Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:35

ja, het is misschien beter om glutenvrij te voeren, maar zolang ze er geen last van hebben en ik het niet altijd voer, is het voor mij geen probleem. ik vraag me wel af waarom er nu dan zo'n grote stukken groenten enzo in zitten...mijn katten deden het ook goed op duck tussendoor, ook al is het niet echt voor katten bedoelt (weinig/geen keuze hier), maar die stukken groenten komen er in zijn geheel weer uit...terwijl die beesten echt heel veel kunnen hebben, zijn nergens gevoelig voor en vreten buiten ook alles zonder problemen...dus dit valt me echt heel erg tegen helaas...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:13

Maar katten kunnen ook helemaal niks met groenten ;) vandaar dat het er zo weer uit komt :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:36

LecyTinker schreef:
@Joyfordogs... dank je voor de bevestiging. Mijn vriendin die DA is had et me ook al verteld dat het niet zo erg was, maar dat ik dan wel naar iets anders moest zoeken of suplementen. Dus ik ben nog aan het rondkijken.

@Romana Het vreemde is dat mn duitse herder ook vaak likt. Maar die heeft ook last van hotspots. Dus dat neem ik minder serieus. Mn Beagle die wordt gewoon gek van de jeuk en loopt hele dagen onder mn bed door (omdat die net de hoogte heeft dat het over zijn rug schuurt als hij eronder door loopt) en dan wordt hij zo nerveus dat hij dus rillend en piepend ergens in een hoekje zit. Maar als ik hem alleen min zelfgemaakte eten geef, dan doet hij dat niet. En is hij ook een vrolijkere hond in het algemeen ( kwisspelt veel meer)

Hij is wel getest op allergieen en volgens de DA had hij maar een heel erg kleine verhoging in zijn bloed, wat niet op serieuze allergieen duiden.

als je beagle het op vers goed doet dan zou ik toch in die richting gaan zoeken. en hotspots zijn erg pijnlijk voor de hond, ze kunnen dr koorts van krijgen ik zou dat zelf wel serieus nemen. IK heb hier een bouvier teef gehad met regelmatig terugkerende hotspots elk voor jaar, was een herplaatser en kreeg brok. Ook had ze hele erge huisproblemen met jeuk. IK heb d rop vers overgezet en het is een hele andere hond geworden. Mensen deden haar weg omdat ze kapitalen kwijt waren een allergie testen, medicijnen en da bezoekjes maar niet te horen kregen hoe ze dit op moesten lossen.
kan je een da ook niet kwalijk nemen, ze krijgen maar 10 uur voeding op hun hele studie.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:08

essiesilly schreef:
Maar katten kunnen ook helemaal niks met groenten ;) vandaar dat het er zo weer uit komt :)

Dat weet ik, maar andere groenten komen er helemaal niet terug uit, alleen degene die nu in die nieuwe versie van duck zitten. Mijn katten eten even graag groenten en fruit als de hond, ze eten van heel veel gewoon mee als de hond tussendoor wat krijgt..en dat blijft er altijd netjes in.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:39

MyWishMax schreef:
:j September weer bestelling waaraan ik meedoe!

Haha ok!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:45

Omdat ik graag mijn ervaringen deel ,ga ik vertellen waarom ik niet kies voor barfen of een vergelijkbare vers vlees methode. Wie zin heeft, leest mijn lange verhaal en anders maar niet.

Zo’n 48 jaar geleden hadden wij een Cocker Spaniel met stamboom. Ze is vier jaar geworden, omdat ze een geperforeerde darm had ten gevolge van het eten van kippebotjes.
Daarna kregen we een bastaard Airdale terrier x Bouvier. Mijn moeder vond het vers voeren niks, nadat de Cocker was overleden ,dus hij kreeg Cavom. Nooit iets anders gehad,nooit ziek geweest, wel kreeg hij af en toe een rib met vlees of een stukje pens, ongeveer 1 x per week. Hij is 16 jaar geworden.

