[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 07:57

akishino schreef:
Ik hoop dat er nog mensen actief zijn in dit topic.
Ik ben alvast aan het brainstormen over watvoor hond er in ons gezin past. Er is geen haast bij maar ben me wel aan het oriënteren.
Volgens mij zoek ik niks heel raars in een hond, maar omdat ik al heel lang hetzelfde ras heb, vind ik het spannend om de overstap te maken naar een ander ras of een (goed doordachte en geteste) outcross en ben ik wat "kortzichtig" misschien.

Ik heb sinds 2003 akita's. Het zelfstandige, zelfverzekerde en onbevreesde karakter past bij ons. Ik hou van een hond die zelf na kan denken, niet snel onder de indruk is van dingen en mij niet constant nodig heeft (zichzelf kan vermaken en na training een paar uurtjes alleen kan zijn).
Ik heb het geluk gehad en ik denk ook de kennis en vaardigheden (kun je dat over jezelf zeggen? :o := ) dat we nooit problemen hebben gehad met één van onze akita's.

Er zijn een aantal punten waarom we niet meer voor een akita kiezen.
Ik sta niet meer achter de gezondheid en fokbeleid bij het ras.
Ik vind de prijs voor een pup exorbitant hoog. Een hond kost geld, dat weten we maar al te goed, maar ik ga geen €2000/€2750 aanschafprijs meer voor een hond betalen.
En het allerbelangrijkste: ik zoek twee karaktereigenschappen die ik in de akita niet tegen ga komen en wat ik er niet volledig ingetraind ga krijgen en dat is wat meer tolerantie naar vreemde/andere honden én wat meer enthousiasme om te trainen en dingen te ondernemen. Dat kunnen verschillende dingen zijn (aaihondproject, behendigheid, gehoorzaamheid, spelen) Iets wat bij de hond en ons gezin past.

Ons gezin bestaat uit mij en mijn man en onze 2 sportieve pubers van 12 en 14, die graag dingen ondernemen met onze huidige hond. Ik doe een paar uurtjes per week vrijwilligerswerk en behalve boodschappen of een keer ergens op bezoek ben ik altijd thuis of de hond gaat mee (naar mijn ouders, wandelend naar de voetbalwedstrijd van de kinderen enz)
We zoeken dus een hond die van nature niet snel onder de indruk is en in redelijke mate zelfstandig. Maar ook enthousiast om dingen te leren en ondernemen (ik zoek geen hond die constant "aan" staat en de hele tijd uitdaging zoekt). Niet té vocaal of in ieder geval te trainen daarop. En een hond die van nature niet hondagressief is.
Gezondheid is ook erg belangrijk voor ons. Je kunt niet in een hond kijken maar geen ras wat bekent staat met veel gezondheidsproblemen. Vandaar dat een goed doordachte en geteste kruising/outcross ook een optie is, ook al wordt het karakter daardoor misschien minder voorspelbaar.
Ik weet dat niet alles rasgebonden is en veel hangt of staat met opvoeding en training, maar bepaalde rassen of rasgroepen hebben nu eenmaal bepaalde eigenschappen (nodig).

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat er iemand is die mij even uit het hokje kan halen waar ik nu in denk of bevestigen welke rassen nu in mijn hoofd zitten hieraan voldoen.

En in rasgroep 3, terriers al gekeken?
Meeste zijn ook onbevreesd, tolerant naar andere honden en mensen. Heel slim maar wel heel leergierig.
Ik heb zelf 3 gladharige foxterriers in huis. Het is een grote hond maar dan in een klein jasje. Je kan er letterlijk alles mee. Met het opvoeden van een pup moet je wel hun aandacht leren vangen, als je dat door hebt zijn ze heel trainbaar. Alleen niet elke dag hetzelfde oefenen want na 2 a 3 keer kennen ze het wel en als ze het saai vinden gaan ze zelf dingen bedenken.
En qua gezondheid is het in Nederland alleen verplicht om te laten testen op de patella luxatie. Bijna elke hond is hiervan vrij maar het blijft een verplichte test. Verder zijn er geen gezondheidsissue die specifiek bij dit ras horen.
foxterrier is er ook in draadhaar variant. De draadhaar is populairder dus wel duurder in aanschaf dan de gladhaar.
Gladhaar kost een pup tussen de €1150 en €1500

