Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:58

Chiqa schreef:
annetmulder schreef:
Farmfood is prima voer zonder distructie toevoegingen.

Het is geen goed voer, jij vind het goed voer. Zit bomvol granen.
Als een hond iets niet nodig heeft en ziek van kan worden zijn het granen.

Is het daadwerkelijk aangetoond dat granen niet gezond zijn voor honden?
Is hier onderzoek naar gedaan?

Hoorde laatst van een kennis die in de hondenvoer zit dat RC wisseld met vlees percentage's in de brokken.
Hierdoor is de kwaliteit dus ook wisselend.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:00

Vanochtend heb ik de zak Orijen gekregen en vanmiddag ben ik begonnen met het mengen van haar "oude" voer.
Ik heb de brokken voor puppies van grote rassen genomen en de brokjes zijn een stukkie groter dan ze gewend was :+ .
Ze vind het iig lekker, want die brokje waren eerder op dan het voer wat ze tot-nu-toe kende.

Emytje

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:03

Hoe zit het dan eigelijk met Hills met dat BHA?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:05

even nagekeken en zie zo niet onmiddelijk iets staan van Bha.

Die van mij krijgt nu Large dog Junior Digest en Ostea 30, komt uit de veterinary exclusive lijn, bevat goed verteerbare eiwitten (de zgn LIP), prebiotica, suikerbietenpulp, rijst en visolie voor de vertering, glucosamine, chondroitinesulfaat en omega 3 vetzuren (EPA en DHA) voor de gewrichten, Verhoogd gehalte precursoren voor melanine (tyrosine en fenylalanine, koper) voor de pigmentatie van de vacht, en MOS en antioxidanten (vit C, Vit E, taurine en luteine) voor de immuniteit.
Das wat anders dan enkel vlees (;) haha grapje, voor ik de vleesaanhangers op mn dak krijg :D). Dit voer is gebaseerd op gevogelte, varkenseiwit, dierlijke eiwitten, visolie, sojaolie,...
Daarnaast zit er nog mais, tarwegluten (de LIP's), bietenpulp, plantaardige vezels, psylliumschillen en zaden in. Ook hydrolysaat van kraakbeen. Eiwit percentage is 30%, vet 14%.
Nuja om het kort te maken, ik ben nog altijd zeer tevreden, pup groeit goed, is goed op gewicht, ontlasting is een schoolvoorbeeld ;), glanst als een spiegel, het zal wel meevallen met de RC troep ;). Hoe het met het winkelvoer zit van RC en andere merken heb ik eerlijk gezegd minder ervaring mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:06

annetmulder schreef:
Chiqa schreef:

Het is geen goed voer, jij vind het goed voer. Zit bomvol granen.
Als een hond iets niet nodig heeft en ziek van kan worden zijn het granen.

Is het daadwerkelijk aangetoond dat granen niet gezond zijn voor honden?
Is hier onderzoek naar gedaan?

Hoorde laatst van een kennis die in de hondenvoer zit dat RC wisseld met vlees percentage's in de brokken.
Hierdoor is de kwaliteit dus ook wisselend.

Percentages en samenstellingen kunnen altijd licht variëren, dit komt vaak door de prijzen van vlees en bijproducten. als het een wat duurder gaat, dan gaat er wat meer van het ander in. Maar is in de humane voeding net zo.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:15

Mijn pup krijgt royal canin mini junior, doet ze het goed op en ze vindt het superlekker :)
Mijn oudste hond krijgt bonzo senior, niet het beste merk, maar ze vindt het heel lekker en doet het er ook prima op. Zij krijgt er wel zalmolie overheen, als de pup wat ouder is krijgt zij dat ook erbij :j

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:27

onze honden eten alles. heb gewoon een brok uit de supermarkt en verder ligt het aan de hond. de een eet dit beter, de ander dat.
een eet muizen, af en toe een rauwe frikadel gaat er best in. pens van de slachterij. kliekjes enz. mijn eerste rottweiler wilde alleen rijst met een lepel sambal erin. lustte geen rosbief.
de tweede at alles met mate en op het gemakkie en de derde alleen als hij het kan stelen. anders eet hij toch lekker niet, vind hij dan, he.
onze jack eet tot ze genoeg heeft van alles. in verhouding met haar gestalte. knappe hond.
en altijd staat er een bak met droge brok klaar.
en nee, ze zijn niet te dik. ook niet volgens de dierenarts.
bij deze rott zou ik er zelfs graag een kilo of twee bij willen hebben.
de rottweiler daarvoor hebben jullie misschien weleens gezien.is diverse malen op tv geweest

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:39

Toch ben ik nog steds benieuwd, waarom granen niet goed zijn voor honden? En ofdat hier onderzoek naar is gedaan?
Honden eten uitzichzelf toch ook wel eens een beetje gras?
Dit is toch ook plantaardig? Weet iemand hoe dit zit?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:50

De granen zitten er zowiezo niet als zijnde granen in, maar zijn zo verwerkt dat ze heel licht verteerbaar zijn.

