hond bijt jonge pup dood, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:04

Waar ik woon heb je geen losloopgebieden, dus hebben de buren maar bedacht dat de hele woonwijk losloopgebied is. Je hoort alleen je hond niet te vergezellen op zijn wandeltochtje.

Heel gezellig.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:10

We gaan behoorlijk of topic. :+
Gelukkig weet ik zelf dat ik 2 welopgevoede, zeer sociale honden heb die prima luisteren en ik overal mee naar toe kan nemen zonder problemen. Aangelijnd, los of gewoon met het commando 'volg' zodat ze netjes naast mijn been blijven als dat nodig is. Jammer dat dit niet bij iedereen zo goed gelukt is schijnbaar!
Aangezien het vrij lastig zal worden om mij te overtuigen dat ik of mijn honden iets niet goed doen, trek mij maar even terug uit deze discussie.

tjoppie

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:12

nee hoor, je doet het prima met je honden. Ik zal niet zeggen dat dit niet zo is. Ik zeg wel dat mijn grote niet fijn is aan de lijn. Los wel, aan de lijn niet. Dat triggert hem tot hondenagressie. Als jouw hond dan gewoon uit de buurt blijft kunnen wij prima een praatje maken als we elkaar tegen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:23

Idem. Zolang je je honden niet even op eigen intiatief naar mijn hond zou laten komen vind ik het allemaal best :) Het is gewoon zo dat niet elke andere hondeneigenaar dat even fijn vindt, ook al zijn alle honden netjes afgericht en sociaal naar elkaar.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:27

MissYvette4u schreef:
Een Stafford (of welke hondenras dan ook) is pas gevaarlijk als deze niet goed wordt opgevoed EN begeleid.
Ze hebben een leider nodig en zoals ik het lees ontbrak die op dat moment.

Misschien was de pup ziek zonder dat het aan de buitenkant te zien was.
Misschien had de Stafford inderdaad de p*k op de pup, of was de Stafford te ruw met spelen.

Feit blijft wel dat er niemand was die leider over de honden (en met name de Stafford) was en heeft de Stafford dan maar zelf de leiding genomen.
Jouw zusje kon niet bij de pup komen schreef je? Toont mij aan dat ze geen leider is. Een leider kan ten alle tijden de situatie aan.

Ja, wij hebben een Stafford en worden zo moe van "o daar heb je zo'n vechthond weer dat is vragen om moeilijkheden"
Het zijn inderdaad sterke honden met een sterke wil, ze hebben een sterke leider nodig.
Zolang ze die hebben, is er niks aan de hand.

Toch nog heel veel sterkte en hopelijk komen jullie eruit met jullie familie.
Het is gebeurd je kunt er niks meer aan veranderen.
Zorg ervoor dat je er van leert en dat het nooit meer voorkomt ook al betekent dat dat de Stafford niet meer bij jullie op het erf mag komen.
Tis nog altijd jouw erf.

edit: @Geerke; onze hond heeft bij ons nog nooit in een bench gezeten

Tot de knop omgaat en ze jou als baas ook niet meer zien staan...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:30

Die knop zal niet zomaar om gaan, een hond in een roedel hoeft dat echt niet te proberen tegenover de roedelleider.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:49

Nee maar t kan toch gebeuren, hoe goed je je hond ook onder appél hebt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:20

Gisteren bij Cesar Millan was er ook een hond die te sterk gefocust was op kleine hondjes (als lekker hapje dus)
daar bleek de oplossing: veel lichaamsbeweging iets constructiefs doen met het prooi-instinct (prooi training op een cursus).

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:47

Het hoort gewoon niet punt uit. Pup van me broer is hier nu. hij rent spring bijt duikt boven op onze hond. Hijs ontzettend brutaal, rijdt tegen hem op en springt op de oudere hond. Zij gromt nieteens....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:56

sallandval schreef:
Gisteren bij Cesar Millan was er ook een hond die te sterk gefocust was op kleine hondjes (als lekker hapje dus)
daar bleek de oplossing: veel lichaamsbeweging iets constructiefs doen met het prooi-instinct (prooi training op een cursus).

dat werkte voor die hond bij Cesar dat zegt niet dat dat bij alle honden zal werken, sommige honden hebben nou eenmaal een kronkel, misschien dat je als baas daar mee om kan leren gaan maar met andere dieren kan je ze nooit 100% vertrouwen.
Ik loop persoonlijk een straatje om voor dit soort honden als staffords ed, ik heb al te vaak gezien dat ze ineens op een andere hond sprongen in t park, zonder zichtbare waarschuwing en dan alle leed die erna komt, ik heb zelf 3 honden van verschillende rassen en die wil ik gewoon heel houden, tegen die kaken kunnen mijn honden gewoon niet op en ik ga het niet afwachten of dit nu net de lieve uitzondering is die echt niets doet

