Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Femke_Tweety schreef:Finse spits.
Daar ga ik eens naar kijken. Finse lappenhond ken ik wel maar vond ik erg harig.
Poedel ook naar gekeken maar vind ik een lastige, mede doordat ik er wat mindere ervaringen mee heb. Andere opties ga ik wens checken!
secricible schreef:Femke_Tweety schreef:Finse spits.
Daar ga ik eens naar kijken. Finse lappenhond ken ik wel maar vond ik erg harig.
Poedel ook naar gekeken maar vind ik een lastige, mede doordat ik er wat mindere ervaringen mee heb. Andere opties ga ik wens checken!
Zoe_97 schreef:In je wensen herken ik helemaal geen akita. Maar als je zo gek bent van de akita. Waarom niet eens naar een shiba of shikoku kijken?
Femke_Tweety schreef:Waarom zou de Finse Spits niet los kunnen.
Bij mijn weten zijn het oertypes, maar dan zonder de scherpe randjes die andere oertypes kunnen hebben.
Net wat minder heftig, wat makkelijker om mee samen te werken.
Zowel de Finse lappen als de Finse spits die ik ooit meegemaakt heb waren eigenlijk gewoon redelijk leuke relatief makkelijke honden.
Zelf hou ik meer van de veedrijvers en herders, en hou ik dus van iets meer 'stante pede' gehoorzaamheid dan je bij wat meer oertypes moet verwachten.
Maar juist het wat ongecompliceerdere maar wèl binnen de oertypes, en iets kleiner dan akita, maakt dat dit me een leuke optie leek.
secricible schreef:Ik ben wel benieuwd waar jullie aan denken.
Ik heb de afgelopen 14 jaar akitas gehad. Op dit moment nog 1 hond, bijna 11 dus ik krijg steeds vaker de vraag "wil je hierna nog een hond?"
Ik twijfel een beetje. Akita is leuk, maar ik vind hem groot en soms heel onhandig sinds ik alleen ben met 2 kleine kinderen. Dus ik dub soms ook over een ander ras, maar wat dan? Enerzijds ben ik verknocht aan de spleetogen, maar een iets minder gecompliceerde hond lijkt me ook wel eens lekker ondertussen.
Must haves:
- middelgroot, vervoerbaar op de voorstoel of middenstoel van de auto. Maatje schoothond zonder hernia
- kindvriendelijk
- ongecompliceerd
- sociaal naar andere honden
- vrij simpele vachtverzorging/ af en toe naar de trimmer (geen dagelijks borstelen)
- trainbaar
- geen hond die uren moet lopen
- wel een hondhond, geen chihuahua of maltezer oid
- makkelijk los lopen
- weinig tot geen haren (oke, tov een akita heb je dat al snel)
En als het dan niet teveel gevraagd is val ik vooral op wat onbekendere rassen ipv de standaard labradoodle.
Ik heb zelf al eens gedacht aan een welsh corgi oid, maar benieuwd waar jullie mee komen.