[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 00:50

Afbeelding

Ik heb met deze hond gewandeld, een Catalaanse herder, en ik vond hem fantastisch.
Maar het is ook een herder/werkhond, en evt samen met je Mechelaar weet ik niet of dat een goede combinatie wordt met de kinderen.
Maar je wil wel een hond om mee te sporten, dus misschien iets heel anders, een husky? Een Duitse staande (die jezelf ook al noemt), of een samojeed, een flatcoated retriever? En de eerder genoemde Chodsky Pes?
Maar bij de poolhonden valt de ipo natuurlijk wel af.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 06:06

De Catalaanse vind ik erg lelijk haha.
De Boheemse heb ik mij flink in verdiept, maar hoor veel terug dat ze zeer reactief/vocaal zijn en blijven aan de lijn, hoe is jou ervaring hiermee?
Duitse staande staat hoog, de Flat valt af. Heb in de straat bij een fokker gewoond, zoveel gezondheidsproblemen. Wel erg leuke dieren maar tijd voor outcross om het ras weer gezond te krijgen.
Een husky is te vocaal. Zullen de buren niet blij mee zijn. Meerdere vrienden met husky's, schatten maar allen vocaal. Wel fijne sportmaatjes.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:30

En een drentsche patrijs dan? Misschien iets minder intens dan de duitse staande, weet niet of dat je aanspreekt.

Edit. Pointer denk ik nu ook aan. Die zie ik wel vaker voorbij komen op canicross foto’s maar geen idee hoeveel ze in nederland voorkomen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:55

En een Weimaraner? Heb het idee dat die net iets minder intens zijn dan de (korthaar) Visla's die ik ken, maatje kleiner dan de Duitse Staande Korthaar, sportief en actief, sociaal maar niet extreem outgoing. Mij lijken het heerlijke honden, maar ik weet niet hoe ze qua gezondheid zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:17

horsii schreef:
De Boheemse heb ik mij flink in verdiept, maar hoor veel terug dat ze zeer reactief/vocaal zijn en blijven aan de lijn, hoe is jou ervaring hiermee?
Duitse staande staat hoog, de Flat valt af. Heb in de straat bij een fokker gewoond, zoveel gezondheidsproblemen. Wel erg leuke dieren maar tijd voor outcross om het ras weer gezond te krijgen.
Een husky is te vocaal. Zullen de buren niet blij mee zijn. Meerdere vrienden met husky's, schatten maar allen vocaal. Wel fijne sportmaatjes.

Husky's vocaal? Ik ken echt behoorlijk veel husky's - die ook gewoon kunnen loslopen in de losloopgebieden en op het strand - en die hoor je dus juist absoluut nooit.
Er is er maar ééntje van het stel die af en toe huilt, maar vooral omdat wij dat een beetje uitlokken omdat we dat zo grappig vinden.

De Catalaan en de CP daar heb je wel gelijk in denk ik. Ik ken de CP niet irl, maar op basis van wat in dit topic is beschreven en mijn ervaring met de AHH die er enigszins op lijkt.

Wist niet dat flatcoated's ook alweer zo ongezond waren! Je zou misschien een leuke kruising moeten treffen Mechelaar x retriever of Mechelaar x Duitse herder.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:33

Jachthonden is allemaal leuk en aardig maar dan zal er wel flink getraind moeten worden voor de kippen.
In die serie is de duitse staande nog de kalmste hond.
Weimaraner is vaak een zenuwpees (vooral in z'n jonge jaren).
Pointer is ook energiek en vrij hoog jachtinstinct.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:05

Maakt het bij een field trail labrador ook uit qua kleur welk karakter daar bij hoort?
Dus een zwarte is zenuwachtiger dan een gele bijv? Zit daar verschil in? Of maakt dat niet uit?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:35

De zwarte is energieker idd, de gele meer baasgericht.
Naar het schijnt.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:06

Een dalmatiër is misschien ook wel passend in zo'n actief huishouden? :j

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:08

horsii schreef:

Onze boheemse is alles behalve vocaal, maar heb zowel bij de fokker als ons kennismakingsgesprek met een gezin met 3 boheemse wel gezien dat ze in groepsverband elkaar wel versterken in vocaal gedrag. Nu was onze 2e hond geen blaffer, maar als je dat wel hebt zitten durf ik niet te zeggen dat dat niet ontwikkeld.

Onze boheem is wel reactief zowel aan de riem als los , maar dramt niet door. Als ik andere honden gepasseerd ben is het ook oké . Ik wandel liever los met hem dan aan de riem. Luistert boven gemiddeld goed, baas gericht en zal niet zomaar weg lopen . Er is iemand in de Bohemen groep op FB die outcross fokt met zijn teef. Wellicht is dat iets voor je.

Ik denk dat hij prima kan aansluiten op jou gezin. De enkele maar; onze boheem wordt wel lichtelijk neurotisch met vriendjes en vriendinnetjes over de vloer. Hij denkt in alles te moeten mee doen. Want stel je voor dat er een kind stiekem weg loopt….

horsii

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:21

Mocht het niet bij de kippen kunnen is dat geen probleem. Als de Mechelaar mee naar achteren gaat moet ik de kippen ook in de ren doen. Mn bastaard met flinke dosis jacht instinct kan dus weer wel met de kippen.