Inmiddels woonde ik op mijzelf. Ik kocht twee Ierse Wolfshonden, broer en zus. Ik was toen 22 jaar en wilde die dure honden precies volgens de regeltjes van de fokvereniging voeren en dat was vers. Ik was uren bezig met snijden van pens, orgaanvlees, gewoon rund, kip, vis, noem maar op. Ook groente koken en echt voeren volgens de percentages ,die genoemd werden. Ik kreeg een lelijke bloedvergiftiging vanwege de pens, maar ik wilde het goed doen, dus doorzetten en volgens de barfprincipes blijven voeren.
Zus is 11 geworden, had wel borstkanker, is geopereerd, alles eraf.
Broer is 6 geworden,wegens een maagtorsie.
Zus heeft nest jongen gehad toen ze vier was, daar heb ik drie zelf van gehouden.
Zoon 1 kreeg botkanker is negen geworden.
Zoon 2 is overleden ,ook toen hij negen was, aan hartfalen.
Dochter is overleden aan baarmoederkanker, toen ze tien was.
Het waren heel dure honden, zowel in aanschaf als onderhoud, castreren en steriliseren werd toen nog niet veel gedaan bij rashonden. Bovendien waren het tentoonstellingsdieren.
Daarna had ik het even gehad met rashonden, dus een leuke bastaard Collie gekocht.
Was ook zat van het barfen, dus op warme maaltijd, rook lekker en ik had het idee dat ik toch een maaltijd maakte. (oei slecht ,nietwaar?)Hij kreeg ook 1x per week een rib of knook met vlees of een stukje pens en ook wel eens de restjes van tafel.
Murphy is 16 jaar geworden, nooit ziek geweest. Ook nooit ingeent, behalve de puppenentingen in het eerste jaar.
Omdat ik nooit maar 1 hond heb , kocht ik voor mijn dochter een stamboomhoudende Jack Russel. Zij kreeg hetzelfde voer als Murphy, is 13 geworden, had een bottumor op het hoofd.
Inmiddels met mijn tweede man getrouwd en die had drie honden.
Rashond Collie, een Labrador en een Hollandse herder.Die lusten geen diner, dus over op lam en rijst brokken van willekeurige merken. Honden zijn ook nooit ziek geweest.
Collie en labrador ingeslapen, nadat ze wegens heupdisplasie, moeite hadden met opstaan. Collie is 13 geworden, labrador 12.
Hollandse herder is eigenlijk niet ziek geweest. Ze stierf gewoon van ouderdom, wilde niet meer eten, drinken, en niet meer wakker worden. Is 14 geworden.
Inmiddels hadden we ook een Duitse herder bij ons huis gekregen van 2 en een half en zelf nog een Jack Russel gekocht. Ook op de lam en rijst, van diverse fabrikanten.
Duitse herder heeft ook nooit een dierenarts gezien alleen bij castratie. Hij is 16 geworden.

Jack Russel leeft nog steeds, maar daar hebben we wat mee afgetobt. Hij had last van buikpijn en flauwtes, viezige vacht. Veel kuurtjes gehad, veel voeding geprobeerd, ook vers, maar daar werd hij alleen maar zieker van. Uiteindelijke diverse testen gedaan. Eliminatietesten wat betreft de voeding en onderzoeken in de kliniek. Het bleek dat zijn pancreas is ontstoken en die werkt niet meer. Hij krijgt nu Tryplase, enzymen zijn dat, over zijn voer. Hij kan kip eten, maar alleen kip is niet genoeg. Nu proberen we een Zweeds voer zonder toevoegingen. Het gaat redelijk met hem, maar hij is nu ook al 12.

We hebben nu nog 9 honden. 4 Jack Russels, een bastaard Bouvier x Rottweiler, 2 Welsh Corgi’s en een Eurasier. Allemaal vanaf pup gekregen,behalve een Welsh Corgi, die was twee toen ze hier kwam.
Ze hebben geen problemen met de vacht, zijn allemaal gecastreerd. behalve de Eurasier, maar die is pas tien maand en tentoonstellingsdier.

Dit is een greep uit het hondenbestand, die we (gehad) hebben. We hebben een opvang en dus een wisselend aantal en veel verschillende rassen en leeftijden. Ik heb hier wel zo’n 100 honden gehad. Van oliebol tzu, Malthezer etc, tot Herder,New Foundlander. Dus van klein naar groot en bastaards en rashonden. Mijn ervaring is dat ze het prima doen op lam en rijst en af en toe een stukje pens en bot met vlees. Ze hebben geen vachtproblemen , ze eten het graag, behalve dus die ene Jack.

Ik heb veel gelezen over voeding voor honden, zowel artikelen van voor -als tegenstanders van barf. En gezien mijn eigen ervaringen, zie ik geen voordelen bij het voeren van barf of andere vers vlees methoden.

Nog even dit. Mijn man is ziek geworden van een bacterie. Hij is hier bijna aan overleden. Ik heb een bloedvergiftiging gehad van pens. Een pony van mij is overleden aan Salmonellainfectie. Als je werkt met vers, dan moet je wel er voor zorgen dat je handschoenen draagt. Een infectie heb je zo. Je loopt meer risico’s als je met vers vlees werkt. Dus werk vooral schoon en met echt vers en niet wat al aan het rotten is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:00

Ben benieuwd hoe de mensen hier denken over onderstaand artikel. Hill's past de receptuur aan en het nieuwe ingrediënt is... Plastic!

Plastic Coated Pet Food Kibble?
Written By: Susan Thixton
9-21-2012
Categorized in: Pet Food Ingredients, Pet Food News

Hill's Pet Nutrition has announced they are reformulating their pet foods, but don't get too hopeful. A newly approved patent acquired by Hill's might be adding plastic (low density polyethylene) to pet foods real soon.

From a press release posted on the PetFoodIndustry.com website "Hill’s Pet Nutrition will reformulate its Science Diet dogs and cat foods to add more natural ingredients." What's interesting, Hill's states they "made the decision to reformulate the Science Diet petfoods because some consumers were making product choices based primarily on a set criteria for ingredients, rather than the overall promise of nutrition and clinical research." I interpret this statement as 'we are going to reformulate our pet foods based on what will sell, not on the science we've believed in for years.'

