Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:04

overigens Inney,waarom moet ik me zorgen maken en schuldig voelen als mijn honden een kat pakken??

ik heb begrepen dat loslopende kattenhouders dat graag voor lief nemen,of een kat nu half vast geplakt aan het wegdek ligt van een auto,of de 10 tallen die er daarna nog eens extra overheen gereden zijn,of mijn honden verscheuren een kat,whats the difference,diertje heeft tenslotten een kort maar vrij leven gehad toch???

althans dat is wat ik wel begrijp van de risico's kattanhouders graag lopen :)

en die buurman heeft gewoon gelijk,die koikarpers zijn zijn hobby,die kosten goud geld,kan me voorstellen dat ie vast waarschuwd dat ie niet graag jou kat bij hem in de tuin ziet,en laat jij nu toch elke dag weer bewust jou dier het risico lopen voor zijn donder geschoten te worden???

je bent tenslotte gewaarschuwd,jou kat niet hoor,die weet van niets,jij als eigenaar behoort mijns inziens jou diertje te beschermen tegen dit soort dingen......

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:05

Bellatrix schreef:
Nou, dan bied ik in jou ogen mijn katten een goede leefomgeving. :D

Ja, als jou beestjes vrolijk zijn, levendig en zich goed voelen (door achter tampons aan te rennen :P ) is dat toch prima?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:05

Marjoow schreef:
Hoezo? Een moordenaar (de kat) laat je niet binnen, die loopt vrij rond. De moordenaar pakt iemand (een cavia ofzo) die zich niet kan verweren. Dus is het diens schuld, omdat je jezelf moet beschermen? In mijn ogen dezelfde situatie.

Een moordenaar word opgesloten in een gevangenis. Een kat moet dan maar binnen blijven, als deze tot zulke acties in staat is.

Een menselijke moordenaar heeft door wat hij doet en weet dat het niet mag. Een kat niet. Je kan de gedachtegang van een kat niet vergelijken met die van een mens. Ik ga hier niet verder op in want ik heb net gezed dat ik hier niet blij van word om opeens over moordenaars en verkrachters te gaan praten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:06

Ja, idd. :D
En in het voorjaar komt er een ren in de tuin of ik verzin iets om hem af te sluiten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:06

Pistasche schreef:
Marjoow schreef:
Hoezo? Een moordenaar (de kat) laat je niet binnen, die loopt vrij rond. De moordenaar pakt iemand (een cavia ofzo) die zich niet kan verweren. Dus is het diens schuld, omdat je jezelf moet beschermen? In mijn ogen dezelfde situatie.

Een moordenaar word opgesloten in een gevangenis. Een kat moet dan maar binnen blijven, als deze tot zulke acties in staat is.

Een menselijke moordenaar heeft door wat hij doet en weet dat het niet mag. Een kat niet. Je kan de gedachtegang van een kat niet vergelijken met die van een mens. Ik ga hier niet verder op in want ik heb net gezed dat ik hier niet blij van word om opeens over moordenaars en verkrachters te gaan praten.

Maargoed, een dier heeft dit niet door, dus moet je hem maar zijn gang laten gaan?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:06

pharagirlke schreef:
Inney schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens. Als blijkt dat mijn katten regelmatig bij hokken zitten te gluren, gaat er ook zeker wel overlegd worden of de kat niet binnengehouden moet worden, of in ieder geval in onze eigen tuin. Maar in mijn geval is daar geen sprake van.
Een regel voor katten die niet los mogen lopen. Tjah, en katten op boerderijen dan? En katten die geen problemen veroorzaken? Die worden daar de dupe van. En het honden losloopverbod, is niet omdat honden katten of andere dieren opvreten, maar voor de veiligheid van bv. Kinderen en andere mensen. Dus compleet andere reden. ;)

Tja meid, mijn hond blijft ook netjes naast me lopen zonder lijn en in het bos als ik roep staat ie op de seconde naast me. Maar toch moet ik hem aanlijnen omdat veel andere honden zo niet zijn (niet opgevoed zijn) ondanks dat mijn hond geen overlast zou veroorzaken... :) Mijn hond vreet ook geen kinderen op. Maar ik moet me toch aanpassen want regels zijn regels. Is toch net hetzelfde? Jouw kat kan ook een kind aanvallen hoor... Ik herinner me nog de zeer pijnlijke tetanusprik van een kat die om een of andere reden gek werd en mijn hele arm open klauwde en nog beet ook, ik was 16... Maar goed dat ik geen kind van 2 was. Ze zat niet opgesloten of niets, had geen kinders... Geen idee wat dat dier bezielde.

