Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:47

simone_1986 schreef:
kimmie261 schreef:
urko het was dan ook geheel niet de bedoeling morgan "zomaar" vrij te laten maar haar langzaam te introduceren net zoals toen met keiko,die hebben ze toch ook niet zomaar in de plomp gegooit,zowiezo had morgan eerst weer normaal moeten leren eten,levende vis ipv dooie vis...

Dan hadden ze alsnog eerst haar directe familie moeten vinden en die is nooit gevonden. Alleen een mogelijke populatie maar niet haar directe familie. En haar in het wild samen laten met orca's is heel wat anders dan op Tenerife...

haar familie was zeker wel gevonden... Sterker nog, (ik geloof dat het Noorwegen was) Noorwegen gaat proberen Morgan te claimen omdat de pod Noorwegens grondrecht zou zijn (zeerecht in dit geval := )...

Keiko had ook geen familie meer en is een groep terecht gekomen, en weer een groep etc etc... Hij heeft het ontzettend naar zijn zin gehad.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:48

diesel83 schreef:
GamblersCup schreef:
Ik ben het hier NIET mee eens. Er staat dat het dier niet meer terug kán. En daar zijn de meningen over verdeeld. En zolang dat niet bewezen is, raakt dit verhaal kant noch wal.

Jij vind dat ze wel terug kunnen in de zee? er is namelijk al meer dan genoeg onderzoek gedaan naar orka's in gevangenschap en of ze terug kunnen. Orka's die terug uitgezet zijn zijn weer aangespoeld of opgehaald aangezien het niet ging of erger nog ze zijn overleden aan ondervoeding of aangevallen! Het kan ook wel goed gaan maar dat is meer fout dan goed gegaan zeg maar! vaak worden de orka's via een zender gevolgd. Zet een tamme hond of huispaard (zoals wij ze houden hier) in de natuur terug gaat die het overleven? ik weet wel zeker van niet!

Meerdere orka's terug in de zee gezet?
WAar haal je dat vandaan??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:49

Mindim schreef:
Urko schreef:
Ja dat kan ik zeker! Al die verhalen die je leest op internet en die documantares die je ziet, vooral de cove.... vreselijk vind ik dat! Echt vreselijk! En Ikzelf ben het er ook niet mee eens hoe Lolita erbij zit... arm ding, helemaal alleen en zo vreselijk klein. Ik weet wel dat ze ontzettend veel van haar trainers houd en dat ze daar mega graag mee samen werkt. Ik denk alleen dat elk verhaal 2 kanten heeft en om nou per defenitie teroepen dat Morgan en alle andere zeezoogdieren een vreselijk leven hebben vind ik echt te zwart wit voor woorden. Aan alle dieren die in gevangeschap leven bij de mens word of vermaak aan beleeft, of geld mee verdient en geconsumeerd. Maakt het voor Lolita niet minder erg, maar ook niet voor die duizende varkens die in gevangenschap leven....

Ik vind alleen dat sommige mensen dingen roepen die helemaal niet waar meer zijn over dolfinariums. Bijvoorbeeld over die sonar of over blind zijn van het chloor. Dat zal 35 jaar geleden echt zo geweest zijn maar ook mensen leren bij en daardoor is het welzijn van de dieren echt wel vooruit gegaan. Veel dolfinariums gebruiken daarom amper nog kunstchloor (zeewaterbevat namelijk van nature een chloor) om het aan te vullen.
De sonar werkt nog uitstekent bij al die dieren (dat word regelmatig getest door de dieren te blindoeken en dan voorwerpen te latn zoeken) en het gehoor ook (anders zouden ze de fluit van de trainer nooit horen onderwate)

De orca 'houden'van hun trainer, ik geloof dat je ze iets te mesnelijke eigenschappen toe dicht hoor.

Nou dat geloof ik van, Lolita heeft namelijk NIEMAND anders dan haar trainers... het enige gezelschap dat ze heeft.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:53

Urko schreef:
Keiko is uiteindelijk dood gegaan omdat hij te laat medische hulp heeft gekregen terwijl hij daar duidelijk om vroeg bij de baai.

Vind het in en in triest wat er met Keiko is gebeurt!

Jij vind dit triest.........??????????

Ik niet. Keiko heeft teminste genoten van de zee, hij jaagde weer en sloot zich aan bij een pod. zwom 1000den kilometers in zee. En dit nadat hij (meen) 19 jaar in gevangenschap heeft geleeft.
En ja ook orka's in het wild worden ziek. Dat gebeurd nou eenmaal.

