[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:05

Lukasje schreef:
En ik zou dan een toller weer nooit aanraden. Ik vind ze nerveus en erg prikkelgevoelig.

Mee eens. Ik 'ken' meerdere tollers. Poeh, zenuwpeesjes zijn dat.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:30

Lukasje schreef:
En ik zou dan een toller weer nooit aanraden. Ik vind ze nerveus en erg prikkelgevoelig.

Daarom ook dat je een goeie fokker moet vinden. Tollers zitten een beetje in hetzelfde problemenschuifje als borders in dat opzicht. Beide werkhonden die populair geworden zijn als huishond, en nu vaak meer gefokt worden op uiterlijk. Krijg je mooie fluffy honden van, die karaktergewijs vaak volledig de foute kant uit gaan.
Reden ook dat ik véél grotere fan ben van pure werklijnen. De working kelpies die ik ken (en dat zijn er wel wat) zijn stuk voor stuk fijnere en stabielere honden qua karakter dan de showlijn Australian kelpies.

Dus - goeie fokker zoeken , ze zijn er nog!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:29

Ik ben benieuwd wat jullie vinden,

Ik zoek een hond van kleine tot middelmaat, ivm gemak met bijvoorbeeld meenemen naar andere mensen thuis, daar hoef ik niet met een grote hond aan te komen maar een kleine/middelmaat hond is daar wat makkelijker mee. De hond zal elke dag mee kunnen naar stal, dus dat is al zeker 3+ uren buitenhuis waarin hij/zij lekker kan ravotten. Ik zou het leuk vinden als hij evt een keer mee zou kunnen met een buitenritje maar dit is geen eis. Het lijkt me erg leuk om veel te trainen ook met de hond, veel commando's aan te leren en lekker lange stukken te wandelen. Maar ik heb een redelijk druk leventje dus het is wel een must dat de hond ook af en toe alleen thuis gelaten kan worden. Hele kleine hondjes heb ik zelf persoonlijk niet zoveel mee. Op het moment lijkt me een Cockapoo of een mini Labradoodle heel erg leuk, en praktisch in verband met het weinig verharen. Echter weet ik dat hier veel discussie over is ivm betrouwbare fokkers en dat je qua vacht niet weet wat je moet verwachten omdat het een kruising is van 2 honden met hele andere vacht soorten. Een Dobermann is mijn droomhond maar die is dus niet zo praktisch qua formaat..

Ik heb zelf nog nooit een hond gehad, wel vaak op honden gepast van kennissen. En daarnaast veel ervaring met het houden van andere dieren. Ik sta wel sterk in mijn schoenen en denk dat ik mezelf niet overschat als ik zeg dat het denk dat ik qua opvoeding van de hond wel goed zal komen. Zeker omdat ik het trainen dus ook erg leuk vind en hier natuurlijk ook de nodige hulp bij zal zoeken (puppy cursus etc). Maar het feit dat het mijn eerste hond zal zijn is natuurlijk niet geheel onbelangrijk in de keuze voor een ras, daar ben ik me van bewust.

Brand los, wat denken jullie dat passend is?

Tieneke

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:36

Waterhonden voldoen aan je eisen, ik zou daar eens naar kijken. Veel mensen die beginnen zoeken bij labradoodles komen uit bij waterhonden of kleinere maten poedels. Voordelen van de vacht, intelligent, hebben uitdaging nodig...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:50

Faitherr schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie vinden,

Ik zoek een hond van kleine tot middelmaat, ivm gemak met bijvoorbeeld meenemen naar andere mensen thuis, daar hoef ik niet met een grote hond aan te komen maar een kleine/middelmaat hond is daar wat makkelijker mee. De hond zal elke dag mee kunnen naar stal, dus dat is al zeker 3+ uren buitenhuis waarin hij/zij lekker kan ravotten. Ik zou het leuk vinden als hij evt een keer mee zou kunnen met een buitenritje maar dit is geen eis. Het lijkt me erg leuk om veel te trainen ook met de hond, veel commando's aan te leren en lekker lange stukken te wandelen. Maar ik heb een redelijk druk leventje dus het is wel een must dat de hond ook af en toe alleen thuis gelaten kan worden. Hele kleine hondjes heb ik zelf persoonlijk niet zoveel mee. Op het moment lijkt me een Cockapoo of een mini Labradoodle heel erg leuk, en praktisch in verband met het weinig verharen. Echter weet ik dat hier veel discussie over is ivm betrouwbare fokkers en dat je qua vacht niet weet wat je moet verwachten omdat het een kruising is van 2 honden met hele andere vacht soorten. Een Dobermann is mijn droomhond maar die is dus niet zo praktisch qua formaat..

