[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:16

Ik ken de duitse staande korthaar en draadhaar maar daar heeft de langhaar geen verwantschap mee. Ik denk dat uit die kruising een best mooie hond kan komen die zeker actief zal zijn. Wanneer je ouders de ESS gewend zijn, lijkt me dit hetzelfde type hond, allicht wat groter.
Wat ik wel zou bevragen is of de duitse staande vrij is van HD en ED.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:40

De langhaar kan je vergelijken met een heidewachtel qua karakter. Lief, maar energiek en vaak toch een flink aanwezig jachtinstinct.
Redelijk vergelijkbaar met een springer dus. Zeker in hun jonge jaren volstaat een blokje om niet, ze moeten echt een bezigheid of taak hebben (dat hoeft niet persé jagen zijn, maar wel iets waar ze moeten bij nadenken).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:10

Mizora schreef:
Het probleem is dat 2x een half uur wandelen voor alle fysieke gezonde honden het minimum is.


Mee eens, met de kanttekening dat 2 x een half uur wat mij betreft ver ónder het minimum is.
Ik wil hier geen vervelende discussie ontketenen, en het is zeker niet op iemand persoonlijk bedoeld, maar ik verbaas me regelmatig over wat ik tegenwoordig hier op bokt, en ook om mij heen hoor;
De eisen/wensen die worden opgesomd wanneer mensen een hond willen.. sociaal met alles en iedereen, maar wel hun mannetje staan als waakhond, óók rustig zijn als er niet teveel met ze gedaan wordt, alleen thuis kunnen zijn en makkelijk in vacht onderhoud..
Het is een beetje net zoals kopen zonder kijken.. een groot, karakteristiek huis, minimaal vier kamers, tuin op het zuiden, ideale ligging..

Waar zijn de mensen gebleven die gewoon een hond willen waar ze lekker uren mee kunnen wandelen? Waarbij globaal type en formaat voldoende is.. honden willen hondse dingen doen, waarvan lekker lang wandelen en struinen toch wel één van de belangrijkste is.

Britta in jouw geval zou ik zeker voor een senior gaan (of twee!) die naast twee bescheiden wandelingen lekker op het erf kan scharrelen. Voor een oudere hond is dat denk ik een ideale situatie. Het maakt dan toch relatief weinig uit welk ras het precies is, zolang een aantal basis wensen (zoals formaat, en mate van zelfstandigheid) kloppen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:15

Britta31 schreef:
Dan denk ik dat een Labrador toch niet geschikt is voor ons.


Nog even een aanvulling; voor een labrador zou ik altijd een maatje nemen. En als die twee dan naast 2x een half uur wandelen lekker wat uren op het erf mogen rondstruinen, denk ik dat het wel goed haalbaar is.
Een groot erf in combinatie met een maatje, geeft je de mogelijkheid niet elke dag uren lang te wandelen als dat niet helemaal je ding is.

NB: maar is wandelen met slecht weer een probleem? Want dan zit je in dit klimaat niet goed.. en heb je er ook problemen mee dat ze vies worden en je altijd haren in huis hebt?

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:16

Nee hoor,we hebben ook 4 katten binnen.Maar onze Maltezer ging met slecht weer weleens in de tuin.En werd dan ook geen stuiterbal daarna.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:28

De labradors die ik ken zijn toch allemaal vrij rustige honden. Kunnen best actief wandelen en spelen, maar net zo goed vloerkleedimitatie doen.
Wel worden het vaak helaas de moddervette tafelmodellen. Ik ken geen labrador die niet àltijd honger heeft :') .
Als je een labrador uit een werk/jachtlijn neemt is het een ander paar mouwen qua energie level.

Over dat wandelen. Honden gaan er niet dood van eens een dag niet te gaan wandelen. Sterker nog, ze krijgen meer voldoening uit denkwerk (agility, speuren, dingen leren etc) dan uit simpel rechtuit wandelen.
Het is ook net wat ze gewend zijn. Er zijn hele kuddes erfhonden die niet gaan wandelen, die hebben genoeg te doen op hun erf. En er zijn honden waar je uren mee moet gaan wandelen om de energie er uit te krijgen omdat ze van jongs af dat lange wandelen gewend zijn. Ik zou met een dergelijke hond canicross od gaan doen.

Mijn hond (jachthond, energielevel ++) gaat ook niet elke dag wandelen. Toen het hier 40° was bvb lagen we allebei comateus voor de ventilator frissere tijden af te wachten.
Maar hij heeft wel een groot terrein ter beschikking, hij heeft er al een dagtaak aan om te besnuffelen hoeveel konijnen/reeën en ander gespuis er 's nachts door het erf gestruind hebben :+ . Tussendoor even dag zeggen tegen de buurhonden als die aan het hek komen en hij vermaakt zich wel.
Wil niet zeggen dat hij nooit het erf af komt, we gaan heus wel regelmatig wandelen. Maar een keer een dag overslaan is geen ramp voor hem.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:31

Waar is er dan iets gezegd over een keertje minder wandelen?
Het ging over een actieve hond die als minimum 2 x een half uur wandelen nodig heeft op een dag. Nou imo heb je het dan niet over een actieve hond.