Berdien

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:57

Een dier kan niet 'houden van'. Het kan wel actief reageren op trainers, zeker als dat het enige contact heeft wat het dier heeft. Maar houden van is een emotie die alleen mensen kennen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:00

Urko schreef:
Keiko is uiteindelijk dood gegaan omdat hij te laat medische hulp heeft gekregen terwijl hij daar duidelijk om vroeg bij de baai.

Vind het in en in triest wat er met Keiko is gebeurt!

Keiko had een longontsteking gekregen en moest onafhankelijk worden...
Er sterven wel meer orka's in het wild etc...

Hoe dan ook, ik ben heel blij voor Keiko dat hij zijn laatste levenslust in het wild heeft mogen doorbrengen.

BTW vervelende mannetjes orla's worden uit de familie verjaagd... En leven dus alleen verder tot ze een andere groep of andere loner tegenkomen.

Misschien wat meer info uit de documentaires halen die mensen eigenlijk niet mochten zien ipv alleen datgene wat bedrijven zoals Seaworld willen dat je ziet ;)

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:02

griebels schreef:
kirstentje schreef:
Mijn vriendin heeft de orka een aantal dagen moeten "bewaken" in het dolfinarium (ze zit bij de M.E.) en ze hadden haar daar verteld dat de orka vanaf het begin al getraind is en daarom niet terug kon in zee omdat ze dan bewust mensen zou gaan opzoeken en dat te gevaarlijk zou worden. Dus in mijn ogen heeft het beest nooit een kans gehad om terug te kunnen naar zee, het was vanaf het begin al de bedoeling haar in een park te houden. Daarbij was ze ongeveer 15 miljoen euro waard... tja, nu snap je wel waarom dierenparken haar wel graag willen hebben en ze niet terug mocht.
Ik vind het ook zielig, in mijn ogen hadden ze haar beter niet kunnen "redden".

Keiko is ook teruggezet in de zee, en dat is goed gegaan... Dus waarom zou dat met Morgen, Lolita of die andere (ben zijn naam kwijt) in dat pierenbadje niet kunnen? Instinct behoudt ELK dier, en zeker een dier dat in het wild geleefd heeft...

Met Keiko is het helemaal niet goed gegaan!
Ook was hij geloof ik al volwassen toen hij werd gevangen en had hij dus al leren jagen.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:04

griebels schreef:
haar familie was zeker wel gevonden... Sterker nog, (ik geloof dat het Noorwegen was) Noorwegen gaat proberen Morgan te claimen omdat de pod Noorwegens grondrecht zou zijn (zeerecht in dit geval := )...

Keiko had ook geen familie meer en is een groep terecht gekomen, en weer een groep etc etc... Hij heeft het ontzettend naar zijn zin gehad.

Haar populatie is gevonden maar haar familie is nooit met zekerheid gevonden.
Zelf de orca coalitie zegt dat haar familie MOGENLIJK is gevonden, maar dat is dus niet zeker...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:05

Met Keiko is het helemaal wel goed gegaan...
The untold story of Keiko... zoek maar op!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:06

simone_1986 schreef:
griebels schreef:

Haar populatie is gevonden maar haar familie is nooit met zekerheid gevonden.
Zelf de orca coalitie zegt dat haar familie MOGENLIJK is gevonden, maar dat is dus niet zeker...

Populatie is goed genoeg... Kijk maar naar eerdere berichten van mij...
Orka's leven heel goed samen met andere orka's die ze niet kennen...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:09

griebels schreef:

Keiko zocht uiteindelijk meer contact met mensen dan met de andere orca's
http://nl.wikipedia.org/wiki/Keiko_(orka)
Laatst bijgewerkt door simone_1986 op 22-12-11 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:10

diesel83 schreef:
GamblersCup schreef:
Ik ben het hier NIET mee eens. Er staat dat het dier niet meer terug kán. En daar zijn de meningen over verdeeld. En zolang dat niet bewezen is, raakt dit verhaal kant noch wal.