Aan de andere kant zit er bij mijn stiefvader een moederkat met een nestje kinders ín de kippenstal waar ook de konijnen enz zitten... Er heeft nog geen kip of konijn het lootje gelegd, kan dus inderdaad ook.. Maar niet allemaal. En net daarom zouden er maatregelen moeten genomen worden.... Net als ze bij honden doen, omdat ze niet allemaal lief bij je blijven en luisteren.

Ben ik ook weer gedeeltelijk met je eens. Maar katteneigenaren zouden, als die regel zou komen, zich daar net zo aan ergeren als jij doet. En dat wil je toch niet? En nee, je wilt ook niet dat er katten in je tuin zitten, en ik snap jullie helemaal. Maar ik spreek toch echt vanuit mijn eigen geval. En dat geeft gewoon geen probleem.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:07

Marjoow schreef:
Maargoed, een dier heeft dit niet door, dus moet je hem maar zijn gang laten gaan?

Heb ik er controle op?

'Heee psst obi, ga eens naar buiten en pak dat konijn van de buren, ik heb zo'n hekel aan hun'

:')

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:09

kimmie261 schreef:
overigens Inney,waarom moet ik me zorgen maken en schuldig voelen als mijn honden een kat pakken??

ik heb begrepen dat loslopende kattenhouders dat graag voor lief nemen,of een kat nu half vast geplakt aan het wegdek ligt van een auto,of de 10 tallen die er daarna nog eens extra overheen gereden zijn,of mijn honden verscheuren een kat,whats the difference,diertje heeft tenslotten een kort maar vrij leven gehad toch???

althans dat is wat ik wel begrijp van de risico's kattanhouders graag lopen :)

en die buurman heeft gewoon gelijk,die koikarpers zijn zijn hobby,die kosten goud geld,kan me voorstellen dat ie vast waarschuwd dat ie niet graag jou kat bij hem in de tuin ziet,en laat jij nu toch elke dag weer bewust jou dier het risico lopen voor zijn donder geschoten te worden???

je bent tenslotte gewaarschuwd,jou kat niet hoor,die weet van niets,jij als eigenaar behoort mijns inziens jou diertje te beschermen tegen dit soort dingen......

Zou ik heel graag doen, als ze ook maar in een tuin durfde te komen. Hebben er met die man over gepraat, en is allemaal goed gekomen. En als dat risico er echt was, zou ik mijn kat ook binnen houden. En als er echt risico voor die vissen was, zou ik er echt wel voor zorgen dat mijn katten daar absoluut niet bij kunnen komen. Dan kan ik die eigenaar best begrijpen. :) Ik kan me dan wél in diegene inleven.
En daarbij, denk eerder dat mijn kat in die vijver zou liggen, dan dat hij er zo'n kanjer uit krijgt. ;)
Maar dat is mijn mening, en ik zie nu al dat wij het niet met elkaar eens gaan worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:09

Pistasche schreef:
Marjoow schreef:

Heb ik er controle op?

'Heee psst obi, ga eens naar buiten en pak dat konijn van de buren, ik heb zo'n hekel aan hun'

Nee, die kat doet dat, vanwege instinct. Jij zegt dat niet, moest er nog eens bij komen zeg.

Maar, die mag je wél zijn gang laten gaan, en iemand die weet wat ie doet niet?

Want denk je van geestelijk zieke mensen? (no offense, weet even geen beter woord)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:10

Pistasche schreef:

Niet perse. Er zitten mensen opgesloten (uit de maatschappij gehaald) die ontoerekeningsvatbaar waren. Die wisten niet wat ze deden. Dus ondanks dat ze gevaarlijk zijn zullen we die ook maar loslaten? :) Ze wisten het immers niet... Zo ver dachten ze niet. Ze kunnen er ook niets aan doen overigens... Die mensen kúnnen echt niet verder denken dan dat.

Als mijn hond een kind dood bijt mogen ze hem dus ook niet afmaken? Moet ik hem ook gewoon los blijven laten lopen, wist die hond veel... Zo ver denkt ie niet.

Inney: waar staat dat ik me erger aan die regel? Ik heb er geen probleem mee hoor, snap heel goed dat die regel gekomen is en volg die dus ook netjes. Woef kan in de tuin zn gang gaan, wandelen is aan de leiband. :) Wel zo veilig ook.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-10 19:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:11

Pistasche schreef:
Marjoow schreef:

Heb ik er controle op?

