[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:58

wist niet dat egels van die smeerbeesten waren :=

Er zijn op 't moment ook veel egels, onze jack russel zoekt ze altijd op en brengt ze dan naar ons toe (hij doet ze niks hoor) en per wandelbeurt komt hij toch met sowieso 1 egel aan.

hoe gaat het nu in de opvang? want ik dacht dat jullie zouden stoppen na de zomervakantie? zo iets stond me nog bij

Nickeltje

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:25

Ja, we hebben voor de zomer een grote actie gehad om vrijwilligers aan te trekken en als we een aantal goede mensen daar aan over zouden houden, gaan we door.

Echte vrijwilligers zijn er helaas maar weinig blijven plakken. Een hoop reacties, maar vervolgens een hoop mensen die niet eens op komen dagen bij de afspraak en mensen die heel eerlijk zeggen dat ze het eigenlijk neit zien zitten.

We hebben wel een 2 extra stagaires van verschillende projecten er bij en met name eentje daarvan werkt ongelooflijk hard en is een enorme steun in de opvang, ook nu, nu het bijna winter is.

Nu zitten er met name veel houtduiven in de opvang, een paar verkeersslachtoffers, die heb je eigenlijk altijd wel en een aantal egels, maar die gaan straks door naar de egelopvang.
De herfst en winter is de uitgelezen tijd om op droge dagen de hokken te verbeteren.

En daar ligt nu nog heel veel werk.
Deze zomer is een mooi stukje wei grondig afgezet waarin zwanen, eenden en ganzen kunnne herstellen. We hebben van een vrijwilliger een heel mooi groot eendenbad gekregen.
Dat moet nog in gegraven worden, maar wel met meteen een afvoerbuis naar de sloot.

Een aantal volieres zijn deze zomer gesloopt... De fundamenten staan nog netjes, maar daar moeten nu nieuwe rennen op gebouwd worden.

Dat soort werk is wat er nu nodig in de opvang moet gebeuren.
We zijn niet gestopt. En het ziet er naar uit dat dat voorlopig ook niet gaat gebeuren...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:14

Nemen jullie eigenlijk ook hulp aan van buitenaf? Hoe gaat dat met dingen bouwen? Als ik dit zo lees heb ik echt een soort kriebelend iets dat wil komen helpen. Zit alleen met school, maar bijvoorbeeld de kerstvakanties, of andere vakanties? En is het dan mogelijk bijvoorbeeld om ergens te overnachten?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:23

Iedereen die hulp aan biedt is van harte welkom.
En overnachten, ik denk dat dat wel zou kunnen maar dat moet je met mn moeder overleggen.
Voor een aantal klussen is echt een team mensen nodig, dus dat vergt enig plannen zodat al die mensen er dan bijvoorbeeld één weekend zijn en alles in huis is om de klus te klaren waarvoor ze komen.

En voor werk waar we zelf niet aan toe komen (mn vader kan enorm veel maar heeft ook een heel drukke baan om het geheel te kunnen betalen) hebben we ook wel eens mensen gehuurd om echt een paar zeer noodzakelijke hokken af te bouwen bijvoorbeeld.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:25

Ik ga eens even hier tuis kijken wanneer ik tijd heb, en wanneer jullie tijd hebben :) Heb je een mail adres van je moeder?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:27

Jammer dat jullie zo ver weg zitten, eck en wiel is nou niet naast de deur ;)

Anders had ik ook graag willen helpen :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:10

Dat is voor veel mensen inderdaad een probleem. Daarnaast wonen we zo afgelegen dat het met openbaar vervoer (lees bus) nauwelijk bereikbaar is.
En ik kan me heel goed voorstellen dat dat het voor een heleboel mensen dan echt niet mogelijk maakt te komen.

