Sem_ schreef:Ik dacht ook aan een labrador bij het lezen van jouw tekst.
Ik ook

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoe_97 schreef:Met geen mentale uitdaging nodig zou ik niet voor een hond gaan. Elke hond heeft een bepaalde hoeveelheid mentale uitdaging nodig.
parnassia schreef:Briard
Golden retriever
Bobtail
Schapendoes
Labrador
Cocker Spaniel
Markiesje
Smous
Zachte, lieve, gehoorzame karakters hebben deze honden over het algemeen
Gaabje schreef:Een finse lappenhond zou ook een optie kunnen zijn. Hele goede gezinshonden, super met kinderen! Ze zijn heel slim en goed te trainen, maar ze worden ook wel eens gerekend tot de primitieve rassen. Dit betekent dat ze best zelfstandig kunnen zijn en een afweging maken of wat je vraagt op dat moment past in hun plan :p
Als je de juiste motivatie weet te vinden dan gaat het trainen als een trein.
Qua vachtverzorging zit het iets boven wat je typt, wij borstelen 2x per week. Dit hangt ook af van het vachttype. Er zijn lijnen met een flinke vacht en daar moet je wat vaker doorheen, maar ook lijnen die wat gematigder zijn in vachtdikte. Verder hoeven ze niet vaak gewassen en niet getrimd. Een waterblazer doet wonderen voor een vieze of ruiende vacht.
Voor de langere dag is wel aan te raden een (deel van de tijd) oppas te regelen. Bij goede training kunnen ze prima alleen zijn, maar het zijn in de basis honden die graag bij de baas zijn. Wij proberen het bij onze lap te beperken tot 6 uur op uitzonderingsdagen.
Ik zie meerdere mensen voorbijkomen in de facebookgroepen die van grotere herders overstappen op de finse lappenhond.
eroslover schreef:Gaabje schreef:Een finse lappenhond zou ook een optie kunnen zijn. Hele goede gezinshonden, super met kinderen! Ze zijn heel slim en goed te trainen, maar ze worden ook wel eens gerekend tot de primitieve rassen. Dit betekent dat ze best zelfstandig kunnen zijn en een afweging maken of wat je vraagt op dat moment past in hun plan :p
Als je de juiste motivatie weet te vinden dan gaat het trainen als een trein.
Qua vachtverzorging zit het iets boven wat je typt, wij borstelen 2x per week. Dit hangt ook af van het vachttype. Er zijn lijnen met een flinke vacht en daar moet je wat vaker doorheen, maar ook lijnen die wat gematigder zijn in vachtdikte. Verder hoeven ze niet vaak gewassen en niet getrimd. Een waterblazer doet wonderen voor een vieze of ruiende vacht.
Voor de langere dag is wel aan te raden een (deel van de tijd) oppas te regelen. Bij goede training kunnen ze prima alleen zijn, maar het zijn in de basis honden die graag bij de baas zijn. Wij proberen het bij onze lap te beperken tot 6 uur op uitzonderingsdagen.
Ik zie meerdere mensen voorbijkomen in de facebookgroepen die van grotere herders overstappen op de finse lappenhond.
Hij klinkt wel goed. Had ook naar de grote keeshond gekeken. Hoe is de Finse lappenhond met warmte. Bv wanneer je hem meeneemt op,vakantie naar Frankrijk of Spanje.
eroslover schreef:Wel leuk denk ik, maar misschien ook wat te standaard. Net als de labrador.
Amiigo schreef:Leuk topic! Misschien dat jullie mijn kunnen helpen
Binnenkort gaan wij verhuizen naar het bedrijf van mijn vriend (loonwerk) en krijgen wij een groter huis en tuin met een bos om de hoek.
Ik heb altijd thuis gewoond met honden en was hier altijd veel mee bezig met opvoeding, verzorging enz. dus ik heb veel ervaring opgedaan.
Mijn vriend daarintegen vind honden eigenlijk een beetje eng en zou daar nog het een en ander in moeten leren
Aantal eisen op een rijtje:
- formaat maakt niet uit, maar geen boomer formaat
- geen hond met veel (onder) vacht
- goed trainbaar, het bos is op loopafstand dus als hij/zij daar los kan is toch wel heel fijn
- geen mentale uitdaging nodig
- sociale hond
- niet eenkennig, mijn vriend moet er ook wel mee kunnen wandelen
- alleen thuis kunnen blijven, mijn vriend is eigenlijk altijd thuis maar niet altijd binnen. Natuurlijk is de hond niet de hele dag alleen maar als ik ben werken is het wel fijn als de hond alleen binnen of in de tuin kan blijven.
- geen hond met korte snuit zoals een Franse bull
Ik wilde graag zelf een Ridgeback maar ik ben bang dat deze niet los kan lopen in het bos en dat het karakter te uitdagend kan zijn voor mijn vriend. Als ''tweede keuze'' dacht ik simpel aan een labrador, een easy going hond lijkt me toch ook wel fijn, ook omdat we wel een kinderwens hebben en de labrador bekend staat als fijne gezinshond.
Het wordt wel echt ''mijn'' hond, ik ben het meeste met het dier bezig maar ik heb wel eens werkdagen van 12 uur dus dan is het fijn als de hond ook een blokje om wil met mijn vriend.
bloemm schreef:Amiigo schreef:Leuk topic! Misschien dat jullie mijn kunnen helpen
Binnenkort gaan wij verhuizen naar het bedrijf van mijn vriend (loonwerk) en krijgen wij een groter huis en tuin met een bos om de hoek.
Ik heb altijd thuis gewoond met honden en was hier altijd veel mee bezig met opvoeding, verzorging enz. dus ik heb veel ervaring opgedaan.
Mijn vriend daarintegen vind honden eigenlijk een beetje eng en zou daar nog het een en ander in moeten leren
Aantal eisen op een rijtje:
- formaat maakt niet uit, maar geen boomer formaat
- geen hond met veel (onder) vacht
- goed trainbaar, het bos is op loopafstand dus als hij/zij daar los kan is toch wel heel fijn
- geen mentale uitdaging nodig
- sociale hond
- niet eenkennig, mijn vriend moet er ook wel mee kunnen wandelen
- alleen thuis kunnen blijven, mijn vriend is eigenlijk altijd thuis maar niet altijd binnen. Natuurlijk is de hond niet de hele dag alleen maar als ik ben werken is het wel fijn als de hond alleen binnen of in de tuin kan blijven.
- geen hond met korte snuit zoals een Franse bull
Ik wilde graag zelf een Ridgeback maar ik ben bang dat deze niet los kan lopen in het bos en dat het karakter te uitdagend kan zijn voor mijn vriend. Als ''tweede keuze'' dacht ik simpel aan een labrador, een easy going hond lijkt me toch ook wel fijn, ook omdat we wel een kinderwens hebben en de labrador bekend staat als fijne gezinshond.
Het wordt wel echt ''mijn'' hond, ik ben het meeste met het dier bezig maar ik heb wel eens werkdagen van 12 uur dus dan is het fijn als de hond ook een blokje om wil met mijn vriend.
Misschien is een Vizsla ook een optie?