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:02

en dan, dan hebben we het over volwassen kleine hondjes, niet over puppies. Ik denk dat cesar daar ook niet zijn vingers aan brand.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:09

trisca schreef:
ik ben het niet helemaal eens met de wijze waarop hij respect wilde afdwingen bij deze hond, laat ik het zo netjes omschrijven :o

Uit deze zin maak ik toch ook duidelijk op dat deze hond ook nog een rangorde probleem had en daar in huis ook nog wel eens over de grens van het toelaatbare wil gaan. En je zwager heeft een kind van 5 en vertrouwt de hond nog steeds volkomen? is ook al op 4 juli gebeurd heb ik begrepen. Komende week gaan ze pas naar een gedragstherapeut ….. zegt imo genoeg over de eigenaar. Die heeft hem imo niet voor de fun maar kikt op agressie. Zoals helaas zoveel eigenaren van dit soort honden. (gelukkig niet allemaal)

Deze hond heeft dus ook een rangorde probleem naar mensen toe. Hoezo alleen dieragressie of mensagressie en niet allebei?

Nee, die kwam bij mij ook echt nooit het terrein meer op en TS als ik je zus was, deed ik aangifte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:18

Maar als ze het doen, vooral de grote jongens dan zijn de gevolgen niet mals. Vrienden van ons hadden al jaren dobermans, persoonlijk ben ik fan van deze honden maar ondanks hun jarenlange (meer dan 20 jaar) ervaring ging het bij de laatste gruwelijk mis. De hond had een perfecte opvoeding gehad en gedroeg zich absoluut voorbeeldig, maar had vanaf pup een bepaalde houding die niet prettig was, zij waren zich hier ook goed van bewust en extra alert. De hond was ruim een jaar oud en toen ze een keer s'avonds thuis kwamen heeft de hond vanuit het niets onze vriend gepakt. De hond is direct afgemaakt en vriend heeft nu een aantal grote ritssluitingen, heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen.Zij kon na doktersbehandelingen en veel hechtingen weer naar huis. Dus ook ondanks een perfecte opvoeding met alles wat erbij hoort en baasjes met zeer veel ervaring kan het fout gaan. Dit was een extreem geval maar honden die bijten zonder aanleiding( of een afwijking die je niet ziet) na een goede opvoeding krijgen van mij een enkeltje DA. Ik vind sommigen hier in dit topic ook erg lichtvaardig over hun hond en eventuele toekomstige kinderen denken, het hoeft maar één keer mis te gaan, één hapje in een babygezichtje zorgt voor levenslange verminking, sta daar bij stil en denk niet dat jouw hond dit niet doet of dat jouw kind, ondanks alle regels iets niet doet, kinderen doen dingen die bij een hond vaak fout vallen.

Macs schreef:
Die knop zal niet zomaar om gaan, een hond in een roedel hoeft dat echt niet te proberen tegenover de roedelleider.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:27

bigone; begin je nu over dobermannen omdat wij er 1 hebben of omdat het een voorbeeld is van een hond die ondanks goede opvoeding en de ervaring van de baas de fout in is gegaan?
Want de dober heeft zich zelfs tijdens dit afschuwelijke voorval (dat ze gezien heeft ;( ) voorbeeldig gedragen. Ze was duidelijk van slag, maar heeft geen agressie getoont..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:42

Ik denk dat Bigone wil aantonen dat ook een perfect opgevoede hond wel eens een klein foutje kan hebben dat dan later onverwacht tot uiting komt :)

Ben zelf als kind een keertje vol in mijn gezicht gebeten door een teckel, net onder m'n oog. Is heel lang een litteken geweest, nu zie je er niets meer van. Ik heb ook een hondagressieve hond, hij is poeslief naar kinderen toe, iterst onderdanig zelfs en toch laat ikze NOOIT alleen samen.