Je kán hem op eigen terrein houden. Heb je er iig controle op dat ie het konijn van de buren niet snapst... :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:15

Dacht dat even te lezen tussen de regels door. Sorry, verkeerd ingeschat.
Maar ik zou me daar wel dood aan ergeren, als er zo'n regel zou komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:17

Waarom? Het is toch enkel om dingen te voorkomen? Snap niet dat iemand zich daar aan kan ergeren. In je eigen tuin doe je wat je wilt, in het openbaar zijn er regels om te zorgen dat de maatschappij voor iedereen relatief "goed" is.

Net zoals dat je gestraft wordt voor moorden en verkrachten. Degene die die drang hebben balen daar ook van maar over het algemeen zijn we toch blij dat die regels er zijn niet?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:18

Ja, het is om dingen te voorkomen. Maar als mijn katten de tuin uitgaan, om gewoon rond te zwerven, en verder geen problemen veroorzaken, vind ik de regel niet toepasselijk. Als ikhoor dat mijn kat een of ander konijn gegrepen heeft, komt ze de tuin ook niet meer uit hoor. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:21

Ja, jij... Maar mijn honden veroorzaken ook geen problemen... Dat zegt niets over het algemene. :) Ze kunnen nou eenmaal niet zeggen "voor persoon A geld dit en voor persoon B dit". In de mensenrechten staat dat iedereen gelijk is voor de wet. Helaas voor de eigenaren die wel een nette kat hebben en rekening houden met de andere, een bedankje sturen aan de associalere katteneigenaren net zoals wij hondeneigenaren ons hebben moeten aanpassen aan een stel clowns die hun hond niet willen opvoeden. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:22

wij hebben vroeger in een "kattenbuurt" gewoond,iedereen had er katten,niet 1,nee meteen een stuk of 2,3 soms zelfs 6....en alles liep los...

fijn hoor :j ,de achtertuin werd vanzelf bemest,boompjes dood gekrabbelt,drolletjes werden netjes begraven, dat klopt,was ook niet zonder dikke handschoenen meer in de tuin te werken...

en achterin de tuin was niet meer te zitten,stonk er harder als een kattenbak die al maanden niet meer geleegd is...

onze net met nieuwe aarde onderhouden voortuin was de plaatselijke kattenbak,bodembedekkers werden letterlijk dood gelegen,want ja de katten lagen zooo lekker in het zonnetje...

en zei er maar niets van,want dan waren wij "zeikers" en tja dat doen katten nu eenmaal...toch???

tot de dag,dat een 2-loslopende kattenhebbende buurvrouw witheet aan de voordeur stond...

woest was ze,of wij wel ff de DROL die onze hond op HUN pad had gelegd weg wilde halen...

wij al met groot vraagteken,aangezien de hond altijd aangelijnd liep,maar vooruit,om de goede vrede meegelopen,en wat bleek...

aangekomen was het een .....steentje...een zwart steentje....

maar wij moesten niet zeuren hoor,over kattenoverlast....die geven nl nooit overlast....

en dan wordt er tegen ons gezegd,waar blijft de tolerantie tegenwoordig,bij deze,heel ver weg,zo tolerant zijn kattenhouders nl helemaal niet... :n

en ja...hier is het gewoon simpel,katten moeten hard rennen....zijn ze te langzaam,gaan ze in een grijze klikozak mee met de vuilnisman,tis niet anders,maar...liever jong sterven(hoe maakt niet uit) maar wel lekker buiten geweest is het motto,dus nee ik voel me niet schuldig :D

en oja inney,waarom moet jou kat eerst iets dood maken voor je iets eraan doet??

waarom dat afwachten?waarom er nu niet iets aan doen,voorkomen dus?
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-01-10 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:23

dat wilde ik net ook zeggen wat pharagirlke zei

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:24

kimmie261 schreef:
wij hebben vroeger in een "kattenbuurt" gewoond,iedereen had er katten,niet 1,nee meteen een stuk of 2,3 soms zelfs 6....en alles liep los...

fijn hoor :j ,de achtertuin werd vanzelf bemest,boompjes dood gekrabbelt,drolletjes werden netjes begraven, dat klopt,was ook niet zonder dikke handschoenen meer in de tuin te werken...

en achterin de tuin was niet meer te zitten,stonk er harder als een kattenbak die al maanden niet meer geleegd is...

onze net met nieuwe aarde onderhouden voortuin was de plaastelijke kattenbak,bodembedekkers werden letterlijk dood gelegen,want ja de katten lagen zooo lekker in het zonnetje...

en zei er maar niets van,want dan waren wij "zeikers" en tja dat doen katten nu eenmaal...toch???

tot de dag,dat een 2-loslopende kattenhebbende buurvrouw witheet aan de voordeur stond...

woest was ze,of wij wel ff de DROL die onze hond op HUN pad had gelegd weg wilde halen...

