Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:34

Bijna iedere binnenkatbezitter hier heeft een ren of tuin voor de kat, ook ik dus. Dus ik begrijp niet dat je daar zo op hamert.

Bovendien: de katteneigenaar van 5 straten verder (in de stad) weet echt niet of heel zijn omgeving katvriendelijk is Knipoog even vanaf de andere kant bekeken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:38

Ehm ik snap dat laatste niet helemaal. Ik woon in een dorp, midden in een groot park,zonder drukke wegen. Dus ik weet zeker dat het hier kat vriendelijk is.

Midden in een grote stad zou ik dus geen kat nemen, daar kan een kat nog voor ongelukken zorgen ( drukke straat oversteken ect). Als ik in een stad een tuin zou hebben zou ik gewoon een ren nemen.

Ik weet dat veel binnenkatbezitters een ren hebben, maar ook heel veel niet. Daar doelde ik op.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:55

O.k., dan denken we over de stadskat hetzelfde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:27

Ellen waarom voel je je aangesproken? De vraag is toch of je katten buiten 'mogen' of niet en dat 'mogen' ze toch in jou geval, dan is er toch niets aan de hand?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:29

Precies, dat zeg ik toch.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:32

maar ben ik dan een "dierenbeul" omdat mijn kat niet naar buiten mag (door omstandigheden) en ik hem alleen aan een riempje naar buiten kan gaan?
(terwijl meneer helemaal niet wilt,want zet je hem buiten neer, rent hij zo snel mogelijk terug naar zijn mandje.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:33

Laat ik het dan eens anders stellen.

Ik heb een kat uit het asiel gehaald. Ze zat daar al 1,5 jaar in een hokje van 3x3 met nog 10 andere katten. Daar werd ze gepest omdat ze niet 100% is.
Ik heb haar daar weggehaald uit medelijden. Bij mij zit ze op een ruime 2-kamerflat, maar gaat dus niet naar buiten. Nou vind ik het onverantwoord omdat ze die hersenbeschadiging heeft en dus totaal geen oriëntatie vermogen heeft.
Maar als je dat buiten beschouwing laat, dan heeft ze het als binnenkat bij mij toch beter dan in het asiel?
Wat haar gedrag ook laat zien. Ze is van een agressieve kat veranderd in een kroelkat en een allemansvriend.
Ondanks dat ze dus binnen zit en niet buiten komt. Ja, in de zomer op het balkon.

(De ren staat overigens op de planning, zodat ze (en de andere 2) dmv een kattenluik toch naar buiten kan.)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:35

Kapi_Dust schreef:
maar ben ik dan een "dierenbeul" omdat mijn kat niet naar buiten mag (door omstandigheden) en ik hem alleen aan een riempje naar buiten kan gaan?
(terwijl meneer helemaal niet wilt,want zet je hem buiten neer, rent hij zo snel mogelijk terug naar zijn mandje.)

Ligt aan de omstandigheden denk ik...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:36

amanda: ik vind dat jij je kat prima verzorgt. En als hij/zij zich er goed bij voelt, dan denk ik dat er niks mis is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:37

Amanda schreef:
Laat ik het dan eens anders stellen.

Ik heb een kat uit het asiel gehaald. Ze zat daar al 1,5 jaar in een hokje van 3x3 met nog 10 andere katten. Daar werd ze gepest omdat ze niet 100% is.
Ik heb haar daar weggehaald uit medelijden. Bij mij zit ze op een ruime 2-kamerflat, maar gaat dus niet naar buiten. Nou vind ik het onverantwoord omdat ze die hersenbeschadiging heeft en dus totaal geen oriëntatie vermogen heeft.
Maar als je dat buiten beschouwing laat, dan heeft ze het als binnenkat bij mij toch beter dan in het asiel?
Wat haar gedrag ook laat zien. Ze is van een agressieve kat veranderd in een kroelkat en een allemansvriend.
Ondanks dat ze dus binnen zit en niet buiten komt. Ja, in de zomer op het balkon.

(De ren staat overigens op de planning, zodat ze (en de andere 2) dmv een kattenluik toch naar buiten kan.)

Als je kat qua geest of qua lichaam niet is wat het moet zijn kun je het inderdaad beter niet buiten laten, ookal vindt ik nog steeds dat dit beter is....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:44

Binckydenice schreef:
Als je kat qua geest of qua lichaam niet is wat het moet zijn kun je het inderdaad beter niet buiten laten, ookal vindt ik nog steeds dat dit beter is....

Ik zal je vertellen, dat heb ik zelfs geprobeerd.
Ze raakte totaal de weg kwijt en stond bij de buren voor de deur te mauwen dat ze naar binnen wilde. Terwijl ik in de deuropening zat om haar in de gaten te houden. Zelfs het roepen van mij hoorde ze niet.

Natuurlijk is het mooi dat je je kat naar buiten doet. Mits de omstandigheden het toelaten en er geen overlast is. Maar het moet wel mogelijk zijn. Je kan (en ik val hiermee in herhaling) niet 1 lijn trekken. Dat gaat gewoonweg niet. En om dan maar geen katten te mogen houden als je 5 hoog woont vind ik heel vreemd. Wanneer je een uitdgaende leefomgeving biedt is dit zeker wel mogelijk. Ik heb eens een flat gezien daar hadden ze allemaal planken en boomstammen aan de muur bevestigd waar de katten heerlijk op konden klimmen, springen en spelen. Dit waren ook dure raskatten, maar zo hadden ze toch de mogelijkheid geboden om zich te ontwikkelen. Nee, ze konden niet achter vogeltjes aan, maar die mensen hadden vreselijk veel speelgoedmuisjes, hengeltjes, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:55

Amanda schreef:
Je kan (en ik val hiermee in herhaling) niet 1 lijn trekken. Dat gaat gewoonweg niet.