akishino

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:37

@hennos, ik ben niet zo bekend met terriers. Ik ga mezelf er eens in verdiepen. Ruien de gladhaar veel? Ik heb nog nooit een hond met zo'n soort vacht in huis gehad. Ik vraag me altijd af of dat die haartjes niet overal in blijven steken? Niet dat dat een argument voor mij zou zijn om niet voor dat ras te kiezen hoor. Maar vraag het me gewoon af.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:41

Ow maar geen oordeel of je het er wel of niet voor over hebt hoor en ben zeker ook wel beetje bekend met fokwereldje.
Maar zie dat de prijzen omhoog geschoten zijn en er maar weinig fokkers zijn die zeggen, nah ik blijf er gewoon 1000 onder zitten.
En de mensen betalen het ervoor.
Ook ik hoor, als ik een ras of bepaalde lijn wil hebben betaal ik wat ervoor gevraagd word, gewoon omdat ik niet minder/anders wil als wat ik voor ogen had

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:46

Ik nam het niet op als oordeel, was het juist met je eens ;) . Sommige rassen die in mijn hoofd zitten en genoemd worden vallen wat betreft aanschafprijs niet in ons rijtje.
Heb ik ook jaren gedaan, de gevraagde prijs betaald omdat ik persé uit een bepaalde lijn of van bepaalde fokker een akita wilde. Totdat ik met een aantal fokkers in gesprek ben geweest over de gezondheid binnen de akita, de kleine genenpoel en pupprijzen. En ik alles uit ben gaan pluizen. Sindsdien is mijn mening en kijk ietwat veranderd. Niet om fokkers te bekritiseren! Maar gewoon omdat ik er sindsdien anders naar kijk.

Edit, daarom mijn veel ruimere wensen en zoektocht ipv 1 wens: akita. ;)

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:16

akishino schreef:
@hennos, ik ben niet zo bekend met terriers. Ik ga mezelf er eens in verdiepen. Ruien de gladhaar veel? Ik heb nog nooit een hond met zo'n soort vacht in huis gehad. Ik vraag me altijd af of dat die haartjes niet overal in blijven steken? Niet dat dat een argument voor mij zou zijn om niet voor dat ras te kiezen hoor. Maar vraag het me gewoon af.

Het heet gladhaar maar het zijn geen kleine haartjes. Ze hebben nog best een dikke vacht met haren die 3 a 4 cm lang zijn.
Ze verharen 2x per jaar heel erg veel, dan wordt ik echt even gek van ze. De rest van het jaar een beetje. met drie honden moet ik dan 2 x in de week stofzuigen.
Als ze aan het verharen zijn 2x per dag.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:26

Ooh dat valt wel mee! Een flinke rui twee keer per jaar zijn we gewend. Ik stofzuig sowieso elke dag, daar wordt ik blij van :))

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:27

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:37

Ja, ben ik lid van en houd ik in de gaten.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:28

Hallo! Mijn vriend en ik willen op termijn een hond nemen, maar we weten nog niet helemaal goed welk ras.
Mijn vriend heeft ‘thuis’ een labrador (er zit ook nog iets anders door) gehad, deze hond is er overigens nog steeds, dus voor hem is het makkelijk: een labrador. Mij trekt het op de een of andere manier niet helemaal, weet niet precies waarom. Mijn interesse is al heel mijn leven uit gegaan naar bijvoorbeeld herders of border collies van wat ik prachtige honden vind. Maar die gaan het denk ik niet worden qua karakter.
Ikzelf heb ‘thuis’ als kind een cockerspaniël gehad, wat ik een geweldig dier vond, kan lekker actief zijn, lekker rustig, goed met kinderen. Alleen vinden we dit wel een slagje te klein. Daarna heb ik ‘thuis’ nog een boomer gehad, het liefste beest ooit! En op zich ook niet heel dom, ik heb hem een waslijst aan trucjes geleerd. Maar je moet niet proberen te apporteren of iets want dat gaat er niet in haha. Of een hele lange wandeling bijvoorbeeld maak je hem ook niet blij mee. En uiteraard is deze dan helemaal te klein voor ons.