Dat je honden vooral niet te lang moet laten wandelen "want dan wennen ze eraan" vind ik helemaal zo'n fabel.
Ik heb jarenlang, samen met een vriendin heel veel honden uitgelaten. In alle formaten en uit alle rasgroepen. Sommigen liepen of sporten veel met hun baas en sommigen niet.
Ze vonden het stuk voor stuk erg prettig om uren en -afgezien van het aangelijnd naar het bos toe lopen- uiteraard los ("simpel rechtuit wandelen"??) door de bossen te struinen, al dan niet in het water te spetteren of met soortgenootjes te ravotten.
Geen van hen kon dan niet meer een keertje minder lopen en toch relaxed in huis zijn, als de omstandigheden het een keer niet toelieten om er lekker op uit te gaan.
Sommige honden halen veel voldoening uit denkwerk, anderen ook beduidend minder, maar ik ben nooit een hond tegen gekomen die het niet superleuk vond om een lange wandeling door het bos te maken.
Van hondjes als shi tzu, teckels, kleine terriërs en beagles, tot retrievers, grotere terriërs, Zwitserse rassen, hovawart, windhonden, Leonberger, buitenlandse herplaatsers, Mechelse en Duitse herders en alles er tussenin. Alleen de extreme kortsnuiten hadden een grens in duur van de wandeling.

bloemm

Berichten: 234
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:53

Lukasje schreef:
Ik ken de duitse staande korthaar en draadhaar maar daar heeft de langhaar geen verwantschap mee. Ik denk dat uit die kruising een best mooie hond kan komen die zeker actief zal zijn. Wanneer je ouders de ESS gewend zijn, lijkt me dit hetzelfde type hond, allicht wat groter.
Wat ik wel zou bevragen is of de duitse staande vrij is van HD en ED.



Thioro schreef:
De langhaar kan je vergelijken met een heidewachtel qua karakter. Lief, maar energiek en vaak toch een flink aanwezig jachtinstinct.
Redelijk vergelijkbaar met een springer dus. Zeker in hun jonge jaren volstaat een blokje om niet, ze moeten echt een bezigheid of taak hebben (dat hoeft niet persé jagen zijn, maar wel iets waar ze moeten bij nadenken).


Bedankt allebei voor de info! Ik ben meegeweest met m'n ouders en de mama van de pups was echt mega lief, papa was er niet maar heeft wel stamboom en is op alles getest. Mama heeft ook stamboom. Mijn ouders zijn wat van de oude stempel en willen "gewoon" een hond, stamboom en gezondheidstesten hebben ze nooit naar gekeken (altijd geluk gehad denk ik ;)). Maar was daarom wel blij te zien dat papa getest is en mama stamboom heeft. Ze hebben hun pup iig uitgekozen :)!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:30

Heel erg leuk! Ben benieuwd, heb je toevallig ook een foto? <3
Ik weet dat in dit topic niet -rashonden een beetje een ding zijn en testen heilig, maar wat mij betreft ligt dat wel wat genuanceerder.
Ik denk dat jullie niet heel erg "gokken" met zo'n kruising, in elk geval niet qua karakter.
Veel plezier! Wordt het een reu/teef en hoe oud zijn ze nu en hoe oud mogen ze weg?

bloemm

Berichten: 234
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:09

Nikass schreef:
Heel erg leuk! Ben benieuwd, heb je toevallig ook een foto? <3
Ik weet dat in dit topic niet -rashonden een beetje een ding zijn en testen heilig, maar wat mij betreft ligt dat wel wat genuanceerder.
Ik denk dat jullie niet heel erg "gokken" met zo'n kruising, in elk geval niet qua karakter.
Veel plezier! Wordt het een reu/teef en hoe oud zijn ze nu en hoe oud mogen ze weg?


Nee het gokken valt ook mee denk ik. Vooral omdat moeders zo ontzettend lief en sociaal is en dit ook uitstraalt naar de pups. Jachthonden hebben ze hun hele leven al dus denk dat het wel goedkomt met de juiste begeleiding :).
Het wordt een reutje, ze zijn 7 weken en op 8 weken halen ze hem op!



Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:14

bloemm schreef:
Lukasje schreef:
Ik ken de duitse staande korthaar en draadhaar maar daar heeft de langhaar geen verwantschap mee. Ik denk dat uit die kruising een best mooie hond kan komen die zeker actief zal zijn. Wanneer je ouders de ESS gewend zijn, lijkt me dit hetzelfde type hond, allicht wat groter.
Wat ik wel zou bevragen is of de duitse staande vrij is van HD en ED.



Thioro schreef:
De langhaar kan je vergelijken met een heidewachtel qua karakter. Lief, maar energiek en vaak toch een flink aanwezig jachtinstinct.
Redelijk vergelijkbaar met een springer dus. Zeker in hun jonge jaren volstaat een blokje om niet, ze moeten echt een bezigheid of taak hebben (dat hoeft niet persé jagen zijn, maar wel iets waar ze moeten bij nadenken).


Bedankt allebei voor de info! Ik ben meegeweest met m'n ouders en de mama van de pups was echt mega lief, papa was er niet maar heeft wel stamboom en is op alles getest. Mama heeft ook stamboom. Mijn ouders zijn wat van de oude stempel en willen "gewoon" een hond, stamboom en gezondheidstesten hebben ze nooit naar gekeken (altijd geluk gehad denk ik ;)). Maar was daarom wel blij te zien dat papa getest is en mama stamboom heeft. Ze hebben hun pup iig uitgekozen :)!


Wat leuk !

Ja, zo zou het moeten zijn. Je kiest een hond zonder veel poeha maar gezien de gezondheid van sommige rassen tegenwoordig …

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:49

Superschattige foto Bloemm! Dat wordt een heerlijk genieten tijd!

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:15

Hi allemaal, ik geef dit topic toch een schopje, omdat ik ook opzoek ben naar het juiste hondenras voor mij! Ik ben al een tijdje aan het zoeken en heb er veel tijd in gestoken, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer en hoop dat bokt mij hierbij kan helpen :o
Ik heb namelijk een aardige waslijst met eisen, ook omdat ik nog bij mijn ouders woon en die erg lastig kunnen zijn..
Wij wonen in een alleenstaand huis met aardig ruime tuin en dit wordt onze eerste hond als gezin. De hond wordt voornamelijk voor mij.

Wat wij zoeken is een hond die:
- Niet te klein is (onder 35/40 cm liever niet) en ook niet te groot (niet groter dan golden retriever/berner ongeveer)
- Gezond (Flatcoat, Boxer en Berner vielen hierdoor af).
- Best wel baasgericht is/goed kan luisteren en niet te eigenwijs is (dit wordt mijn eerste hond en een eigenwijze hond past niet echt bij mij). Obedience lijkt mij wel leuk om samen met de hond te doen, maar andere hondensporten zijn niet echt waar mijn hart nu ligt.
- Lekker mee kan op wandelen, maar het ook niet erg vind af en toe een dagje wat meer te bankhangen (en dus niet gek wordt als het een dagje wat minder actief gaat). Ik wil ongeveer 1,5 uur per dag met de hond wandelen en daarnaast natuurlijk nog trainen + de hond met lekker weer in de tuin.
Hond gaat ook mee naar de paarden af en toe.
- Wel aardig sociaal is, hoeft niet iedereen leuk te vinden, maar wij komen veel honden en bekenden tegen tijdens wandelingen en nodigen af en toe wel mensen uit op bezoek (hoeft niet kindproof te zijn).
- Een knuffelhond. Natuurlijk hangt dit erg van de hond zelf af, maar erg zelfstandige honden hebben hier natuurlijk minder behoefte aan.
- Een hond los van de lijn kan en niet al te veel jachtinstinct heeft. In het park zitten namelijk enorm veel kleine dieren/vogels en wij hebben zelf een kat. Natuurlijk ga ik dit trainen, maar met een groot jachtinstinct maakt dit het wel erg lastig.

Wat wij echt niet willen:
- Een hond die erg veel kwijlt (daar wordt moeders niet blij van ;) )
- Een hond met erg krullend haar (denk aan een poedel/doodle of portugese waterhond) of een hond met het type haar ala schapendoes/briard, etc.
- Een bully type
- Een hele waakse hond (het wordt geen erfhond)
- Een hond die heel veel blaft (dit is waarom de sheltie voor mij afviel, ik hoorde dat die erg luidruchtig waren)

Waar ik zelf aan dacht is natuurlijk de Golden Retriever en de labrador, maar verder leken mij ook leuk:
- Collie (lang of kortharig)
- Engelse Setter
- Welsh Springer Spaniel
- Engelse Springer Spaniel (wel de showlijn, aangezien ik dus niet heel erg actief met de honden ben)
- Drentsche Patrijshond

Ik heb ook gekeken naar bijvoorbeeld de Ierse Setter en Engelse Cocker Spaniel, maar na veel lezen leken die erg eigenwijs te zijn + de (show) Cocker heeft een vacht met veel onderhoud. (?)