Ik heb zelf nog nooit een hond gehad, wel vaak op honden gepast van kennissen. En daarnaast veel ervaring met het houden van andere dieren. Ik sta wel sterk in mijn schoenen en denk dat ik mezelf niet overschat als ik zeg dat het denk dat ik qua opvoeding van de hond wel goed zal komen. Zeker omdat ik het trainen dus ook erg leuk vind en hier natuurlijk ook de nodige hulp bij zal zoeken (puppy cursus etc). Maar het feit dat het mijn eerste hond zal zijn is natuurlijk niet geheel onbelangrijk in de keuze voor een ras, daar ben ik me van bewust.

Brand los, wat denken jullie dat passend is?

Vanwege hetzelfde type als de dobermann, maar dan kleiner: een mini-pinscher?

Verder moest ik aan een jack russel denken. Sommige vachttypes daarvan geven ook weinig haar in huis. En ik denk dat het heel goed bij jou kan passen. Of een andere kleine terriërsoort, zoals bijv de border terrier, afhankelijk van wat je mooi vindt.

Een corgi, bijv de cardigan die net wat actiever is?

En out of the box: een mini-aussie?

Er is best veel mogelijk :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:26

Ik zou niets hebben met die mode kruisingen zoals de cockapoo.

Een Duitse pinscher! Je moet je er wel van bewust zijn dat pinschers heel gevoelige honden zijn wat betreft opvoeding. Dus verdiep je wel in positieve opvoedingsmethodes. Zo zonde anders.
Een mini pinschers zou ik niet doen, die vind ik dan te ielig, en te nerveus/blafferig. Een Duitse pinscher heeft een betere maat en een stabieler karakter.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-01-24 00:02, in het totaal 3 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:32

Kooikerhondje?
Zijn leuke hondjes.
Ze zijn van nature wel wat gereserveerd en eenkennig, geen allemansvrienden.
Maar als zo'n karakter bij je past, zijn het erg leuke honden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:36

Ik zou ver blijven van alle ‘poo’s’ en ‘oodles’ je kunt niets zeggen over de vacht, het karakter is vaak raden, en omdat er geen officiële stambomen uitgegeven worden voor deze kruisingen is het nog lastiger om qua fokkers het kaf van het koren te onderscheiden. Deze kruisingen zijn hip en leveren veel geld op en dat trekt veel mensen aan die puur voor het geld fokken en minder met het welzijn van de honden bezig zijn.

Als deze kruisingen je trekken waarom dan niet een poedel? Dat zijn echt ontzettend leuke, slimme en actieve honden. En ze zijn er in verschillende formaten. Het zijn echt niet die truttige hondjes waar veel mensen ze voor aanzien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:58

Esplendido schreef:
Ik zou ver blijven van alle ‘poo’s’ en ‘oodles’ je kunt niets zeggen over de vacht, het karakter is vaak raden, en omdat er geen officiële stambomen uitgegeven worden voor deze kruisingen is het nog lastiger om qua fokkers het kaf van het koren te onderscheiden. Deze kruisingen zijn hip en leveren veel geld op en dat trekt veel mensen aan die puur voor het geld fokken en minder met het welzijn van de honden bezig zijn.

Als deze kruisingen je trekken waarom dan niet een poedel? Dat zijn echt ontzettend leuke, slimme en actieve honden. En ze zijn er in verschillende formaten. Het zijn echt niet die truttige hondjes waar veel mensen ze voor aanzien.

Mee eens, blijf ver van al die mode honden!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:14

Veel reacties al, wat leuk dat jullie zo mee denken, dankjewel!

