[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:38

Sem_ schreef:
Ik dacht ook aan een labrador bij het lezen van jouw tekst. :j

Ik ook :)

Femke_Tweety

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 02:16

Springer spaniel, Lab, golden, stabij, dat zijn de eerste waar ik aan denk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:02

Ik dacht ook aan een labrador. Maar als je een goede fokker vindt die de pup met een juist temperament aan jullie kan matchen (niet de meest pittige), kan een ridgeback vast ook hoor, gezien jouw ervaring.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:20

Met geen mentale uitdaging nodig zou ik niet voor een hond gaan. Elke hond heeft een bepaalde hoeveelheid mentale uitdaging nodig.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:15

Vogeltjem, een goede fokker kan zeker ook qua Ridgeback voor jullie betekenen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:52

Bedankt voor de reacties!

Zoe_97 schreef:
Met geen mentale uitdaging nodig zou ik niet voor een hond gaan. Elke hond heeft een bepaalde hoeveelheid mentale uitdaging nodig.

Ik heb zelf een border en een aussie gehad en bedoel daar meer mee dat ik niet meer honden wil die zo veel uitgedaagd moeten worden als dat soort honden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:54

Labradors vindt ik de laatste jaren steeds lomper worden, slecht luisteren, tegen je aan lopen, bord voor de kop in de omgang met andere honden, vind het geen fijne honden meer.

Zou eerder een Golden kiezen, vind ik qua karakter en willen luisteren/baasgerichtheid een stuk fijner. En dan niet castreren, dan blijft de vacht ook mooi, een castratenvacht heb je veel onderhoud aan.

Een Ridgeback teef zou kunnen, die zijn makkelijker dan de reuen, met reuen word het loslopen/omgang met andere honden moeilijker.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:09

Onze ridgeback reu kan prima loslopen en met andere honden, dus het kan zeker. Hier ook genomen toen ik zelf wel ervaring met honden opvoeden had en mijn man niet, en met een jong gezin (drie kinderen waarvan de jongste bijna 1 was toen). Wij hebben echt een super lieve en fijne gezinshond. Kan dus prima in je plaatje passen

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:25

Wij hebben vijf RR, kunnen allemaal prima los in het bos. Maar dat geldt niet voor alle RR. Ik ken er ook genoeg met meer jachtinstinct en helaas is dat lastig te voorspellen bij een pup.
Ook heeft een RR echt mentale uitdaging nodig want anders gaan ze zelf dingen zoeken om te doen en daar wordt je als eigenaar niet altijd blij van.
Zeker de eerste twee jaar vraagt een RR veel qua aandacht en training. Binnen een gezin kiezen ze vaak een favoriet persoon (vaak degene die het meeste thuis is/voert), maar het is echt niet zo dat ze met anderen uit het eigen gezin niet willen wandelen/trainen.
Ze zijn ontzettend slim en leren snel, maar het zijn wel echte ‘hounds’ oftewel bij alles wat je aan ze vraagt zullen ze zich afvragen ‘wat levert dit mij op?’. Ze zien er stoer uit maar eigenlijk zijn het gevoelige watjes en een harde hand qua opvoeding kan echt niet. Met humor, zacht maar consequent zijn kom je ver.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:39

Heeft iemand ervaring met een beauceron? Ik wil wel graag een hond die goed trainbaar is en goed luistert, veel tijd en energie daarin steken vind ik geen probleem. Ik weet dat ik dan (weer) voor een veedrijver zou gaan maar deze lijken zo als ik op internet lees rustiger dan dat mijn Aussie kan zijn :D

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:01

En wat denk je van een windhond? Goed trainbaar is relatief want ze luisteren niet allemaal even goed, maar er zijn er zeker wel die los kunnen lopen. Ik denk dan wel eerder aan een whippet dan bv een galgo.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:29

Ik vind het leuk dat nu Ridgeback liefhebbers zeggen dat ze super zijn.

En dat kunnen ze ook zijn,
Maar is niet per se standaard, je moet echt gewoon ook wat mazzel hebben met de hond dan.

Als iemand echt expliciet op zoek is naar een niet gecompliceerde hond, met maximaal kans op sociaal gedrag en maximaal kans op zonder gedoe loslopen, dan is de Ridgeback gewoon niet de eerste keus.