At the same time as this product reformulation, Hill's Pet Nutrition has been provided with a patent for "a composition comprising a physically discrete pet food oral intake composition with a physically stable film..."

This patent...invention is "a method for increasing the shelf life...or protects the composition from bacterial growth..." "For example these include a dry pet food comprising kibbles, bits, any other discrete materials, solid treat, supplements and the like, and even "chunks" in a chunk and gravy wet diet assuming the film can be properly applied to the chunk in the food processing and remain stable in the liquid environment of the container."

Further quotes from the patent (bold added): "The chemical used in coating the pet food is a polymer which should be physically stable during the process of its application and also stable during its lifetime on the pet food composition surface while being subjected to any further processing steps. Examples of these polymers include zein, casein, starch(es), cellulose(s), gum(s), gelatin, starch/synthetic polymer(s), e.g starch/low density polyethylene, and the like."

What is low density polyethylene? From the Polymer Science Learning Center: "Polyethylene is the most popular plastic in the world. This is the polymer that makes grocery bags, shampoo bottles, children's toys, and even bullet proof vests." (Bullet proof pet food?) Polyethylene with long chains or branched polyethylene - low-density polyethylene - "is cheaper and easier to make."

Wikipedia states low-density polyethylene "is a thermoplastic." Low-density polyethylene is commonly used to make plastic bottles, tubing, corrosion-resistant work surfaces, plastic bags...and now perhaps as a coating in pet food.

Let's go back and look at the quote from the recent Hill's Pet Nutrition press release..."Hill’s Pet Nutrition will reformulate its Science Diet dogs and cat foods to add more natural ingredients." I don't think low-density polyethylene falls into that natural ingredient category, do you?

Though this is only a guess, I doubt low-density polyethylene or plastic will be listed within the ingredient panel on the pet food label. I would guess that the plastic will be considered a processing aid - thus any pet food utilizing this shelf life extender will not be telling you about it.

Thanks to my wonderful friend(s) that sent me information on the patent! Educating pet food consumers is a team effort, I'm thankful to be part of the team.

Wishing you and your pet(s) the best,

Susan Thixton
Pet Food Safety Advocate
Author, Buyer Beware
Co-Author Dinner PAWsible
TruthaboutPetFood.com
PetsumerReport.com

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:43

En heb je het commentaar ook gelezen? Natuurlijk heb je dat. Ik ben eigenlijk ook gek om hier te reageren, ik voer geen Hill's.maar jouw bericht weerhoudt me er niet van.

HillsPet Allison
Said this on 9-27-2012 At 02:45 pm
I work for Hill's and wanted to clarify a couple items. Hill's does not add plastic to any of our pet foods and has no plans to do so. For any company that invests in research and innovation, it simply is common in a patent application to include broad descriptions of ingredients, technology or processes - even those that will not be used.

However, we ARE reformulating our Science Diet® foods to contain animal proteins such as chicken, chicken meal, fish meal as the first ingredient, and more natural ingredients with no chicken by-product, artificial colors or flavors

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:04

Gelukkig is er een reactie van een medewerker. Ik hoop echt dat ze het niet gaan gebruiken... Hoe krijgen ze het verzonnen om er überhaupt een patent voor aan te vragen, dan heb je als enig onderzoek verricht toch? Ik zie de meerwaarde er niet van in. :n Sowieso het hele coaten, dan kan het toch nooit goed verteerd worden? Vaak worden (natuurlijke) polymeren gebruikt om medicijnen te coaten zodat ze niet te vroeg worden afgebroken (in de maag) maar pas waar het kan worden opgenomen in het bloed. Nu vraag ik me af wat het effect bij voedsel is als het in de maag de eerste verterings-stappen niet kan ondergaan.

@haboshof: Je voert dus geen brokken als ik het zo lees? Wel fijn dat je honden het goed doen op wat je ze geeft. Ik vind nog altijd het belangrijkste dat het dier gezond is, je je bewust bent van wat je ze geeft en dat jij je goed voelt bij je keuze. Over die bacteriën vind ik erg om te lezen, maar je kan overal een (levensgevaarlijke) bacterie oplopen. Je moet je in alles bewust zijn van hygiëne, vooral als je met vers vlees werkt. Ik heb een microbiologische achtergrond (voedingsmicrobiologie en medische microbiologie meegepikt op school) en heb genoeg voorbij zien komen. Van Legionella uit een normale kraan in een basisschool gebouw (periodieke controle) tot verschillende gevaarlijke bacteriën in ontlasting, liquor, uitstrijkjes etc. In Amerika lopen nu veel mensen rond met meningitis door schimmel contaminatie van een medicijn (pijnstiller) die is ingespoten. Tetanus kan je al oppikken doordat je een wondje hebt waar straatvuil in komt (hier word extra voor gewaarschuwd als je met paarden werkt iig vanuit de medische wereld gezien ik weet niet hoe de paarden branche hier mee omgaat). Ziek worden kan je van alles, maar dat is voor mij niet direct een excuus om het te ontwijken, gewoon om er bewuster mee om te gaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:33

Iedereen moet maar voeren wat hij of zij het beste vindt.