Pluttersput heb ik overigens een pm gestuurd, dus ik negeer die vraag niet ofzo. Maar ik kan onze gegevens niet in het topic zetten wegens de regels, al is het op Google zo te vinden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:37

Nee, ik had het inderdaad al gelezen :) Ik laat wat van me horen zodra ik een beetje weet hoe mijn vakantie eruit gaat zien :)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:06

Wij hebben een kippenren waar ook een duiventil in staat. Hier hebben we van die witte sierduiven
in zitten. (vliegen los ook natuurlijk) Maar vrijdag kwam ik aan om eieren te rapen en toen zag ik opeens
een zielig duifje liggen op de grond, helemaal verwond. :(:) Heb hem mee naar binnen genomen en hij was
erg zwak. Heb zijn snavel onder de kraan gedaan om hem een beetje bij bewust zijn te brengen omdat ik dacht
dat die dood ging. Toen begon die opeens zijn oogjes weer open te doen en te drinken. 1 oogje is wel zwak en die
zit de hele tijd dicht. We hebben hem nu in een mandje met handoeken zitten. Hij zit momenteel op een kleedje in het
zonnetje op de grond.(binnen) Heb wat duivenvoer ervoor gegooid maar hij wil er niet van eten. (Ook niet uit mijn hand
trouwens) Hij is al heel tam en hij knapt wel iets op. Heb het bloed ook wel weggehaald wat je op de foto's nog wel ziet.
Ook op zijn vleugels is hij een beetje gewond. Op de plek waar de vleugel aan de romp vast zit zit wat bloed. De vleugel hangt
ook een klein beetje dus de kans is klein dat hij weer terug kan de ren in. Ook denk ik dat het niet gaat omdat waarschijnlijk
de andere duiven hem gepikt hebben. :(:)

Het topic: xkimmx @ [BB] Gewonde duif

Afbeelding
Afbeelding

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:57

agossie arm duifje
wat zou hem overkomen zijn
hopelijk wordt tie weer en beetje beter

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:51

Ik denk dat hij gepikt is door een andere duif. Waarschijnlijk zal hij ook niet meer terug kunnen naar de til!

Even een paar recente fototjes van hoe het nu met het duifje gaat! Zo te zien is die al aardig opgeknapt,
alleen is hij nog steeds niet erg actief. Hij klimt op je hand & er weer af en that's it.

Iemand enig idee of dat blauwe oog normaal is?

Afbeelding
Afbeelding
http://i48.tinypic.com/1zve9vk.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-12-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:05

Hij ziet er inderdaad uit alsof hij flink te grazen genomen is door een andere duif.
Verzorg zijn wonden goed, zoals je bij je paard zou doen, dus als de iets in huis hebt als acederm, spray het daar lekker mee in, das wat vettig dus houdt de huid ook soepel.
In zijn ogen kun je dit natuurlijk niet sprayen! De ogen kun je met wat gekookt water en een doekje voorichtig schoon maken en als je toevallig nog oogzal in huis hebt (van je paard of van jezelf bijvoorbeeld), kun je het daar mee zalven.
Verder kan hij hier even een flinke klap in conditie van gekregen hebben, dus kan het nodig zijn hem even een aantal dagen apart te houden, en goed te voeren.
Is hij mager? Controleer namelijk even goed of je beestjes op zijn huid ziet lopen, dit kun je het makkelijkst onder de vleugels zien.
Je zou daar dus misschien iets aan moeten doen maar dan hebben de andere duiven het ook.
Verder zou je morgen bij de betere dierenwinkel een zakje "vitaminestoot" kunnen kopen, dit geef je hem in het drinkwater. Meestal kikkeren ze daar ook flink van op.
Succes!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:23

Harstikke bedankt voor je advies! En wat raad je aan om te voeren? Hij wil namelijk nog steeds geen duivenvoer eten. Het is een volwassen duif en is niet mager. De beestjes zal ik even controleren! Water moet ik ook nog steeds met een lepeltje geven.. Zijn ogen zal ik ook even met gekookt water en een doekje schoon maken, bedankt! Zal morgen ook even langs de dierenwinkel proberen gaan! :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:27

Water met een lepeltje geven zou ik mee stoppen, je hebt namelijk een grote kans dat hij zich verslikt en dan kan hij een longontsteking krijgen.
Hij zou gewoon zijn eigen voer moeten eten, maar als hij dat niet doet kan het zijn omdat hij daar te zwak voor is of omdat er iets in zijn keel zit.
Kijk hem eens in zijn snavel? Os dat open en mooi roze of zie je gele of wittige vlekken? Al lijkt dat me wel onwaarschijnlijk, "het geel" komt hoofdzakelijk in de zomer voor.

