[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:23

Flatcoated retrievers zijn heel erg leuk :j maar qua gezondheid ook goed opletten. Die van de buren werden beide niet oud door kanker. Weet niet hoe dat nu is maar kwam ruim 16 jaar terug veel voor binnen het ras

Zijn trouwens nog 2 retrievers maar kan niet op de namen komen

Even opgezocht, Chesapeake Bay retriever en de Curlycoated retriever
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 21-06-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido
Berichten: 3144
Geregistreerd: 09-08-11

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:35

Als je waterhonden leuk vindt is de wetterhoun misschien wel een optie.

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:36

De Chesapeake Bay retriever is niet een heel makkelijke hond. Ook vrij eenkennig. Ik heb er 2 gekend vroeger.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:21

TinkerTreas schreef:
De Chesapeake Bay retriever is niet een heel makkelijke hond. Ook vrij eenkennig. Ik heb er 2 gekend vroeger.


En wel ook erg werklustig dus wellicht niet de juiste keus als je niet zoveel zin hebt in hondensport.

Is een Schotse Collie niet wat voor jullie stitchlover? Ben ik zelf enorm fan van. :D Zijn ontzettend lief, baasgericht makkelijk te trainen.

Oja vachtverzorging, valt echt reuze mee merk ik bij mijn Sheltie, maar die is intact. Weet niet hoe dat verandert na eventuele castratie.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:52

Ik heb aan mijn sheltie toch écht wel betrekkelijk veel werk qua vacht, helaas.

(Ook intact)

Daarom geef ik Schotse Collie en Sheltie niet als optie.


Schotse herder korthaar (kortharige Schotse Collie/ smooth collie) zou nog wel een optie zijn

Iets minder standaard dan Golden, iets meer pit dan langharige Schotse Collie, maar door de bank genomen fijne honden die goed aan het profiel voldoen.

parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:58

Ja!
Die zou ik ook aanraden, de kortharige collie. Koningspoedels zijn heel fijn, maar andere uitstraling/vacht. De Duitse staande langhaar zijn heerlijke "zachte" honden. Drent kan beetje ongezelliger zijn, heidewachtel/springer spaniel meestal heel fijn. Goed navragen naar jachtinstinct bij deze rassen zit veel verschil in per hond / ouderlijn.

Stabij kunnen best wel weglopertjes, zelfstandig op mollenjacht gaan etc. Vaak makkelijk/leuk en minder vaak echt jagen, maar wel eigenwijs zelf op stap gaan.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:35

Femke_Tweety schreef:
Ik heb aan mijn sheltie toch écht wel betrekkelijk veel werk qua vacht, helaas.

(Ook intact)

Daarom geef ik Schotse Collie en Sheltie niet als optie.


Schotse herder korthaar (kortharige Schotse Collie/ smooth collie) zou nog wel een optie zijn

Iets minder standaard dan Golden, iets meer pit dan langharige Schotse Collie, maar door de bank genomen fijne honden die goed aan het profiel voldoen.


Hoe vaak moet jij borstelen?

1 keer per week is normaal, + natuurlijk de ondervacht die je in verharing er goed uit moet halen, dan vaker borstelen.

Schotse Collie is ook wel een heel stuk groter, ben je langer bezig.

De kortharige is een hele leuk optie als je wat minder vachtverzorging wilt inderdaad :j wel ook een (flinke) ondervacht.

Ik borstel mijn Sheltie minder dan 1 keer in de week en heeft een boven gemiddeld dikke ondervacht. En ik moet op klitten letten achter de oren, verder krijgt hij ze niet op andere plekken. Vind het tot nu toe de fijnste vacht die hier rond heeft gelopen.

Heb nu ook een wat grotere rescue, mengelmoes Collie look, lopen met halflang haar en dikke ondervacht maar gecastreerd, de vreselijkste vacht die er hier tot nu toe heeft rond gelopen. Heeft geen normale rui periode, elke dag overal plukken haar en klitten springen er overal per minuut in. :=

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:12

Normaal inderdaad ongeveer 1x per week genoeg, als ik het in 1x zou doen.

Maar dat is vaak te lang voor Pers, dus ik doe het vaak in twee etappes.

Momenteel komt de onderwol los, en dat geeft een pak extra werk.
Want alleen oppervlakkig borstelen is niet genoeg.

Vandaag en gisteren al weer lang mee bezig geweest.

Scheelt dat hij het op zich niet vervelend vindt.


En dan woon ik ook zo dat de nagels niet of nauwelijks slijten, dus daar moet ik ook eens in de 3 weken wat aan doen.
Vindt hij gelukkig ook niet erg.

Maar als je vraagt om een hond met weinig vachtonderhoud, dan is Percy dat iig niet.

Aan Habibi (kruising Border x Sheltie) had ik beduidend minder werk.
Daar had ik aan 1 simpele mensenkam ook genoeg.
Bij Pers kom ik met die kam niet eens door de meest oppervlakkige laag vacht heen, laat staan de ondervacht :')



Hij vindt het wel lekker gelukkig.


Zie;

Afbeelding

Afbeelding

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:28

Is nog een jonkie toch? Mooie staart. Hier in de buurt woont Sheltie Ziggy, die heeft veel weg van die van jou en ook nog vrij jong.

Baldr is net 10 jaar geworden.