Ik geef mijn honden wel vers vlees, kvv probeer ik ook te vermijden, ik zie het liefste wat ik voer.
Ben kritisch op het eten voor mijn dieren, net zoals ik dat voor onszelf ook zo goed mogelijk wil doen :)

Als iemand anders er wel voor kiest om brok (met al dan niet chemische bewaarmiddelen) te voeren, nou prima!! Zolang het mijn hond niet is kan ik me daar niet zo druk om maken eerlijk gezegd.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:47

haboshof schreef:
Omdat ik graag mijn ervaringen deel ,ga ik vertellen waarom ik niet kies voor barfen of een vergelijkbare vers vlees methode. Wie zin heeft, leest mijn lange verhaal en anders maar niet.

Zo’n 48 jaar geleden hadden wij een Cocker Spaniel met stamboom. Ze is vier jaar geworden, omdat ze een geperforeerde darm had ten gevolge van het eten van kippebotjes.
Daarna kregen we een bastaard Airdale terrier x Bouvier. Mijn moeder vond het vers voeren niks, nadat de Cocker was overleden ,dus hij kreeg Cavom. Nooit iets anders gehad,nooit ziek geweest, wel kreeg hij af en toe een rib met vlees of een stukje pens, ongeveer 1 x per week. Hij is 16 jaar geworden.

Inmiddels woonde ik op mijzelf. Ik kocht twee Ierse Wolfshonden, broer en zus. Ik was toen 22 jaar en wilde die dure honden precies volgens de regeltjes van de fokvereniging voeren en dat was vers. Ik was uren bezig met snijden van pens, orgaanvlees, gewoon rund, kip, vis, noem maar op. Ook groente koken en echt voeren volgens de percentages ,die genoemd werden. Ik kreeg een lelijke bloedvergiftiging vanwege de pens, maar ik wilde het goed doen, dus doorzetten en volgens de barfprincipes blijven voeren.
Zus is 11 geworden, had wel borstkanker, is geopereerd, alles eraf.
Broer is 6 geworden,wegens een maagtorsie.
Zus heeft nest jongen gehad toen ze vier was, daar heb ik drie zelf van gehouden.
Zoon 1 kreeg botkanker is negen geworden.
Zoon 2 is overleden ,ook toen hij negen was, aan hartfalen.
Dochter is overleden aan baarmoederkanker, toen ze tien was.
Het waren heel dure honden, zowel in aanschaf als onderhoud, castreren en steriliseren werd toen nog niet veel gedaan bij rashonden. Bovendien waren het tentoonstellingsdieren.
Daarna had ik het even gehad met rashonden, dus een leuke bastaard Collie gekocht.
Was ook zat van het barfen, dus op warme maaltijd, rook lekker en ik had het idee dat ik toch een maaltijd maakte. (oei slecht ,nietwaar?)Hij kreeg ook 1x per week een rib of knook met vlees of een stukje pens en ook wel eens de restjes van tafel.
Murphy is 16 jaar geworden, nooit ziek geweest. Ook nooit ingeent, behalve de puppenentingen in het eerste jaar.
Omdat ik nooit maar 1 hond heb , kocht ik voor mijn dochter een stamboomhoudende Jack Russel. Zij kreeg hetzelfde voer als Murphy, is 13 geworden, had een bottumor op het hoofd.
Inmiddels met mijn tweede man getrouwd en die had drie honden.
Rashond Collie, een Labrador en een Hollandse herder.Die lusten geen diner, dus over op lam en rijst brokken van willekeurige merken. Honden zijn ook nooit ziek geweest.
Collie en labrador ingeslapen, nadat ze wegens heupdisplasie, moeite hadden met opstaan. Collie is 13 geworden, labrador 12.
Hollandse herder is eigenlijk niet ziek geweest. Ze stierf gewoon van ouderdom, wilde niet meer eten, drinken, en niet meer wakker worden. Is 14 geworden.
Inmiddels hadden we ook een Duitse herder bij ons huis gekregen van 2 en een half en zelf nog een Jack Russel gekocht. Ook op de lam en rijst, van diverse fabrikanten.
Duitse herder heeft ook nooit een dierenarts gezien alleen bij castratie. Hij is 16 geworden.

Jack Russel leeft nog steeds, maar daar hebben we wat mee afgetobt. Hij had last van buikpijn en flauwtes, viezige vacht. Veel kuurtjes gehad, veel voeding geprobeerd, ook vers, maar daar werd hij alleen maar zieker van. Uiteindelijke diverse testen gedaan. Eliminatietesten wat betreft de voeding en onderzoeken in de kliniek. Het bleek dat zijn pancreas is ontstoken en die werkt niet meer. Hij krijgt nu Tryplase, enzymen zijn dat, over zijn voer. Hij kan kip eten, maar alleen kip is niet genoeg. Nu proberen we een Zweeds voer zonder toevoegingen. Het gaat redelijk met hem, maar hij is nu ook al 12.