Verder ben ik dus niet heel bekend in de hondenrassen. Wat ik eigenlijk zoek is een hond waar je lekker mee kan wandelen, spelen, die bijvoorbeeld mee kan naar stal/het bos in, dus eentje die lekker actief kan zijn, maar niet overdreven. En die dus ook gewoon avonds rustig kan liggen als we op de bank zitten en echt relaxed zijn. Ik heb het idee bij border collies dat deze echt wel vaak ‘aan’ staan en moeilijk ‘uit’ kunnen. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een kelpie maar ook deze heeft echt moeten leren rustig in de mand te liggen, maar eigenlijk wilt ze 24/7 werken. Dus, een hond die zijn/haar eigen rust wilt en kan pakken vind ik wel prettig.
Verder vind ik het belangrijk dat de hond makkelijk met andere mensen/kinderen en andere honden overweg kan. Vandaar valt herder dan denk ik weer af, want die zijn wel meer eenkennig, of baas gericht heb ik het idee. Correct me if I’m wrong. Er zijn nog geen kinderen onderweg bij ons maar over een aantal jaar staat dat wel op de planning als dat zo mag lopen. Verder heeft dus mijn familie en mijn vriend zijn familie honden en zal de onze dus wel overweg moeten kunnen met andere honden, die zullen regelmatig samen zijn en samen willen spelen, vooral die van mijn vriend zijn ouders en die van zijn zus.

Andere dingetjes zijn nog dat het wel fijn is als de hond (na veel oefenen natuurlijk) een paar uurtjes alleen kan zijn. En ik vind het heel leuk om dingen te trainen zoals trucjes ed, doe ik bij mijn paard ook, dus ik vind het leuk als de hond wel een beetje slim is en snel leert.
Kortom zoeken we denk ik een vriendelijke gezinshond, die actief maar ook rustig kan zijn, met andere honden overweg kan en waar we leuke dingen mee kunnen ondernemen. Ongeveer formaat labrador. In elk geval niet klein en ook geen hele grote hond.

Ik heb wel ook gezocht op labrador kruisingen, en stuitte op de labrador x Australian shepherd, ofwel aussiedor. Ik vind ze er wel super mooi uit zien, ben op facebook pagina hier ook al informatie aan het vragen.
Ik hoop dat jullie mij wat rassen kunnen geven waar ik me verder in kan inlezen, ik vind het zo lastig beginnen als je zo weinig rassen echt kent. :=

Ohja, wij vinden het ook niet erg om in het asiel/opvang of marktplaats bijvoorbeeld te kijken. Dit houden we dan zeker ook in de gaten, maar wel als het echt een match is, en de hond dus ook vriendelijk is naar vreemde mensen, kinderen en andere honden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:44

Wij hadden een beetje hetzelfde en kwamen uiteindelijk toch bij een labrador retriever uit. Achteraf was iets kleiners wel wat praktischer geweest. :Y) Heb je al aan een golden retriever gedacht?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:13

Een labrador komt idd wel in de buurt bij jullie eisen..
Of in elk geval iets in de retriever 'hoek'.
Een bordercollie en herder vind ik persoonlijk wel echte liefhebbers- en gevorderden honden. Dan moet je heel goed weten wat je in huis haalt, hoe je met de hond omgaat en of je de hond kan bieden wat het nodig heeft.
Dat is uiteraard met alle honden zo maar met een aantal rassen wel net war meer.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:35

akishino schreef:
Gaabje schreef:
Ik moest toch ook wel denken aan een finse lappenhond. Weet niet of je per se een groot ras wil? En ze kunnen blafferig zijn maar de meesten zijn daarin te trainen. Die van ons blaft niet zonder reden , maar is wellicht daarin een van de makkelijkere.