Nu heb ik aardig wat research gedaan en twijfel ik of deze honden wel bij mij zouden passen (ook als je kijkt naar het energie niveau wat ik zoek). Wat denken jullie?
Andere rassen mogen natuurlijk genoemd worden, graag zelfs! Ik sta overal voor open, zeker omdat ik weet dat dit echt veel eisen zijn en zo’n hond lastig te vinden is. Ik ben natuurlijk nog niet erg ervaren, als ik wat mis heb mag dit zeker gezegd worden :j (Excuus voor de lap tekst :Y) )

madeliefw

Berichten: 2670
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:28

Het zijn wel allemaal honden met jachtinstinct die je opnoemt.

Hier heel blij met een doodgewone golden retriever (wel uit een jachtlijn en een donkere kleur). Echt een fantastische hond. Jachttraining mee gevolgd wat heel leuk is. Ze luistert daardoor heel goed en zal er zeker niet uit zichzelf vandoor gaan. Ze loopt hier in de stad vaak los met ons mee.
Voldoet aan al je eisen. Behalve dat ze wel echt een allemansvriendje is. Ik vind dat niet erg, iedereen kan haar uitlaten of ze kan ergens makkelijk logeren.

Zo'n springer spaniel lijkt me ook wel heel mooi moet ik zeggen.

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:33

Een showlijn border lijkt me helemaal in je lijstje te passen. Stuur me gerust een pb voor meer info :)

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:44

Hier een labrador van (bijna) 1 jaar en die voldoet wel aan je eisen. :) Niet uit een jachtlijn overigens, wel van een goede fokker.

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:48

madeliefw schreef:
Het zijn wel allemaal honden met jachtinstinct die je opnoemt.

Hier heel blij met een doodgewone golden retriever (wel uit een jachtlijn en een donkere kleur). Echt een fantastische hond. Jachttraining mee gevolgd wat heel leuk is. Ze luistert daardoor heel goed en zal er zeker niet uit zichzelf vandoor gaan. Ze loopt hier in de stad vaak los met ons mee.
Voldoet aan al je eisen. Behalve dat ze wel echt een allemansvriendje is. Ik vind dat niet erg, iedereen kan haar uitlaten of ze kan ergens makkelijk logeren.

Zo'n springer spaniel lijkt me ook wel heel mooi moet ik zeggen.

Ja is zeker zo, een jachtinstinct is opzich ook niet heel erg, maar je hebt natuurlijk honden met minder en meer jachtinstinct. Zelf weet ik niet zo goed van die rassen waar zij nou zouden zitten. Zouden ze allemaal een heel groot jachtinstinct hebben?

Een Golden Retriever is ook echt mijn eerste keuze! Al dan wel een showlijn, aangezien ik dus nog niet weet of ik er echt jachttraining mee wil doen en dat zou ik niet fair vinden voor de hond. Een allesvriend vind ik ook echt prima, liever dat dan een hond die met niemand kan :j

(Ik ben ook echt verliefd op de looks van een springer, maar daar gaat het natuurlijk niet altijd om :o )


Zoe_97 schreef:
Een showlijn border lijkt me helemaal in je lijstje te passen. Stuur me gerust een pb voor meer info :)

Wat grappig, daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben! Ik dacht dat borders echt wel ontzettend veel fysieke en mentale stimulatie nodig hadden (zelfs de showlijn), en ik soms dus ook lekker een dagje op de bank wil hangen en niet per se zóveel fysieke stimulatie zal geven (dus de 1,5 uur wandelen meestal).
Als dat niet zo is dan doe ik graag een pb :)


Sem_ schreef:
Hier een labrador van (bijna) 1 jaar en die voldoet wel aan je eisen. :) Niet uit een jachtlijn overigens, wel van een goede fokker.

Leuk dat die dus ook wel lijkt te passen! Ik ben dus bang om uit een jachtlijn te kopen, omdat ik er niet echt erg mee aan het werk ga (en ik geen gesloopte bank wil :Y) ). Maar ik hoor wel dat deze labradors wat 'stabieler' kunnen zijn dan de showlabs, aangezien zij nogal héél druk kunnen zijn. Merk jij dit ook?
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 19-09-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:57

Een Schotse collie past ook helemaal in je lijstje. Ze zijn niet zo gek op mensen buiten hun gezin, maar zijn wel gewoon vriendelijk maar anderen.

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:13

DiantaM schreef:
Een Schotse collie past ook helemaal in je lijstje. Ze zijn niet zo gek op mensen buiten hun gezin, maar zijn wel gewoon vriendelijk maar anderen.


