Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:12

Wij hebben sinds een halve week een tweede hond erbij, een pup.
Ik kreeg een zak Hill's puppybrok mee. Ik geef mijn andere hond altijd farmfood, en soms een eitje, wat groenten, stukje vis... gaat zeer goed.
De pup was aan de diarree, ook wat ondergewicht.
At redelijk, maar niet met veel enthousiasme.

Ik wilde de overstap maken, en heb telkens wat vers bij geweekte brokken gedaan. De rauwheid vh vlees er even afgehaald met gekookt water.
Elke dag het aandeel vlees groter, en aandeel brokken kleiner.
Iedere dag werd zijn ontlasting steviger. Zijn aanklieren waren waarschijnlijk overvuld door de aanhoudende diarree, dus toen hij eindelijk stevige drollen kreeg ontploften die ook ;-)

Hij eet nu als een bootwerker, heeft stevige ontlasting, veel minder ontlasting en drinkt minder overdreven.
Zo snel zie ik dus een positief resultaat van het voeren van Farmfood.

Het kan vast allemaal nog beter en gezonder door misschien zelf van alles samen te stellen. Maar dit is het maximaal haalbare op dit moment, en daar doen ze het beiden geweldig op!

Cemlys

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:17

Mooi dat hij het beter doet Ninx.
Ik denk dat dat al een heel gevarieerd voer is. Hier krijgen ze ook beide, brok eten ze graag, duck geef ik ze ook soms, daar zijn ze net zo gek op. soms krijgen ze runderhart, maar daar moet de kleinste echt niks van weten, hij probeert wel maar laat het altijd staan. Andere hond eet het wel goed. Ik geef ook zo nu en dan een keer een blikje vlees, maar dan enkel glutenvrij, meestal terra canis.
ik heb beide op goed gewicht staan, mooie vacht,...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:25

Cemlys schreef:
Mooi dat hij het beter doet Ninx.
Ik denk dat dat al een heel gevarieerd voer is. Hier krijgen ze ook beide, brok eten ze graag, duck geef ik ze ook soms, daar zijn ze net zo gek op. soms krijgen ze runderhart, maar daar moet de kleinste echt niks van weten, hij probeert wel maar laat het altijd staan. Andere hond eet het wel goed. Ik geef ook zo nu en dan een keer een blikje vlees, maar dan enkel glutenvrij, meestal terra canis.
ik heb beide op goed gewicht staan, mooie vacht,...

Ik heb trouwens wel de worstjes van Farmfood, en voor 'nood' heb ik ook de brokjes staan....
Fijn dat die van jou het er ook goed op doen.... :-)

Toen ik die brokken ook eens bekeek begreep ik wel dat hij dat goor vind, ik zou er als hond ook niet erg vrolijk van worden denk ik ;-)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:26

Sonja89 schreef:
haboshof schreef:
Ik vind het raar dat er slecht gelezen wordt.

Ik leg geen link, tussen vers en brok en de kwaaltjes, beschrijf alleen mijn ervaringen.

Die ervaringen beschrijf je toch om te onderbouwen dat je in barf niets ziet? Dan leg je volgens mij dus een link :Y) Verder, wat lees ik precies slecht?

Ik zei niet dat jij slecht leest. "Er" wordt slecht gelezen, staat er.
En nee, ik leg geen link tussen het voeren van brok of vlees en kwaaltjes. Ik schrijf dat ik geen slechtere ervaringen heb met het voeren van brok.
Zoals ik ook onderaan mijn stuk heb geschreven dat men vooral de hygienemaatregelen in acht moet nemen als men vers voert. Het interesseert mij nl niks wat men voert. Ik vind alleen niet dat je mensen moet adviseren als je de hond niet kent. Bovendien zijn er maar weinigen die zich echt aan de barfregels houden, dus bestaat er wel degelijk ook het gevaar van tekorten. Maar ik hou er over op. Als jouw honden minstens de 12 jaar zijn gepasseerd, spreek ik je wel weer.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:34