Vanuit de fokker van de onze weet ik van iemand die onder andere twee akita’s heeft en daar een finse lap bij heeft genomen. Ik zou je eventueel haar naam kunnen geven.

Is zij toevallig fotograaf?
Finse lap en lapinporokoira zweven ook door mijn hoofd. Jaren terug wezen kijken bij een lapinporokoira fokker, maar schrok toen wat van het vocale. Kwam waarschijnlijk ook omdat we stille honden gewoon zijn.

Ja klopt! Ze is je al bekend?
Ik denk qua vocaal dat je wat dat betreft nogal snel meer geluid hebt dan een akita :o
Wellicht dat sommige fokkers er ook minder moeite mee hebben en daarom meer toestaan. Zit wel een grote variatie in hoe vocaal ze zijn. Er zijn ertussen die inderdaad erg vocaal zijn. Die van ons eigenlijk helemaal niet, tenzij je hem opruit. De toller van mijn zusje blaft vele maken meer en reageert veel meer op geluiden. Laatst op bezoek bij vrienden met een aussie. De twee waren in de tuin flink aan het spelen maar op een paar blafjes na hebben we er geen last van gehad. Misschien zijn sommige lijnen wel wat vocaler dan andere.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:14

@reeltje_5; ik vind een kruising labrador/aussie echt een gok, een drijver op een jachthond, ik zie het positieve er niet zo van. Als het positief uitpakt heb je een hond die op.alle gebieden een beetje in het midden ligt maar de kans is net zo groot, zo niet groter dat je een aussie krijgt die niet weet wat ze met "jachtdrift" aanmoet of andersom. Een labrador*golden retriever of labrador* andere soort retriever snap ik dan veel beter.

Zou een stabij niet wat voor jullie zijn? Of een Toller retriever?

Edit; thuis hebben wij altijd springer spaniels gehad, echte leuke familiehonden en ze hadden een uitknop. Overal mee naartoe en veel mee gespeurd. Relatief klein van stuk (~20kg bij een teef) en super sociaal.
Laatst bijgewerkt door bloemm op 08-12-23 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:22

Reeltje_5 schreef:
Hallo! Mijn vriend en ik willen op termijn een hond nemen, maar we weten nog niet helemaal goed welk ras.
Mijn vriend heeft ‘thuis’ een labrador (er zit ook nog iets anders door) gehad, deze hond is er overigens nog steeds, dus voor hem is het makkelijk: een labrador. Mij trekt het op de een of andere manier niet helemaal, weet niet precies waarom. Mijn interesse is al heel mijn leven uit gegaan naar bijvoorbeeld herders of border collies van wat ik prachtige honden vind. Maar die gaan het denk ik niet worden qua karakter.
Ikzelf heb ‘thuis’ als kind een cockerspaniël gehad, wat ik een geweldig dier vond, kan lekker actief zijn, lekker rustig, goed met kinderen. Alleen vinden we dit wel een slagje te klein. Daarna heb ik ‘thuis’ nog een boomer gehad, het liefste beest ooit! En op zich ook niet heel dom, ik heb hem een waslijst aan trucjes geleerd. Maar je moet niet proberen te apporteren of iets want dat gaat er niet in haha. Of een hele lange wandeling bijvoorbeeld maak je hem ook niet blij mee. En uiteraard is deze dan helemaal te klein voor ons.

