[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:41

Friese stabij?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:05

Ik ben wel benieuwd waar jullie aan denken.

Ik heb de afgelopen 14 jaar akitas gehad. Op dit moment nog 1 hond, bijna 11 dus ik krijg steeds vaker de vraag "wil je hierna nog een hond?"
Ik twijfel een beetje. Akita is leuk, maar ik vind hem groot en soms heel onhandig sinds ik alleen ben met 2 kleine kinderen. Dus ik dub soms ook over een ander ras, maar wat dan? Enerzijds ben ik verknocht aan de spleetogen, maar een iets minder gecompliceerde hond lijkt me ook wel eens lekker ondertussen.

Must haves:
- middelgroot, vervoerbaar op de voorstoel of middenstoel van de auto. Maatje schoothond zonder hernia
- kindvriendelijk
- ongecompliceerd
- sociaal naar andere honden
- vrij simpele vachtverzorging/ af en toe naar de trimmer (geen dagelijks borstelen)
- trainbaar
- geen hond die uren moet lopen
- wel een hondhond, geen chihuahua of maltezer oid

- makkelijk los lopen
- weinig tot geen haren (oke, tov een akita heb je dat al snel :+ )

En als het dan niet teveel gevraagd is val ik vooral op wat onbekendere rassen ipv de standaard labradoodle.

Ik heb zelf al eens gedacht aan een welsh corgi oid, maar benieuwd waar jullie mee komen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-05-24 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:06

Poedel? Dan de middelmaat?

Of de Spaanse waterhond, Portugese waterhond of lagotto romagnolo?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-05-24 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:07

Finse spits.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:11

Femke_Tweety schreef:
Finse spits.

Daar ga ik eens naar kijken. Finse lappenhond ken ik wel maar vond ik erg harig.

Poedel ook naar gekeken maar vind ik een lastige, mede doordat ik er wat mindere ervaringen mee heb. Andere opties ga ik wens checken!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:34

Wou bijna shiba zeggen. Maar die zijn niet altijd ongecompliceerd.

Als je wat van de oertypes houdt is een laika misschien iets? Wel even kijken welk type je neemt (liefst sledehond versie; niet de berenjachtversie, die hebben een flinke dosis karakter). Loslopen is wel een dingetje maar lieve vrolijke honden verder.
Vachtverzorging is niet erger dan bij Akita.

Corgi's zijn geweldig, kan ook wel wat karakter bij zitten soms.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:11

In je wensen herken ik helemaal geen akita. Maar als je zo gek bent van de akita. Waarom niet eens naar een shiba of shikoku kijken?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:15

Een wheaten terrier ?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:53

secricible schreef:
Femke_Tweety schreef:
Finse spits.

Daar ga ik eens naar kijken. Finse lappenhond ken ik wel maar vond ik erg harig.

Poedel ook naar gekeken maar vind ik een lastige, mede doordat ik er wat mindere ervaringen mee heb. Andere opties ga ik wens checken!

Een finse spits kan niet los. Heeft een flink jachtinstinct. En voor zover ik weet zijn er nog maar 2 fokkers in nederland.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:28

Corgi's zijn héél erg leuk!
Ierse terrier, of de Wheaten idd. Waarbij de Wheaten wat zachter is mbt karakter en de ierse meer uitgesproken, maar de ier moet wel zijn energie kwijt kunnen.
Schotse terriers zijn ook leuk! En grappig en uniek.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 00:12

secricible schreef:
Femke_Tweety schreef:
Finse spits.

Een finse spits kan niet los. Heeft een flink jachtinstinct. En voor zover ik weet zijn er nog maar 2 fokkers in nederland.

Edit. Iets te kort door de bocht gereageerd misschien :o de kans dat de finse spits betrouwbaar los kan lopen is klein. Ook een zeldzaam ras, maar volgens mij ietsje meer fokkers in nederland: lapinporokoira/laplandse herdershond. De finse lappenhond/laplandse herdershond zijn aan elkaar gerelateerd. Heel vroeger waren er langharige en kortharige honden. Die zijn toen gesplitst in verschillende rassen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:11

Zoe_97 schreef:
In je wensen herken ik helemaal geen akita. Maar als je zo gek bent van de akita. Waarom niet eens naar een shiba of shikoku kijken?

