Varekaj schreef:Een hond die niet aangelijnd is hoort ALTIJD te luisteren, of dit nu in losloopgebied is of niet. Niet alleen omdat het enorm lastig is voor mensen (zoals ik!) met een agressieve hond om de boel onder controle te houden, er zijn zat genoeg andere mensen wiens hond wel braaf en sociaal is, maar die het gewoon helemaal niet leuk vinden dat een loslopende hond naar die van hen komt!
Stel dat het toch misgaat en ze vliegen elkaar toch in de haren, dan ben je met je loslopende hond alsnog in fout.
Goed voor je dat het al die jaren al is goed gegaan. ik was ook blij dat ik mijn agressieve hond onder controle had gekregen en door toedoen van iemand anders, die ZIJN honden niet onder controle had heeft mijn hond opnieuw een trauma opgelopen + zware blessure en nu is het echt helemaal niet meer af te leren. moet ik daarom dan maar binnenblijven? Het dier zijn beweging ontzeggen? De kans ontzeggen om nieuwe prikkels op te doen?
Ik heb respect voor mensen die met hun hond netjes rekening houden met anderen en hun hond niet zomaar op eender wie laten aflopen of aan eender welke hond gaan laten snuffelen. Ik wil dan ook dat zij respect tonen naar mij toe door hun hond bij te houden als duidelijk is dat mijn hond daar niet mee om kan en dat vooral IK daar ook niet vrolijk van wordt.
Om even terug on topic te komen; ik snap de TS dan ook volledig dat zij het respect wil van de eigenaars van de staff dat die hond bij haar niet meer welkom is, en zij dient écht geen genoegen te nemen met het excuus "hij kan niet met kleine hondjes". Haar zus dient dit evenmin te pikken. Zijn hond, zijn verantwoordelijkheid. Wil hij zijn hond overal mee naartoe kunnen nemen en achterlaten als hij dagje uit is, dan moet hij maar zorgen dat zijn hond ten alle tijde netjes opgevoed is en zich ook netjes gedraagt. Kan hij dit niet garanderen, dan moet hij ofwel thuisblijven, met liefst ook flink investeren in de heropvoeding, ofwel de hond wegdoen.
Een ongeluk is heel snel gebeurd, daar kan de zus van TS van meespreken. Jammer genoeg is het bij dit soort honden met zulke bijtkracht vaak met heel wat meer schade dan wanneer een chihuahua of teckeltje hetzelfde zou gedaan hebben. Ik ga er nog altijd van uit dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor elk dier dat jouw eigendom is en dat je dat niet bij een ander moet achterlaten als je zelf niet 100ù zekerheid kan beiden dat dit dier zich naar denden correct zal gedragen.
Zowel de zus van de TS als de TS is (ondanks haar onderbuikgevoel) er van uitgegaan dat deze hond correct is opgevoed en sociaal vaardig is naar andere honden, gezien hij wel met haar volwassen honden om kan. Zij heeft geen inschattingsfout gemaakt door de hond toe te laten, ze heeft de inschattingsfout gemaakt om de eigenaar van de hond (onterecht) op zijn woord te geloven dat dit geen problemen zou opleveren. Als de TS eerder wist dat hij dit nog al had gedaan naar een andere pup, zelf pup zijnde en met de omschrijving "hij kan niet met kleinere hondjes" dan durf ik er mijn kop op verwedden dat die staff nooit in zijn leven op haar terrein had mogen kamperen.
Heel goed verwoord