@Tieneke Waterhonden heb ik inderdaad al wel eens naar gekeken, een Spaanse waterhond vind ik dan nog wel erg leuk. Ik moet zeggen dat ik verder nog niet echt eentje ben tegengekomen die me heel erg aanspreekt. En Spaanse Waterhonden zijn wat lastig te vinden hier in Nederland heb ik het idee, klopt dat?

@VogeltjeM Pinschers lijken me ook wel erg leuk, de dwerg pinscher is me inderdaad net iets te klein en ielig. Maar de Duitse Pinscher wil ik me wel zeker eens in verdiepen. Alleen hoor ik wel eens dat die wat onwennig kunnen zijn naar vreemden. Heeft iemand daar ervaring me? En ze zijn natuurlijk waaks, hoe zit dat met blaffen?

Jack Russel heb ik ook al wel naar gekeken, die vind ik wel erg leuk maar zijn me eigenlijk nog net een slagje te klein. Corgi's spreken mij niet heel erg aan.
Mini Aussi's hoor ik ook vaker voorbij komen ja, daar ga ik ook eens naar kijken.

@Nikass Ja daar ga ik me zeker even wat meer in verdiepen!

@mika11 Mijn oom en tante hebben zo'n hondje inderdaad, opzicht een leuk ras maar moet zeggen dat het me toch niet helemaal aanspreekt. Deze van mijn oom en tante is dan ook wel heel erg schuw van nieuwe mensen.

@Esplendido Ja, dit hoor ik inderdaad meer over deze kruisingen... Een poedel zelf heb ik inderdaad ook al wel naar gekeken maar ik vind de vacht daarbij toch net weer wat te extreem ogen voor mijn smaak denk ik. Maar nu je het benoemt ga ik hier inderdaad wel nog eens naar kijken, denk dat op een hoop foto's de honden ook op een bepaalde manier getrimd zijn.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:22

Moest je je verdiepen in de “mini Aussie”: kijk echt wel naar de mini American shepherd aka MAS.
Niet naar wat geadverteerd wordt als mini Aussie :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 01:00

Faither, als je je aanmeldt op FB in de groep De Spaanse Waterhond, kan je heel gemakkelijk in contact komen met goede fokkers. Ik heb er zelf eentje, maar woon in België, maar zie ook goede fokkers uit Nederland in de groep ;-)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 01:04

Als je een jack russel te klein vindt zou je ook kunnen kijken naar een fox terriër. Of eventueel een Patterdale, maar die ken ik wel als felle rakkers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:09

Faitherr mijn ervaring met Duitse Pinschers is niet heel erg veel, daarvoor zie ik ze te weinig.
Maar mijn ervaring is verder positief; absoluut niet overdreven waaks, even aanslaan als de bel gaat, maar daarna meteen weer rustig. En verder nooit blaffen 'om niks' zeg maar.
Lief, sociaal, goed trainbaar (kon met andere dieren, kinderen, honden), kon overal loslopen. Had wel een redelijk consequente opvoeding gehad.
Alleen, werd bang van stemverheffing/fysieke straf.
Nou vind ik dat niet raar, voor de meeste honden is dat bedreigend en het is ook onnodig. Maar het zijn wel gevoelige honden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:06

Afbeelding

Zo ziet een poedel eruit als hij normaal geschoren wordt. Gewoon als een jachthond (wat het uiteindelijk ook is). Dat is trouwens wel direct een aandachtspunt waar veel mensen ook met doodles tegenaan lopen, het zijn werkhonden in de basis. Veel vervelend gedrag bij doodles komt doordat ze simpelweg onvoldoende beweging en mentale uitdaging krijgen. Tel daarbij op dat bij de kleine poedels behoorlijk wat instabiele/overgevoelige karakters zitten (ga je voor dit formaat, zorg dan dat dit echt goed zit bij beide ouders en wees er ook alert op in het nest. Ja, dit is ook bij de fci-dieren een aandachtspunt), waar bij de kleine doodles ook vaak onvoldoende naar gekeken is, bij de labradoodles het lompe karakter van de showlabrador er ook in gefokt is en je snapt dat er nogal eens wat niet matcht. Zeker als mensen qua karakter eigenlijk een boomertje zoeken, zo'n kruising maltezer x iets: shih-tzu, dwergschnauzer, tibetaanse terrier (kleine herder, geen terrier), etc.