Verder ben ik dus niet heel bekend in de hondenrassen. Wat ik eigenlijk zoek is een hond waar je lekker mee kan wandelen, spelen, die bijvoorbeeld mee kan naar stal/het bos in, dus eentje die lekker actief kan zijn, maar niet overdreven. En die dus ook gewoon avonds rustig kan liggen als we op de bank zitten en echt relaxed zijn. Ik heb het idee bij border collies dat deze echt wel vaak ‘aan’ staan en moeilijk ‘uit’ kunnen. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een kelpie maar ook deze heeft echt moeten leren rustig in de mand te liggen, maar eigenlijk wilt ze 24/7 werken. Dus, een hond die zijn/haar eigen rust wilt en kan pakken vind ik wel prettig.
Verder vind ik het belangrijk dat de hond makkelijk met andere mensen/kinderen en andere honden overweg kan. Vandaar valt herder dan denk ik weer af, want die zijn wel meer eenkennig, of baas gericht heb ik het idee. Correct me if I’m wrong. Er zijn nog geen kinderen onderweg bij ons maar over een aantal jaar staat dat wel op de planning als dat zo mag lopen. Verder heeft dus mijn familie en mijn vriend zijn familie honden en zal de onze dus wel overweg moeten kunnen met andere honden, die zullen regelmatig samen zijn en samen willen spelen, vooral die van mijn vriend zijn ouders en die van zijn zus.

Andere dingetjes zijn nog dat het wel fijn is als de hond (na veel oefenen natuurlijk) een paar uurtjes alleen kan zijn. En ik vind het heel leuk om dingen te trainen zoals trucjes ed, doe ik bij mijn paard ook, dus ik vind het leuk als de hond wel een beetje slim is en snel leert.
Kortom zoeken we denk ik een vriendelijke gezinshond, die actief maar ook rustig kan zijn, met andere honden overweg kan en waar we leuke dingen mee kunnen ondernemen. Ongeveer formaat labrador. In elk geval niet klein en ook geen hele grote hond.

Ik heb wel ook gezocht op labrador kruisingen, en stuitte op de labrador x Australian shepherd, ofwel aussiedor. Ik vind ze er wel super mooi uit zien, ben op facebook pagina hier ook al informatie aan het vragen.
Ik hoop dat jullie mij wat rassen kunnen geven waar ik me verder in kan inlezen, ik vind het zo lastig beginnen als je zo weinig rassen echt kent. :=

Ohja, wij vinden het ook niet erg om in het asiel/opvang of marktplaats bijvoorbeeld te kijken. Dit houden we dan zeker ook in de gaten, maar wel als het echt een match is, en de hond dus ook vriendelijk is naar vreemde mensen, kinderen en andere honden.

Ik weet niet of je op zoek bent naar een bepaald uiterlijk maar een Wheaten terriër? Heb ik wel eens voorbij zien komen en leken mij leuke honden. Als ik de website van de rasvereniging moet geloven zijn het ook redelijk ongecompliceerde, goed trainbare honden. De mildere van de terriers.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:31

@Reeltje_5 Ik zou een hond zoeken uit rasgroep 8 (Retrievers en waterhonden). Ik moest ook nog denken aan de Schotse Collie korthaar. Daarmee heb je toch de herder, maar een (doorgaans) iets relaxtere versie dan bijvoorbeeld een border collie.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:51

Gaabje schreef:
akishino schreef:

Is zij toevallig fotograaf?
Finse lap en lapinporokoira zweven ook door mijn hoofd. Jaren terug wezen kijken bij een lapinporokoira fokker, maar schrok toen wat van het vocale. Kwam waarschijnlijk ook omdat we stille honden gewoon zijn.

Ja klopt! Ze is je al bekend?
Ik denk qua vocaal dat je wat dat betreft nogal snel meer geluid hebt dan een akita :o
Wellicht dat sommige fokkers er ook minder moeite mee hebben en daarom meer toestaan. Zit wel een grote variatie in hoe vocaal ze zijn. Er zijn ertussen die inderdaad erg vocaal zijn. Die van ons eigenlijk helemaal niet, tenzij je hem opruit. De toller van mijn zusje blaft vele maken meer en reageert veel meer op geluiden. Laatst op bezoek bij vrienden met een aussie. De twee waren in de tuin flink aan het spelen maar op een paar blafjes na hebben we er geen last van gehad. Misschien zijn sommige lijnen wel wat vocaler dan andere.

