ik ervaar ze verder niet als hoogenergiehond die veel werk nodig heeft. Die zijn happy met hun rol als waakhond.
Maar ik ga niet een erf op waar een beauceron loopt die ik niet ken zonder dat de eigenaar in de buurt is. En met mij vele anderen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:51

De bouvier?
Zijn exact de honden die jij zoekt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:00

De Maremma spreekt ons heel erg aan.
Bedankt voor alle suggesties.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:45

Als je naar de Maremmer kijkt, neem dan ook de andere witte berghonden mee: Kuvasz, Tatra en Pyrenese berghond. Die rassen zitten allemaal in dezelfde hoek, maar hebben wel verschillen in uiterlijk en karakter.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:12

Hier goede ervaringen met de Pyrenese berghond. Zelfstandig, trouw, eigengereid, lief naar het gezin

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:16

Misschien ook wel goed om over na te denken bij een hond die mogelijk niet met bezoek kan is wat je wilt gaan doen met vakanties. Kan wellicht nooit kwaad om een lokale back up op tijd te introduceren.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:35

Douce schreef:
Misschien ook wel goed om over na te denken bij een hond die mogelijk niet met bezoek kan is wat je wilt gaan doen met vakanties. Kan wellicht nooit kwaad om een lokale back up op tijd te introduceren.

We zijn niet zo van vakanties. En als we naar Nederland gaan op familie bezoek, gaan de honden mee. Deze kunnen op het terrein van het bedrijf van mijn man verblijven. (Hier verblijven wij zelf dan ook).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:48

TinkerTreas schreef:
Douce schreef:

We zijn niet zo van vakanties. En als we naar Nederland gaan op familie bezoek, gaan de honden mee. Deze kunnen op het terrein van het bedrijf van mijn man verblijven. (Hier verblijven wij zelf dan ook).

Als het een grote hond mag zijn, misschien de cane corso? Ook wel bekend als de grote vriendelijke Reus. :) Op het eerste gezicht echt een heel imponerende hond, maar o zo lief. Heb er ook eentje gekend die liep op een zorgboerderij voor kinderen met een beperking, was heel betrouwbaar dus. Hij ging ook graag en zonder problemen mee in de auto. Voornaamste minpunt was zijn grote, neemt wel aardig wat plek in op de achterbank. :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:24

Maakt voor TinkerTreas wederom niet uit maar ik ken Cane Corsos in twee varianten: de GVR variant en de berg alle vriendjes van je kinderen maar op anders gebeuren er incidenten variant. Ze zijn enorm beschermend en sommige slaan daarin door. Daarin worden ze geregeld onderschat.

Fijn dat ze met jullie mee kunnen en ook dan veilig kunnen verblijven, dat maakt de keuze een stuk groter!