Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjolein schreef:Mijn man wil we een puppycursus (misschien daarna wat algemeens) volgen en misschien dat we ooit een nestje willen fokken dus een showlopen hoort er dan bij. We zitten dichtbij een natuurgebied waar hij mee naartoe moet. Maar cursussen of doorontwikkelen van instincten hoeft niet. Vooral een erfhond, familiehond, maatje voor de jongens. Maar het is niet de bedoeling dat de hond een extra tijdrovende hobby word.
Marjolein schreef:Mijn man wil we een puppycursus (misschien daarna wat algemeens) volgen en misschien dat we ooit een nestje willen fokken dus een showlopen hoort er dan bij. We zitten dichtbij een natuurgebied waar hij mee naartoe moet. Maar cursussen of doorontwikkelen van instincten hoeft niet. Vooral een erfhond, familiehond, maatje voor de jongens. Maar het is niet de bedoeling dat de hond een extra tijdrovende hobby word.
Marjolein schreef:Met erfhond bedoel ik een hond die niet achter elk konijntje aangaat als hij losloopt en een zekere mate van zelfstandigheid heeft in plaats van voortdurend entertainment nodig heeft. Eentje die aanslaat als er iemand het erf op komt maar niet meteen woest in de aanval wil gaan.
Wij willen absoluut tijd aan hem besteden, het is niet een hond voor de heb, maar een bewuste keuze. Maar ik wil ook een doordachte keuze maken en vraag hier naar rassen die bij ons kunnen passen. Opmerkingen over een speelgoed hond zijn natuurlijk heel grappig, maar ik denk dat je beter realistisch kan kijken naar wat je een hond kan bieden. En wat je vooral niet kan bieden.
mika11 schreef:Marjolein schreef:Mijn man wil we een puppycursus (misschien daarna wat algemeens) volgen en misschien dat we ooit een nestje willen fokken dus een showlopen hoort er dan bij. We zitten dichtbij een natuurgebied waar hij mee naartoe moet. Maar cursussen of doorontwikkelen van instincten hoeft niet. Vooral een erfhond, familiehond, maatje voor de jongens. Maar het is niet de bedoeling dat de hond een extra tijdrovende hobby word.
Bedoel je een erfhond in de zin van een hond die 20 uur per dag een beetje voor zich uit ligt te koekeloeren en verder weinig eisen heeft, en waar af en toe kan mee gespeeld kan worden door je kinderen?
Misschien een newfoundlander of sint bernhard of zo, van die reuzenrassen die wel rustig zijn van nature en graag buiten liggen.