Ik weet idd wie dat is!
Wat betreft vocaal is het idd ook een kwestie van trainen en opvoeden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:16

@Reeltje-5 En een Barbet?
Vrienden van ons hebben een. Komt aardig overeen met wat jullie zoeken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:52

Majabeestje schreef:
@Reeltje-5 En een Barbet?
Vrienden van ons hebben een. Komt aardig overeen met wat jullie zoeken.

Wij hebben ook een barbet.
Komt inderdaad aardig overeen wat zij zoekt.
Alleen mee naar stal, ik weet niet precies wat dan de bedoeling is.
Onze barbet kon bv niet loslopen op stal, die was direct in de weilanden op zoek naar hazen, in de sloten achter de waterkippen aan. (wij hebben nu geen paarden meer, dus dit speelt niet meer.)
In het bos kan onze barbet wel goed los gelukkig, gaat wel eens spoortjes achterna maar gaat nooit heel ver weg.
Maar ik ken wel barbets die niet (goed) los kunnen, vanwege het jachtinstinct.
Verder zijn het wel super lieve en sociale honden, zo'n lieve hond als onze barbet nog nooit eerder meegemaakt.
Alleen blijven is soms ook een punt bij de barbet, je leest wel regelmatig verhalen of vragen dat mensen hun barbet niet of maar heel kort alleen kan blijven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:48

@ reeltje: mss eens kijken bij de spaniels? Een soft coated wheaten is ev ook een optie, zoals vernoemd.
Van de toller zou ik ver weg blijven, ik ken enkel neurotische. Dat geldt ook voor de meeste doodles. Het ‘nut” van een aussiedor begrijp ik niet zo, maar ik ben sowieso geen fan van alles wat ze samen gooien met een labrador, golden of poedel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:47

Reeltje_5 schreef:

Al jouw en jullie wensen komen samen in mijn hond; een Spaanse herplaatser, mix herder/Podenco.
Nooit gezondheidsproblemen, en ze kostte 150 euro :D
Ze is lief, bescheiden, kan de hele dag wandelen en spelen, maar is niet druk of vervelend als je dat niet zou doen. Ze is geen fanatieke werkhond, maar haalde wel op haar sloffen de basis en vervolgcursus als jonge hond.
Ze heeft de looks van een herder, is ongeveer 56 cm schofthoogte en 29 kg. Ze is geen blaffer. Ze is een beetje ondeugend, kan wel een beetje eten stelen O:) en je moet haar niet loslaten in gebieden waar wild zit (maar dat mag toch niet)
Nou is mijn hond niet te koop :D, maar ik ken heel wat meer Spaanse herplaatsers en ze zijn stuk voor stuk leuk, makkelijk, speels en sociaal.

Afbeelding

Edit: ik ben wel van mening dat elke gezonde hond lekker veel buiten moet spelen en wandelen, en mijn hond wil ook niets liever dan buiten zijn. Dus ook al is ze makkelijk, ik vind het sneu als mensen dan maar weinig met een hond doen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:03

Fijn zoveel reacties! Er komen wat rassen voorbij die ik niet echt ken, dus daar ga ik zeker info over zoeken :)
Wbt labrador aussie kruising, daar heb ik niet bij stil gestaan, goede tip! Ik vond ze er leuk uit zien, maar verder heb ik geen verstand van fokken of kruisen.
Een collega van mij heeft een Friese stabij, die is wel gauw angstig. Ik weet niet of dat het ras is of toevallig het karakter van hun hond.

@Nikass, heel leuk! Ik zie veel leuke herplaatsers voorbij komen, ik vind ze vaak ook qua uiterlijk zo leuk, wat anders dan de standaard rassen. Ik lees dan ook de advertenties (ook al is het nog niet voor nu), maar er zijn er wel een hoop met rugzakjes. Heb jij de jouwe van een bepaalde opvang?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:08

Reeltje, ik dacht ook nog aan de Zwitserse herder. Denk dat die ook redelijk voldoet aan de wensen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:56

Reeltje_5 schreef:
Fijn zoveel reacties! Er komen wat rassen voorbij die ik niet echt ken, dus daar ga ik zeker info over zoeken :)
Wbt labrador aussie kruising, daar heb ik niet bij stil gestaan, goede tip! Ik vond ze er leuk uit zien, maar verder heb ik geen verstand van fokken of kruisen.
Een collega van mij heeft een Friese stabij, die is wel gauw angstig. Ik weet niet of dat het ras is of toevallig het karakter van hun hond.

