[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:18

In de praktijk gebeurt het dus heel vaak fout. Maar gelukkig zijn er ook zo veel rasliefhebbers die wèl kennis van zaken hebben en wel scheren en dus de vacht niet kapot maken. Bedankt om mijn punt te bevestigen dat veel trimsters het verkeerd doen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:22

Tieneke schreef:
In de praktijk gebeurt het dus heel vaak fout. Maar gelukkig zijn er ook zo veel rasliefhebbers die wèl kennis van zaken hebben en wel scheren en dus de vacht niet kapot maken. Bedankt om mijn punt te bevestigen dat veel trimsters het verkeerd doen.

Zeg doe eens normaal en houd het beleefd. Ik ben erg goed in mijn werk en heb daar ook het klantenbestand naar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:34

Dat zal vast zo zijn, net als zovele anderen die de vacht gewoon verkeerd behandelen. Maar hey, als jij dat prima vindt, moet je dat vooral blijven doen.

Een swh kammen is hetzelfde als een golden retriever scheren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:05

Kan je een foto laten zien van wat er na maanden niets doen aan de vacht af komt bij de Spaanse waterhond? Want dat zijn dan als het goed is plukken. Als er een 'schapen'vacht af komt, hoort het misschien bij het rasstandaard, maar gaat het nog steeds om viltvorming en het bijbehorende trekken aan de huid en het ongemak van de hond. Veel rasstandaard en zijn gebaseerd op hoe ze 100+ jaar terug gehouden werden, niet op dierenwelzijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:42

Voor, tijdens, na. Het zijn gewoon losse krullen. Mijn hond is niet voor de show, dus ik ben er niet op gericht om dreads te krijgen. Maar ik doe er verder niets aan, behalve aan zijn snor. Daar haal ik eventuele knopen wel uit omdat het stoort voor hem.

Hij is dus afgelopen weekend geschoren. Nu is het net een laagje fluweel. Geen vervilting. Vorige scheerbeurt was in april.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:04

Tieneke schreef:
Dat zal vast zo zijn, net als zovele anderen die de vacht gewoon verkeerd behandelen. Maar hey, als jij dat prima vindt, moet je dat vooral blijven doen.

Een swh kammen is hetzelfde als een golden retriever scheren.

Dat is niet helemaal waar maar joh ik vind het allang prima, ik hoop dat mensen mijn advies wel ten harte aannemen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:47

Hier ook verschillende lagotto’s in het trimsalon.
Welgeteld 1 iemand wilt zijn hond in model (meer doodle achtig) en zij moet dus wel veel de vacht onderhouden. De rest gaat om de +-3 maand onder de scheermachine met 9,5mm. Deze eigenaars doen ook zo goed als geen vachtonderhoud. Geen getrek en geen ongelukkige honden :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 00:02

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:28

Onze duitse herder is onlangs overleden. Het gemis in huis is vreselijk.
Het was een herplaatser met de nodige uitdagingen.
Dit keer willen we graag een pup.

Onze wensen zijn:

-Waaks maar wel controleerbaar. (Klaar is ook klaar) en ik wil graag dat bijvoorbeeld de uitlaat service of mijn moeder gewoon binnen kan bij ons om de hond uit te laten.

- langharig
- sociaal naar vooral andere mensen die dicht bij ons staan zoals mijn moeder.
Naar vreemde mensen en honden mag hij op het erf blaffen en waken maar aan de lijn wil ik graag dat het genegeerd word en dat de hond met mij bezig is.

- speels
- een hond die graag mee op pad gaat. Wandelen in het bos, zwemmen en mee naar de paarden.
-liefst een middel tot grote hond. Vanaf een kilo of 30. Kleintjes hebben wij minder mee.

Wat wij nu zelf op het oog hebben is de Berner sennen hond en de oud duitse herder.
Met beide rassen geen ervaring wel al contact met kennels om kennis te maken.

Ik weet dat ook veel training is en ben ook zeker van plan om curcussen te volgen.

Wellicht kijk ik over rassen heen dus roept u maar!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:06

Berner sennen hebben redelijk wat gezondheidsproblemen en worden in het algemeen niet oud (rond de 8 jaar). Ik zou kijken naar de oud duitse herder. Beauceron kan ook nog een optie zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:16

Yenni schreef:

Onze wensen zijn:

-Waaks maar wel controleerbaar. (Klaar is ook klaar) en ik wil graag dat bijvoorbeeld de uitlaat service of mijn moeder gewoon binnen kan bij ons om de hond uit te laten.

- langharig
Naar vreemde mensen en honden mag hij op het erf blaffen en waken maar aan de lijn wil ik graag dat het genegeerd word en dat de hond met mij bezig is.

- speels
- een hond die graag mee op pad gaat. Wandelen in het bos, zwemmen en mee naar de paarden.
-liefst een middel tot grote hond. Vanaf een kilo of 30. Kleintjes hebben wij minder mee.

Wat wij nu zelf op het oog hebben is de Berner sennen hond en de oud duitse herder.

Ik weet dat ook veel training is en ben ook zeker van plan om curcussen te volgen.

Een bouvier zou ook kunnen :) voordeel: laat weinig tot geen haar achter in huis.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:18

Yenni schreef:

Onze wensen zijn:

- langharig

- speels

Zwitserse Witte Herder? Langharig, super loyaal, en wat gemakkelijker dan de Duitser in mijn optiek.