We hebben nu nog 9 honden. 4 Jack Russels, een bastaard Bouvier x Rottweiler, 2 Welsh Corgi’s en een Eurasier. Allemaal vanaf pup gekregen,behalve een Welsh Corgi, die was twee toen ze hier kwam.
Ze hebben geen problemen met de vacht, zijn allemaal gecastreerd. behalve de Eurasier, maar die is pas tien maand en tentoonstellingsdier.

Dit is een greep uit het hondenbestand, die we (gehad) hebben. We hebben een opvang en dus een wisselend aantal en veel verschillende rassen en leeftijden. Ik heb hier wel zo’n 100 honden gehad. Van oliebol tzu, Malthezer etc, tot Herder,New Foundlander. Dus van klein naar groot en bastaards en rashonden. Mijn ervaring is dat ze het prima doen op lam en rijst en af en toe een stukje pens en bot met vlees. Ze hebben geen vachtproblemen , ze eten het graag, behalve dus die ene Jack.

Ik heb veel gelezen over voeding voor honden, zowel artikelen van voor -als tegenstanders van barf. En gezien mijn eigen ervaringen, zie ik geen voordelen bij het voeren van barf of andere vers vlees methoden.

Nog even dit. Mijn man is ziek geworden van een bacterie. Hij is hier bijna aan overleden. Ik heb een bloedvergiftiging gehad van pens. Een pony van mij is overleden aan Salmonellainfectie. Als je werkt met vers, dan moet je wel er voor zorgen dat je handschoenen draagt. Een infectie heb je zo. Je loopt meer risico’s als je met vers vlees werkt. Dus werk vooral schoon en met echt vers en niet wat al aan het rotten is.

Met alle respect, je heb dr een hoop voor gedaan, enorm je best en dan loopt het zo af.
Maar ik wil je toch meegeven dat mijn lijst met brok gevoerde honden en katten nog veel langer is...en ook veel heftiger.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:06

Stybba schreef:
Gelukkig is er een reactie van een medewerker. Ik hoop echt dat ze het niet gaan gebruiken... Hoe krijgen ze het verzonnen om er überhaupt een patent voor aan te vragen, dan heb je als enig onderzoek verricht toch? Ik zie de meerwaarde er niet van in. :n Sowieso het hele coaten, dan kan het toch nooit goed verteerd worden? Vaak worden (natuurlijke) polymeren gebruikt om medicijnen te coaten zodat ze niet te vroeg worden afgebroken (in de maag) maar pas waar het kan worden opgenomen in het bloed. Nu vraag ik me af wat het effect bij voedsel is als het in de maag de eerste verterings-stappen niet kan ondergaan.

@haboshof: Je voert dus geen brokken als ik het zo lees? .

Ja dus wel. gewoon lam en rijst.
De enige die ik geen brokken voerde,waren de Ierse Wolfshonden, die dus het snelst dood waren.
@Romana, mijn lijst is ook veel langer, maar over de opvanghonden vertel ik verder niks. Teveel om op te noemen , maar die voerden we ook zonder problemen lam en rijstbrok.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:51

Ik weet niet of vers vlees heeft bijgedragen aan vroeg overlijden van de honden of niet. Verder weet ik ook weinig van honden, maar wat ik vaak hoor is dat je bij grote honden veel kans hebt op maag torsie en bij verder doorgefokte honden op kanker (geen idee of dat bij die van jou zo was). Ook zullen er binnen bepaalde rassen bepaalde kwalen vaker voorkomen. Daarnaast worden grote honden vaak toch niet zo heel oud in vergelijking met kleinere hondjes? Niet dat het een excuus is wat vers voeren in een goed daglicht moet zetten, maar je kan ook niet zeggen dat het wél aan vers voeren lag.
Ik ben zelf 3 katten verloren aan kanker (melkklier-, anaalklier- en tongbeen kanker, waarvan de 1e 2 nog uitgezaaid naar de longen). Altijd gevoerd op brokken en ze zijn helaas maar tussen de 11 en de 14 jaar oud geworden (niet oud voor een kat). Het waren alledrie raskatten (Balinees en Siamees) en zowel het voer als genetische aanleg kan hebben bijgedragen aan de vorming van kanker (en zo nog meer factoren). Er is ook geen garantie dat ze ouder zouden zijn geworden op vers voer.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:20