Ik ben benieuwd in hoeverre dat BHA nu in het voer van mn hond zit, want ik kan het in de ingredientenlijst niet vinden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:03

annetmulder,jazeker is onderzoek naar gedaan:
http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf

dit is een groot onderzoek tussen brokken en vlees honden,door een DA.

bloed/ontlasting onderzoekuitslag brokken honden:
Afbeelding

bloed/ontlasting onderzoek vlees honden:
Afbeelding

en een hond ís geen granen eter,granen vragen een lang darmstelsel om de granen af te breken en te verwerken,een hond heeft een kort darmstelsel,dus de granen worden niet verwerkt,leverd alleen maar een hoop afval op voor het lichaam die dat moet verwerken,waardoor het systeem onnodig bellast wordt,en dus worden de granen simpelweg uitgepoept....

een hond heeft ook geen bietenpulp nodig,en dat zit ook in brokken,daarnaast geven granen last van tandsteen (zetmelen).

granen zijn gewoon een goedkope manier om brokken te vullen..

niet meer niet minder..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:20

zitake schreef:
De granen zitten er zowiezo niet als zijnde granen in, maar zijn zo verwerkt dat ze heel licht verteerbaar zijn.

Ik ben benieuwd in hoeverre dat BHA nu in het voer van mn hond zit, want ik kan het in de ingredientenlijst niet vinden.

Bij Royal Canin zag ik het vorig jaar in ieder geval nog op de sensitivity control (brok en blik) staan.

Folder RC

De houdbaarheidsdatum, productiecode en registratienummer vindt u op de
achterzijde van de verpakking. Bij voorkeur te gebruiken vóór de datum aangegeven
op de achterzijde van de verpakking. Het vitaminegehalte van de voeding
is gegarandeerd tot de datum van minimum houdbaarheid. Conserveermiddelen:
kaliumsorbaat en antioxidanten: propylgallaat, BHA.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:40

kimmie261 schreef:
annetmulder,jazeker is onderzoek naar gedaan:
http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf

ik quote uit de betreffende pdf:
Citaat:
Als opmerking wil ik duidelijk stellen dat het geen wetenschappelijk onderzoek
betreft. De tijdspanne waarin deze thesis volbracht moest worden en het budget
dat ik ter beschikking had, maakte dit onmogelijk.

pagina 58 v 81

edit: ik moet eerlijk zeggen dat ik het apart vind dat de onderzochte groep commercieel gevoerde honden grotendeels slecht in de vacht zat, slecht bewoog en overgewicht had. overgewicht is mijn inziens namelijk iets wat je ook met commerciele voeding als eigenaar grotendeels in de hand hebt, zeker bij actievere types honden zoals mijn heidewachtel/munsterlander. daarnaast ken ik ook genoeg commercieel gevoerde honden die goed in de vacht zitten; het doet mij vraagtekens zetten of de onderzoeksgroep inderdaad representatief is voor commercieel gevoerde honden.
Laatst bijgewerkt door Jade op 27-05-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:44

Dus als ik het goed begrijp kan je je hond het beste barf/vers vlees geven. Is het dan nog nodig om extra vit/mineralen toe te voegen?

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:49

Onze hond krijgt Jarco.
Ik vind het geweldig voer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:58

annetmulder schreef:
Dus als ik het goed begrijp kan je je hond het beste barf/vers vlees geven. Is het dan nog nodig om extra vit/mineralen toe te voegen?

lijkt me wel. Ik kan me niet voorstellen dat er genoeg in enkel maar vlees zit.

@ geen idee wie het vermelde daarnet: staat idd op de royal canin zakken. Maar goed ivm voedingssuplementen blijf ik dit wel voeren tot 1 jaar. Eens hij uit de groei is zie ik wel...

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:01

zitake schreef:
annetmulder schreef:

lijkt me wel. Ik kan me niet voorstellen dat er genoeg in enkel maar vlees zit.