Ik denk dat er een verschil van soort tot soort is of je vers vlees moet voeren of niet
Vers vlees bevat nauwelijks een koolhydraatbron, opzich lijkt me dat voor bijvoorbeeld de franse bulldogjes die binnen zitten en af en toe hun rondje wandelen etc niet verkeerd. Heb je bijvoorbeeld een border collie en werk je hiermee is een vers vlees bron in mijn ogen niet voedzaam genoeg

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:10

Haboshof, ik denk dat je eerder een link moet leggen tussen ras en leeftijd dan tussen voeding een leeftijd.
Ieren staan er nou niet om bekend dat ze stokoud worden, misschien zou je daar eens een verband in moeten zoeken?
Ik heb hier Labradors (gehad) Jack Russells en een poedel, die doen het allemaal prima op een combinatie van smuldier en een vis en rijst brok.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:37

Billy schreef:
Haboshof, ik denk dat je eerder een link moet leggen tussen ras en leeftijd dan tussen voeding een leeftijd.
Ieren staan er nou niet om bekend dat ze stokoud worden, misschien zou je daar eens een verband in moeten zoeken?
Ik heb hier Labradors (gehad) Jack Russells en een poedel, die doen het allemaal prima op een combinatie van smuldier en een vis en rijst brok.

Waarom zou ik een link moeten leggen tussen ras en leeftijd. Blijkbaar ben ik nog niet duidelijk genoeg geweest. Ik leg geen linken ik beschrijf mijn ervaringen en dat is alles.

Alle honden doen het bij mij prima op brok als sinds 1985 ongeveer. Daarvoor voerde ik vers. Ik heb zoveel soorten honden hier gehad. Van klein tot groot , met verschillende vachten, verschillende gebitten, uit alle rasgroepen en ze doen het allemaal prima op lam en rijst.

En nu stop ik hier echt, ik ga me niet zitten verdedigen, ik waarschuw alleen maar dat er nare dingen zitten in rauw vlees en dat men daar maatregelen voor moet treffen als men dat toch wil voeren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:51

Overdrijven is ook een vak :roll:
Tuurlijk moet je hygiënisch zijn maar handschoentjes en goed schoonmaken etc gebeurd er echt zelden wat. Slagers werken ook hygiënisch maar worden die met bosjes ziek?
Net als smetvrees met kinderen.. Hoe meer je ze steriel houd hoe sneller ze ziek worden.
Zelfs in een steriel ziekenhuis komen virussen voor.
Dus ja hygiënisch moet je altijd zijn maar levensbedreigend omdat je met vers vlees werkt is het niet hoor ;)

Over je voorbeelden van honden die de 12 gepasseerd zijn op vers.. Die heb ik wel ;) en nog grote honden ook! Ken verschillende beaucerons die met gemak de 14 haalde en heel hun leven op vers hebben gestaan
Maar goed dat maakt niet uit. Honden kunnen ook gerust oud worden op brok wat je voert moet je zelf weten :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:09

haboshof schreef:
Billy schreef:

Waarom zou ik een link moeten leggen tussen ras en leeftijd. Blijkbaar ben ik nog niet duidelijk genoeg geweest. Ik leg geen linken ik beschrijf mijn ervaringen en dat is alles.

Alle honden doen het bij mij prima op brok als sinds 1985 ongeveer. Daarvoor voerde ik vers. Ik heb zoveel soorten honden hier gehad. Van klein tot groot , met verschillende vachten, verschillende gebitten, uit alle rasgroepen en ze doen het allemaal prima op lam en rijst.

En nu stop ik hier echt, ik ga me niet zitten verdedigen, ik waarschuw alleen maar dat er nare dingen zitten in rauw vlees en dat men daar maatregelen voor moet treffen als men dat toch wil voeren.

Vandaar dat wolven het ook zo rot doen op vers.....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:25

Wel heel apart hoe zwart wit sommigen het kunnen zien...
Ik heb het niet over de hygiene bij slagers, maar bij mensen thuis... maar goed discussie is blijkbaar niet mogelijk en er is maar een kant volgens sommige, prima.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:28

haboshof schreef:
Als jouw honden minstens de 12 jaar zijn gepasseerd, spreek ik je wel weer.