Die stond idd ook op mijn lijstje! Bedoel je dan de langharige of kortharige (of beiden)? Ik weet niet of ze überhaupt zoveel verschillen qua karakter.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:25

Silkwood schreef:
Hi allemaal, ik geef dit topic toch een schopje, omdat ik ook opzoek ben naar het juiste hondenras voor mij! Ik ben al een tijdje aan het zoeken en heb er veel tijd in gestoken, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer en hoop dat bokt mij hierbij kan helpen :o
Ik heb namelijk een aardige waslijst met eisen, ook omdat ik nog bij mijn ouders woon en die erg lastig kunnen zijn..
Wij wonen in een alleenstaand huis met aardig ruime tuin en dit wordt onze eerste hond als gezin. De hond wordt voornamelijk voor mij.

Wat wij zoeken is een hond die:
- Niet te klein is (onder 35/40 cm liever niet) en ook niet te groot (niet groter dan golden retriever/berner ongeveer)
- Gezond (Flatcoat, Boxer en Berner vielen hierdoor af).
- Best wel baasgericht is/goed kan luisteren en niet te eigenwijs is (dit wordt mijn eerste hond en een eigenwijze hond past niet echt bij mij). Obedience lijkt mij wel leuk om samen met de hond te doen, maar andere hondensporten zijn niet echt waar mijn hart nu ligt.
- Lekker mee kan op wandelen, maar het ook niet erg vind af en toe een dagje wat meer te bankhangen (en dus niet gek wordt als het een dagje wat minder actief gaat). Ik wil ongeveer 1,5 uur per dag met de hond wandelen en daarnaast natuurlijk nog trainen + de hond met lekker weer in de tuin.
Hond gaat ook mee naar de paarden af en toe.
- Wel aardig sociaal is, hoeft niet iedereen leuk te vinden, maar wij komen veel honden en bekenden tegen tijdens wandelingen en nodigen af en toe wel mensen uit op bezoek (hoeft niet kindproof te zijn).
- Een knuffelhond. Natuurlijk hangt dit erg van de hond zelf af, maar erg zelfstandige honden hebben hier natuurlijk minder behoefte aan.
- Een hond los van de lijn kan en niet al te veel jachtinstinct heeft. In het park zitten namelijk enorm veel kleine dieren/vogels en wij hebben zelf een kat. Natuurlijk ga ik dit trainen, maar met een groot jachtinstinct maakt dit het wel erg lastig.

Wat wij echt niet willen:
- Een hond die erg veel kwijlt (daar wordt moeders niet blij van ;) )
- Een hond met erg krullend haar (denk aan een poedel/doodle of portugese waterhond) of een hond met het type haar ala schapendoes/briard, etc.
- Een bully type
- Een hele waakse hond (het wordt geen erfhond)
- Een hond die heel veel blaft (dit is waarom de sheltie voor mij afviel, ik hoorde dat die erg luidruchtig waren)

Waar ik zelf aan dacht is natuurlijk de Golden Retriever en de labrador, maar verder leken mij ook leuk:
- Collie (lang of kortharig)
- Engelse Setter
- Welsh Springer Spaniel
- Engelse Springer Spaniel (wel de showlijn, aangezien ik dus niet heel erg actief met de honden ben)
- Drentsche Patrijshond

Ik heb ook gekeken naar bijvoorbeeld de Ierse Setter en Engelse Cocker Spaniel, maar na veel lezen leken die erg eigenwijs te zijn + de (show) Cocker heeft een vacht met veel onderhoud. (?)

Nu heb ik aardig wat research gedaan en twijfel ik of deze honden wel bij mij zouden passen (ook als je kijkt naar het energie niveau wat ik zoek). Wat denken jullie?
Andere rassen mogen natuurlijk genoemd worden, graag zelfs! Ik sta overal voor open, zeker omdat ik weet dat dit echt veel eisen zijn en zo’n hond lastig te vinden is. Ik ben natuurlijk nog niet erg ervaren, als ik wat mis heb mag dit zeker gezegd worden :j (Excuus voor de lap tekst :Y) )


Ik wil graag met je meedenken, maar heb eerst nog wat vragen. Namelijk: ik weet niet hoe oud je bent en wat je toekomstplannen zijn; de hond wordt vooral voor jou, jij woont nog thuis, maar is dat over een paar jaar nog zo? En zo niet, is het dan de bedoeling dat de hond bij je ouders gaat blijven?
En, wat ben je van plan te gaan doen aan opvoeding van je hond, maar vooral ook aan verwerven van kennis voor jezelf? Eén of twee cursussen bij de plaatselijke hondensportvereniging? Of ben je het type dat alles gaat lezen wat er te vinden is en in training gaat bij een meer professionele hondenschool?
En dan: wil je graag/persé een pup, of is een herplaatser een optie?
Bij een pup, welk ras je ook kiest en hoe goed de fokker ook meedenkt, is het nog enigszins afwachten wat voor hond het wordt. Bij een volwassen hond die zijn karakter al heeft gevormd kun je beter zien waar je aan begint.