Net als ik zelf -absoluut gek van shelties, mijn ras- iemand niet een sheltie zal aanraden voor wie 'niet blafferig' heel hoog op de prio lijst staat.
Ja, er zijn er die vrij stil zijn, maar de kans dat je een blaffer treft is wèl gewoon groter dan bij andere rassen.

Ik denk dat een echte liefhebber zowel oog heeft voor de sterke kanten van zijn ras, als voor de wat meer uitdagende kanten.

En het is zowel voor hond áls baas veel fijner leven als er een volledige match is.
Ik zie het dan ook niet als positief als mensen geen eerlijk beeld geven, en doen alsof bepaalde eigenschappen in een ras niet bestaan (en dat geldt dan dus voor ieder ras, inclusief mijn eigen twee favoriete rassen)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:10

De ridgebacks die ik ken zijn niet makkelijk. Best eenkennig en behoorlijk waaks. Niet persé ongecompliceerd zeg maar en je moet stevig in je schoenen staan.
Niet gek gezien de oorsprong van het ras. Altijd goed om de oorsprong mee te nemen in de keuze van een ras.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:54

Ridgebacks zijn wel waaks inderdaad. Je loopt bij ons niet zomaar het erf op of huis binnen tenzij wij aangeven dat het goed is.

Qua eenkennigheid, binnen het gezin zijn ze dat meestal niet, maar naar vreemden toe zijn ze terughoudend. Dat wil zeggen dat ze niet agressief zijn, maar ze zitten er niet op te wachten dat vreemden ze aanhalen. De een is daarin terughoudender dan de ander. Maar agressie hoort niet.

Hond agressief zijn ze in principe niet, maar zoals ik eerder schreef zijn ze heel slim en heel gevoelig en een negatieve ervaring kan hierdoor wel veel gevolgen hebben. En omdat veel mensen denken dat het stoere honden zijn (want om op leeuwen te jagen moet je natuurlijk wel stoer zijn) wordt er vaak niet goed gereageerd en wordt de hond niet goed begeleid. Stoer zijn ze echt niet, ondanks hun stoere uiterlijk zijn ze echt gevoelig. Maar zoals ik al schreef vragen ze de eerste jaren veel begeleiding en hebben ze zeker mentale uitdaging nodig.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:11

Wie kan mij helpen, naar wat voor hond wij op zoek zijn.

- moet een echte gezinshond zijn(2 kinderen van 5 en dan 8 en natuurlijk regelmatig vriendjes over de vloer)
- tussen 40-55 cm ( mag ook iets kleiner of iets groter)
- moet ook alleen kunnen zijn. Regelmatig een paar uurtjes en 1x in de week ongeveer 7 uur. Misschien met een keer uitlaten van hondenuitlaat service. Is niet standaard dezelfde dag ivm onregelmatig werk.
- 4x per dag uitlaten en regelmatig iets langer weg. In het weekend langer wandelen. Een hond die er ook tegen kan als het een dagje of paar dagen iets minder grote stukken zijn.
- willen in ieder geval puppycursus doen en misschien verder met gehoorzaamheid of behendigheid ( dat weten we nog niet
- eerste gezinshond. Wij zijn zelf met honden opgegroeid , ik met ( Hollandse) herders en mijn man met schnauzer en boevier. Dit zijn niet de rassen die we nu zoeken.
- liefst niet te veel jacht instinct
- qua vacht maakt langharige/ kortharige niet uit. Liefst maximaal wekelijks kammen en weinig of niet trimmen.
- vriendelijk, knuffelig, die goed kan leren luisteren etc

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:16

Golden Retriever?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:19

Wel leuk denk ik, maar misschien ook wat te standaard. Net als de labrador.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:22

Briard
Golden retriever
Bobtail
Schapendoes
Labrador
Cocker Spaniel
Markiesje
Smous

Zachte, lieve, gehoorzame karakters hebben deze honden over het algemeen

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:25

parnassia schreef:
Briard
Golden retriever
Bobtail
Schapendoes
Labrador
Cocker Spaniel
Markiesje
Smous

Zachte, lieve, gehoorzame karakters hebben deze honden over het algemeen

Bedankt een aantal van deze staan ook op ons lijstje. Ik ga er nog een paar googlen die ik nog niet ken.