Als hij echt niet eet kun je hem wat dwangvoeren.
Dit gaat het makkelijkste door stukjes geweekt brood te dippen in zijn eigen duivenvoer zodat er zaden aan het brood plakken en dat achterin zijn snavel duwen, dat moet hij zelf inslikken.
Doordat het brood vochtig is, krijgt hij aardig wat vocht binnen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:51

Zover ik in zijn bekje kon kijken zie ik wel roze. Maar ook wel iets donkers. Waarschijnlijk is dat opgedroogd bloed.
En als ik hem niet met lepeltje mag laten drinken, hoe moet ik het dan doen? Uit zichzelf zal hij denk niet doen. En het eten zal ik proberen. :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:53

Als je er wat vochtig brood in krijgt dan is dat voor vandaag even genoeg.
Kijk morgen maar of hij nog leeft, liefst ergens waar hij vanaacht trouwens niet in de volle vorst zit, al zet je hem even in een doos onder de kapstop, ik denk dat hij wel wat warmte kan gebruiken.
Morgen moet hij wel zelf wat eten en eventueel vul je dat zelf aan met wat geweekt brood waarin zaden plakken.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:32

Hij zit in een mandje met handoeken , warmte heeft hij dus genoeg! Zal vanmiddag proberen te voeren.Harstikke bedankt voor je tips! Hij leeft trouwens nog wel! :) al 3 nachtjes dus denk niet dat hij nog dood zal gaan.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:54

Wat een geweldig topic is dit ik blijf het graag volgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:05

Mijn moeder komt komende zondag avond om 18.20 (dacht ik tenminste) op TV Gelderland.
Ze moet om 16.30 in de studio zijn voor een interview en vertellen wat de opvang nou allemaal doet, wat het voor de regio betekent en waarom wij denken dat wij nodig zijn in de omgeving.

En ook om te vertellen dat we het alleen niet redden. Dat we inmiddels wel een paar enthousiaste mensen aan boord hebben, en dat scheelt al een heleboel, maar dat straks in het voorjaar het weer gigantisch druk wordt met jonge dieren en we echt meer mensen nodig hebben.
Nu ook bijvoorbeeld mensen die goed kunnen klussen voor een aantal dingen.
Als het uitgezonden is, zal ik proberen hier een link te plaatsen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:25

Wat leuk zeg! :D Hoop dat het helpt en dat er mensen zich aanbieden !

Het duifje is vanmiddag helaas overleden in de handen van mijn moeder. :( Hij viel opeens van zijn mandje af en lag daar op de grond. Mijn moeder heeft hem nog even lopen aaien enzo en toen stierf hij. Hij heeft ook heel weinig gegeten terwijl hij toch veel poepte en de poep niet erg waterig was.. Maar het is beter zo. :(:)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:42

Jullie hebben in elk geval wel je uiterste best gedaan.
Heb je enig idee hoe oud de duif was? Hij kan namelijk ook gewoon oud en wat zwakker geweest zijn, en dan nog eens op zijn kop gezeten worden door een ander en tja, dan kan je dit helaas krijgen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:45

Nee zou het echt niet weten! We krijgen heel vaak kleintjes. Vaak worden ze helaas opgegeten ofzo. Al vliegen ze uit gaat het niet altijd goed. Dan komt er een kat ofzo en zijn ze opeens weg. :( Maar het kan dus een jonkie zijn of eentje van paar jaar oud. Ik weet niet hoe oud duiven kunnen worden?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:02

Best wel oud. We hebben duiven om huis vliegen die inmiddels een jaar of 15 zijn...

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:29

Oh vergeleken met hun zijn onze duiven nog wel redelijk jong!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:54

Mam net op TV Gelderland geweest is in het programma Gelderland Helpt.
Het een heel erg kort optreden was, maar daar houdt ze wel 3 nieuwe vrijwilligers aan over...
Ik hoop van harte dat dit blijvers zijn en ook nu in deze enorme kou al willen helpen.