F1 doodles, waarbij 1 ouder de poedel is en de andere ouder een ander zuiver ras, zijn wanneer het andere ras een kortharige hond is, altijd ruwharen, dus met in de basis een plukvacht. Ook de F1 labradoodles. Wil je een nauwelijks tot niet verharende hond, lukt je dat alleen bij deze dieren als je ze ook werkelijk plukt. Maar niet iedere ruwharige doodle heeft een goede plukvacht, net als dat bijvoorbeeld bouviers tegenwoordig niet altijd meer te plukken zijn. Het duurt dan te lang voordat de vacht echt plukbaar is en dat gaat ook niet gelijktijdig genoeg, waardoor de vacht geschoren (of geknipt) wordt en dan laten de haren op den duur gewoon los, dus verhaart de hond alsnog. Ga er daarnaast vanuit dat, totdat de trimster anders aangeeft, de hond vanaf 3 maanden iedere 4-6 weken naar de trimsalon moet. Dan kan het alleen maar meevallen.

Of er getest wordt bij de doodles wisselt enorm. Het wordt wel steeds gebruikelijker en dan wordt er, ook bij de kleintjes, vaak hd, ed, pl en ecvo getest. Er wordt ook vaak nog niets getest, maar dat zie je helaas bij enorm veel twijfelachtige fok terug, ongeteste labradors zijn bijvoorbeeld helaas ook nog heel gebruikelijk.

Ik heb op dit moment een (waarschijnlijk drachtige) F1 peruvian doodle, dus poedel x peruaan. Zij heeft een goede plukvacht en wordt ook zo bijgehouden. Zij is na volledig testen gedekt door middenslag poedel (net als zij 39cm) die ook volledig getest is, dus de helft van de pups krijgen naar verwachting een doorgroeivacht (curly of curly fleece. Dus poedelkrul of meer flinke slag), en de andere helft wordt weer ruwhaar. Maar die pups vliegen dus alleen uit naar huisjes waarmee echt wel het plan is om flink actief met ze bezig te zijn. 1-2x per week te gaan trainen en dagelijks minimaal 1 uur wandelen en liever 1.5 uur. Anders is de kans groot dat het vervelende honden worden, want dan gaan ze zelf dingen bedenken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:20

Wanneer je de hond mee naar stal wil nemen en daar vrij laten rond lopen, en ook mee op wandeling wil nemen met je paard, zou ik ook rekening houden met het drijf- en jachtinstinct van de hond.
Erg vervelend wanneer die op stal de paarden in de wei bijeen wil drijven of op wandeling zijn neus achterna gaat.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:58

Als je de Jack Russell te klein vind is de Parson Russel ook een leuke
Hollandse smoushond ook nog een optie

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 07:30

Ik kan hopelijk ook in de nabije toekomst op zoek naar mijn 1e eigen hond.
Dus ben benieuwd of jullie mee willen denken.
Zelf zit ik nu het meest aan een middenslag poedel te denken.

Ik woon op een klein appartement, de hond moet hier dus wel tegen kunnen.
Maar wel met losloopgebieden en natuur om mij heen en zou wel regelmatig gaan wandelen en het liefst ook trainbaar/weinig jachtinstinct dat loslopen goed te trainen zou zijn (ik weet dat er veel aandacht in gestoken dient te worden), echter heb ik long covid opgelopen en heb ik soms ook slechte dagen dat het bij korte plasrondjes en mentale uitdaging blijft. Dit komt hopelijk niet te vaak voor maar goed om rekening mee te houden.

ik werk 32 uur per week onregematig, maar de hond zou wanneer ik werk bij mijn ouders en hun hond kunnen verblijven, dus zal niet veel alleen zijn. Dit is echter een Duitse dog. Vandaar dat ik qua formaat en ras wel rekening wil houden met een niet te kwetsbare hond. Dus graag een stevig klein tot middenformaat (niet te groot ivm klein appartement). geen lange ruggen (zoals corgi of teckel) of hele kwetsbare pootjes (zoals mogelijk windhonden? daar twijfel ik nog over).

Een ras dat niet van nature heel waaks of vocaal is ivm buren in appartementen complex. Blaffen bij de bel of bezoek prima. Maar hier wel in te sturen.
Vacht maakt niet uit.
Ik zou in de toekomst een sport met de hond uitvoeren ook wel leuk vinden recreatief of gehoorzaamheidscursussen.

