Lukasje schreef:En ik zou dan een toller weer nooit aanraden. Ik vind ze nerveus en erg prikkelgevoelig.
Mee eens. Ik 'ken' meerdere tollers. Poeh, zenuwpeesjes zijn dat.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lukasje schreef:En ik zou dan een toller weer nooit aanraden. Ik vind ze nerveus en erg prikkelgevoelig.
Faitherr schreef:Ik ben benieuwd wat jullie vinden,
Ik zoek een hond van kleine tot middelmaat, ivm gemak met bijvoorbeeld meenemen naar andere mensen thuis, daar hoef ik niet met een grote hond aan te komen maar een kleine/middelmaat hond is daar wat makkelijker mee. De hond zal elke dag mee kunnen naar stal, dus dat is al zeker 3+ uren buitenhuis waarin hij/zij lekker kan ravotten. Ik zou het leuk vinden als hij evt een keer mee zou kunnen met een buitenritje maar dit is geen eis. Het lijkt me erg leuk om veel te trainen ook met de hond, veel commando's aan te leren en lekker lange stukken te wandelen. Maar ik heb een redelijk druk leventje dus het is wel een must dat de hond ook af en toe alleen thuis gelaten kan worden. Hele kleine hondjes heb ik zelf persoonlijk niet zoveel mee. Op het moment lijkt me een Cockapoo of een mini Labradoodle heel erg leuk, en praktisch in verband met het weinig verharen. Echter weet ik dat hier veel discussie over is ivm betrouwbare fokkers en dat je qua vacht niet weet wat je moet verwachten omdat het een kruising is van 2 honden met hele andere vacht soorten. Een Dobermann is mijn droomhond maar die is dus niet zo praktisch qua formaat..
Ik heb zelf nog nooit een hond gehad, wel vaak op honden gepast van kennissen. En daarnaast veel ervaring met het houden van andere dieren. Ik sta wel sterk in mijn schoenen en denk dat ik mezelf niet overschat als ik zeg dat het denk dat ik qua opvoeding van de hond wel goed zal komen. Zeker omdat ik het trainen dus ook erg leuk vind en hier natuurlijk ook de nodige hulp bij zal zoeken (puppy cursus etc). Maar het feit dat het mijn eerste hond zal zijn is natuurlijk niet geheel onbelangrijk in de keuze voor een ras, daar ben ik me van bewust.
Brand los, wat denken jullie dat passend is?
Esplendido schreef:Ik zou ver blijven van alle ‘poo’s’ en ‘oodles’ je kunt niets zeggen over de vacht, het karakter is vaak raden, en omdat er geen officiële stambomen uitgegeven worden voor deze kruisingen is het nog lastiger om qua fokkers het kaf van het koren te onderscheiden. Deze kruisingen zijn hip en leveren veel geld op en dat trekt veel mensen aan die puur voor het geld fokken en minder met het welzijn van de honden bezig zijn.
Als deze kruisingen je trekken waarom dan niet een poedel? Dat zijn echt ontzettend leuke, slimme en actieve honden. En ze zijn er in verschillende formaten. Het zijn echt niet die truttige hondjes waar veel mensen ze voor aanzien.
Eloya schreef:Ik vind ook lastig om te bepalen wat dan middelmaat is idd. Denk Max 20kg? Dat je nog wel makkelijk ergens naartoe kan nemen.
Uit jouw rijtje spreekt de lagotto mij inderdaad nog wel aan. Lees soms wel dat ze wat afwachtend zijn naar vreemden maar dat kan je prima trainen denk ik.
Sheltie ken ik zelf als nerveuze blafferige honden.
Kooiker spreekt mij minder aan.
Ja ik ben zeker van plan als ik wat meer weet welke rassen optie zijn om met fokkers af te spreken en kennis te maken. Wil zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Daar is het te belangrijk voor. Je hebt een dier toch jaren![]()
Ik ben wel echt fan van windhonden. Hiervoor ook een galgo espagnõl gehad. Maar vind ik spannend met onze Duitse dog. Een whippet of silken windsprite zou ik qua formaat dan fijn vinden. Loslopen is dan wel trainen ivm jachtinstinct / zichtjagers.
Border terrier ken ik nog niet! Ga eens kijken.
Majabeestje schreef:En een Markiesje?
Eloya schreef:Ik vind ook lastig om te bepalen wat dan middelmaat is idd. Denk Max 20kg? Dat je nog wel makkelijk ergens naartoe kan nemen.
Uit jouw rijtje spreekt de lagotto mij inderdaad nog wel aan. Lees soms wel dat ze wat afwachtend zijn naar vreemden maar dat kan je prima trainen denk ik.
Sheltie ken ik zelf als nerveuze blafferige honden.
Kooiker spreekt mij minder aan.
Ja ik ben zeker van plan als ik wat meer weet welke rassen optie zijn om met fokkers af te spreken en kennis te maken. Wil zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Daar is het te belangrijk voor. Je hebt een dier toch jaren![]()
Ik ben wel echt fan van windhonden. Hiervoor ook een galgo espagnõl gehad. Maar vind ik spannend met onze Duitse dog. Een whippet of silken windsprite zou ik qua formaat dan fijn vinden. Loslopen is dan wel trainen ivm jachtinstinct / zichtjagers.
Border terrier ken ik nog niet! Ga eens kijken.