Schotse collie past ook wel in je plaatje.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:23

Of een staande hond, zoals een Spinone Italiano, Cesky Fousek of Grote Münsterlander?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:32

Of Zwitserse herders makkelijker zijn twijfel ik aan. Ze zijn in het algemeen wel socialer aangelegd tegenover mensen en zachtaardiger. Aan de andere kant hebben sommigen de aanleg om onzeker en angstig te zijn, en blaffen dan ook voornamelijk uit angst. Maar goed, reactiviteit kan bij veel herders wel een probleem zorgen (soms helaas ook 'met een goede opvoeding').

Misschien is de Hollandse herder (ook in langhaar) wel iets. Die lijken in het algemeen iets stabieler te zijn.

Ik weet dat er in NL wel iemand zit die outcross doet met Zwitserse herders om deze meer stabiel te krijgen, ik kan de webpagina doorsturen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:41

Schotse collie is misschien niet waaks genoeg.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:16

Wij zijn wel op zoek naar een hond die graag bij ons is, graag met ons bezig is. En dus ook echt op ons de focus heeft. Dus geen beagle die de middelvinger naar ons op steekt :+

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:40

Niet langharig, maar tikt wel veel van je eisen aan , Grote Zwitserse Sennenhond

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:06

Het eerste dat in mij opkwam is de Beauceron. Maar ze zijn natuurlijk niet echt langharig, en ik kan niet inschatten of het bij je past. Ik ken hele lieve sociale beaucerons, maar ook moeilijke en agressieve. Of dat enkel een gevolg van opvoeding is weet ik niet. Mogelijk wel, want ik ken wel verhalen over mensen die de honden zeer hardhandig opvoeden.

Of gewoon weer een Duitse herder? Alleen vraag ik me bij dat ras af: waar vind je een gezonde?
Ik heb zelf een Duitse x Mechelse herder gehad, zij zou hebben voldaan aan al je wensen en is bijna dertien jaar geworden, zeer actief leven geleid en geen noemenswaardige gezondheidsproblemen.

Ook heb ik een oppashond gehad Mechelse herder x Labrador. Superfijne combinatie. Werklustig, actief, slim, pikzwarte hond en maakte als waakhond best indruk, maar superlief en sociaal met andere honden en andere dieren.
Beide honden konden werkelijk overal loslopen, en geen sprake van uitvallen en dergelijke. Fijn om zo'n sociale en relaxte kameraad te hebben!.
Maar er zullen altijd individuele verschillen zijn natuurlijk.
Ze waren allebei een beetje tussen kort en langharig in. Niet echt langharig dus.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 06:44

Een beetje out of de box. En vrij zeldzaam hier. Maar de do khi ook Tibetaanse mastif genaamd lijkt me echt aan de omschrijving te voldoen.
Vorig jaar voor mijn tante er 1 uit Polen geïmporteerd. Heel leuke hond. Wat speels maar niet de slaafsheid van een border collie. Verwacht geen uren apotheren. Maar ze is altijd wel in voor even een spelletje.
Eigen volk mag het terrein zo op en worden zeer enthousiast onthaald, maar vreemd volk staat ze recht blaffend tegen de omheining tot baas mee gaat en de bezoeker binnen laat.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:21

Ik heb wel andere verhalen over de tibetaanse mastiff gehoord. Volgens mij kunnen ze ook behoorlijk hond agressief zijn, dus als je lekker wilt wandelen dan weet ik niet of dat de beste match is?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:40

Oeh tibetaanse mastiff zijn behoorlijk heftig hoor, zijn vooral heel zelfstandige waakhonden, geschikt voor een heel groot afgezet erf.

De duitse staande langhaar vind ik ook wel passen, ken er een paar en echt hele lieve vriendelijke sportieve dieren.
Maar ik denk weer een herder dat dat ook prima past.
Berner zou ik echt overslaan, zoveel lichamelijke problemen en ook kanker komt echt heel veel voor, helaas want wat een leuk ras is het.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:44

Ik denk dat dat ook wel wat verschilt zoals in elk ras per hond. De Tibetanen die ik je doen het goed in roedel. Een vreemde hond erbij gooien zomaar zou ik niet doen, maa top wandeling zelfs in drukkere gebieden geen enkel probleem. Ook wanneer ik ze op shows zien liggen ze vaak rustig bij hun baas terwijl er overal honden rondlopen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:57

Yenni schreef:
Wij zijn wel op zoek naar een hond die graag bij ons is, graag met ons bezig is. En dus ook echt op ons de focus heeft. Dus geen beagle die de middelvinger naar ons op steekt :+

Een collie past daar wel weer perfect bij. Geen trouwere hond te vinden. Ik heb nu een Finse lappenhond en dat mis ik wel echt heel erg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:51

We hebben het over hetzelfde ras?
Degene die ik gezien heb zijn gereserveerd, behoorlijk intolerant maar sekse genoten, daarnaast staan ze bekend als zeer zelfstandige wakers waarbij het niet alleen bij blaffen blijft.
Daarnaast zijn het honden die hun baas beschermen maar ze zijn niet gefocust en graag bezig met de baas, ze kiezen zelf hun taak en nemen dat serieus

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:39

En een hovawart?