Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:49

Inney schreef:
Citaat:
Zodra mijn cavia's door andermans dieren omkomen, ga ik zeker een schadeclaim eisen. Waarom? Omdat ze maar moeten realiseren dat niet alles zomaar kan.
[quote

Ben ik met je eens. Sta je helemaal in je recht. Maar het gaat in de meeste gevallen gewoon goed. Moeten we dan uit voorbaad katten binnenhouden, of in onze tuin houden, omdat het wel eens kan gebeuren? Het kan ook gebeuren dat bv. een hond een kind bijt als hij losloopt. Moeten daarom alle honden maar aan de lijn blijven lopen?

Zodra een hond 2x een persoon heeft gebeten moet deze officieel afgemaakt worden volgens mij, maar dat doet er niet toe.

Zolang alles goed gaat, is er natuurlijk geen probleem, maar wat nou als het net die ene keer NIET goed gaat? Je bent 5 minuutjes binnen, hap slik cavia weg.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:49

pharagirlke. 'dat gaat bij katteneigenaars ook altijd zo'
O ja? Heb je dat al heel vaak meegemaakt dan? Ik zou me flink kl*te voelen, niet alleen omdat ik 'de rotzooi op moet ruimen!' Het kan je dus ook niet schelen dat die kat misschien wel vreselijk geleden heeft? En jij voelde je ook kl*te toen jouw dier opgegeten was. Kun je je dan niet een beetje in de eigenaar van de kat inleven?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:50

Twiggy2008 schreef:
Wij zitten ons heel eerlijk gezegd echt helemaal suf te lachen om deze discussie. Zal vast heul onrespectvol overkomen, maar sommigen draven wel heel erg door, hoor. ;)

Bokt is echt erg. :D

Nou, dan heb jij een fijne zondagmiddag, ben blij daaraan bijgedragen te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:51

Sowieso moeten honden altijd aangelijnd zijn als ze van je erf komen.

Inney: ja helaas wel, ik houd geen konijnen/cavia's meer omdat ze toch niet langer dan een week zitten, of ik die kooi nou helemaal afsluit en er nog stenen bovenop leg dat ze de deksel niet open krijgen of niet... Hoe ze het doen weet ik niet maar ze doen het.

Jawel, dat kan me wel schelen, maar is dat mijn schuld? Mijn dieren zaten in een afgesloten kooi, in MIJN tuin... Die kat zat ook in MIJN tuin en iedereen weet dat wij 3 jacks en een lab hebben.... Dus neen, ik kan me niet inleven in de eigenaar van de kat want zo weinig geef ik niet om mijn dieren dat ik dat risico "voor lief neem". Als het kon gaf ik mijn honden ook alle plek van e wereld maar de tuin die ze hebben voldoet ook. Dus ik zorg dat ze er niet uit kunnen zodat ze een dergelijk lot niet hoeven te ondergaan.

En dat ik ook nog de rotzooi op moest ruimen kwam er bij. Smakelijk was het nl niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-10 18:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:51

Inney schreef:
O ja? Heb je dat al heel vaak meegemaakt dan? Ik zou me flink kl*te voelen, niet alleen omdat ik 'de rotzooi op moet ruimen!' Het kan je dus ook niet schelen dat die kat misschien wel vreselijk geleden heeft? En jij voelde je ook kl*te toen jouw dier opgegeten was. Kun je je dan niet een beetje in de eigenaar van de kat inleven?

Kon het de eigenaar van de kat wat schelen dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:52

pharagirlke schreef:
Marjoow schreef:
Voeg je toe aan een discussie als je iets inhoudelijks te melden hebt. Verdedig je standpunt met argumenten.

Als je verder niets te melden hebt lees dan gewoon mee, ben het geheel eens met Marjoow ongeacht of je je standpunt al gemaakt hebt of niet.