Amanda als je goed gelezen heb gebeurd dat ook helemaal niet Knipoog
Ik denk niet dat ik je hoef uit te leggen dat een kat die ziek is dus een gevaar op de weg kan zijn
natuurlijk veiliger binnen is....

Maar smoesjes als mijn kat is duur vind ik imo geen geldig excuus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:00

Als ik de berichten op deze en vorige pagina lees wordt er wel 1 lijn getrokken. Katten horen buiten, in een ren kan ook, maar binnen niet. Ik zeg neit dat iedereen dit doet, maar dat soort reacties zie ik nu wel.
Mijn kat is duur kan wel degelijk een excuus zijn. Maar dan moet je hem binnen wel voldoende ruimte en uitdagingen bieden. De woonkamer zoals ik hierboven beschreef is gewoon fantastisch voor die katten!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:06

Denk je echt dat ik mijn kat van 850,- zonder toezicht buiten laat wandelen met het risico dat hij zijn eerste levensjaar niet volmaakt door verkeer of niet bij mij volmaakt door vervelende mensen die de waarde van een dergelijke kat kennen?!

En hetzelfde geldt trouwens voor mijn HTK kat die mij ook teveel waard is om risico's mee te nemen en aan gevaren bloot te stellen.

Wat eenieder zijn kat toestaat zal mij een zorg zijn, ík wil met de mijne geen risico lopen ze vroeger dan nodig te verliezen. Daar voeg ik aan toe dat de katten sámen zijn, spelen, eten en slapen én daarnaast door ons uitgedaagd worden zich zowel mentaal als fysiek te ontwikkelen. Op 75 vierkante meter.. Lijkt me niet onaardig hoor..

Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:11

Gelukkig is er niemand die voor mij bepaalt wat een geldig of niet geldig excuus is Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:14

Hmm.. Ik liet me weer verleiden.. Nagelbijten / Gniffelen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:17

Haha! Haha! Haha!

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:21

Die van ons heeft gewoon een kattenluikje waardoor ze op en neer kan lopen. We zitten hier midden in het bos zonder drukke wegen etc, dus dat gaat prima! Ja

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:28

Die van ons kunnen door het 'raamluikje' als die open staat. Zelf uitlaat service! Vork

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:32

die van ons gaan naar buiten, alleen duurt het nooit zo lang .. ze gaan er vooruit en staan paar minuten later weer achter om naar binnen te mogen Nagelbijten / Gniffelen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:40

Mijn kat is bejaard & mank. Die loopt niet meer dan nodig is: van de bank naar het voer en van de bank naar de kattenbak, of andersom. Voor de variatie: van het voer naar de kattenbak. Haha!

Ze is doodsbang voor harde geluiden, al verkouden als het raam te lang/wijd open staat en ligt het liefst de hele dag te slapen en te knuffelen. Denk niet dat ik haar een plezier zou doen met buiten zijn...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:32

Chubby schreef:
Denk je echt dat ik mijn kat van 850,- zonder toezicht buiten laat wandelen met het risico dat hij zijn eerste levensjaar niet volmaakt door verkeer of niet bij mij volmaakt door vervelende mensen die de waarde van een dergelijke kat kennen?!
En hetzelfde geldt trouwens voor mijn HTK kat die mij ook teveel waard is om risico's mee te nemen en aan gevaren bloot te stellen.

Wat eenieder zijn kat toestaat zal mij een zorg zijn, ík wil met de mijne geen risico lopen ze vroeger dan nodig te verliezen. Daar voeg ik aan toe dat de katten sámen zijn, spelen, eten en slapen én daarnaast door ons uitgedaagd worden zich zowel mentaal als fysiek te ontwikkelen. Op 75 vierkante meter.. Lijkt me niet onaardig hoor..

Knipoog

waarom is een kat van €5 minder als een kat van €850 ? ik snap uberhaubt niet dat een mens zoveel aan een kat kan uitgeven. ik vind persoonlijk dat een kat mag gaan en staan waar hij wil. en of ie nou in de stad woont of niet, dat kan een kat NIET beslissen. Dat risico neemt de eigenaar. Wij wonen vrijaf, de katten komen en gaan, en ze leven hier naar mijn mening gelukkig, ( wat aan de magere kant) maar mogen hier nog vrij op jacht en rondlopen en hoeven niet in een hok 24-7 maar hebben de vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:57

Ik ben persoonlijk ook niet zo onder de indruk van "de waarde"van een kat om hem dan maar geen vrijheid te gunnen, ik heb hier een goudmijn thuis zitten maar geen haar op mn hoofd die haar de vrijheid wil ontnemen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:59

jolandaa: misschien moet je de regel onder het vet gedrukte ook even lezen, voordat je een reactie plaatst.

Ieder zijn eigen keus toch, hoeveel hij aan een kat uitgeeft.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:59

Letizia schreef:
Ooh maar dat wil ook allemaal niet met mijn HTKjes hoor Knipoog Emotioneel minstens zo veel waard Knipoog

Haha nee dat snap ik, aan elke kat zit een emotionele waarde! Maar ik wou het eventjes aangeven. mijn lievelingskat hier was een HTK-kat maar helaas is die een hele tijd geleden overleden.