BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:34

Ok, nouja, daar zal hij verder geen last van hebben.
Hoe groot is je nest?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:41

Ik heb vanavond ook ontdekt dat mijn vuilnisbak geen eend lust.
Alles gaat er zonder nadenken gewoon in maar de eend snuffelde hij aan, nam na lang aarzelen een heel klein hapje en braakte toen de zalm van vanmorgen weer op. Hij is nu nog bezig met de eend, hij ziet het niet echt zitten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:20

9 zijn het er als ik het goed heb!

Eend ging er hier in het begin ook moeizaam in. Ik heb volgehouden en nu lust Yuko het prima! Je zou het dus nog een (paar) keer kunnen aanbieden...

Hoeveel zalm heb je gisteren gegeven en welk deel (kop, lijf of allebei)? Er zijn best veel honden die moeten spugen van te veel zalm, of van de zalmkop. Die doen het dan wel weer goed op alleen lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:20

Mijn honden moeten ook vaak spugen als ze zalm hebben gehad... Ik geef 't voorlopig niet meer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:26

Dat las ik al meer maar zalm heeft hij al vaker gehad en nooit van gespuugd, hij vind het heerlijk zelfs. Ik geef kop en lijf samen.
Het lag echt aan de eend, nadat hij de zalm had uitgebraakt en weer opgegeten heeft hij nog een tijd staan treuzelen met die eend en daarbij moest hij ook steeds kokhalzen.
Ik wilde er 2 geven maar heb de andere bewaard voor vanmorgen, hopelijk heeft hij nu iets meer hoger en neemt hij hem wel.

Ik heb nog 4 kilo liggen dus ben blij dat ik niet zoveel in één keer heb besteld.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:20

Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik vers voeren erg interessant vind, voer nog voornamelijk kvv maar nu we twee honden hebben heeft mijn vriend toestemming gegeven voor een vriezertje. Op de voorwaarde dat vriendlief niet met stukken vlees in de weer moet. Waarschijnlijk wordt het dus een combinatie van kvv en barfproducten. Heb al veel over barf gelezen, en wat ik me afvroeg is wat mensen met kleine honden nou makkelijk vinden om te geven, samen er en ze per dag 500 gram en ik zie het niet zitten om hele karkassen doormidden te hakken :P Het duurt nog wel even voor we echt van start gaan en dat ik kan gaan bestellen. Zou ik in de tussentijd bijv. een kippenvleugeltje uit de supermarkt kunnen geven of raden jullie echt aan eerst met iets duns zoals kippennek te starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:41

Ik heb ook 3 kleine hondjes (chihuahua kruising en 2 cavalier king charles spanieltjes).
Geen enkel probleem met 't barfen.

Maar inderdaad; grote karkassen moeten hier wel in stukjes. Omdat de maaltijd voor 1 hond anders veel te groot is.
Dat los ik op door kleinere soorten bot te voeren. Kippen gaan zonder problemen (onderdelen zijn los en al gesneden verkrijgbaar) en verder koop ik bijv. lams- en geiten ribbetjes als bot.

Kippenvleugeltjes uit de supermarkt zou ik niet doen.
Tenminste, als je geen dief van je eigen portemonnee wil zijn. Want ze zijn veel te duur in de supermarkt ;)
Je kunt dan bijv. beter naar de markt gaan om bij de poelier kippennekken of soep pakketten te kopen. Die zijn heel veel goedkoper. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:25

Idd op de markt! Gewoon eens vragen aan de poelier en die heeft niet alleen kipnekken, vleugels ed, maar ook wild! En bij de visboer kun je koppen, graten en staarten krijgen.
Kost je maar weinig en soms zelfs niets.

Overigens is dat hakken van karkassen niet raar hoor, je moet even over de drempel heen.
Maar wat je voor je hebt is gewoon vlees, je bent toch ook niet vies van het vlees wat je zelf eet?
Zo moet je het zien en dan is er niets aan het handje, handschoenen zou ik wel aan doen trouwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:46

Waarmee "hakken" jullie de karkassen eigenlijk?

Ik heb van m'n ouders zo'n ouderwetse "kliever" gekregen. Zo'n hakmes.
Maar die komt maar slecht door bot heen. Een simpel gekarteld mesje en dan zagen werkt beter.
Moet anders kunnen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:47

Ik heb een zwaar hakmes en die vliegt erdoorheen eigenlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:50

Ik vond het vervelend dat je met een hakmes zoveel schilfers krijgt dus ik gebruik nu gewoon de zaag en dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:50

Dat ding van mij is ook loodzwaar. Handgemaakt, goede kwaliteit.
En zo eng scherp, dat ik 'm eigenlijk niet vast durf te houden (snijd met gemak door een slap velletje papier).