Jij reageert ook veel te zwart/wit en dat is mijn mening. Ik denk dat iedereen het beste voor zijn/haar dieren wil. Niemand kan anderman's situatie inschatten, jij en M dus ook niet de mijne of die van anderen. Ik heb een binnen- en een buitenkat, twee konijnen buiten en een buitenpaard. Gaat allemaal helemaal prima, niemand heeft er last van. Kan zelfs zeggen dat de buren dol zijn op onze buitenkat ;) . Dus hekwerken en gezever zijn hier echt niet aan de orde. Laat staan dat je je door een paar bokkers moet laten vertellen hoe je iets moet doen. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:52

Onze kat zat vroeger bij anderen binnen, lekker in de wieg bij een warme baby. Daar hebben we wat aan gedaan, kat is verkocht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:53

Twiggy2008 schreef:
pharagirlke schreef:
Als je verder niets te melden hebt lees dan gewoon mee, ben het geheel eens met Marjoow ongeacht of je je standpunt al gemaakt hebt of niet.

Jij reageert ook veel te zwart/wit en dat is mijn mening. Ik denk dat iedereen het beste voor zijn/haar dieren wil. Niemand kan anderman's situatie inschatten, jij en M dus ook niet de mijne of die van anderen. Ik heb een binnen- en een buitenkat, twee konijnen buiten en een buitenpaard. Gaat allemaal helemaal prima, niemand heeft er last van. Kan zelfs zeggen dat de buren dol zijn op onze buitenkat ;) . Dus hekwerken en gezever zijn hier echt niet aan de orde. Laat staan dat je je door een paar bokkers moet laten vertellen hoe je iets moet doen. :D

Maar dan is er toch niets aan de hand? ZOals ik al eerder zei, moet je handelen naar het dier zelf, niet naar de diersoort in het algemeen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:55

Diablo schreef:
Inney schreef:

Kon het de eigenaar van de kat wat schelen dan?

Snap even niet waar je op doelt ;)

Pharagirlke: Ik snap jouw punt helemaal. Maar dit is in jouw geval. In julle buurt. En ja, die mensen moeten eens goed nadenken of hun katten wel buiten kunnen lopen. maar er zijn genoeg katten waarbij het gewoon goed gaat. Mijn kat heeft zelfs nog niet eens een vogeltje gevangen, een muisje kan ze net. Dan ga ik me echt geen zorgen maken om cavia's, omdat ze het waarschijnlijk niet eens dood krijgt. ;)
Maar als mijn kat in een tuin komt waar zo'n dier zit, gaan wij zeker wel maatregelen treffen! Want ik vind dat je als katteneigenaar niet alles hoeft te doen, maar de gedupeerde ook niet. Het kan ook gewoon van 2 kanten komen. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:55

Inney schreef:
Citaat:
Zodra mijn cavia's door andermans dieren omkomen, ga ik zeker een schadeclaim eisen. Waarom? Omdat ze maar moeten realiseren dat niet alles zomaar kan.
[quote

Ben ik met je eens. Sta je helemaal in je recht. Maar het gaat in de meeste gevallen gewoon goed. Moeten we dan uit voorbaad katten binnenhouden, of in onze tuin houden, omdat het wel eens kan gebeuren? Het kan ook gebeuren dat bv. een hond een kind bijt als hij losloopt. Moeten daarom alle honden maar aan de lijn blijven lopen?

:j gewoon jou huisdier bij je houden....

wat is daar zo moeilijk aan??waarom wil je dat niet,waarom verwacht je wel dat mensen met voliere vogels honden konijnen enz dat wel doen,en dat voor jou kat daar een uitzondering voor is??

snap dat niet helemaal :)

ovrigens behoren honden aangelijnt te zijn tenzij er een losloopgebied is,wat dat betreft is het incl poepgeld allemaal via de wet geregeld... :) als hondeneigenaar heb je je te houden aan vele regels,moet vooral je hond ook niet nog eens van een bepaald slecht imago ras zijn,heb je het nog lastiger nl...