Nee, precies. Je kunt dus niet zeggen dat mijn honden zijn overleden aan de manier van voeren. Maar je kunt dan ook niet zeggen dat ze langer leven met vers of geen kanker kunnen krijgen oid. Ik heb verder nooit honden op vers gehad. Ze kregen geen kanker, behalve een Jack met een bottumor op het hoofd. Voor mij geen reden om nu wel vers te gaan voeren. Ik zie nl. bij alle honden die ik heb gehad verder geen problemen die te maken zouden kunnen hebben met het voer.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 05:34

sommigen nemen het ook niet zo nauw met het ontdooien en weer invriezen van barf, hierdoor gaan veel voedingsstoffen verloren. Doen we bij mensen eten niet,waarom dan wel bij ons dieren.
Ook is de kwaliteit discutabel, willen voor een duppie op de eerste rang staan en kopen bagger kwaliteit die je zelf ook nooit zou eten. Ook zijn dr legio supplementen die een absolute gogo zijn die veel mensen vergeten.
Ook denken veel mensen dat het geven van groente onzin is, of de manier van groente geven niet goed doen.
Dus je heb BARF en BARF, dus dat het dan wel eens fout gaat verbaasd mij niets heb genoeg voorbij zien komen de afgelopen jaren.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:10

@ haboshof: bij vorming van kanker, zo ook bij mensen, spelen veel factoren mee. Genetica zie ik als het meest belangrijk, als je genetisch niet gevoelig bent voor de vorming van kanker, is de kans dat je het krijgt klein. Zo kunnen sommige mensen hun leven lang roken en 95 worden zonder dat ze overlijden aan longkanker. Verder spelen onder andere omgevingsfactoren (zon, straling, chemicaliën) en voeding (kan voor 35% bijdragen aan de vorming van kanker) een grote rol. Over het algemeen is de kans op het krijgen van kanker is in theorie te verkleinen, niet te voorkomen.
Of ze op vers langer leven? Geen idee, maar ik geloof dat het wel gezonder is dan brokken. Jij voert weer anders (je gebruikt verse producten die je bereid) en ik heb het idee dat dát ook al veel gezonder is dan brokken. Je honden dioen het er goed op, jij voelt je er goed bij, mooi toch?

@xRomana: over welke suplementen heb je het precies? Gewoon nieuwschierig :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:35

LecyTinker schreef:
@Joyfordogs. k heb geinformeerd, maar mijn DA stuurde me door naar de universiteit en daar heb ik een gesprek gehad en kwamen we erop uit dat mijn eerste consult en testen uit kwamen op 300 euro en dat daaruit nog niets opgemaakt kon worden, alleen maar dingen uitgesloten konden worden.
Ik zit echt niet op mijn geld, maar mijn vorige roedel heeft me echt klappen met geld gekost elke maand (elboog dysplasie en de ander was van de 120 dingen waarop ze getest was voor meer dan 100 zwaar allegisch. Maar wist al bij aankoop dat dat een zorgenhondje was.) voor 12 jaar lang. Nou wil ik niet dat mijn honden lijden, maar op deze manier hebben ze nergens last van. Zo heeft mijn beagle ook niet meer met zijn hoofd geschud, wat hij ook steeds vaker ging doen ( soort van shaking head syndroom).
Dus ik kan alleen maar concluderen dat het ech door de voeding komt en ik ze maar beter op eten kan houden met zo min mogelijk kleur en conserveringsstoffen bevat.

hoe is het nu met je hond? ben je inmiddels al wat " wijzer"?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:44

Stybba schreef:
)

@xRomana: over welke suplementen heb je het precies? Gewoon nieuwschierig :)

eigenlijk bedoel ik ook toevoegingen naast supplementen. Denk dan aan olijfolie (Omega 9) Visolie (Omega 3)
chlorella, swinters levertraan, mineralen tablet eens per week, glucosamine, groenlipmossel, eitjes.
En dan vergeet ik dr vast een paar. Dit alles maakt een BARF menu compleet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:42

Zo zie je maar dat er verschillende manieren zijn van barfen... Onze Shar Pei krijgt qua extra's alleen yoghurt en een eitje. Binnenkort wil ik hem een kuurtje groene leem geven, maar dat is zeker niet standaard. Zijn barfmenu is wel redelijk uitgebreid en zijn nieuwe menu bestaat voor het grootste deel uit wild/exotisch/biologisch vlees.

Onze boxer krijgt omega 3, maar verder niks extra's i.v.m. het eliminatiedieet. Wel heeft hij net een kuurtje groene leem achter de rug en de chlorella staat alvast klaar voor hem.

Misschien dat ik volgend jaar eens laat prikken om te controleren op tekortkomingen, maar dat gevoel heb ik zelf eigenlijk niet. Volgens mij is het ook zeker niet standaard om als barfer zo fanatiek te suplementeren als jij doet Romana, maar verkeerd zal het zeker niet zijn.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:28

Raar is dat. Ik heb mijn ervaringen zitten typen en daarbij duidelijk gemaakt, dacht ik , dat ik geen vers vlees meer voer na mijn Ierse Wolfshondenavontuur.
Ik voer lam en rijst brokken. De honden die brok krijgen/kregen zijn nooit ziek geweest en ik heb geen honden met vachtproblemen oid gehad. Behalve dus mijn pancreatituspatient. Die al overleden zijn, hebben een respectabele leeftijd bereikt. Zie mijn eerdere verhaal.
Als ik al vers vlees zou voeren, dan zou ik het alsnog koken, omdat ik na mijn ervaringen dus, als de dood ben voor bacterieen.