Maar misschien dat lamsribbetjes nog wat te veel kraakbeen hebben om doorheen te hakken :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:52

Zaag is misschien ook wel handig. Maar Femke, met de botjes die jij voert kan je ook een snoeischaar proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:55

Snoeischaar is een héle goede tip!!!!! :j
Dat ga ik eens proberen.

De kippen onderdelen vind ik geen probleem. Die zijn klein genoeg.
Maar ik krijg van de slager vaak lamsribben mee die ik makkelijk in 3 stukken kan verdelen, zodat ze alle drie genoeg bot voor 1 maaltijd hebben.
Dat moet met een snoeischaar idd wel lukken :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:59

Oh maar vlees hakken vind ik opzich geen probleem, wel leuk om met het eten van de honden bezig te zijn, mijn vriend heeft er veel meer moeite mee.Het lijkt me alleen zo onpraktisch om dikkere botten te moeten zagen/hakken. Zeker als ik bevroren vlees ga bestellen. Maar de markt is ook een goed idee, kan ik het vervolgens zelf in porties invriezen. Ook maar op zoek naar een goed hakmes dus, snoeischaar hebben we wel liggen :j En supermarkt kippenvleugels was ik zeker niet van plan om vast te geven, maar aangezien we nog wat ov hebben en ik het zelf niet graag eet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:03

Dan kan dat natuurlijk prima!
Voor nood ofzo, als je echt even iets uit de supermarkt moet hebben, kun je het beste kippendijen halen, die zijn het goedkoopst en zijn toch goed bevleesd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:06

En voor jezelf nog lekkerder ook :') Tenminste, als ik kookprogramma's moet geloven zit daar meer smaak aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:08

Klopt, ze zijn wat vetter en hebben dichter op 't bod gezeten.
Daardoor hebben ze meer smaak.

Ik kan ook altijd goedkoop kippenbouten krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:03

Wat is eigenlijk de voedingswaarde van koppen? Is dat niet meer een extra ofzo?
Ik heb het idee dat een kop voor 80% uit bot bestaat, is dat niet zo?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:04

Iemand?
Het gaat om konijnkoppen, kan ik die gewoon zien als vleesbot?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:52

Als ik naar mijn (huisdier:P) konijnen kijk zit er inderdaad niet bepaald veel vlees op zo'n kop. En ik dacht ook dat kopvlees sowieso minder voedingswaarde bevat als normaal spiervlees. Ik zou er denk ik voor kiezen om er extra spiervlees bij te geven.

Morgen krijgen de hondjes hier beiden een platgeslagen kipvleugel met een beetje lamshart en groenteprut. Lucan heeft wel eens kippennek gehad naast zijn kvv maar helaas is het er de laatste tijd weinig van gekomen om wat vaker barf producten te voeren. Volgende week de vriezer halen, en ondertussen lekker aan het puzzelen met wat ik ga voeren en bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:55

Luna is de laatste dagen steeds misselijk...
's Nachts overgeven... Overdag niets aan de hand.

Ik denk dat ik haar voorlopig 's avonds alleen een lichte maaltijd geef (gehakt ofzo). En dan 's ochtends alleen de zwaardere dingen zoals orgaan en bot.

Krijg niet uitgevogeld wat het is waar ze nou zo heftig op reageerd. Want ik heb steeds andere dingen gevoerd. En de andere twee zijn niet ziek.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:00

hoii

over de koppen, in koppen zitten veel meer mineralen vitamines etc.. althans als de hersenen en ogen er nog inzitten, als je alleen het bot hebt is het niks meer dan een harde kop

wat gek femke..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:18

Ik kreeg de zaag er hier bij veel producten echt niet doorheen. Ik geef ze als recreatiebot af en toe hertenbot en die zitten soms nog echt als een poot aan elkaar zeg maar dus als ik die wil opdelen moet ik als een soort chirurg alle peesjes door gaan halen enzo, haha. Wel heel interessant!
Ook fijn om te weten dat je ook als je heel veel kracht zet dat neit zomaar uit elkaar gebroken krijgt op een gewricht.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:44

maar dragende delen moet je niet voeren hoor!
is echt veel te hard! als je er niet doorheen komt = niet voeren