Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:31

Inderdaad magda :) Zo is het leven nu eenmaal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:32

Dat is het leven. Er zijn altijd zwarte schapen bij die het verpesten voor de rest.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:33

pharagirlke schreef:
Wij toch ook? Onze honden zijn vals, agressief, moeten afgemaakt of op zijn minst gemuilkorft worden, schijten de hele stoep vol enz enz.

Niemand heeft gezegd dat er dezelfde regels moeten komen. Enkel dát er regels moeten komen zodat de hondeneigenaar niet meer met zijn rug tegen de muur staat als de hond een kat dood in eigen tuin.

Oké, zo formuleerde je het eerder niet. Dat vind ik ook, dat er regels moeten komen. Maar ik denk dat katten gewoon veel moeilijker te controleren zijn, helaas.
Ben blij dat mijn katten geen overlast veroorzaken, en snap jullie ergernis helemaal, maar jullie denken dat alle katteneigenaars hetzelfe zijn.. En daar érger ik me aan. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:34

Dat het moeilijker is betekent niet dat ze maar allemaal los moeten gelaten worden. Ik denk niet over alle katteneigenaren het zelfde, mijn vader's kat komt buiten maar in eigen tuin, niet in andermans tuin, ik weet dus dat het kán. Ik erger me er aan dat sommige mensen die moeite niet eens willen nemen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:35

Ik denk dat we het nu gedeeltelijk eens zijn. Of nou ja, in mijn geval.
Weet niet wat je van 'acties' vind natuurlijk...
Wel wat je in het algemeen vind. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:39

Inney schreef:
Oké, zo formuleerde je het eerder niet. Dat vind ik ook, dat er regels moeten komen. Maar ik denk dat katten gewoon veel moeilijker te controleren zijn, helaas.
Ben blij dat mijn katten geen overlast veroorzaken, en snap jullie ergernis helemaal, maar jullie denken dat alle katteneigenaars hetzelfe zijn.. En daar érger ik me aan. :)

Niet iedereen is zo nee, gelukkig niet zeg. Maar feit blijft dat er te veel katten loslopen die voor overlast zorgen en menigeen kattenbezitter lijkt het zich niet te interesseren. Met de honden was dat net zo, iedereen ergerde zich dood aan de poep en het loslopen en daar zijn nu wetten voor ingesteld, dus m.i. kan dat voor de kat net zo.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:52

Ik ben zelf de trotse eigenaar van 3 katten die een erg gelukkig binnen leven hebben. Ze hebben 3 woonlagen om doorheen te racen, voldoende aandacht en bovenal ze hoeven niet te letten op voorbijrazend verkeer, rondslingerend gif en kat-hatende mensen. Ook vind ik het een bijkomend voordeel dat andere buurtbewoners zich niet hoeven te ergeren aan mijn huisdieren. Ze komen wel buiten, maar dat is enkel in mijn eigen tuin en alleen als er iemand thuis om toezicht te houden ( ze gaan aan een tuigje met lange lijn)

Inney schreef:

Hoe goed je bedoelingen ook zijn, en uit je uitspraken blijkt duidelijk je verantwoordingsgevoel, hoe weet je zeker dat je katten geen overlast geven?
De meeste katten wijzen hun baasje echt niet aan als ze schade hebben veroorzaakt. Zo heb ik inmiddels al voor enkele 100-en euro's aan schade gehad door tuinomploegende en boomvernielende katten en maar niet te spreken over de schade aan mijn motor die in de schuur staat en waarbij een kat door het raampje naar binnen is gekropen en mijn zitting heeft vernietigd. Hoe weet ik nou welke kat dat heeft gedaan en bovenal waar die kat thuis hoort.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:55

Ik weet het natuurlijk nooit zeker. Maar als ik rondfiets, of rondloop kom ik ze wel eens tegen. Dan zijn ze zelfs te schuw om op me af te komen, terwijl ze normaal het liefst de hele dag achter me aanlopen.
En ik weet van de buurt, dat ze mijn kat nog nooit in hun tuin gespot hebben. Wel op het schuudak. En toen ze in de tuin van buurvrouw viel, zat ze te bibberen van angst. Omdat ze het niet kende, en al die geuren maar niks vond. We hebben haar persoonlijk moeten ophalen. Ze durfde zich niet te bewegen.
Dus ik ben redelijk zeker, maar je hebt gelijk, zeker weet ik het natuurlijk nooit. Maar zolang ik geen klachten hoor, ben ik niet van plan mijn katten binnen te houden. Want voor hetzelfde geld doen ze niks, en dan zitten ze verlangend voor het raam. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:57

je kan je tuin toch afzetten,waarom wachten tot iemand komt klagen,of erger nog wachten tot iemand jou dier iets aandoet,want er zijn mensen die het wel afrekenen met jou huisdier,vind je dit niet eng??

en als zoiets gebeurd,was het het waard??

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:02

Maar wat als ze wel wat doen? dan blijft er iemand met de kosten zitten als ze niet weten waar ze zich kunnen melden. Ik val je er niet op aan hoor, maar dit was voor mij een belangrijke rede om ze dan preventief alvast binnen te houden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:03

Ik snap dan inderdaad niet waarom je ze preventief niet binnenhoud?