En jij legt geen link, zeg je? In dat geval vind ik bovenstaande opmerking nogal flauw :Y) Bovendien heb ik hier een allergiehond zitten en volgens een 'anti-vers' DA mag ik blij zijn als hij 8 wordt. Wij hebben de lat voorlopig gelegd op 10 ;)

@ Pikeur: JUIST werkhonden hebben behoefte aan voeding waar geen pulp in verwerkt zit. Ben je in de veronderstelling dat collies hun motor kunnen laten draaien op o.a. bietenpulp? Maar ergens heb je gelijk, alleen vlees is inderdaad niet genoeg. Daarom bestaat een barf/kvv-menu uit veel meer dan dat.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:24

Sonja89 schreef:
Zo lang dierenartsen nog steeds maar een uur of 7 van hun studie besteden aan voeding, vind ik een vereniging voor dierenartsen een onbetrouwbare bron als het gaat om dierenvoeding.

Ja ik begrijp ook niet dat mensen daar vertrouwen in kunnen hebben. Mankeren ze wat, hop medicinaal brokje dr in en ze zijn weer tevreden.

Wbt de hygiene, dan moet er toch al lang een plaag uitgebroken zijn op bv barfplaats, waar alle dagen druk leden komen die het vlees portioneren in de keuken. Dan zouden dr al meer dan genoeg mensen doodziek moeten zijn. Zwak argument.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:31

Ik heb een hele tijd geleden een topic geopend waarin ik tips wilde om onze franse bulldog wat te laten afvallen.. Ze was gewoon te dik, iedereen noemde haar ook altijd een propje of dikkie..
Kreeg toen de tip om KVV te gaan voeren en dat hebben we gedaan.. Inmiddels voeren we haar dit al bijna 3kwart jaar denk ik, en het gaat goed! Niemand noemt haar meer dik, volgens de dierenarts was ze nu perfect op gewicht.. Ze is dus echt verandert.. Niet persé afgevallen, maar wel slanker geworden op de juiste plekken.. Echt super.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:53

Ik wil nog even bijspringen op het gevalletje kanker en ziektes met vers of brok.
Mijn (Ras)kat is op 3jarige leeftijd overleden, gevoerd met brok, door doorfok.
Onze Berner Senne is 10 jaar! geworden op brok.
Wat dat betreft vind ik dat je tegenwoordig gewoon mazzel moet hebben met dieren. Stamboom of niet, ziektes kunnen ze allemaal hebben. Alle dieren die we met stamboom hebben/hadden, hadden altijd veel meer problemen als gewoon een plezier nestje.
Maar goed, ik wou even inspringen op kanker, wij hebben namelijk wel degelijk een gevalletje gehad waarbij het rauvoer het proces kanker enorm vertraagde! voorkomen doet het waarschijnlijk niet, maar vertragen wel.

Onze Aussie is een speciaal gevalletje, hij had als pup zijn anorexia (ja echt waar!). Door de tekorten was hij voortdurend ziek, pikte vanalles van straat (dat doen honden als ze tekorten hebben). In een jaar tijd hebben we waarschijnlijk wel 15 verschillende soorten brok geprobeert maar niks at hij. Vaak hebben we te horen gekregen 'haal het eten weg dan krijgt hij vanzelf honger' Door dit te doen werd het alleen maar erger en was hij regelmatig over zijn honger. Ondertussen hadden we ook een abbonnement op de dierenarts, prikje hier prikje daar. Alles om zijn misselijkheid weg te krijgen en zijn honger op te wekken, diaree te stoppen etc. Alles werkte voor hooguit een dagje, dan at hij weer niet. Tot iemand ons vertelde over rauwvlees voeren, hiervoor hadden we er namelijk nog nooit aan gedacht of uberhaupt van gehoort. En verrek, meneer vond het heerlijk en begon regelmatig te eten. Hij begon aan te sterken en kreeg gie, ging weer spelen etc. Toch wilde we kijken of een hele overgang op brok mogelijk was. Rustig aan hebben we het opgebouwd maar langer dan week lukte het niet. Of hij stopte met eten of hij ging aan de diaree (ook verschillende brokken geprobeerd, hill's, RC, farmfood en nog meer). Als hij aan de diaree was gingen we weer een dag helemaal op vlees over, of een ochtendje pens en weg was alles, het werkt zo wonderbaarlijk! We voeren heb s'ochtends Carnibest en in de avond eet hij nou braaf zijn Hill's brokjes op en dat doet hij prima! Zonder brok gaapte hij regelmatig en had wat minder energie vandaar dat wij de brok blijven voeren en het drukt de kosten ook iets. Inmiddels is meneer uitgegroeid en heeft een conditie waar je u tegen zegt. Ik mag het niet zeggen maar hij heeft ook een ligt spekje op zijn buik..

