akishino schreef:Ik hoop dat er nog mensen actief zijn in dit topic.
Ik ben alvast aan het brainstormen over watvoor hond er in ons gezin past. Er is geen haast bij maar ben me wel aan het oriënteren.
Volgens mij zoek ik niks heel raars in een hond, maar omdat ik al heel lang hetzelfde ras heb, vind ik het spannend om de overstap te maken naar een ander ras of een (goed doordachte en geteste) outcross en ben ik wat "kortzichtig" misschien.
Ik heb sinds 2003 akita's. Het zelfstandige, zelfverzekerde en onbevreesde karakter past bij ons. Ik hou van een hond die zelf na kan denken, niet snel onder de indruk is van dingen en mij niet constant nodig heeft (zichzelf kan vermaken en na training een paar uurtjes alleen kan zijn).
Ik heb het geluk gehad en ik denk ook de kennis en vaardigheden (kun je dat over jezelf zeggen?![]()
) dat we nooit problemen hebben gehad met één van onze akita's.
Er zijn een aantal punten waarom we niet meer voor een akita kiezen.
Ik sta niet meer achter de gezondheid en fokbeleid bij het ras.
Ik vind de prijs voor een pup exorbitant hoog. Een hond kost geld, dat weten we maar al te goed, maar ik ga geen €2000/€2750 aanschafprijs meer voor een hond betalen.
En het allerbelangrijkste: ik zoek twee karaktereigenschappen die ik in de akita niet tegen ga komen en wat ik er niet volledig ingetraind ga krijgen en dat is wat meer tolerantie naar vreemde/andere honden én wat meer enthousiasme om te trainen en dingen te ondernemen. Dat kunnen verschillende dingen zijn (aaihondproject, behendigheid, gehoorzaamheid, spelen) Iets wat bij de hond en ons gezin past.
Ons gezin bestaat uit mij en mijn man en onze 2 sportieve pubers van 12 en 14, die graag dingen ondernemen met onze huidige hond. Ik doe een paar uurtjes per week vrijwilligerswerk en behalve boodschappen of een keer ergens op bezoek ben ik altijd thuis of de hond gaat mee (naar mijn ouders, wandelend naar de voetbalwedstrijd van de kinderen enz)
We zoeken dus een hond die van nature niet snel onder de indruk is en in redelijke mate zelfstandig. Maar ook enthousiast om dingen te leren en ondernemen (ik zoek geen hond die constant "aan" staat en de hele tijd uitdaging zoekt). Niet té vocaal of in ieder geval te trainen daarop. En een hond die van nature niet hondagressief is.
Gezondheid is ook erg belangrijk voor ons. Je kunt niet in een hond kijken maar geen ras wat bekent staat met veel gezondheidsproblemen. Vandaar dat een goed doordachte en geteste kruising/outcross ook een optie is, ook al wordt het karakter daardoor misschien minder voorspelbaar.
Ik weet dat niet alles rasgebonden is en veel hangt of staat met opvoeding en training, maar bepaalde rassen of rasgroepen hebben nu eenmaal bepaalde eigenschappen (nodig).
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat er iemand is die mij even uit het hokje kan halen waar ik nu in denk of bevestigen welke rassen nu in mijn hoofd zitten hieraan voldoen.
En in rasgroep 3, terriers al gekeken?
Meeste zijn ook onbevreesd, tolerant naar andere honden en mensen. Heel slim maar wel heel leergierig.
Ik heb zelf 3 gladharige foxterriers in huis. Het is een grote hond maar dan in een klein jasje. Je kan er letterlijk alles mee. Met het opvoeden van een pup moet je wel hun aandacht leren vangen, als je dat door hebt zijn ze heel trainbaar. Alleen niet elke dag hetzelfde oefenen want na 2 a 3 keer kennen ze het wel en als ze het saai vinden gaan ze zelf dingen bedenken.
En qua gezondheid is het in Nederland alleen verplicht om te laten testen op de patella luxatie. Bijna elke hond is hiervan vrij maar het blijft een verplichte test. Verder zijn er geen gezondheidsissue die specifiek bij dit ras horen.
foxterrier is er ook in draadhaar variant. De draadhaar is populairder dus wel duurder in aanschaf dan de gladhaar.
Gladhaar kost een pup tussen de €1150 en €1500