Net als met de vogelspin die ik aanschaf, die stop ik ook preventief in een terrarium, goed, dit is niet helemaal te vergelijken maar ergens komt het wel op hetzelfde neer.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:03

Je moet er gewoon voor zorgen dat andere mensen geen last hebben van jouw dieren. Hoe je dat dan voor elkaar wilt krijgen, dat moet iedereen voor zichzelf uitzoeken...maar niet gaan mekkeren wanneer je kat plat op straat ligt, aangevallen is door een hond, een emmer water o.i.d. over zijn kop heeft gekregen....enz. enz.

En zonder gemaar en gezeur opdraaien voor de onkosten die jouw kat veroorzaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:06

Tjonge jonge, wat is het weer zwart wit hier.
Ik ben ook een asociale katteneigenaar, wiens moordmachine buitenloopt. Er wordt wel een drama van gemaakt.
We hebben ook een hond en een open ren met konijnen. Nog nooit is me daar een kat aan het moorden geweest. Onze kat ligt zelfs tegen de konijnen aan. Ook de wilde katten hier komen er niet.
Hier lopen erg veel katten, veel wilde en ook veel van eigenaren. Ieders kat loopt hier buiten, dus de mijne ook. Ze kunnen hier de weilanden in en muizen vangen en ratten, daar hebben sommige mensen namelijk katten voor. Binnen houden kan dan niet. Mijn katten vangen in de zomer 3 muizen per dag.
De katten pakken ook de kippen niet, dat doen hier de buizerds en de wezels en de vossen.
En ik zou mijn katten niet liefhebben, omdat ik ze een risico laat lopen buiten, nou dan mag je komen kijken en het dan nog eens weer beweren. Het is heerlijk om te zien hoe ze in het gras lopen te springen en doen of uren aan de sloot kunnen zitten speuren naar een kikker, die vaak niet wordt gevangen.
Mijn katten hebben meestal gewoon de keus wat ze willen doen.

@Pharagirlke, dat je mij als kattenliefhebster onsymphatiek vind, dat zal me een zorg zijn, das in mijn leven niet van belang.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:07

Adil18 schreef:
En zonder gemaar en gezeur opdraaien voor de onkosten die jouw kat veroorzaakt...

Absoluut. Het is zo jammer dat iemand anders moeite moet steken in het zoeken naar de eigenaar van de kat en de eventuele reparaties omdat een hoop katteneigenaren het zo goed bedoelen met hun huisdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:12

rissa schreef:
Adil18 schreef:

Absoluut. Het is zo jammer dat iemand anders moeite moet steken in het zoeken naar de eigenaar van de kat en de eventuele reparaties omdat een hoop katteneigenaren het zo goed bedoelen met hun huisdier.

Mijn katten zijn keurig gechipt en ik ben wa verzekerd. En ik zal altijd voor medische kosten van mijn dieren zorgdragen.
En ik bedoel het inderdaad goed met mijn huisdier, wie denken jullie in vredesnaam wel wie we zijn, familie Tokkie?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:15

Mindim schreef:
Mijn katten zijn keurig gechipt en ik ben wa verzekerd. En ik zal altijd voor medische kosten van mijn dieren zorgdragen.
En ik bedoel het inderdaad goed met mijn huisdier, wie denken jullie in vredesnaam wel wie we zijn, familie Tokkie?

Super Mindim, dan heb ik er niks op tegen! Iedereen moet het zelf weten, zolang je dier maar geen overlast veroorzaakt en mocht dat toch gebeuren, dan moet je daar voor opdraaien. Katteneigenaren die dat doen, daar heb ik niks op tegen.

overigens hebben vrienden van me ook katten. Overdag, wanneer ze werken, gaan ze in een hele grote voillere naar buiten, als ze er weer zijn komen ze naar binnen. Die katten vinden het geweldig in de volleire! Hij is super groot en vol met boompjes, speeltjes, slaapplekken, voer, water etc. etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:18

Mindim schreef:
Tjonge jonge, wat is het weer zwart wit hier.
Ik ben ook een asociale katteneigenaar, wiens moordmachine buitenloopt. Er wordt wel een drama van gemaakt.
We hebben ook een hond en een open ren met konijnen. Nog nooit is me daar een kat aan het moorden geweest. Onze kat ligt zelfs tegen de konijnen aan. Ook de wilde katten hier komen er niet.
Hier lopen erg veel katten, veel wilde en ook veel van eigenaren. Ieders kat loopt hier buiten, dus de mijne ook. Ze kunnen hier de weilanden in en muizen vangen en ratten, daar hebben sommige mensen namelijk katten voor. Binnen houden kan dan niet. Mijn katten vangen in de zomer 3 muizen per dag.
De katten pakken ook de kippen niet, dat doen hier de buizerds en de wezels en de vossen.
En ik zou mijn katten niet liefhebben, omdat ik ze een risico laat lopen buiten, nou dan mag je komen kijken en het dan nog eens weer beweren. Het is heerlijk om te zien hoe ze in het gras lopen te springen en doen of uren aan de sloot kunnen zitten speuren naar een kikker, die vaak niet wordt gevangen.
Mijn katten hebben meestal gewoon de keus wat ze willen doen.