Zondag gaan we onze nieuwe Aussie ophalen, ook een puppie. Er is ons gezegt dat ze een makkelijke eter is, maar dat wachten we maar even af, we dachten namelijk ook met onze reu geen problemen te krijgen. Ze zit nu op brok, maar netzoals bij onze andere Aussie willen we haar half/half hebben. Rauw voer is namelijk zoveel beter voor het darmflora, dat hebben we namelijk wel gemerkt!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:36

Even off topic, zit er aan te denken om kvv te gaan verkopen,wat zijn fijne merken om te verkopen?

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:04

Wij verkopen Energique en Farmfood fresh. Ik heb zelf met mijn hond goede ervaring met Energique.
Heb ook wel Darf gehad voor mijn hond is biologisch en een mooi produkt.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:09

Mij hebben ze aangeraden om Kivo vlees te geven.
Hoe denken jullie daarover?
Zijn er meer mensen hier die dat aan hun honden geven?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:11

Kohtje: Ik zou eerst kijken wat er al bij je in de buurt zit. En wat er niet zit je over gaan inlezen :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:21

kohtje schreef:
Even off topic, zit er aan te denken om kvv te gaan verkopen,wat zijn fijne merken om te verkopen?

Ik heb alleen ervaring met Barf Tinlo menu, maar vind dat een erg prettig merk. Je hebt rollen in verschillende 'prijsklassen' en er zijn een paar varianten met groente erin. Nadeel ervan vind ik dat ze qua gewicht af en toe erg afwijken, dat je 925 gr hebt ipv een kilo ofzo...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:28

Onze hond staat sinds gisteren op Renske. Geen echt kvv, dat weet ik, maar mijn moeder vindt rauw vlees echt heel vies, (inderdaad vanwege de bacteriën). Maar brokken gingen gewoon niet meer. Eerst heeft hij op RC gestaan van de dierenarts, maar vorige zomer heeft hij een probleem met zijn anaalklieren gehad en sindsdien is hij niet echt meer jeukvrij geweest. Eerst de kauwstaafjes veranderd, daarna (op 31 dec.) overgestapt op Acana, dat ging even goed maar stiekem kreeg hij toch weer steeds meer jeuk dus zijn we in Juli overgestapt op Orijen. Daar knapte hij wel van op maar helemaal weg was het niet, maar het was lastig te zien doordat H'sluis vol zat met vlooien en onze hond dus ook. Maar de vlooien zijn weg en hij heeft nog steeds iets jeuk dus nu maar Renske (lam) proberen. En anders toch kvv met alleen geit of zo.

Ik ben op zich voor brokken omdat je het zo makkelijk kan opslaan, makkelijk voldoende op voorraad kan houden en omdat het hygiënischer is. Maar of mijn eigen hond later op brok of op kvv komt te staan weet ik niet. Dat hangt waarschijnlijk ook af van mijn budget (kvv is beter dan goedkope brok, maar mijn voorkeur gaat naar Orijen).

