[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:42

Andere categorie, maar wel ook passend binnen de wensenlijst,

Havanezer

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:44

Engelse cocker spaniel? Zit ook wel wat jachtinstinct in, maar als je voor een showtype kiest is dat wel te managen. Of tenminste, dat is mijn ervaring.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:58

Een klassieke kees (dus niet die kleine die tegenwoordig pomeranian genoemd worden) zou eigenlijk ook nog wel goed passen.

Die zijn doorgaans redelijk stabiel wel.

Finse lappenhond dito.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:42

Een en ander denk ik afhankelijk van wat er onder rustig verstaan wordt. Ik zat te denken aan de amerikaanse cocker spaniel, ik dacht ietsje minder energiek als de engelse cocker? Finse lap echt een topper met kinderen. Als ze jong zijn kunnen ze wel druk en snel geprikkeld zijn, na de puberteit komt er veel meer rust in. Als het alleen om karakter zou gaan 100% cavalier maar absoluut geen aanrader qua gezondheid. Als ze daar eerder op gezondheid waren gaan letten was er misschien nog wat te redden geweest, maar nu zou ik niet eens een kruising aanraden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:54

Een havanezer, mss een dwergpoedel of middenslag, waterhond ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 06:03

Ik schop het topic omhoog, omdat ik mij aan het oriënteren ben voor een hond.

Mijn leefsituatie:
Ik woon alleen in een ruim appartement met lift
Geen andere of kinderen in huis
Wel een paard

De hond moet geschikt zijn als hulphond die ik zelf ga opleiden met behulp van een ervaren trainer.
Liefst een middenmaatje

Ik heb zelf een chronische aandoening waardoor ik onder andere een iets minder goede balans heb. Een hond die flink trekt is niet handig ( Ja dat is opvoeding, maar elke hond gaat ook door een puberfase heen en het blijft een hond )

Qua vacht, ik ben niet allergisch en 1-2x per week borstelen is goed te doen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 06:57

Ik zou me dan enkel orienteren op rassen die ingezet worden als hulphond en denk ik aan een poedel.

Het schiet me ook te binnen dat in het poedeltopic een leuke poedel drachtig is…

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:00

Wat adviseert je hulphondtrainer?

Mijn shortlist bestond uit labrador, poedel en toller -- het is een lab geworden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:10

Een kleine labrador, golden retriever of Australian doodle.

Ik twijfel enorm, want de doodle heeft zoveel vacht onderhoud nodig, of valt dat mee?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:38

Mijn doodle scheer ik 4 x per jaar kort. Ik borstel haar 1 x per maand, misschien zelfs minder. Dus dat onderhoud valt wel mee. Tenminste, als je de vacht kort houdt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:47

Ik weet dat er vanuit stichting Hulphond ook wel kruisingen worden gevolgd die heel leuk uitpakken als hulphond. Wellicht kun je eens bij hen informeren. Dit zijn bewust gefokte kruisingen uit geteste ouders.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:06

Ineke2 schreef:
Een kleine labrador, golden retriever of Australian doodle.

Ik twijfel enorm, want de doodle heeft zoveel vacht onderhoud nodig, of valt dat mee?

Mijn australian doodle was een enorme zenuwpees en liet borstelen niet toe, ondanks alle training.
Hij werd daarom 4x per jaar helemaal kort geschoren.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:13

Ik ben geen fan van doodles, ze zijn een tijdje zo'n hype geweest dat er ook veel gefokt is zonder zorgvuldige aandacht voor karakter. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar zelf zou ik dan eerder voor een volle (middenslag) poedel uit goede lijnen kiezen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:15

Ik denk dat raskeuze ook samen moet hangen met de specifieke taken die van deze hulphond gevraagd gaan worden.

Ik vind de vraag dan eerlijk gezegd ook niet goed te beantwoorden zonder dat dat iets duidelijker is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:26

Ik zou gaan voor een labrador of golden. Zeker als hulphond zou ik niet voor een doodle gaan. Dat zijn vaak instabiele honden zie ik.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:35

MarlindeRooz schreef:
Ik zou gaan voor een labrador of golden. Zeker als hulphond zou ik niet voor een doodle gaan. Dat zijn vaak instabiele honden zie ik.