Jij vind dat ze wel terug kunnen in de zee? er is namelijk al meer dan genoeg onderzoek gedaan naar orka's in gevangenschap en of ze terug kunnen. Orka's die terug uitgezet zijn zijn weer aangespoeld of opgehaald aangezien het niet ging of erger nog ze zijn overleden aan ondervoeding of aangevallen! Het kan ook wel goed gaan maar dat is meer fout dan goed gegaan zeg maar! vaak worden de orka's via een zender gevolgd. Zet een tamme hond of huispaard (zoals wij ze houden hier) in de natuur terug gaat die het overleven? ik weet wel zeker van niet!

quote: The millions of Keiko fans around the world finally learn the truth about what really happened when the “Free Willy” star became the first and only captive orca to be released back into the wild.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:13

simone_1986 schreef:
griebels schreef:

Keiko zocht uiteindelijk meer contact met mensen dan met de andere orca's

Als je meer contact zoekt met mensen dan met orka's, spendeer je geen duizenden km's met orka's...

Maar misschien had hij teveel contact met mensen ja, maar dat was na verloop van tijd wel minder geworden. Het is een gewoonte dat je mensen opzoekt als je daar het merendeel van je leven mee hebt door moeten brengen...

Dan nog, HIJ heeft zijn leven terug gekregen, ook al was dat korter dan we gehoopt hadden.
In elk geval was het beter dan in een aquarium te moeten leven, en ons mensen te moeten plezieren

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:27

griebels schreef:
Als je meer contact zoekt met mensen dan met orka's, spendeer je geen duizenden km's met orka's...

Maar misschien had hij teveel contact met mensen ja, maar dat was na verloop van tijd wel minder geworden. Het is een gewoonte dat je mensen opzoekt als je daar het merendeel van je leven mee hebt door moeten brengen...

Dan nog, HIJ heeft zijn leven terug gekregen, ook al was dat korter dan we gehoopt hadden.
In elk geval was het beter dan in een aquarium te moeten leven, en ons mensen te moeten plezieren

Keiko zwom in de zomer van 2002 naar Noorwegen, waar hij zich vestigde in een fjord. Toen Keiko in Noorwegen aankwam had hij de neiging om naar alle mensen en boten te zwemmen die naar hem kwamen kijken. De lokale overheid verbood vervolgens dat nieuwsgierige kijkers hem nog zouden benaderen of aanraken. In de fjord werd Keiko in leven gehouden door bevroren haring die hem door zijn trainers werd toegeworpen.

Keiko overleed onverwachts op 12 december 2003 waarschijnlijk aan de gevolgen van een longontsteking, die hij volgens zijn trainers heeft opgelopen van zijn menselijke bewonderaars. Onderzoekers zijn van mening dat het een verkeerd idee was om te proberen een getrainde en aan mensen gewende walvis te integreren met wilde soortgenoten. De weinige keren dat dat wél is gelukt, ging het om jonge dieren die maar heel korte tijd in gevangenschap hebben gezeten

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:54

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:57

En daar komt de MENS weer om de hoek kijken. Keiko heeft zijn leven versleten in een tank, heeft elke dag contact gehad met mensen. Dus het is wel een beetje logisch dat hij contact met mensen zocht, hij wist niet beter. Gelukkig voor hem heeft hij op zijn leeftijd nog van de oceaan kunnen genieten.
Dat kunnen de meeste orka's in gevangenschap niet zeggen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:14

Deze documentaire is interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=5cuBwaKL ... re=related

In deel 3 praat een vrouw over Corky(in gevangenschap) en haar pod.
Ze laat geluiden van Corky afspelen en de pod ( waarvan zij dus vermoedde dat die familie van Corky was) reageerde op deze geluiden en zo wist ze zeker dat dat de pod van Corky was.

Dus hieruit kan ik opmaken dat ze dit ook met Morgan haar geluiden konden doen
En ze dus ook geluiden van de andere orca's konden opnemen en aan Morgan laten horen

Over het keiko gebeuren, Keiko heeft langer dan 1 jaar in vrijheid geleefd als je de training die vooraf gaat meetelt.
Dat zie je ook in die documentaire dat er dus echt jaren overheen gegaan zijn eer dat hij volledig in het wild kon zwemmen.
En hij is inderdaad gestorven maar ik durf te wedden dat hij in die korte tijd dat hij in het wild zat veel gelukkiger was dan die jaren in die badkuip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:12

griebels schreef:

Er zijn inderdaad meer orca's terug gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:13

simone_1986 schreef:
Met Keiko is het helemaal niet goed gegaan!
Ook was hij geloof ik al volwassen toen hij werd gevangen en had hij dus al leren jagen.