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:34

Nikass schreef:
Ik wil graag met je meedenken, maar heb eerst nog wat vragen. Namelijk: ik weet niet hoe oud je bent en wat je toekomstplannen zijn; de hond wordt vooral voor jou, jij woont nog thuis, maar is dat over een paar jaar nog zo? En zo niet, is het dan de bedoeling dat de hond bij je ouders gaat blijven?
En, wat ben je van plan te gaan doen aan opvoeding van je hond, maar vooral ook aan verwerven van kennis voor jezelf? Eén of twee cursussen bij de plaatselijke hondensportvereniging? Of ben je het type dat alles gaat lezen wat er te vinden is en in training gaat bij een meer professionele hondenschool?
En dan: wil je graag/persé een pup, of is een herplaatser een optie?
Bij een pup, welk ras je ook kiest en hoe goed de fokker ook meedenkt, is het nog enigszins afwachten wat voor hond het wordt. Bij een volwassen hond die zijn karakter al heeft gevormd kun je beter zien waar je aan begint.


Goede vragen!
Hoe het met de hond in de toekomst gaat is al helemaal geregeld, hij zal bij mij blijven zolang ik de hond een goed leven kan blijven geven (anders zou hij naar mijn ouders gaan).
Ik wil super graag trainen met de hond en vind dit ook echt belangrijk. Ik ga dus zeker opzoek naar de beste hondenschool in de omgeving en wil ook wel echt de basiscursussen afsluiten en dus evt. nog verder met obedience. Maar aangezien ik nog nooit een eigen hond heb gehad is het nog niet allemaal zeker wat we samen leuk gaan vinden. (Ik zoek ook echter niet de meest intelligente hond die er is waar ik echt elke dag mee aan het werk móet en niet goed gaat op een dagje rust)
Ik heb toevallig 2 honden in huis gehad om te proberen voor adoptie, maar ik heb hier niet zulke goede ervaringen mee gehad, vandaar dat ik nu wel echt een pup wilde die niet een hele (verbloemde) rugzak heeft en wij samen kunnen leren. Ik ben wel nog elke dag aan het kijken of er herplaatsers zijn die kunnen passen, maar ondertussen probeer ik ook te kijken naar evt. rassen die ik als pup zou kunnen aanschaffen.

Als je meer info wilt kun je altijd een pb sturen ;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:10

Okee duidelijk!
Ik zou je allereerst willen aanraden om zodra je een hond hebt een basiscursus te gaan volgen bij een Martin Gaus school (of vergelijkbaar)
Dit houdt in: 10 lessen in drie weken + examen. Dus drie keer per week les. Een les duurt anderhalf uur, waarvan het eerste uur theorie is voor de baas (niet saai! Superleuk interactief en alle ruimte voor vragen/bespreken van praktijksituaties) en daarna nog een half uurtje met de hond.
Het examen bestaat uit gewone basisoefeningen, maar: de baas wordt beoordeeld, niet de hond.
Van zo'n cursus leer je tien keer meer dan van een standaard hondensportvereniging cursus waar de hond zit, af, hier leert.
En daarnaast zou ik je het boek willen aanraden van Sam Turner "Elke pup een goede start".
En ik zou in principe een teefje makkelijker vinden als eerste hond dan een reu (de echte "dominante" types daargelaten, maar mijn ervaring is dat je aan een teef minder te managen hebt qua omgang met andere honden, en andere honden is iets waar je onherroepelijk heel veel mee te maken krijgt).

Zo, en nu het type hond ;)
Van jou rijtje vind ik een kortharige collie een goede optie. Lieve, vrolijke, energieke en bescheiden honden.
Een middenslag Schnauzer zou ook misschien iets kunnen zijn. Ik vind ze stabiel en makkelijk in de omgang.
En eventueel een heidewachtel. Superlief, wel behoorlijk energiek.
De collie lijkt me het beste passen.

Ben jij straks de enige die de hond uitlaat? Want dat is best intensief. En toch denk ik dat je je moet realiseren dat elke middelgrote, gezonde hond veel beweging nodig heeft. De één schikt zich makkelijker met een dagje minder dan de ander. Maar ik zou niet bij voorbaat inzetten op niet teveel beweging. Het kan altijd nog meevallen, maar het is ook hoe je er in staat.