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:01

Wij geven onze hond ( 12 jaar, kruising labrador herder waarschijnlijk) in de ochtend diepvries vlees en s'avonds brokken. Wij zijn met vlees begonnen omdat de hond een tijdje zijn brokken niet wilden eten, we hadden hem net uit het asiel. Het vlees at hij wel

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:28

Ik voerde mijn honden ( 2 am bulldoggen . 1 is 7 jaar en 1 is 2 jaar ) tot een half jaar geleden altijd barf. Ik stelde mijn eigen menu s samen en ging langs verschillende slagers en sites om alles te krijgen.
Daarvoor had ik altijd kvv, maar barf beviel mij en de honden beter.
Nu woon ik in Gran Canaria en daar is kvv of barf helaas niet verkrijgbaar. Dus ik moest weer over naar een brok. Had me in Nl al ingelezen welke merken hier verkrijgbaar zijn en ze al een beetje eraan laten wennen in Nl.
Ik ben begonnen met een "bekend " merk , maar daar deed mij reu het niet goed op. Ben nu overgegaan op een voor mij onbekend merk met weinig granen ( snap nog steeds niet waarom er in veel brokken zo n groot aantal granen zitten?)en voldoende voedingsstoffen en dit gaat redelijjk moet ik zeggen. Mijn teef is erg makkelijk en die schakelt redelijk makkelijk over. Maar toch ondervind ik nadelen aan brok voeren ( was ook de rede waarom ik barf voerde) . Ze poepen veel meer, verharen meer en ruiken ook sneller. Ik ben dus voor vers voeren, maar dat is mijn ervaring. Ik ben dus voor vers, maar snap wel dat als mensen geen nadelen vinden aan brok voeren dat ze voor brok zijn. Het is namelijk makkelijk verkrijgbaar en ook makkelijk te geven (je gooit het zo in de bak en hoeft verder niet te rekenen enz).

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:52

Hebben ze geen slagers in Gran Canaria abukir? of hoe moet ik het zien dat het daar niet verkrijgbaar is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:02

Mijne krijgen al een hele tijd carnivoer kvv (rund, paard en lam), per hond 2 worsten van 400 gram per dag. Maar omdat ik merkte dat ze toch ook nog graag wat met brokjes lopen te rommelen bied ik ze over de hele dag ook altijd een bakje Lukkulus brokken aan.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... lus/157600
Die eten ze ook op en dat is ook de enige brok die ze echt lekker vinden. Daarbij vind ik het zo'n beetje de enige verantwoorde brok qua samenstelling. Ook is de brok koudgeperst... die vieze opzwellende krokante brokken zoals die van RC voer ik nooit weer :n

Mijn vorige DA had allerlei commentaar op kvv, dat er veel wormesters in konden zitten en dat het vlees wel van afgekeurde koeien uit turkije kon komen... maar die onzin kwam denk ik voort uit het feit dat ik ineens de twee 15-kilozakken Hills voer per maand niet meer bij hem kocht, dus dat scheelde hem inkomsten :P
Op het dure speciale Hills voer deden mijn oudste hond het trouwens heel slecht. Ondanks dat ik Hills performance voerde was hij broodmager. Dat is nu gelukkig wel anders en zijn vacht en conditie is o.a. ook stukken verbeterd. Ook laat hij nu vrijwel geen vieze stinkscheten meer.
Mijn jongste hond heeft nooit rotzooibrokken gehad... die komt van een kvv fokker.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:34

Het is überhaupt al heel hip tegenwoordig om als mens zo veel mogelijk biologisch, vers een eerlijk te eten. Voedsel wat afgestemd is op wat een mens eigenlijk nodig heeft. En daar kan ik alleen maar blij van worden. Wie goed voor zichzelf zorgt, en geen kipnuggets, legbatterijeieren, en magnetron maaltijden etc eet, zal zijn hond ook niet zo snel brokken voorzetten denk ik.

Aangezien er ook mensen zijn die geen groentes eten, vis eten en over hun eigen voeding nadenken, zullen er ook altijd mensen zijn die hun dieren brokken blijven voeren.