@Pharagirlke, dat je mij als kattenliefhebster onsymphatiek vind, dat zal me een zorg zijn, das in mijn leven niet van belang.

Prima dat je het zo doet hoor, maar niet komen klagen als mijn hond jouw kat op vreet. :D En zeker niet, zoals sommige hier, gaan roepen dat mijn hond dan afgemaakt moet worden. Waarom pik je mij er uit Mindim?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:23

pharagirlke schreef:
Prima dat je het zo doet hoor, maar niet komen klagen als mijn hond jouw kat op vreet. :D En zeker niet, zoals sommige hier, gaan roepen dat mijn hond dan afgemaakt moet worden. Waarom pik je mij er uit Mindim?

Gelukkig heb ik daar overheen gelezen zeg! Honden afmaken...daarom?! Nee, jouw kat op gebied van mijn hond, dan moet jouw kat maar zien hoe hij er weg komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:27

Mijn katten zijn vanaf 17:00 binnen. Dan komen ze eten en blijven ze gezellig in huis. Vanaf de volgende ochtend 9 uur kunnen ze naar buiten, wat ze willen. Met dit weer vinden ze het buiten te koud.
In de avond raced men hier in de straat aardig hard, dus dan blijven mijn katten binnen. Hetzelfde als ik een paar uur weg ben, puur en alleen, omdat ik dan niet thuis ben als er eventueel wel iets met ze gebeurt. Ze zijn allebei boven de 14 en niet meer de rapste. Ze zijn de kattenbak gewend, dus behalve buiten, doen ze het veel op de bak.
We hebben ze vanaf jongsafaan gewend aan konijnen, kippen, duiven en honden en cavia's. hier zijn ze dan ook niet in geinteresseerd.
Je bent in dit topic de een of het ander en dat vind ik zeer spijtig.

@pharagirlke, ik pik jou eruit alleen met mijn laatste zin, omdat jij zegt dat je mensen met katten onsymphatiek (of iets in die strekking) vindt.
Mijn hond vreet geen andere katten, hij jaagt ze de tuin uit. En mijn katten komen niet in een hondentuin en worden ze in een hondentuin wel gepakt, dan neem ik ze mee naar de dierenarts en daar zal ik de hondeneigenaar niet op aanspreken. Ik ben ook hondeneigenaar, dus ik weet beide kanten. Ik klaag niet, dus dat gaat weer nergens over.
En ik zal nooit roepen dat een hond daarom moet worden afgemaakt, waarom je dat nu dan ook weer aan mij adresseerd???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:34

Nee, ik zeg dat ik mensen die zo denken van "wat mijn kat doet buiten is niet mijn probleem, dan moet je je maar aanpassen" onsympathiek, kattenmensen zelf niet want dan zou ik mijn vader en ook mezelf onsympathiek moeten vinden :D

Oh en lezen helpt, je hebt het stukje "zoals sommigen hier..." gemist.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:34

Adil18 schreef:
pharagirlke schreef:

Gelukkig heb ik daar overheen gelezen zeg! Honden afmaken...daarom?! Nee, jouw kat op gebied van mijn hond, dan moet jouw kat maar zien hoe hij er weg komt...

Jep, :j haar ouders waren nog sympathiek geweest, die hadden alleen een schadevergoeding en een muilkorf geëist :j

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:37

Mindim schreef:

Ik heb de woorden asociaal of tokkies absoluut niet genoemd en dat is ook zeker niet wat ik bedoel. Ik denk alleen dat we , als katteneigenaren (ben er ook een), moeten beseffen dat niet iedereen een kat en/ of de streken kan waarderen. Ik weet nog steeds niet welke eigenaar er bij de kat hoort die de zitting van mijn motor heeft gesloopt. Ik heb 650,- euro's kunnen betalen, heb meerdere uren kunnen steken in het rondvragen naar de eigenaar en heb niemand gevonden. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling van het laten los lopen van een kat.
Het lijkt me, wat dit probleem betreft, ook weinig uitmaken of een kat nou gechipt is of niet. Dan moet je of een chipreader in huis hebben of de kat vangen en naar de dierenarts gaan om de chip te laten lezen. Dat vind ik wel erg veel moeite voor de huisdieren van iemand anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:38

Met wat pech was het een wilde kat rissa (zo een kitten van een kat die niet geholpen is en buiten mag zo dat een niet geholpen kater kan ... :=)

Want die zitten hier ook erg veel... :oo

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:39

Ach Mindim, maak je er niet druk om, laat lekker gaan. Ze weten niet beter en zijn ervan overtuigd dat het beter is om de katten binnen te laten, nou laat die katten alstjeblieft binnen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:40

Lees dan. Ze moeten niet BINNEN ze moeten in EIGEN TUIN. :)