van mij mag er morgen nog een kattenwet komen,kattenbelasting en losloopverbod :))

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:56

Zit het met volle verbazing te lezen eigenlijk. weet je het is zo krom als de pest eigenlijk we moeten alles praktisch pikken van de katten eigenaren (de goede uitgesloten natuurlijk) Dat ze gewoon overal mogen kakken in andermans tuin. Oke dat nog tot daaraan toe maar dat ik mijn voillere bijna moet bewaken omdat er anders een kat aan hangt die ze schade aanbrengt vind ik een stap te ver. Mijn eigen dieren zijn mij veel waard en zal ze ook beschermen maar waarom kan men de kat niet lekker in de eigen tuin laten. een hond mag ook op bepaalde plaatsten maar los en een paard zag ik ergens als voorbeeld laat je ook niet in zijn stal. Klopt, die staan in hun eigen paddock waar ze niet uit kunnen. Oftewel elk dier heeft eigenlijk zijn eigen ruimte waarom een kat niet. Waarom mag die wel de boel terroriseren zoals ik wel eens in topics lees. Ik vind het een stap te ver gaan. Als JIJ een kat wilt dan hoef IK dat beest niet in MIJN tuin.

Verder ben ik zeker wel een kattenliefhebber, vroeger ook poezels gehad maar wel in MIJN tuin waar ze niet uit konden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:58

Marjoow schreef:
Maar dan is er toch niets aan de hand? ZOals ik al eerder zei, moet je handelen naar het dier zelf, niet naar de diersoort in het algemeen.

Klopt, er is hier gelukkig niets aan de hand :) . Maar als je dit topic een beetje door leest ben je blijkbaar wel heel aso als je je kat wel buiten laat lopen. Naast dat het ook nog eens dierenmishandeling is, omdat 'ie wel eens aangereden, vergiftigd, opgegeten en mishandeld kan worden. Ik kan er niet zoveel mee. ;)
Ik zou niets liever willen dan dat mijn binnenkat zo gezond was, dat ze ook naar buiten zou kunnen. Gelukkig doet ze het binnen super, maar ik realiseer me heel goed dat het beestje door haar hartafwijkingen en traumatische ervaringen helaas geen 'gewoon' kattenleven kan leven. En dat is in mijn ogen in principe toch echt naast binnen ook buiten. Ook al weet ik dat er gelukkig meer katten zijn die het binnen ook prima doen.

Maar goed, ik heb even een half uurtje op bokt gekeken en het is wel weer genoeg voor vandaag. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:58

PBA_ schreef:
Zit het met volle verbazing te lezen eigenlijk. weet je het is zo krom als de pest eigenlijk we moeten alles praktisch pikken van de katten eigenaren (de goede uitgesloten natuurlijk) Dat ze gewoon overal mogen kakken in andermans tuin. Oke dat nog tot daaraan toe maar dat ik mijn voillere bijna moet bewaken omdat er anders een kat aan hangt die ze schade aanbrengt vind ik een stap te ver. Mijn eigen dieren zijn mij veel waard en zal ze ook beschermen maar waarom kan men de kat niet lekker in de eigen tuin laten. een hond mag ook op bepaalde plaatsten maar los en een paard zag ik ergens als voorbeeld laat je ook niet in zijn stal. Klopt, die staan in hun eigen paddock waar ze niet uit kunnen. Oftewel elk dier heeft eigenlijk zijn eigen ruimte waarom een kat niet. Waarom mag die wel de boel terroriseren zoals ik wel eens in topics lees. Ik vind het een stap te ver gaan. Als JIJ een kat wilt dan hoef IK dat beest niet in MIJN tuin.

Verder ben ik zeker wel een kattenliefhebber, vroeger ook poezels gehad maar wel in MIJN tuin waar ze niet uit konden.

Amen, ben het hier helemaal mee eens.