Ik hou van honden maar ik denk, als ik geen hond heb op het moment dat ik een relatie heb en we denken aan kinderen ,dat het toch ook weer een fiks aantal jaren gaat duren eer er een hond komt. Alleen al maar om je kind eerst goed te kunnen leren wat wel en niet kan bij een dier.
De combi klein kindje + pup brengt me altijd wat kopzorgen, je kan er immers nooit 100% van da tijd 100% met je gedachten bij zijn. Dan wacht ik liever met een nieuwe pup tot de kinderen verstandelijk vlot genoeg zijn om zelf ook te begrijpen wat wel en niet kan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:23

Macs schreef:

Bij dit soort rassen maakt dat echt niet uit, ze zijn vroeger gefokt om zelf te vechten en dus voorzichzelf te denken, dat zit er gewoon in, ik weet dat er enkele fokkers zijn die alleen met de vriendelijke exemplaren fokken, maar dit zijn er enkelen helaas, de meeste mensen die zo'n hond nemen willen vooral een stoere hond en denken niet na over wat dat dan inhoud en dan zijn ze verbaasd als ie ze ineens aanvalt of een ander wat doet. Bij ons in het park laatst ook, een pittbullkruising die al jaren dagelijks in het park kwam en nooit wat deed die een paar weken geleden zomaar zn eigen baas aanvloog, hij hing letterlijk aan haar schouder en liet dus niet meer los, pas nadat hij verdooft was konden ze de kaken van haar schouder halen, iedereen eromheen zag dat ze helemaal niets deed om dit uit te lokken oid, hond is afgemaakt. Dit was een hond waar ik mijn honden wel mee liet spelen omdat ik die hond al jaren dagelijks tegenkwam, sinds deze gebeurtenis en van de week dat een stafford aan de lijn, zo naar de strot van mijn herder vloog (gelukkig trok ik mijn honden in een reflex naar achteren dus was het mis ) en die baas echt alle zeilen bij moest zetten om die hond te stoppen, nee ik loop om voor dit soort rassen voortaan, geen grom, geen blaf, geen boze blik, ineens een aanval.
Een hond die een pup doodbijt is overigens gewoon ronduit vals, want veel honden die bv moeite hebben met reuen of grote honden zijn wel vriendelijk tegen pups en kinderen, dat zit er van nature in.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:08

Wij hebben helaas in het verleden ook een ervaring gehad met een niet goede Dober. Ik (nouja wij) zijn zo stom geweest om 2 zwaar verwaarloosde Dobermannen te redden... Ze hadden veel te veel meegemaakt en ik zag al snel dat de teef wel mee te werken viel en bij mij nog een kans verdiende, maar de reu vertrouwde ik niet. Nu hebben we geprobeerd de hond terug te doen, maar die man was al bij dat hij ze kwijt was.
Nu is het zo dat de eigenaar van de hond in de OP op dat moment onze Dober wilde hebben, maar dat wilde ik voor geen goud. Ik zag dat dat niet goed zou komen en zou het me nooit vergeven als hij wel iets zou doen bij hun, maar het geeft wel aan wat voor persoon het is hij wilde dus de Dober hebben die wij niet vertrouwde... ;) Bij ons was het op dat moment of dieren buiten of honden buiten (zonder iemand op ons erf) en helaas is de Dober op een bepaalt moment ontsnapt en heeft een schaap gepakt 3 erfen verder... We hebben hem toen direct in laten slapen. Kon mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik nog wachtte op een reactie van de vorige eigenaar terwijl ik ergens wist dat het fout zou kunnen gaan. De hond keek niet goed naar de paarden, zijn lichaamstaal sprak mij niet aan. Al deed hij lief tegen ons, er was iets...
Het geweld waarmee een hond dan een ander dier kan pakken is niet te omschrijven... We hadden toen nog geen kinderen anders hadden we die honden nooit een kans gegeven, maar ik vertrouwde die hond niet. Hij had ookal teveel meegemaakt... (ik heb bv nog nietjes uit zijn huid moeten halen die al maanden geleden verwijderd hadden moeten zijn).

Het is ook niet zo dat deze hond ooit mensen zou hebben gepakt, maar wij hebben toen wel de keuze gemaakt om het risico niet te nemen... Al moet ik zeggen dat die hond natuurlijk een enorme rugzak had aan nare ervaringen en deze vanaf pup bij dezelfde familie is..

De andere Dober is trouwens nog jaren bij ons geweest en met veel liefde en rust een hele fijne hond geworden..