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:20

Nikass schreef:
Okee duidelijk!
Ik zou je allereerst willen aanraden om zodra je een hond hebt een basiscursus te gaan volgen bij een Martin Gaus school (of vergelijkbaar)
Dit houdt in: 10 lessen in drie weken + examen. Dus drie keer per week les. Een les duurt anderhalf uur, waarvan het eerste uur theorie is voor de baas (niet saai! Superleuk interactief en alle ruimte voor vragen/bespreken van praktijksituaties) en daarna nog een half uurtje met de hond.
Het examen bestaat uit gewone basisoefeningen, maar: de baas wordt beoordeeld, niet de hond.
Van zo'n cursus leer je tien keer meer dan van een standaard hondensportvereniging cursus waar de hond zit, af, hier leert.
En daarnaast zou ik je het boek willen aanraden van Sam Turner "Elke pup een goede start".
En ik zou in principe een teefje makkelijker vinden als eerste hond dan een reu (de echte "dominante" types daargelaten, maar mijn ervaring is dat je aan een teef minder te managen hebt qua omvang met andere honden, en andere honden is iets waar je onherroepelijk heel veel mee te maken krijgt).

Zo, en nu het type hond ;)
Van jou rijtje vind ik een kortharige collie een goede optie. Lieve, vrolijke, energieke en bescheiden honden.
Een middenslag Schnauzer zou ook misschien iets kunnen zijn. Ik vind ze stabiel en makkelijk in de omgang.
En eventueel een heidewachtel. Superlief, wel behoorlijk energiek.
De collie lijkt me het beste passen.

Ben jij straks de enige die de hond uitlaat? Want dat is best intensief. En toch denk ik dat je je moet realiseren dat elke middelgrote, gezonde hond veel beweging nodig heeft. De één schikt zich makkelijker met een dagje minder dan de ander. Maar ik zou niet bij voorbaat inzetten op niet teveel beweging. Het kan altijd nog meevallen, maar het is ook hoe je er in staat.


Er is in de buurt een hondenschool met instructeurs die hebben gestudeerd onder Martin Gaus, ik wilde daar ook zeker gaan kijken. Ik ben ondertussen al mee aan het kijken bij kennissen die naar verschillende hondenscholen gaan om te kijken wat het meeste bij mij zou passen.
Ik zal de info zeker meenemen, super interessant, thanks!

Ik was eigenlijk aan het denken over een reu, omdat ik hoorde dat die een stuk aanhankelijker kunnen zijn. Maar dat van een teef klinkt ook erg logisch. Zal dit ook weer meenemen in mijn keuze en overleggen met eventuele fokkers :D

De collie lijkt mij inderdaad ook erg leuk! Enige puntje is dat ik hoorde dat ze erg luid kunnen zijn en soms wat eenkennig. Maar dat zal misschien ook liggen aan de ouders van de pup + opvoeding.
Heidewachtel heb ik naar gekeken, maar die viel bij mij af omdat die super energiek zijn + veel jachtinstinct lijken te hebben (heb dit enkel van research op internet hoor, dus correct me if I'm wrong!).
Schnauzer zal ik zeker naar kijken, ook helemaal niet aan gedacht (al hebben ze zo'n leuke look :o )

Ik ben idd de enige, aangezien mijn ouders eigenlijk geen hond wilde en dit echt voor mij is. Ik ben me bewust dat dit zwaar kan worden, maar dit is wel iets wat ik ervoor over heb. (Mijn ouders staan ook altijd klaar mocht het echt niet lukken.)
Snap ik, als de pup uiteindelijk heel anders blijkt te zijn dan gedacht dan is dat zo en zal ik mij daarop aanpassen. Toch denk ik dat het ene ras uit zichzelf meestal minder energiek is dan het andere en daar probeer ik ook een ras te zoeken dat zoveel mogelijk bij mijn leven lijkt te passen.

Super bedankt voor de vele info!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:08

Als ik lees wat jij zoekt, dan denk ik dat is eigenlijk wat de meeste mensen zoeken: even gechargeerd gezegd: het ideale gemiddelde.
Niet te groot, niet te klein, wel energiek, maar niet te druk, werkwillig, maar niet té fanatiek, lief en sociaal, maar geen opdringerige allemansvriend etc etc
Ik zou eigenlijk niet weten welk ras daar precies aan voldoet. Maar als ik put uit mijn ervaring met talloze honden dan denk ik: degenen die daarbij het meest in de buurt komen zijn altijd de kruisingen, de mixjes.

De ideale mix is imo een retriever (labrador/golden/flatcoat whatever) X herder (Duits/Mechels/border collie etc)
Die honden zijn in mijn ervaring altijd: goed trainbaar, maar net wat minder fanatiek en scherp als herders; minder allemansvriend dan de labrador kan zijn, maar wel milder dan veel herders zijn.
Een aantal blindengeleidehondenscholen werkt bijvoorbeeld ook bewust veelal met dit soort kruisingen. En ook met de kruising Golden x Labrador.