Keio heeft 23 jaar haring uit een emmer gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:17

simone_1986 schreef:
De weinige keren dat dat wél is gelukt, ging het om jonge dieren die maar heel korte tijd in gevangenschap hebben gezeten

En dat had met Morgan dus kunnen gebeuren, succesvol terug zetten. Ze was enorm jong, had haar haar gezondheid terug gegeven, had haar zo min mogelijk in contact gebracht met mensen/ bezoekers. Had haar de fjord in Noorwegen aangeboden en dan had het voor haar misschien een happy end gehad. Het is niet eens geprobeerd, metn heeft een week na vangst al besloten dat dat niet ging gebeuren, omdat 7 mensen theoretisch het niet vonden kunnen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:28

ik kan er serieus met men kop niet bij, dat er uberhaupt een mens hier begrip voor kan opbrengen "morgan gered" bah hypocriet vind ik het!
Geen haar op men hoofd die het zou denken...en geen glimlach op men gezicht.
Ze zijn ooit begonnen met orca bij der moerders weg te vangen omdat de superieure mens verzonnen heeft hier gaan we geld mee vangen bakken vol!
Walgelijk dat er mensen heen gaan , ze zouden bij de ingang eerst het filmpje moeten laten zien hoe ze uit de zee bij hun familie weg gesleurd worden! ja moeder daar sta je dan met je kind naar een weeskind te kijken!!!!
en dan iedere keer die vergelijking met paarden, honden... simpel weg vluchten voor het werkelijke namelijk verdomme naief verbloemen dat morgan een kweek en vermaak object is geworden!!!!

ooit een docu gezien over een dolfijn die vast kwam te liggen op een rif, er is geen onderzoeker , camera man die zich ermee bemoeit, ik nam het ze even kwalijk, maar nee wij horen ons niet te mengen in de natuur, de dolfijn kwam met hoog water los en zwom met wat krassen weg!

De mens maakt zijn eigen regels, "we moeten morgan redden dat is goed" goed en fout bepalen wij niet in de natuur, wij vliegen nu ook niet massaal uit om overal orcas te redden omdat ze misschien net sterven, of de dolfijn die ze net "killen" voor hun maaltijd!
Als in mijn tuin de kraai net een konijn aanvalt blijf ik zitten !!!
Menig mens denkt ... voelt ohh zielig! en daar gaan we weer we mengen ons in de natuur waarvan wij de regels al jaren zijn vergeten!
wij staan bovenaan de voedsel keten met ons enorme trieste brain!

Geld , we willen geld... geen geen miljoen die me zover krijgt ooit een dier te gaan bekijken wat uit zijn habitat is getrokken!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:49

simone_1986 schreef:
griebels schreef:

Keiko zwom in de zomer van 2002 naar Noorwegen, waar hij zich vestigde in een fjord. Toen Keiko in Noorwegen aankwam had hij de neiging om naar alle mensen en boten te zwemmen die naar hem kwamen kijken. De lokale overheid verbood vervolgens dat nieuwsgierige kijkers hem nog zouden benaderen of aanraken. In de fjord werd Keiko in leven gehouden door bevroren haring die hem door zijn trainers werd toegeworpen.

Keiko overleed onverwachts op 12 december 2003 waarschijnlijk aan de gevolgen van een longontsteking, die hij volgens zijn trainers heeft opgelopen van zijn menselijke bewonderaars. Onderzoekers zijn van mening dat het een verkeerd idee was om te proberen een getrainde en aan mensen gewende walvis te integreren met wilde soortgenoten. De weinige keren dat dat wél is gelukt, ging het om jonge dieren die maar heel korte tijd in gevangenschap hebben gezeten

Nogmaals, er is ook een untold story over Keiko... Waar heel andere informatie in staat...
en wat dan nog! HIJ heeft weer in het wild mogen leven... Dat kunnen veel orka's niet meer meemaken ben ik bang...
Keiko heeft duizenden km's afgelegd zonder menselijk contact... Hij heeft gejaagd en al. Hoezo kon hij niet terug in het wild!?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:52

Mindim schreef:
griebels schreef:

Er zijn inderdaad meer orca's terug gezet.

Geen orka's die in gevangenschap hebben geleefd.
Wel orka's die gered zijn en na korte periode weer terug gezet.
Maar geen orka's die in dolfinariums hebben geleefd voor het vermaak van de mens :n

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:03

griebels

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:08