Kun je je kat geen goede leefomgeving bieden, neem dan geen kat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:59

Twiggy2008 schreef:

Voor JOUW misschien niet, maar als er wel mensen gaan klagen ga je dan reageren zoals veel mensen hier, zeggen "nou da's jouw probleem"?

Dit topic gaat over het algemene, niet over 1 persoon. Ik heb het ook over het algemene. Ik veroordeel niemand, ik kan er alleen niet tegen dat katten eigenaren over het algemeen vrij "laks" zijn in hun verantwoordelijkheid, lees dit topic eens door... Snap jij echt dat dierenliefhebbers zo reageren?

Inney; Ik heb op 2 verschillende plaatsen honden zitten, hier thuis bij mijn moeder die drie jacks en de lab, bij mijn stiefvader waar de paarden staan (heel ander dorp) zit een herder kruising en nog een jack... En daar is het éxact hetzelfde.... En ik heb al aangegeven in het topic dat ik niet thuis was toen het gebeurde, de honden kunnen hier 24/7 buiten dus ook als we niet thuis zijn. Tuin is immers goed afgesloten. Toen we thuis kwamen en naar buiten gingen lag dat... Eh tja kat kan je het niet meer noemen... Op dat moment mijn honden straffen is zinloos. Waren we thuis geweest had ik ze echt wel terug geroepen want neen, ik vind het niet leuk voor dat dier. Kan me ook echt niet voorstellen dat mensen zulke dingen normaal vinden... Dat ze daar niet bij nadenken dat dat kan gebeuren als er veel honden in de buurt zitten (er zitten hier nog een paar collie's, nog wat herders en nog wat labradors...).

Twiggy; de kat buiten laten is niet asso... Dat de kat overlast veroorzaakt is asso. Doet jouw kat dat niet, dan is er niet aan de hand.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:59

Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens. Als blijkt dat mijn katten regelmatig bij hokken zitten te gluren, gaat er ook zeker wel overlegd worden of de kat niet binnengehouden moet worden, of in ieder geval in onze eigen tuin. Maar in mijn geval is daar geen sprake van.
Een regel voor katten die niet los mogen lopen. Tjah, en katten op boerderijen dan? En katten die geen problemen veroorzaken? Die worden daar de dupe van. En het honden losloopverbod, is niet omdat honden katten of andere dieren opvreten, maar voor de veiligheid van bv. Kinderen en andere mensen. Dus compleet andere reden. ;)

PBA_

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:00

Van heel veel katten die overlast veroorzaken weet ik echt niet wat zijn of haar baas is hoor. Er lopen zo veel katten tegenwoordig rond.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:00

Marjoow schreef:
Pardon? Die katten mogen best buiten lopen, maar zodra ze bij mijn cavia's in de buurt komen krijgen ze een bak water over zich heen. Simpel. Uit de buurt.

Draai het om, jij hoeft jezelf toch ook niet te beschermen tegen verkrachters/moordenaars?

Waarom haal je dat soort dingen erbij, beetje apart :? Een verkrachter moordenaar, ligt wel heel ver weg van katten. Ik vind het een beetje jammer dat je dit erbij haalt want ik word er eerlijk gezegd niet zo blij van.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:01

als ik in een dorp zou wonen en als ik dan al een kat zou hebben zou ik hem zoiezo castreren/steriliseren (zijn ze nu ook) en als er iemand last van heeft er echt wel wat aan doen. Wat ik doe dat ligt aan het probleem wat er is.

Als iemand last blijft houden van mijn kat heeft mijn kat ook groter de kans om iets ergs over tekomen. (rotschop krijgen oid)
tja lijkt mij dat je dat niet wil tegenover je eigen kat..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:01

ze heeft wel een punt hoor. Het komt er op neer dat jij je moet wapenen tegen andermans toedoen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:02

Marjoow schreef:

Marjo, wat vind jij dan een goede leefomgeving?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:03

Pistasche schreef:
Marjoow schreef:
Pardon? Die katten mogen best buiten lopen, maar zodra ze bij mijn cavia's in de buurt komen krijgen ze een bak water over zich heen. Simpel. Uit de buurt.