De bobtail is heel leuk denk ik, maar echt te veel vachtverzorging helaas

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:36

Een finse lappenhond zou ook een optie kunnen zijn. Hele goede gezinshonden, super met kinderen! Ze zijn heel slim en goed te trainen, maar ze worden ook wel eens gerekend tot de primitieve rassen. Dit betekent dat ze best zelfstandig kunnen zijn en een afweging maken of wat je vraagt op dat moment past in hun plan :p
Als je de juiste motivatie weet te vinden dan gaat het trainen als een trein.

Qua vachtverzorging zit het iets boven wat je typt, wij borstelen 2x per week. Dit hangt ook af van het vachttype. Er zijn lijnen met een flinke vacht en daar moet je wat vaker doorheen, maar ook lijnen die wat gematigder zijn in vachtdikte. Verder hoeven ze niet vaak gewassen en niet getrimd. Een waterblazer doet wonderen voor een vieze of ruiende vacht.

Voor de langere dag is wel aan te raden een (deel van de tijd) oppas te regelen. Bij goede training kunnen ze prima alleen zijn, maar het zijn in de basis honden die graag bij de baas zijn. Wij proberen het bij onze lap te beperken tot 6 uur op uitzonderingsdagen.

Ik zie meerdere mensen voorbijkomen in de facebookgroepen die van grotere herders overstappen op de finse lappenhond.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:52

Gaabje schreef:
Een finse lappenhond zou ook een optie kunnen zijn. Hele goede gezinshonden, super met kinderen! Ze zijn heel slim en goed te trainen, maar ze worden ook wel eens gerekend tot de primitieve rassen. Dit betekent dat ze best zelfstandig kunnen zijn en een afweging maken of wat je vraagt op dat moment past in hun plan :p

Qua vachtverzorging zit het iets boven wat je typt, wij borstelen 2x per week. Dit hangt ook af van het vachttype. Er zijn lijnen met een flinke vacht en daar moet je wat vaker doorheen, maar ook lijnen die wat gematigder zijn in vachtdikte. Verder hoeven ze niet vaak gewassen en niet getrimd. Een waterblazer doet wonderen voor een vieze of ruiende vacht.

Voor de langere dag is wel aan te raden een (deel van de tijd) oppas te regelen. Bij goede training kunnen ze prima alleen zijn, maar het zijn in de basis honden die graag bij de baas zijn. Wij proberen het bij onze lap te beperken tot 6 uur op uitzonderingsdagen.

Ik zie meerdere mensen voorbijkomen in de facebookgroepen die van grotere herders overstappen op de finse lappenhond.

Hij klinkt wel goed. Had ook naar de grote keeshond gekeken. Hoe is de Finse lappenhond met warmte. Bv wanneer je hem meeneemt op,vakantie naar Frankrijk of Spanje.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:55

eroslover schreef:
Gaabje schreef:

Hij klinkt wel goed. Had ook naar de grote keeshond gekeken. Hoe is de Finse lappenhond met warmte. Bv wanneer je hem meeneemt op,vakantie naar Frankrijk of Spanje.

Hmmm wij durven dat hartje zomer niet aan. Ze zijn er zeker ook in frankrijk, italie, spanje, australie etc. Maar dan zijn ze gewend aan de hitte. Als je ze meeneemt in de zomer dan moeten ze overdag gewoon in de airco liggen denk ik :o

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:16

eroslover schreef:
Wel leuk denk ik, maar misschien ook wat te standaard. Net als de labrador.