Wat ik hiermee wil zeggen is dat alle rassen door opvoeding/ervaringen of een kronkel iets kunnen doen wat niet door de beugel kan, maar ik vind het wel onze verantwoordelijkheid om op een bepaald moment een keuze te maken. En al had deze hond nooit iets richting mensen gedaan, wilde ik voor geen goud er een kind bij in de buurt hebben..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:14

een hond in laten slapen omdat het een schaap heeft gepakt zou ik nooit doen :n

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:17

@LimaMambo: Maar een hond in laten slapen omdat je al die tijd al een slecht gevoel bij zijn gedrag/karakter had en dit daar slechts een bevestiging van was, vind ik een heel ander verhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:17

Ik kan uit de laatste post en ook de opmerking over het opleggen van dominantie aan de staff wel opmaken dat de eigenaar van de staff zelf nogal dominant is, geen tegenspraak duldt maar ook ergens gewoon doet waar hij zin in heeft en het allemaal minimaliseert.
Klopt dit?

In welke mate heeft die persoon eigenlijk ervaring met honden? Mijn hond heeft ook een flink pak bagage en ik heb er weken, zelfs enkele maanden over nagedacht alvorens ik hem geadopteerd heb. Een hond met een rugzak is en blijft een hond met een rugzak. Een dier is zo altijd iets dat nooit volledig voorspelbaar wordt, hoe goed je ze ook kent. Die rugzak maakt dat nog een tikje enrstiger en ik ondervind persoonlijk dat veel mensen zich daar wel vaker goed in vergissen.

Een Dober is en prachtige hond, maar je moet er ervaring voor hebben, kennis en zelf vooral ook zeer correct zijn. het is geen hond die je foutjes al eigenaar gaat vergeven. Als zo'n hond uitkomt bij een persoon die zijn wil oplegt door dwang en macht dan moet dat wel een keer fout lopen. Zo'n honden krijg je niet onder de duim door even te tonen wie letterlijk de sterkte is, maar diegene die het meeste respect van de ander kan afdwingen en die ook het eerlijkste, meest correcte én meest stabiele is.

Ik stel me dan ook zeer de vraag of de staff daar überhaupt zou moeten blijven. Niet alleen omdat die man een kindje heeft, maar ook voor het welzijn van de hond...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:19

Blue_Eyes schreef:
@LimaMambo: Maar een hond in laten slapen omdat je al die tijd al een slecht gevoel bij zijn gedrag/karakter had en dit daar slechts een bevestiging van was, vind ik een heel ander verhaal!

hoe eerlijk is je gevoel als je van te voren weet dat zo'n dier het 1 en ander heeft mee gemaakt?
ik denk dat je dan ook niet onbevooroordeeld in de situatie staat

wat ik begrepen heb is dat het dier naar mensen toe en naar hun zelf heel vriendelijk was

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:29

Ik vind in dit geval niet dat de hond ingeslapen moet worden. Nee het is niet ok dat de hond zomaar een pup doodbijt, MAAR met een beetje menselijk verstand had dit zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Daar kun je moeilijk de hond de schuld van geven.

Een hond die ok is naar zijn baasjes maar niet te vertrouwen is met andere honden doe je vast en een muilkorf om. Heel onverantwoord van de eigenaren van de staff om hem zo op andermans erf in een bench te laten :n

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:33

LimaMambo schreef:
Blue_Eyes schreef:

hoe eerlijk is je gevoel als je van te voren weet dat zo'n dier het 1 en ander heeft mee gemaakt?
ik denk dat je dan ook niet onbevooroordeeld in de situatie staat

wat ik begrepen heb is dat het dier naar mensen toe en naar hun zelf heel vriendelijk was

Aangezien TS duidelijk aangeeft 2 honden uit dezelfde situatie te hebben opgevangen, de ene nog wel goed zag komen maar de andere niet vertrouwde; tamelijk eerlijk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:42

mistery schreef:
Ik vind in dit geval niet dat de hond ingeslapen moet worden. Nee het is niet ok dat de hond zomaar een pup doodbijt, MAAR met een beetje menselijk verstand had dit zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Daar kun je moeilijk de hond de schuld van geven.

Ben ik het niet mee eens. De hond werd losgelaten om naar buiten te gaan. In plaats daarvan ging de hond om de bench heen en greep zonder pardon achter de bench de pup. Dan is er imo maar 1 oplossing. Deze hond was duidelijk op de kill uit. Kronkel in de kop dus.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:06

LimaMambo schreef:
een hond in laten slapen omdat het een schaap heeft gepakt zou ik nooit doen :n

Vooropgesteld dat ie voor de kill ging? Ik dan echt wel!!

Is wat anders als ze eens in de wol happen. Hangt van je definitie van "pakken" af.
Maar een exemplaar wat bijt op een bepaalde manier om het schaap echt te killen, nee dat deed ie hier maar een keer.
Ik heb zelf een kudde schapen. Ook dat zijn dieren waar ik de verantwoording over heb.