Dat klopt, dat omschrijf ik ook ;)
Soms lijkt het me gewoon ook wel eens lekker om een minder gecompliceerde hond te hebben die makkelijk los loopt en met alle honden kan en waar ik niet 2x daags bij hoef te stofzuigen, vandaar dat ik eens mijn blinde vlekken eens aan het verkennen ben :D

Veel rassen die ik niet ken, ik ga er eens in duiken!
Weinig fokkers of lange wachtlijsten vind ik prima, dat hoeft geen bezwaar te zijn.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:20

@secricible als je kijkt naar een Welsh Corgi dan is een Lancashire Heeler misschien ook wat? Ze zijn wel zeldzaam helaas.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:43

Silvia schreef:
@secricible als je kijkt naar een Welsh Corgi dan is een Lancashire Heeler misschien ook wat? Ze zijn wel zeldzaam helaas.

Of een vastgotaspets misschien?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:58

Waarom zou de Finse Spits niet los kunnen.

Bij mijn weten zijn het oertypes, maar dan zonder de scherpe randjes die andere oertypes kunnen hebben.
Net wat minder heftig, wat makkelijker om mee samen te werken.

Zowel de Finse lappen als de Finse spits die ik ooit meegemaakt heb waren eigenlijk gewoon redelijk leuke relatief makkelijke honden.

Zelf hou ik meer van de veedrijvers en herders, en hou ik dus van iets meer 'stante pede' gehoorzaamheid dan je bij wat meer oertypes moet verwachten.

Maar juist het wat ongecompliceerdere maar wèl binnen de oertypes, en iets kleiner dan akita, maakt dat dit me een leuke optie leek.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:09

Femke_Tweety schreef:
Waarom zou de Finse Spits niet los kunnen.

Bij mijn weten zijn het oertypes, maar dan zonder de scherpe randjes die andere oertypes kunnen hebben.
Net wat minder heftig, wat makkelijker om mee samen te werken.

Zowel de Finse lappen als de Finse spits die ik ooit meegemaakt heb waren eigenlijk gewoon redelijk leuke relatief makkelijke honden.

Zelf hou ik meer van de veedrijvers en herders, en hou ik dus van iets meer 'stante pede' gehoorzaamheid dan je bij wat meer oertypes moet verwachten.

Maar juist het wat ongecompliceerdere maar wèl binnen de oertypes, en iets kleiner dan akita, maakt dat dit me een leuke optie leek.

Ik heb zelf nu een finse lappenhond, maar voor we voor de finse lappenhond vielen zijn we bij een van de paar finse spits fokkers op bezoek geweest om kennis te maken. Inderdaad hele fijne en lieve honden als gezinshond. Zij gaf zelf ook aan dat haar honden meestal aan de lange lijn zaten en ze alleen los liet in afgesloten gebieden. Ze gaan soms op in hun jachtdrift. De finse spits is van origine ook een jachthond en de finse lappenhond een herdershond met een latent jachtinstinct. Alhoewel veel finse lappen prima kunnen leren loslopen (die van ons ook), zitten er tussen met iets meer dan een latent jachtinstinct.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:30

Ah check, dan is degene die ik meegemaakt heb misschien net even iets makkelijker met loslopen.
Was echt best wel een leuk dier.

De Finse lappen die ik ken, daar gaat loslopen nu net wat minder.
Maar die is ook nog vrij jong.
Gaat wel superleuk samen met Percy.

Pers laat zich net iets makkelijker terugroepen, heel enkel gaan ze samen los, en dan volgt de lappen wel als ik de mijne terugroep :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:37

Haha ja finse lappen kunnen als jonge hond wel echt uitdagend zijn met bananen in de oren. Die van ons is nu 2,5 en ik merk dat met consequent blijven het nu begint te settelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:04

secricible schreef:
Ik ben wel benieuwd waar jullie aan denken.

Ik heb de afgelopen 14 jaar akitas gehad. Op dit moment nog 1 hond, bijna 11 dus ik krijg steeds vaker de vraag "wil je hierna nog een hond?"
Ik twijfel een beetje. Akita is leuk, maar ik vind hem groot en soms heel onhandig sinds ik alleen ben met 2 kleine kinderen. Dus ik dub soms ook over een ander ras, maar wat dan? Enerzijds ben ik verknocht aan de spleetogen, maar een iets minder gecompliceerde hond lijkt me ook wel eens lekker ondertussen.

