easygoing schreef:Juist je hoort alleen klachten over de foute types maar hoor je ook ooit complimenten over de goeie? Nee he want mensen zien alleen de negatieve kanten van zo beetje alles dus ook over deze honden.
Dat is een heel vervelende eigenschap.
Een heel vervelende eigenschap is ook wel dat mensen "aannames" doet. En dat doe jij in dit geval.
Zoals gezegd heb ik een kennis met 3 van dit "soort" honden. Ik kom daar regelmatig over de vloer. Het zijn keurig opgevoede honden en het zijn heerlijke beesten

Kennis fokt er heel af en toe een nest mee. Hij zoekt dan zorgvuldig een reu uit en vergewist zich ervan dat nakomelingen van betreffende reu ook geen extreem moeilijk opvoedbare dieren zijn. Ook is hij zorgvuldig in het kiezen van de nieuwe baasjes. Maar hij schrikt er steeds opnieuw van hoe gauw het zich "rondvertelt" dat er een nest in aantocht is. Dan heeft ie de een na de andere aso aan de deur. Zijn vrouw zegt dat zo gauw hij niet meer aan huis zou werken, zij niet meer wilt dat er nesten komen omdat ze zich dan gewoon onveilig voelt op eigen terrein.
Duidelijk is wel dat deze mensen daarna vaak hun honden van marktplaats afhalen en zich absoluut niet verdiepen in het ras. Ze zien er immers stoer uit. Een enkeling gaat zich er daarna nog in verdiepen en brengt het er vaak toch goed af hoor....
Kennis woont heerlijk buiten af op een plaats waar zulke honden heerlijk tot hun recht komen en ze zich als een vis in het water voelen. Toch moet hij vaak Nijmegen of Arnhem in met betreffende dieren. Aangelijnd en gemuilkorfd. Niet gemuilkorfd omdat de honden niet te vertrouwen zijn, maar gewoon om rekening te houden met mensen die het niet op dergelijke honden hebben. (dat heet een sociale eigenaar) Honden hebben totaal geen last of ander gedrag bij het dragen van deze muilkorven. Maar kennis redeneert zo: ieder normaal denkend mens wéét wat voor een schade zo'n hond kan aanrichten en men voelt zich niet prettig met zo'n dier in de nabijheid.
Hoor van hem vaak zeer bedroevende verhalen.
Onbekend maakt onbemind maar je kunt het mensen nu eenmaal niet kwalijk nemen ergens bang van te zijn.
Zelf heb ik aardig wat herdershonden gehad en ook rottweilers. Allemaal schatten van beesten, zeer goed onder appèl, maar ook ik haalde het me niet in het hoofd om onaangelijnd met ze buiten mijn terrein te komen.
En ja, ik kom regelmatig in de grote steden en zie daar allerlei wantoestanden met grote en sterke honden. Loslopend, slecht onder appèl en baasjes meesleurend. En váák (niet altijd dus) met een baas in de buurt die uitstraalt: veel spieren weinig verstand.....
En daarom ben ik ook net als velen hier ervoor dat baasjes van grote en sterke honden inderdaad eerst een proef van bekwaamheid afleggen. In wat voor een vorm dan ook......
In goede handen en in juiste omgeving zijn het geweldige dieren