Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LecyTinker schreef:@Joyfordogs... dank je voor de bevestiging. Mijn vriendin die DA is had et me ook al verteld dat het niet zo erg was, maar dat ik dan wel naar iets anders moest zoeken of suplementen. Dus ik ben nog aan het rondkijken.
@Romana Het vreemde is dat mn duitse herder ook vaak likt. Maar die heeft ook last van hotspots. Dus dat neem ik minder serieus. Mn Beagle die wordt gewoon gek van de jeuk en loopt hele dagen onder mn bed door (omdat die net de hoogte heeft dat het over zijn rug schuurt als hij eronder door loopt) en dan wordt hij zo nerveus dat hij dus rillend en piepend ergens in een hoekje zit. Maar als ik hem alleen min zelfgemaakte eten geef, dan doet hij dat niet. En is hij ook een vrolijkere hond in het algemeen ( kwisspelt veel meer)
Hij is wel getest op allergieen en volgens de DA had hij maar een heel erg kleine verhoging in zijn bloed, wat niet op serieuze allergieen duiden.
essiesilly schreef:Maar katten kunnen ook helemaal niks met groentenvandaar dat het er zo weer uit komt
haboshof schreef:Omdat ik graag mijn ervaringen deel ,ga ik vertellen waarom ik niet kies voor barfen of een vergelijkbare vers vlees methode. Wie zin heeft, leest mijn lange verhaal en anders maar niet.
Zo’n 48 jaar geleden hadden wij een Cocker Spaniel met stamboom. Ze is vier jaar geworden, omdat ze een geperforeerde darm had ten gevolge van het eten van kippebotjes.
Daarna kregen we een bastaard Airdale terrier x Bouvier. Mijn moeder vond het vers voeren niks, nadat de Cocker was overleden ,dus hij kreeg Cavom. Nooit iets anders gehad,nooit ziek geweest, wel kreeg hij af en toe een rib met vlees of een stukje pens, ongeveer 1 x per week. Hij is 16 jaar geworden.
Inmiddels woonde ik op mijzelf. Ik kocht twee Ierse Wolfshonden, broer en zus. Ik was toen 22 jaar en wilde die dure honden precies volgens de regeltjes van de fokvereniging voeren en dat was vers. Ik was uren bezig met snijden van pens, orgaanvlees, gewoon rund, kip, vis, noem maar op. Ook groente koken en echt voeren volgens de percentages ,die genoemd werden. Ik kreeg een lelijke bloedvergiftiging vanwege de pens, maar ik wilde het goed doen, dus doorzetten en volgens de barfprincipes blijven voeren.
Zus is 11 geworden, had wel borstkanker, is geopereerd, alles eraf.
Broer is 6 geworden,wegens een maagtorsie.
Zus heeft nest jongen gehad toen ze vier was, daar heb ik drie zelf van gehouden.
Zoon 1 kreeg botkanker is negen geworden.
Zoon 2 is overleden ,ook toen hij negen was, aan hartfalen.
Dochter is overleden aan baarmoederkanker, toen ze tien was.
Het waren heel dure honden, zowel in aanschaf als onderhoud, castreren en steriliseren werd toen nog niet veel gedaan bij rashonden. Bovendien waren het tentoonstellingsdieren.
Daarna had ik het even gehad met rashonden, dus een leuke bastaard Collie gekocht.
Was ook zat van het barfen, dus op warme maaltijd, rook lekker en ik had het idee dat ik toch een maaltijd maakte. (oei slecht ,nietwaar?)Hij kreeg ook 1x per week een rib of knook met vlees of een stukje pens en ook wel eens de restjes van tafel.
Murphy is 16 jaar geworden, nooit ziek geweest. Ook nooit ingeent, behalve de puppenentingen in het eerste jaar.
Omdat ik nooit maar 1 hond heb , kocht ik voor mijn dochter een stamboomhoudende Jack Russel. Zij kreeg hetzelfde voer als Murphy, is 13 geworden, had een bottumor op het hoofd.
Inmiddels met mijn tweede man getrouwd en die had drie honden.
Rashond Collie, een Labrador en een Hollandse herder.Die lusten geen diner, dus over op lam en rijst brokken van willekeurige merken. Honden zijn ook nooit ziek geweest.
Collie en labrador ingeslapen, nadat ze wegens heupdisplasie, moeite hadden met opstaan. Collie is 13 geworden, labrador 12.
Hollandse herder is eigenlijk niet ziek geweest. Ze stierf gewoon van ouderdom, wilde niet meer eten, drinken, en niet meer wakker worden. Is 14 geworden.
Inmiddels hadden we ook een Duitse herder bij ons huis gekregen van 2 en een half en zelf nog een Jack Russel gekocht. Ook op de lam en rijst, van diverse fabrikanten.
Duitse herder heeft ook nooit een dierenarts gezien alleen bij castratie. Hij is 16 geworden.