Weimaraner langhaar heb ik wel een kennis met een dekreu, ga eens info vragen.

Herder idd het bij elkaar houden.

Fieldtrial labrador is ook nog een optie idd, goede.

Stof tot nadenken.

11 km van huis zit ook een Duitse staande korthaar fokker, kan ik ook nog eens langs.

Flinke training is niet erg, we steken graag tijd in de beesten en ook de kleine meid van bijna twee is er al graag mee bezig en zeer respectvol.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:14

@ Thioro, ik hoor dus idd verschillende verhalen over welk karakter bij welke kleur hoort.
Over het algemeen, zijn natuurlijk verschillende onderling.

@Horssi, een kennis heeft 2 fieldtrails. En jeetje, wát een fijne honden zijn dat. Ze traint 1x per week met ze, verder zijn het heerlijke (huis)honden met voldoende energie zonder stuiterig te zijn. Baasgericht zonder te erg te willen pleasen (lees: drammen) en niet nerveus, juist heel stabiel.
Als onze honden gaan hemelen weet ik wel wat voor hond hier komt.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:01

Thioro schreef:
De zwarte is energieker idd, de gele meer baasgericht.
Naar het schijnt.

Ik ken een mega baasgerichte zwarte, en een draak van een gele (beide field trials) :+

Maar ik ken de Weims ook helemaal niet als zenuwachtig eigenlijk. Weet iemand of er verschil zit in karakter tussen de lang- en kortharen? De langharen vind ik wel echt onwijs mooie honden!

Individuele verschillen zal je altijd blijven houden :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:04

MalaQ schreef:
Een dalmatiër is misschien ook wel passend in zo'n actief huishouden? :j

Oh ook leuk ja!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:45

Weimaraner langhaar is vaak kalmer en minder jachtgericht dan de korthaar.

Bij de kortharig ken ik toch een paar idioten goofy style eigenlijk.

Jachthond of niet, kippen niet opvreten valt de meeste wel aan te leren.

Hier een heidewachtel, kan loslopen, luistert (als het hem uitkomt :+ ), heel energiek, heel aanhankelijk maar niet slaafs baasgericht, flink ontwikkelt jachtinstinct maar goed trainbaar.
Die kan bvb wel bij de kippen, maar niet bij de schapen.
En met de katten wil hij er ook steeds achter.
Gek op kinderen, gaat heel goed met andere honden.
Goede jachthond ook gewoon.
Maar het energielevel is niet te onderschatten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:57

Fijne tips. Tot nu toe neig ik naar de dsk of fieldtrial. Gelukkig nog niet aan de orde, maar verdiepen in goede fokkers is ook een lange weg haha.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:18

Thioro schreef:

Ohja, klinkt wel logisch. Beetje zoals show vs. werklijn in andere rassen?
Mijn vriend wil er niet aan, maar een mens kan dromen :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:09

horsii schreef:
Fijne tips. Tot nu toe neig ik naar de dsk of fieldtrial. Gelukkig nog niet aan de orde, maar verdiepen in goede fokkers is ook een lange weg haha.

Heb je ook al eens gedacht aan de witte herder?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:47

Eelmo schreef:
Thioro schreef:

Ohja, klinkt wel logisch. Beetje zoals show vs. werklijn in andere rassen?
Mijn vriend wil er niet aan, maar een mens kan dromen :+

Over het algemeen, in alle rassen, kan je zeggen dat een langhaar variant minder fel is dan de korthaar variant.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:48

De witte herders welke ik ken, vind ik niet actief genoeg qua canicross. Weinig trekken maar meer naast lopen. Die valt af.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:11

Trekken moeten ze ook leren.
Ik ken mensen met huskies en aanverwanten die hun hond bijna moeten duwen tijdens canicross etc :') .

En hoewel ik ook een hoog-energielevel hond heb ga ik daar niet mee canicrossen.
1) ik heb geen fut om dat tempo bij te houden
En vooral 2) die loopt rechtdoor zolang er geen geur links of rechts opduikt en meneer heeft lak aan bomen, doornstruiken of andere obstakels die hem niet tegenhouden naar mij wel :') .

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:23

Tuurlijk moeten ze het leren maar ik vind ze er net wat te relaxed onder. Ken er genoeg en ook in de groep trekken die niet, heerlijke relaxte honden welke het erg leuk vinden maar niet de fanatiekheid welke ik fijn vind.
Mijn Mechelaar trok op het begin ook niet maar heeft het prima geleerd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:54

Mijn vriendin heeft 2 duitse staande uit een jachtlijn. Jeezes mina, niks kalm aan. Heel felle honden, vnl de teef. Nochtans wordt er flink met ze gewandeld, gezwommen, doen ze jachttraining, gaan ze effectief op jacht …
Echt honden voor de liefhebber vind ik.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:00

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:23

Daar zijn maar heel weinig nestjes van.