De reden dat deze honden zo 'standaard' zijn is dat ze goed passen bij een gemiddeld gezin die een gemiddelde hond zoekt die goed meedraait in hun leven en daaraan niet teveel ingewikkelde eisen stelt. Niets mis mee :Y)

Amiigo als je vriend nog wat onzeker is rondom honden zou ik de ridgeback laten passeren. Ik vond onze ridgeback als pup en puber met vlagen echt enorm uitdagend en was blij dat ik hem dan even bij mijn partner kon parkeren. Dat lijkt me moeilijk als je partner nog niet toe is aan zo'n uitdagende hond.
Ik zie ook wel eens stabiele ridgeback herplaatsers voorbij komen, dat zou misschien wel bij jullie kunnen passen. Het waakse is wel iets om op te letten, ik kan me voorstellen dat jullie regelmatig aanloop op het erf hebben.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:01

Amiigo schreef:
Leuk topic! Misschien dat jullie mijn kunnen helpen :)

Binnenkort gaan wij verhuizen naar het bedrijf van mijn vriend (loonwerk) en krijgen wij een groter huis en tuin met een bos om de hoek.
Ik heb altijd thuis gewoond met honden en was hier altijd veel mee bezig met opvoeding, verzorging enz. dus ik heb veel ervaring opgedaan.
Mijn vriend daarintegen vind honden eigenlijk een beetje eng en zou daar nog het een en ander in moeten leren :D

Aantal eisen op een rijtje:
- formaat maakt niet uit, maar geen boomer formaat
- geen hond met veel (onder) vacht
- goed trainbaar, het bos is op loopafstand dus als hij/zij daar los kan is toch wel heel fijn
- geen mentale uitdaging nodig
- sociale hond
- niet eenkennig, mijn vriend moet er ook wel mee kunnen wandelen
- alleen thuis kunnen blijven, mijn vriend is eigenlijk altijd thuis maar niet altijd binnen. Natuurlijk is de hond niet de hele dag alleen maar als ik ben werken is het wel fijn als de hond alleen binnen of in de tuin kan blijven.
- geen hond met korte snuit zoals een Franse bull

Ik wilde graag zelf een Ridgeback maar ik ben bang dat deze niet los kan lopen in het bos en dat het karakter te uitdagend kan zijn voor mijn vriend. Als ''tweede keuze'' dacht ik simpel aan een labrador, een easy going hond lijkt me toch ook wel fijn, ook omdat we wel een kinderwens hebben en de labrador bekend staat als fijne gezinshond.

Het wordt wel echt ''mijn'' hond, ik ben het meeste met het dier bezig maar ik heb wel eens werkdagen van 12 uur dus dan is het fijn als de hond ook een blokje om wil met mijn vriend.

Misschien is een Vizsla ook een optie?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:48

bloemm schreef:
Amiigo schreef:
Leuk topic! Misschien dat jullie mijn kunnen helpen :)

Binnenkort gaan wij verhuizen naar het bedrijf van mijn vriend (loonwerk) en krijgen wij een groter huis en tuin met een bos om de hoek.
Ik heb altijd thuis gewoond met honden en was hier altijd veel mee bezig met opvoeding, verzorging enz. dus ik heb veel ervaring opgedaan.
Mijn vriend daarintegen vind honden eigenlijk een beetje eng en zou daar nog het een en ander in moeten leren :D

Aantal eisen op een rijtje:
- formaat maakt niet uit, maar geen boomer formaat
- geen hond met veel (onder) vacht
- goed trainbaar, het bos is op loopafstand dus als hij/zij daar los kan is toch wel heel fijn
- geen mentale uitdaging nodig
- sociale hond
- niet eenkennig, mijn vriend moet er ook wel mee kunnen wandelen
- alleen thuis kunnen blijven, mijn vriend is eigenlijk altijd thuis maar niet altijd binnen. Natuurlijk is de hond niet de hele dag alleen maar als ik ben werken is het wel fijn als de hond alleen binnen of in de tuin kan blijven.
- geen hond met korte snuit zoals een Franse bull

Ik wilde graag zelf een Ridgeback maar ik ben bang dat deze niet los kan lopen in het bos en dat het karakter te uitdagend kan zijn voor mijn vriend. Als ''tweede keuze'' dacht ik simpel aan een labrador, een easy going hond lijkt me toch ook wel fijn, ook omdat we wel een kinderwens hebben en de labrador bekend staat als fijne gezinshond.

Het wordt wel echt ''mijn'' hond, ik ben het meeste met het dier bezig maar ik heb wel eens werkdagen van 12 uur dus dan is het fijn als de hond ook een blokje om wil met mijn vriend.

Misschien is een Vizsla ook een optie?

Die hebben juist veel meer mentale stimulatie nodig.