Draai het om, jij hoeft jezelf toch ook niet te beschermen tegen verkrachters/moordenaars?

Waarom haal je dat soort dingen erbij, beetje apart :? Een verkrachter moordenaar, ligt wel heel ver weg van katten. Ik vind het een beetje jammer dat je dit erbij haalt want ik word er eerlijk gezegd niet zo blij van.

Hoezo? Een moordenaar (de kat) laat je niet binnen, die loopt vrij rond. De moordenaar pakt iemand (een cavia ofzo) die zich niet kan verweren. Dus is het diens schuld, omdat je jezelf moet beschermen? In mijn ogen dezelfde situatie.

Een moordenaar word opgesloten in een gevangenis. Een kat moet dan maar binnen blijven, als deze tot zulke acties in staat is.

Ayasha
Blogger

Inney schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens. Als blijkt dat mijn katten regelmatig bij hokken zitten te gluren, gaat er ook zeker wel overlegd worden of de kat niet binnengehouden moet worden, of in ieder geval in onze eigen tuin. Maar in mijn geval is daar geen sprake van.
Een regel voor katten die niet los mogen lopen. Tjah, en katten op boerderijen dan? En katten die geen problemen veroorzaken? Die worden daar de dupe van. En het honden losloopverbod, is niet omdat honden katten of andere dieren opvreten, maar voor de veiligheid van bv. Kinderen en andere mensen. Dus compleet andere reden. ;)

Tja meid, mijn hond blijft ook netjes naast me lopen zonder lijn en in het bos als ik roep staat ie op de seconde naast me. Maar toch moet ik hem aanlijnen omdat veel andere honden zo niet zijn (niet opgevoed zijn) ondanks dat mijn hond geen overlast zou veroorzaken... :) Mijn hond vreet ook geen kinderen op. Maar ik moet me toch aanpassen want regels zijn regels. Is toch net hetzelfde? Jouw kat kan ook een kind aanvallen hoor... Ik herinner me nog de zeer pijnlijke tetanusprik van een kat die om een of andere reden gek werd en mijn hele arm open klauwde en nog beet ook, ik was 16... Maar goed dat ik geen kind van 2 was. Ze zat niet opgesloten of niets, had geen kinders... Geen idee wat dat dier bezielde.

Aan de andere kant zit er bij mijn stiefvader een moederkat met een nestje kinders ín de kippenstal waar ook de konijnen enz zitten... Er heeft nog geen kip of konijn het lootje gelegd, kan dus inderdaad ook.. Maar niet allemaal. En net daarom zouden er maatregelen moeten genomen worden.... Net als ze bij honden doen, omdat ze niet allemaal lief bij je blijven en luisteren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Bellatrix schreef:
Marjoow schreef:

Marjo, wat vind jij dan een goede leefomgeving?

Eentje waarin de kat genoeg ruimte heeft, en zich gelukkig voelt zonder andere dieren in de weg te zitten :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:04

Nou, dan bied ik in jou ogen mijn katten een goede leefomgeving. :D

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:04

Even over het algemeen, erbuiten dat ik katteneigenaar ben oid,
Ik vind dat mensen in dit topic echt van plan zijn om aan hun eigen standpunt vast te houden. Ze nemen niks aan van de ander, en verzinnen allerlei dingen om die tegen te beargumenteren.
Ik moet nu gaan.

Mijn mening blijft ook: Ik vind dat katten best buiten mogen lopen, mits je er (vrijwel) zeker van bent dat deze geen overlast veroorzaken bij anderen. En ja, dat kun je nooit helemaal zeker weten. Maar je kunt wel een vermoeden hebben als je beestje opeens met een cavia thuiskomt oid.