wij al met groot vraagteken,aangezien de hond altijd aangelijnd liep,maar vooruit,om de goede vrede meegelopen,en wat bleek...

maar wij moesten niet zeuren hoor,over kattenoverlast....die geven nl nooit overlast....

en dan wordt er tegen ons gezegd,waar blijft de tolerantie tegenwoordig,bij deze,heel ver weg,zo tolerant zijn kattenhouders nl helemaal niet... :n

en ja...hier is het gewoon simpel,katten moeten hard rennen....zijn ze te langzaam,gaan ze in een grijze klikozak mee met de vuilnisman,tis niet anders,maar...liever jong sterven(hoe maakt niet uit) maar wel lekker buiten geweest is het motto,dus nee ik voel me niet schuldig :D

tis toch te absurd voor woorden, je slaat de spijker op z'n kop.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:24

Ik meld me als katten binnen-houder :+
Het is maar zo, niemand heeft last van onze kat, en wij hebben er geen last van dat we bang moeten zijn dat ze overreden word of zoiets..
Onze hond is bang voor vreemde katten, dus dat gaat ook al niet op bij ons

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:26

pharagirlke schreef:
Ja, jij... Maar mijn honden veroorzaken ook geen problemen... Dat zegt niets over het algemene. :) Ze kunnen nou eenmaal niet zeggen "voor persoon A geld dit en voor persoon B dit". In de mensenrechten staat dat iedereen gelijk is voor de wet. Helaas voor de eigenaren die wel een nette kat hebben en rekening houden met de andere, een bedankje sturen aan de associalere katteneigenaren net zoals wij hondeneigenaren ons hebben moeten aanpassen aan een stel clowns die hun hond niet willen opvoeden. :)

Ben ik helemaal met je eens. Ik zal een kattenwet dan ook toejuichen.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:27

Onze katten zijn ook binnen-katten. We hebben bij de Welkoop wel speciale afrastering gekocht bij ons achterthuis, zodat ze buiten kunnen lopen achterthuis als wij erbij zijn. Maar goed, over het algemeen zijn ze dus binnen en ze hebben het prima naar hun zin :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:28

kimmie261 schreef:

onze net met nieuwe aarde onderhouden voortuin was de plaatselijke kattenbak,bodembedekkers werden letterlijk dood gelegen,want ja de katten lagen zooo lekker in het zonnetje...

en oja inney,waarom moet jou kat eerst iets dood maken voor je iets eraan doet??

waarom dat afwachten?waarom er nu niet iets aan doen,voorkomen dus?

_/-\o_

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:28

Ik ben het helemaal met jullie eens, als we over asociale katteneigenaars spreken. Maar ze worden door jullie allemaal over een kam geschoren. En ja, daar voel ik me als katteneigenaar aangevallen door. Want zodra ik doorheb dat mijn beestjes overlast veroorzaken, laat ik ze niet meer met een gerust hart de buurt in, en blijven ze gewoon in de tuin, en pas ik de tuin aan zodat ze daar in blijven. Dit is niet het geval. Snap best dat jullie zich aan zulke mensen ergeren. Zou ik zelf persoonlijk ook doen. Over die hondenregel, vind ook dat die niet helemaal klopt, of in elk geval, er zijn te weinig losloopveldjes. Maar wat doe je eraan? Voor katten zijn er dan ook geen losloopveldjes. Je kunt moeilijk je kat meenemen, en zeggen van: Ga hier maar even lekker rondrennen, wel in de buurt blijven he? Katten zijn eenmaal andere wezens. Je kunt ze niet zo trainen als een hond. ja, je kunt wel een eind komen, maar zoals een hond nooit. Onze katten komen (mits ze niet te ver weg zijn, of tegenover een andere kat/hond zitten) terug als wij fluiten, dan weten ze dat het tijd is om naar binnen te gaan. En ja, dat haalt niet weg dat ze ook in tuinen kunnen gaan zitten. Maar ik ben er gewoon vrijwel zeker van dat ze dit niet doen. Daar zijn ze buiten veel te schuw voor.

(en ondertussen zit ik nog steeds op bokt. :') )

Ayasha
Blogger

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:30

Wij toch ook? Onze honden zijn vals, agressief, moeten afgemaakt of op zijn minst gemuilkorft worden, schijten de hele stoep vol enz enz.

Niemand heeft gezegd dat er dezelfde regels moeten komen. Enkel dát er regels moeten komen zodat de hondeneigenaar niet meer met zijn rug tegen de muur staat als de hond een kat dood in eigen tuin.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:30

Net als jij bij de kattenwet de dupe zou gaan worden van andermans gedrag, zo zijn er tig hondeneigenaren ook dupe van andermans gedrag geworden.