Welk ras denken jullie aan?
ik sta ook open voor (goed doordachte) kruisingen.
of een adoptie hondje uit een asiel maar daar moet je maar net de match vinden :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:40

Iemand nog een idee toevalig?
Ben zelf wel beetje aan rond kijken en een engelse cocker spaniel spreekt mij qua formaat en uiterlijk ook wel aan. Weet alleen niet goed of het karakter een goede match is.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:45

Ik denk dat de engelse cocker ook wel zou kunnen passen uit een showlijn dan? Qua middenslag honden kom ik toch wel sneller op honden die wat meer blaffen. Ik heb nog in mijn hoofd sheltie, border terrier, markiesje, kooiker, lagotto romagnolo. Ze hebben volgens mij wel allemaal iets wat dan niet helemaal in je omschrijving past. Maar soms is ervaren van een ras dan beter om een beeld te vormen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:46

Ik vind ook lastig om te bepalen wat dan middelmaat is idd. Denk Max 20kg? Dat je nog wel makkelijk ergens naartoe kan nemen.

Uit jouw rijtje spreekt de lagotto mij inderdaad nog wel aan. Lees soms wel dat ze wat afwachtend zijn naar vreemden maar dat kan je prima trainen denk ik.

Sheltie ken ik zelf als nerveuze blafferige honden.
Kooiker spreekt mij minder aan.

Ja ik ben zeker van plan als ik wat meer weet welke rassen optie zijn om met fokkers af te spreken en kennis te maken. Wil zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Daar is het te belangrijk voor. Je hebt een dier toch jaren :D

Ik ben wel echt fan van windhonden. Hiervoor ook een galgo espagnõl gehad. Maar vind ik spannend met onze Duitse dog. Een whippet of silken windsprite zou ik qua formaat dan fijn vinden. Loslopen is dan wel trainen ivm jachtinstinct / zichtjagers.

Border terrier ken ik nog niet! Ga eens kijken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:37

Eloya schreef:
Ik vind ook lastig om te bepalen wat dan middelmaat is idd. Denk Max 20kg? Dat je nog wel makkelijk ergens naartoe kan nemen.

Uit jouw rijtje spreekt de lagotto mij inderdaad nog wel aan. Lees soms wel dat ze wat afwachtend zijn naar vreemden maar dat kan je prima trainen denk ik.

Ja ik ben zeker van plan als ik wat meer weet welke rassen optie zijn om met fokkers af te spreken en kennis te maken. Wil zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Daar is het te belangrijk voor. Je hebt een dier toch jaren :D

Ik ben wel echt fan van windhonden. Hiervoor ook een galgo espagnõl gehad. Maar vind ik spannend met onze Duitse dog. Een whippet of silken windsprite zou ik qua formaat dan fijn vinden. Loslopen is dan wel trainen ivm jachtinstinct / zichtjagers.

En een Markiesje?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:03

Majabeestje schreef:
En een Markiesje?

Oh overheen gelezen net!
Leuke optie! Ik verwarde in mijn hoofd het markiesje even met het schipperke. Maar een markiesje ziet er zeker uit als een leuke optie wat ik nu lees. Handzaam formaat, maar niet te breekbaar. Gezelschapshond, in voor activiteiten maar rustig binnen.

Ga ik mij verder op inlezen!
Lees wel dat het met een wachtlijst via de vereniging gaat maar dat is niet perse een probleem.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:29

De waterhonden, Italiaanse of de anderen, zijn naar mijn ervaring wel redelijk waaks en vocaal. Ze zijn ook gefokt oorspronkelijk voor de jacht. Ik twijfel of het een goede match zou zijn voor jou. Ook met de ruimte die je hebt. Persoonlijk zou ik dan ook meer richting Cocker of zo gaan.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:19

Eloya schreef:

Ik zou met een appartement, mits je bij je ouders wel wat loopruimte hebt, zeker een whippet durven overwegen. Mits regelmatig eens de benen te kunnen strekken (5min razen), zijn dat méga chille (/luie) honden. Is dat los kunnen lopen echt een must?