Ik heb net weer een artikel gelezen van de AVMA die rauw afraadt ivm gevaar voor de gezondheid van mensen(en dieren).

The AVMA discourages the feeding to cats and dogs of any animal-source protein that has not first been subjected to a process to eliminate pathogens because of the risk of illness to cats and dogs as well as humans. Cooking or pasteurization through the application of heat until the protein reaches an internal temperature adequate to destroy pathogenic organisms has been the traditional method used to eliminate pathogens in animal-source protein, although the AVMA recognizes that newer technologies and other methods such as irradiation are constantly being developed and implemented.
Animal-source proteins of concern include beef, pork, poultry, fish, and other meat from domesticated or wild animals as well as milk* and eggs. Several studies 1–6 reported in peer-reviewed scientific journals have demonstrated that raw or undercooked animal-source protein may be contaminated with a variety of pathogenic organisms, including Salmonella spp, Campylobacter spp, Clostridium spp, Escherichia coli, Listeria monocytogenes, and enterotoxigenic Staphylococcus aureus. Cats and dogs may develop foodborne illness after being fed animal-source protein contaminated with these organisms if adequate steps are not taken to eliminate pathogens; secondary transmission of these pathogens to humans (eg, pet owners) has also been reported.1,4 Cats and dogs can develop subclinical infections with these organisms but still pose a risk to livestock, other nonhuman animals, and humans, especially children, older persons, and immunocompromised individuals.
To mitigate public health risks associated with feeding inadequately treated animal-source protein to cats and dogs, the AVMA recommends the following:
 Avoid feeding inadequately treated animal-source protein to cats and dogs
 Restrict cats’ and dogs’ access to carrion and animal carcasses (eg, while hunting)
 Provide fresh, clean, nutritionally balanced and complete commercially prepared or home-cooked food to cats and dogs, and dispose of uneaten food at least daily
 Practice personal hygiene (eg, handwashing) before and after feeding cats and dogs, providing treats, cleaning pet dishes, and disposing of uneaten food
The AVMA recognizes that some people prefer to feed raw or undercooked animal-source protein to their pets. The AVMA recommends that veterinarians inform pet owners of potential risks and educate them on how to best mitigate the risk of pathogen exposure in both handling the food and in managing pets consuming undercooked or raw animal-source protein diets.
* The recommendation not to feed unpasteurized milk to animals does not preclude the feeding of unpasteurized same-species milk to unweaned juvenile animals.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:55

Wat vind je precies raar, haboshof? Wat ik vreemd vind, is dat je bij het beschrijven van jouw mening vooral uit lijkt te gaan van jezelf en de 'gevaren' van werken met rauw vlees, plus een x-aantal ervaringen waaruit ik absoluut niet kon opmaken wat je dan eigenlijk voerde aan vers vlees en waarom je direct de link legt tussen de kwaaltjes die ál jouw honden kennelijk mankeerden en vers vlees? Ik zie hem niet namelijk.

De AVMA is een vereniging van dierenartsen, waarom verbaast het mij niet dat zij zulke artikelen plaatsen? *denkt even aan de stellages met dure dieetbrokken die in de wachtkamer van elke standaard dierenarts te vinden zijn* ;) Mijn inziens een onbetrouwbare bron.

Sowieso ben ik niet te overtuigen van brok boven vlees, dat zal ik er maar meteen bij zetten :n Ik vind het ongelooflijk dat mensen er vanuit kunnen gaan dat iets wat zij zelf kunstmatig fabriceren beter zou kunnen zijn voor onze honden dan 'puur natuur'.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:29

Ik vind het raar dat er slecht gelezen wordt.

Als ik mijn ervaringen beschrijf, dan zijn dat dus ook mijn ervaringen en op basis van die ervaringen zie ik absoluut geen voordelen van het voeren van vers vlees. En als ik nou twee hondjes had gehad, nee, het zijn er meer dan 100.

Ik leg geen link, tussen vers en brok en de kwaaltjes, beschrijf alleen mijn ervaringen. Mijn Ierse Wolfshonden zijn de enigen geweest die volgens de barfmethode zijn gevoerd en toevallig degenen die het snelst doodgingen. Ik zeg niet dat het van barf komt. Tuurlijk niet. Ieren zijn heel groot, leven dus sowieso al korter en erfelijke factoren hebben vast ook een rol gespeeld. Ik vind dat men veel teveel nadruk legt op hoe goed een hond het wel doet op barf en mijn ervaringen laten zie dat brokgevoerde honden net zo goed oud worden en geen problemen hebben, die eventueel terug te voeren zijn op het voer.

Ik heb wel zelf problemen gehad met bacterieen en daar ben ik bang voor en dat is de reden waarom ik al helemaal niks meer te maken wil hebben met zelf voer bereiden.

Ik vind het bijzonder dat jij direkt commercieel aan het denken bent als een organisatie als AVMA met zoiets komt. Ik spreek uit ervaring en vind het alleen maar goed dat men mensen op gevaren wijst.