Ja dat is dus ook mijn ervaring. Wij hebben na veel verdriet daarom onze doodle destijds moeten herplaatsen.
De trimster vertelde ook dat ze steeds meer doodles kreeg met gedragsproblemen. Met name nervositeit, hypergevoelig.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:31

Dat gevoelige, nerveuze zou ik ook bij poedels niet onderschatten. :) Hoewel er ook, net zoals bij de doodles, echt wel exemplaren zijn die goed tegen prikkels en drukte kunnen. Het is alleen zo lastig te voorspellen. Daarom zou ik niet zo snel, met dit doel, voor een poedel of doodle gaan. Tenzij je al weet dat je hond niet veel prikkels hoeft te kunnen verdragen. Moet hij bijv mee de stad in? Of mee op dagjes weg naar evenementen bijv?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:38

Mijn Doodle gaat op een vol terras lekker liggen slapen.
Het gaat dus niet altijd op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:51

Als het wel een doodle wordt is dat natuurlijk in samenspraak met de trainer en de fokker waar vaker honden vandaan komen speciaal voor dat doel.
Het wordt een psychosociale hulphond met een aantal ADL taken extra, dus ehm ja juist in drukke situaties moet de hond stabiel blijven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:11

Dan zou ik van de drie opties voor een golden gaan.
Een goed gefokte.

Labradors zijn absoluut leuk, maar ik ken er vrij veel die tot ongeveer hun derde een haast ontembare energie hebben.

Ik heb meer dan eens mensen huilend in cursussen gehad met labradors omdat ze de hoeveelheid energie die ze kunnen hebben echt onderschat hadden.
Boven hun derde jaar wordt dat minder.

Iedere jongere hond heeft natuurlijk energie en is speels, maar bij labradors in mijn ervaring wel écht opvallend meer.

Doodles kunnen qua vacht lastig zijn.
En ik ken een paar vriendelijk stabiele maar best veel instabiele en ook een paar die ronduit onvriendelijk zijn.

Bij goed gefokte (dus geen schuurhond boodfok) goldens heb ik veel minder van bovenstaande problemen gezien.

En voor dit specifieke doel zou ik dan dus ook voor een golden kiezen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:13

Ik denk dat veel mensen een labrador onderschatten en ook te weinig met ze doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:14

Benzz schreef:
Ik denk dat veel mensen een labrador onderschatten en ook te weinig met ze doen.

Jup

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:17

Benzz schreef:

Labradors hebben een reputatie als makkelijke gezinshond. Maar tegelijkertijd blinken ze uit op jachtwedstrijden vanwege hun snelheid en drive. Daar zit wel een beetje een tegenspraak in.

Er zijn wel ook binnen de labjes goed gefokte hulphondlijnen, met stabiele rustige, makkelijk trainbare honden. En dan heb je er een top hulphond aan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:27

Mjelleke schreef:
Benzz schreef:

Labradors hebben een reputatie als makkelijke gezinshond. Maar tegelijkertijd blinken ze uit op jachtwedstrijden vanwege hun snelheid en drive. Daar zit wel een beetje een tegenspraak in.

Er zijn wel ook binnen de labjes goed gefokte hulphondlijnen, met stabiele rustige, makkelijk trainbare honden. En dan heb je er een top hulphond aan.

De snelle labradors zijn vaak werklijnen, de huishondlabradors zijn meestal niet zo enorm snel. Alles is relatief natuurlijk, ik vergelijk het even met mijn hyperdepiep workaholic toller.

De huishond labradors vind ik de laatste jaren steeds lomper gefokt worden, de bord voor de kop types, ik vind ze ook niet zo makkelijk te trainen.

Voor hulphond zou ik eerder inderdaad voor een golden gaan, dan wellicht ook meer richting werklijn de wat kleinere types.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:32

Hoe weet ik dan dat ik een werklijn golden heb? Ik heb nog nooit een golden gehad. Als kind wel een toypoedel in het gezin. Die was verbaal nogal aanwezig en heel zenuwachtig.