Jack Russel leeft nog steeds, maar daar hebben we wat mee afgetobt. Hij had last van buikpijn en flauwtes, viezige vacht. Veel kuurtjes gehad, veel voeding geprobeerd, ook vers, maar daar werd hij alleen maar zieker van. Uiteindelijke diverse testen gedaan. Eliminatietesten wat betreft de voeding en onderzoeken in de kliniek. Het bleek dat zijn pancreas is ontstoken en die werkt niet meer. Hij krijgt nu Tryplase, enzymen zijn dat, over zijn voer. Hij kan kip eten, maar alleen kip is niet genoeg. Nu proberen we een Zweeds voer zonder toevoegingen. Het gaat redelijk met hem, maar hij is nu ook al 12.
We hebben nu nog 9 honden. 4 Jack Russels, een bastaard Bouvier x Rottweiler, 2 Welsh Corgi’s en een Eurasier. Allemaal vanaf pup gekregen,behalve een Welsh Corgi, die was twee toen ze hier kwam.
Ze hebben geen problemen met de vacht, zijn allemaal gecastreerd. behalve de Eurasier, maar die is pas tien maand en tentoonstellingsdier.
Dit is een greep uit het hondenbestand, die we (gehad) hebben. We hebben een opvang en dus een wisselend aantal en veel verschillende rassen en leeftijden. Ik heb hier wel zo’n 100 honden gehad. Van oliebol tzu, Malthezer etc, tot Herder,New Foundlander. Dus van klein naar groot en bastaards en rashonden. Mijn ervaring is dat ze het prima doen op lam en rijst en af en toe een stukje pens en bot met vlees. Ze hebben geen vachtproblemen , ze eten het graag, behalve dus die ene Jack.
Ik heb veel gelezen over voeding voor honden, zowel artikelen van voor -als tegenstanders van barf. En gezien mijn eigen ervaringen, zie ik geen voordelen bij het voeren van barf of andere vers vlees methoden.
Nog even dit. Mijn man is ziek geworden van een bacterie. Hij is hier bijna aan overleden. Ik heb een bloedvergiftiging gehad van pens. Een pony van mij is overleden aan Salmonellainfectie. Als je werkt met vers, dan moet je wel er voor zorgen dat je handschoenen draagt. Een infectie heb je zo. Je loopt meer risico’s als je met vers vlees werkt. Dus werk vooral schoon en met echt vers en niet wat al aan het rotten is.
Stybba schreef:Gelukkig is er een reactie van een medewerker. Ik hoop echt dat ze het niet gaan gebruiken... Hoe krijgen ze het verzonnen om er überhaupt een patent voor aan te vragen, dan heb je als enig onderzoek verricht toch? Ik zie de meerwaarde er niet van in.Sowieso het hele coaten, dan kan het toch nooit goed verteerd worden? Vaak worden (natuurlijke) polymeren gebruikt om medicijnen te coaten zodat ze niet te vroeg worden afgebroken (in de maag) maar pas waar het kan worden opgenomen in het bloed. Nu vraag ik me af wat het effect bij voedsel is als het in de maag de eerste verterings-stappen niet kan ondergaan.
@haboshof: Je voert dus geen brokken als ik het zo lees? .
LecyTinker schreef:@Joyfordogs. k heb geinformeerd, maar mijn DA stuurde me door naar de universiteit en daar heb ik een gesprek gehad en kwamen we erop uit dat mijn eerste consult en testen uit kwamen op 300 euro en dat daaruit nog niets opgemaakt kon worden, alleen maar dingen uitgesloten konden worden.
Ik zit echt niet op mijn geld, maar mijn vorige roedel heeft me echt klappen met geld gekost elke maand (elboog dysplasie en de ander was van de 120 dingen waarop ze getest was voor meer dan 100 zwaar allegisch. Maar wist al bij aankoop dat dat een zorgenhondje was.) voor 12 jaar lang. Nou wil ik niet dat mijn honden lijden, maar op deze manier hebben ze nergens last van. Zo heeft mijn beagle ook niet meer met zijn hoofd geschud, wat hij ook steeds vaker ging doen ( soort van shaking head syndroom).
Dus ik kan alleen maar concluderen dat het ech door de voeding komt en ik ze maar beter op eten kan houden met zo min mogelijk kleur en conserveringsstoffen bevat.
Stybba schreef:)
@xRomana: over welke suplementen heb je het precies? Gewoon nieuwschierig
Sonja89 schreef:De AVMA is een vereniging van dierenartsen, waarom verbaast het mij niet dat zij zulke artikelen plaatsen? *denkt even aan de stellages met dure dieetbrokken die in de wachtkamer van elke standaard dierenarts te vinden zijn*Mijn inziens een onbetrouwbare bron.
haboshof schreef:Ik vind het raar dat er slecht gelezen wordt.
Ik leg geen link, tussen vers en brok en de kwaaltjes, beschrijf alleen mijn ervaringen.