En nogmaals wat een ander doet moet een ander weten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:53

Tuurlijk moet je de risico's in de gaten houden, kijk maar de salmonella besmetting van gerookte zalm enzovoorts. Dat is meteen de reden dat ik met het snijden van vlees handschoenen aanheb en daarna grondig handen was. Met het voeren zelf raak ik het vlees niet aan, dat ontdooit in een bak en in een zakje en gaat dan uit het zakje de voerbak in. Ik heb 3 bakken, dus wordt de ene steeds afgewassen en de volgende wordt dan gebruikt. Daarom is het zeker goed dat jij je ervaring deelt, want mensen moeten zich idd bewust zijn van de risico's.

Ik denk dat honden opportunisten zijn, alles eten wat ze te pakken kunnen krijgen en tegen veel dingen alsnog kunnen zonder extreem ziek te worden. Ik ben overgestapt, omdat mijn hond geen brokken at, absoluut niet en kvv/barf wel. Ik zie dat mijn hond het er goed op doet, maar zal mensen niet proberen te overtuigen als hun hond het goed doet op brok. Alleen als de hond het er niet goed op doet, dan gooi ik een balletje op over vers voer. Want wie weet helpt het?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:57

Sonja89 schreef:
De AVMA is een vereniging van dierenartsen, waarom verbaast het mij niet dat zij zulke artikelen plaatsen? *denkt even aan de stellages met dure dieetbrokken die in de wachtkamer van elke standaard dierenarts te vinden zijn* ;) Mijn inziens een onbetrouwbare bron.

Dat is de grootste onzin denk ik, dierenarts heeft vaak meer domeinen dan enkel maar de geneeskunde gezien, denk maar aan vet. volksgezondheid en voedselveiligheid, als je ergens de voor en nadelen van vlees ziet op vlak van gezondheid dan is dat het wel, en dat is nog steeds meer dan de gemiddelde particulier meekrijgt door zn hond een stuk vlees voor te schotelen. Zoals haboshof zegt moet je bacteriën en dergelijke niet onderschatten, zeker niet als ik hoor hoe dingen vaak ontdooid en bewaard worden, in welke omstandigheden,... Het is dat honden wel tegen eens stootje kunnen, maar gemiddeld mens werd er doodziek van, en dan heb ik het niet over een paar uitzonderingen, dan denkt de eigenaar zn dier op een gezonde manier te voeren. Denk maar aan salmonella, kleine hoeveelheid salmonella op je vlees en geloof me je hele keuken zit er (uiteraard onzichtbaar) onder, je krijgt het spul niet zomaar verwijderd nl. Ik blijf van mening dat ieder kan voeren wat die wil, zolang het maar bij het (zieke) dier past en men niet zomaar even in het wilde weg gaat voeren wat men tegenkomt. Inlezen is erg goed, en dan niet alleen wat betreft voedingsstoffen, maar ook het bewaren, ontdooien, hygiene,....
brokken zijn uiteraard gewoon makkelijk, voor veel mensen een uitkomst, en uiteindelijk zie ik nu niet bepaald meer dieren doodgaan puur doordat ze brokken gevoerd krijgen. Niet iedereen heeft de tijd en de kunde om een gevarieerd vers voer samen te stellen, en gelukkig gaat niet iedereen aan het klooien, zeker niet met dieren die ziek zijn.
ik heb mn dieren altijd op brok gehad, eerste hond is oud geworden, hond derna is net zo oud geworden, honden nu, ondertussen eentje alweer 9, en nooit een dag ziek geweest, 2 van 3 en daar ook eigelijk nooit problemen mee (de ene heb ik pas overgenomen en die stond wel op de pedigree, maar staat ondertussen op een stuk beter brok en is ook gelijk weer goed op gewicht). de 2 van 3jaar krijgen ook zo nu en dan kvv of vers erbij, maar dagelijks vind ik niet bepaald makkelijk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:08

haboshof schreef:
Ik vind het raar dat er slecht gelezen wordt.

Ik leg geen link, tussen vers en brok en de kwaaltjes, beschrijf alleen mijn ervaringen.

Die ervaringen beschrijf je toch om te onderbouwen dat je in barf niets ziet? Dan leg je volgens mij dus een link :Y) Verder, wat lees ik precies slecht?

Zo lang dierenartsen nog steeds maar een uur of 7 van hun studie besteden aan voeding, vind ik een vereniging voor dierenartsen een onbetrouwbare bron als het gaat om dierenvoeding.

@ Cemlys: kvv/vers is ook zeker niet altijd makkelijk, daar geef ik je groot gelijk in.

Gelukkig heb ik genoeg kennis van zaken wat betreft barfen en hygiëne en schotel ik mijn hond niet 'zomaar' een stuk vlees voor, dus daar hoeven we het niet over te hebben. Wat ik me eerder afvraag, is of brokvoerders wel weten waar de brok uit bestaat? Het levende bewijs van wat barfen voor MIJN honden kan betekenen, loopt hier rond. Ik zal dan ook niet klagen over brokvoerders, want die houden de hobby voor mij ook nog enigszins betaalbaar :Y) Ieder zijn ding dus, helemaal prima!