@ geen idee wie het vermelde daarnet: staat idd op de royal canin zakken. Maar goed ivm voedingssuplementen blijf ik dit wel voeren tot 1 jaar. Eens hij uit de groei is zie ik wel...

Welke voedingssuplement is geschikt icm barf/vlees?

Ik snap niet dat er zoveel graan/mais/rijst in hondenbrokken wordt toegevoegd.......terwijl het niet goed is voor de gezondheid van de hond!
Het zal wel goedkoper produceren zijn.
Laatst bijgewerkt door annetmulder op 27-05-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:02

Tja je moet kijken dat je een goede balans aan mineralen hebt, vitamines moet je compenseren en alles wat je nog extra wil, vetzuren,...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:04

voorzover ik begrepen heb zit er in een juiste verhouding rauw vers vlees voldoende voedingsstoffen dat er geen voedingssupplementen aan toegevoegd hoeven te worden.
als ik het goed heb begrepen zit er in een dergelijk menu ook vuile pens of gemalen groenten.
kant en klaar vers vlees heeft wel toegevoegde supplementen dacht ik? ik meende in ieder geval calcium in de vorm van gemalen bot of als kunstmatige toevoeging.
edit: er posten hier genoeg mensen die daar meer verstand van hebben dan ik, en er loopt dacht ik ook een topic over kvv/barf voeren op bokt plus natuulijk het barf forum.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:08

Bij onze slager kan ik op bestelling hart verkrijgen.
Is afwisseling in vlees soorten aan te bevelen/noodzakelijk?

Weet iemand in welke brok geen graan enz. is toegevoegd?
Tot nu toe heb ik dit nog niet kunnen vinden......

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:13

bij KVV moet je niets toevoegen,daar zit alles in,als je via BARF gaat voeren geef je vitamines in de vorm van groentes en andere vormen bij..

dus geen vitamines bijvoeren,denk ook dat dat bij mensen een onbekendheid is,en dat veel mensen denken dat barfen,of kvv niet compleet is...

maar geloof mij,dat is het wel..

en Jade middels dat onderzoek geeft deze DA inmiddels lezingen en voor mij zeggen de bloedonderzoeken echt meer als genoeg...

als voorbeeld wat je ziet is dat bij brokkenhonden de nierwaardes erg hoog zijn,dat klopt ook wel,vleesvoeding bestaat 70% uit water,dat is goed voor de nieren,brokken zit geen vocht in,en je ziet toch wel dat dat belastend is voor de nieren...

orijen is een granenvrije brok....

en als mensen willen gaan barfen,lees je alsjeblieft goed in...het is niet zomaar wat voeren,het gaat echt om uitgerekende percentages...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:16

Ik ben het met Kimmie eens, lees je goed in bij Barf/NRV. Ga anders eerst eens KVV voeren. Percentages en ook het afwisselen van de diverse vleessoorten zijn van belang. Juist door zo maar te gaan voeren ontstaan tekorten. Overigens is het als je eenmaal een weekmenuutje hebt, wat mij betreft een eitje.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:21

Ik hoor elke keerweer dat men met barf aan enkel vlees denkt. Maar het ene lapje vlees is het andere niet. Daarnaast dien je ook vleesbot (dus ook botten!) organen, vet ect te voeren. En dat van verschillende dieren. Aangezien elk dier een net andere samenstelling in het vlees heeft. Zo voer je alle vitamientjes en mineraaltjes ed.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:24

Wij gaan bij ons thuis er zeker in verdiepen! Veel geleerd van deze topic. Er zou eigenlijk meer aandacht voor moeten komen. Veel hondenbezitters weten eigenlijk niet wat zij hun hond voeren!

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:24

Wij gaan bij ons thuis er zeker in verdiepen! Veel geleerd van deze topic. Er zou eigenlijk meer aandacht voor moeten komen. Veel hondenbezitters weten eigenlijk niet wat zij hun hond voeren!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:32

annet,we proberen het heel vaak te zeggen,maar veel mensen willen geen vlees voeren,vinden het lastig en geloven in hun brokken...

brokken zijn zo commercieel ingeburgerd ,dat het heel lastig is mensen te overtuigen,of te vertellen waarom vlees beter is voor honden :)

maar als hierdoor een paar mensen zich gaan verdiepen in het geen wat ze voeren aan hun hond,dan is dat in ieder geval bereikt...toch?

voor mensen die meer willen weten,kom gerust hier mee kletsen :j
[HK] Carnivoren eten vers!