De combi die ik ook vrij veel gezien heb, en die heel prima is, is border collie x Friese Stabij.
(Dit hoeven dus niet persé herplaatsers te zijn).

Maar in geval van rashonden:
Bij Goldens vind ik de reuen zwaar, sterk en lomp. Mits je ze daar al heel jong heel goed in opvoed sleuren ze je over straat (vooral bij het zien van andere honden).
Bruine labrador reuen vind ik NIET vriendelijk naar andere honden.
Retriever teefjes zijn vaak van die hondjes die bij het zien van een andere hond gaan liggen en niet meer mee te krijgen (over hoe je hier het beste mee om kan gaan schrijft Moniek Bladder een goed artikel)

Iemand hier raadde je een showlijn border collie aan. Denk dat dat idd ook heel leuk kan zijn, dus ik zou haar pb-en voor meer info.

En, wat het ook wordt, wordt het wel of niet castreren? Dat is ook nog best een vraagstuk :D

Anyway, er komt best wel wat bij kijken, maar als je bereid bent er helemaal voor te gaan (ook als de hond uiteindelijk anders uitpakt dan je had gedacht) dan is het hebben van een hond een prachtige ervaring en een maatje voor het leven.
Succes! Ik ben benieuwd ;)

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:27

Nikass schreef:
Als ik lees wat jij zoekt, dan denk ik dat is eigenlijk wat de meeste mensen zoeken: even gechargeerd gezegd: het ideale gemiddelde.
Niet te groot, niet te klein, wel energiek, maar niet te druk, werkwillig, maar niet té fanatiek, lief en sociaal, maar geen opdringerige allemansvriend etc etc
Ik zou eigenlijk niet weten welk ras daar precies aan voldoet. Maar als ik put uit mijn ervaring met talloze honden dan denk ik: degenen die daarbij het meest in de buurt komen zijn altijd de kruisingen, de mixjes.

De ideale mix is imo een retriever (labrador/golden/flatcoat whatever) X herder (Duits/Mechels/border collie etc)
Die honden zijn in mijn ervaring altijd: goed trainbaar, maar net wat minder fanatiek en scherp als herders; minder allemansvriend dan de labrador kan zijn, maar wel milder dan veel herders zijn.
Een aantal blindengeleidehondenscholen werkt bijvoorbeeld ook bewust veelal met dit soort kruisingen. En ook met de kruising Golden x Labrador.

De combi die ik ook vrij veel gezien heb, en die heel prima is, is border collie x Friese Stabij.
(Dit hoeven dus niet persé herplaatsers te zijn).

Maar in geval van rashonden:
Bij Goldens vind ik de reuen zwaar, sterk en lomp. Mits je ze daar al heel jong heel goed in opvoed sleuren ze je over straat (vooral bij het zien van andere honden).
Bruine labrador reuen vind ik NIET vriendelijk naar andere honden.
Retriever teefjes zijn vaak van die hondjes die bij het zien van een andere hond gaan liggen en niet meer mee te krijgen (over hoe je hier het beste mee om kan gaan schrijft Moniek Bladder een goed artikel)

Iemand hier raadde je een showlijn border collie aan. Denk dat dat idd ook heel leuk kan zijn, dus ik zou haar pb-en voor meer info.

En, wat het ook wordt, wordt het wel of niet castreren? Dat is ook nog best een vraagstuk :D

Anyway, er komt best wel wat bij kijken, maar als je bereid bent er helemaal voor te gaan (ook als de hond uiteindelijk anders uitpakt dan je had gedacht) dan is het hebben van een hond een prachtige ervaring en een maatje voor het leven.
Succes! Ik ben benieuwd ;)


Ja mensen zijn moeilijk he :')
Mixjes vind ik zelf ook heel leuk, maar ik vind het toch wel moeilijker daar nou echt een betrouwbare fokker van te vinden (als ze er uberhaupt zijn). Ik zie ze heel af en toe wel eens voorbij komen als herplaatser, daar zou ik dus wel naar kunnen kijken.
Ik heb zelf ook al gekeken naar de Boulab (labrador x berner), ik weet dat die ook als geleidehonden worden gebruikt. Maar deze zullen denk ik wat minder scherp zijn dan de retriever x herder mixjes :Y) Al maakt mij dat ook niet zoveel uit, ik heb er liever 1 die slomer is dan 1 die te fanatiek is. Of 1 die een allemans vriend is ipv 1 die helemaal niet sociaal is.

Ja idd zoveel om over na te denken, ik ben ook echt iemand die alles perfect wil voorbereiden voor ik er aan begin (al kom je achteraf altijd zoveel kennis tekort :+ )

Als ik een lab neem neem ik ook sowieso een zwarte ;) Vind ik zelf het mooist en ik hoor dat die het meest 'gemiddeld' zijn.