@Nikass, heel leuk! Ik zie veel leuke herplaatsers voorbij komen, ik vind ze vaak ook qua uiterlijk zo leuk, wat anders dan de standaard rassen. Ik lees dan ook de advertenties (ook al is het nog niet voor nu), maar er zijn er wel een hoop met rugzakjes. Heb jij de jouwe van een bepaalde opvang?

Nee, mijn hond stond op marktplaats :o
Ze was al in Nederland in een gewoon rijtjeshuis met tien andere honden. Achteraf denk ik een soort particuliere opvang. Ik was destijds niet speciaal op zoek naar een buitenlandse hond, had er geen ervaring mee.
Toen ik belde nav de advertentie hoorde ik dat ze uit Spanje kwam. Ik ben gewoon gaan kijken; ik heb wel veel ervaring met honden dus ik had er wel vertrouwen in om de situatie ter plekke te beoordelen.
Ze was vier maanden oud, een beetje onzeker, maar lief en nieuwsgierig, en gaandeweg het gesprek kroop ze tegen me aan en slaakte een diepe zucht haha :)
Toen ik besloot haar mee te nemen liep ze direct los achter me aan naar de auto. Ze keek niet één keer om. Vanaf dat moment ben ik alles voor haar. Ze was al zindelijk en "hier" heeft ze nooit hoeven leren, want ze doet haar ding, maar houdt me altijd in het oog. Ze is nu 11, en ze loopt nog prima een wandeling van 2,5 uur, los door het bos.
Het grappige is dat ze het liefst speelt met andere buitenlandse honden. Niet alleen Spaanse, ook Roemeens, Bulgaars etc. Onder andere daardoor ken ik nu wel veel buitenlandse honden en ik vind ze stuk voor stuk geweldig.
Je moet alleen opletten: zit er heel veel Podenco in, dan zijn het echte jagers. Komen ze uit Bulgarije/Griekenland en zijn ze al ouder dan een maand of 6, dan hebben ze waarschijnlijk wat meer rugzak of angst issues. Het is wel fijn als een hond al in Nederland is, zodat je hem zelf kan zien.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:30

Reeltje_5 schreef:

Sowieso altijd een beetje opletten met "ik ken 1 .... en die vertoont dit gedrag, dus dat is niks". Van thuis uit hebben wij altijd Borders gehad, en geen van de vier die we gehad hebben hadden problemen met 'altijd aan staan'. As we speak, ligt onze working kelpie ook op mijn voeten te snurken. Die kent perfect het verschil tussen binnen = relax, buiten = gaan. Kan ook perfect uuuuuuren niks doen. En als ik haar binnen het ras zou moeten plaatsen (onlangs nog meer dan 20 andere working kelpies gezien), dan is zij een middenmoot. Zéker niet de rustigste, maar ook niet de hevigste. Een zalig enthousiaste werker, zowel op de schapen als in andere sporten (canicross, in de bergen hiken, detectie), super sociaal en altijd vrolijk tegen iedereen. Heeft ze haar beweging en mentale uitdaging nodig? Zeker en vast. Maar dat loopt echt niet in de extremen die je soms online leest. Als ik dat zou doen, zou ze indd mogelijks 'altijd aan' staan....

Verder kan je eens kijken naar andere retrievers. Pakweg een Nova Scotia duck tolling retriever (wel een goeie fokker zoeken, want die zijn ondertussen ook hier en daar over kweekt), zou denk ik ook nog wel voldoen aan je eisen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:59

En ik zou dan een toller weer nooit aanraden. Ik vind ze nerveus en erg prikkelgevoelig.