Must haves:
- middelgroot, vervoerbaar op de voorstoel of middenstoel van de auto. Maatje schoothond zonder hernia
- kindvriendelijk
- ongecompliceerd
- sociaal naar andere honden
- vrij simpele vachtverzorging/ af en toe naar de trimmer (geen dagelijks borstelen)
- trainbaar
- geen hond die uren moet lopen
- wel een hondhond, geen chihuahua of maltezer oid

- makkelijk los lopen
- weinig tot geen haren (oke, tov een akita heb je dat al snel :+ )

En als het dan niet teveel gevraagd is val ik vooral op wat onbekendere rassen ipv de standaard labradoodle.

Ik heb zelf al eens gedacht aan een welsh corgi oid, maar benieuwd waar jullie mee komen.

Spaanse of Italiaanse waterhond?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:10

Ik lees hier al een tijdje mee; ben er ook echt nog niet uit wat bij ons past! Nu aantal jaren zonder hond, daarvoor herders

Omdat ik er niet uit ben wat v hond, zijn we paar weken geleden honden opvang gaan doen.
Gewoon in huis, 1 hond of alleen meerdere als van 1 eigenaar. Zo komen er ook allemaal rassen voorbij!

Helpt nog niet qua keuze trouwens :D want ze hebben allemaal voor en nadelen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:11

Secrible , borderterrier? Wel bij erkende fokker halen die test op erfelijke ziektes. Vooral op spikes disease.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-05-24 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:15

Hier een heerlijke ongecompliceerde Welsh Corgi Pembroke. Denk dat die zeker in je eisenlijstje passen hoor :D
Kinderen is ze gek op, mensen en honden is ze gek op, mega onverstoorbaar, kijkt van niks geks op. Eigenlijk gewoon heel fijn.
Veel energie als het kan maar kan ook gerust de hele dag liggen te slapen aan m'n voeten terwijl ik werk.
Maar ik doe er ook lekker cursussen mee, sport en spel, dogsurvival, ze is overal wel enthousiast voor te krijgen.
Blijft ook makkelijk een dagje alleen (uiteraard met uitlaat tussendoor) maar ik hoor dat dat bij anderen nog weleens anders kan zijn. Onze is ook niet zo heel waaks, maar dat kunnen ze echt wel zijn.

Onze is wel een smeerkees :+ Dus elke modderplas die ze ziet, daar gaat ze in. Maar ze is dus wel gek op water :))

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:30

Wij zijn ons rustig aan het oriënteren voor een hond in ons leven. Bedoeling is dat we voorjaar/zomer 2025 verhuizen naar een boerderij met een stuk grond. Ons gezin bestaat uit 3 jongens in de basisschool leeftijd. Zelf werken we veel vanuit huis dus de hond zal hooguit 1 dag per week deels alleen zijn.

Hij moet waaks genoeg zijn om aan te slaan als er iemand het erf opkomt. Maar ook lief genoeg voor onze actieve jongens. Mijn man en ik zijn niet opgegroeid met honden in huis, wel veel met honden omgegaan bij familie/buren/werk.
Mijn man heeft een herder hoog op het lijstje. Ik vind dat wel een beetje ambitieus met onze hondenervaring.

Ik wil graag een korthaar en vanaf kniehoogte of groter. Daarnaast een rashond met de bijbehorende gezondheidscertificaten.

Ik sta open voor heel veel suggesties, het is niet perse dat we totaal geen ervaring hebben maar een ras waarbij ervaring noodzakelijk is ga ik liever uit de weg.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:52

Korthaar schotse Collie.

Zit grofweg in de herdergroep, maar niet meteen het (voor sommige mensen) heftige van Mechelaars of Duits,

Doorgaans vriendelijk, wel vocaal/blafferig/waaks.
Voor sommige mensen is dat nu net het nadeel, maar het is net wat jullie zoeken.

Gaan meestal redelijk makkelijk met andere dieren en mensen, maar zoals altijd binnen een druk jong gezin met veel kinderen over de vloer wèl blijven opletten, en desnoods een plek maken waar de hond níet (als in nooit) gestoord wordt door kinderen (eigen en visite) en bij enige twijfel de hond daar laten zijn als er druk gespeeld wordt.

Zoals alle honden zal ook een korthaar collie kunnen reageren op druk kinderspel, hetzij door te blaffen, hetzij door naar armen te springen en te (speel)happen.
Dat is in principe prima in banen te leiden, maar vergt wel vanaf het eerste begin aandacht.
(Geldt overigens voor alle rassen, maar zeker voor de mogelijke veedrijvers, daar het voor hun natuurlijk logisch is om zich te bemoeien met druk spel)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:54

Wat zoek je verder nog in een hond, wat wil je ermee gaan doen? Op het eerste gezicht denk ik aan een labrador of een boxer?