Als je hem vraagt wat het ergste is wat hem is overkomen dan is dat een borstelbeurt :')

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:17

Pers is bijna een jaar nu.

Ik zal zijn eigen topic eens bijwerken binnenkort!

Buiten de vacht en de voorliefde van Shelties voor het gebruik van hun stembanden :') zijn het geweldig fijne hondjes.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:59

Femke_Tweety schreef:
Pers is bijna een jaar nu.

Ik zal zijn eigen topic eens bijwerken binnenkort!

Buiten de vacht en de voorliefde van Shelties voor het gebruik van hun stembanden :') zijn het geweldig fijne hondjes.


Grappig is dat, voor mij dus een fijne vacht.

Ik dreig heel vaak met het laten verwijderen van de stembanden :P helpt niet helaas.

Maar er zijn er ook die vrij stil zijn. Zus van Baldr is veel stiller, is bij fokker gebleven maar kwam ze nog elke week tegen bij agility. Ze vindt agility ook niks aan :)) Baldr bloedfanatiek, 2 uiterste in
In 1 nest.

niienn

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:16

Hoi, ik ben ook opzoek naar een geschikt hondenras en ben benieuwd naar jullie input:

- omdat ik in het buitengebied woon vind ik het fijn als de hond een beetje afschrikwekkend is, dus een middel tot grote hond.
- moet samen kunnen met ander hond(en).
- bij vreemde mensen mag hij best aanslaan, maar hij moet daarna wel sociaal zijn naar mensen.
- niet al te eigenwijs, moet wel goed te trainen zijn.
- geen of niet te veel jachtinstinct, het moet te trainen zijn dat hij los kan lopen.
- een redelijk actieve hond.
- gezond ras.

Ik heb nu al een kooikerhondje en hiervoor hadden we een bordercollie. Ik werk wel overdag, maar de hond zal samen met mijn andere hond overdag in onze grote tuin los kunnen lopen. In de ochtend en avond zal ik hem ook zeker nog zelf uitlaten. Daarnaast wil ik ook met de hond trainingen gaan volgen, en hem meenemen al ik ergens heen ga. Dus de hond moet wel sociaal zijn. Als ik thuis ben kan de hond ook gewoon gezellig bij ons naar binnen in huis. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:19

Als ik je lijstje lees, kom ik bij de (Spaanse) waterhond. Maar ik ben bevooroordeeld :+

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:33

niienn schreef:
Hoi, ik ben ook opzoek naar een geschikt hondenras en ben benieuwd naar jullie input:

- omdat ik in het buitengebied woon vind ik het fijn als de hond een beetje afschrikwekkend is, dus een middel tot grote hond.
- moet samen kunnen met ander hond(en).
- bij vreemde mensen mag hij best aanslaan, maar hij moet daarna wel sociaal zijn naar mensen.
- niet al te eigenwijs, moet wel goed te trainen zijn.
- geen of niet te veel jachtinstinct, het moet te trainen zijn dat hij los kan lopen.
- een redelijk actieve hond.
- gezond ras.

Ik heb nu al een kooikerhondje en hiervoor hadden we een bordercollie. Ik werk wel overdag, maar de hond zal samen met mijn andere hond overdag in onze grote tuin los kunnen lopen. In de ochtend en avond zal ik hem ook zeker nog zelf uitlaten. Daarnaast wil ik ook met de hond trainingen gaan volgen, en hem meenemen al ik ergens heen ga. Dus de hond moet wel sociaal zijn. Als ik thuis ben kan de hond ook gewoon gezellig bij ons naar binnen in huis. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!



Grote Zwitserse sennenhond?

Yenni
Berichten: 5476
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:23

niienn schreef:
Hoi, ik ben ook opzoek naar een geschikt hondenras en ben benieuwd naar jullie input:

- omdat ik in het buitengebied woon vind ik het fijn als de hond een beetje afschrikwekkend is, dus een middel tot grote hond.
- moet samen kunnen met ander hond(en).
- bij vreemde mensen mag hij best aanslaan, maar hij moet daarna wel sociaal zijn naar mensen.
- niet al te eigenwijs, moet wel goed te trainen zijn.
- geen of niet te veel jachtinstinct, het moet te trainen zijn dat hij los kan lopen.
- een redelijk actieve hond.
- gezond ras.

Ik heb nu al een kooikerhondje en hiervoor hadden we een bordercollie. Ik werk wel overdag, maar de hond zal samen met mijn andere hond overdag in onze grote tuin los kunnen lopen. In de ochtend en avond zal ik hem ook zeker nog zelf uitlaten. Daarnaast wil ik ook met de hond trainingen gaan volgen, en hem meenemen al ik ergens heen ga. Dus de hond moet wel sociaal zijn. Als ik thuis ben kan de hond ook gewoon gezellig bij ons naar binnen in huis. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Onze duitse herder reu vinkt al je punten af. Waaks in en om huis als je hem aanhaalt is het goed. Grote hond. Lekker mee op wandeling, kan los lopen en is zeer sociaal naar andere honden.

niienn

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 19:10

Bedankt voor jullie reactie!
-spaanse waterhond en grote zwitserse sennenhond: nog niet over deze rassen nagedacht, ik zal mij eens gaan inlezen over deze rassen :D
-duitse herder: lijkt mij inderdaad een fijn ras. Ik ben alleen wel een beetje bang voor sommige gezondheidsproblemen die ze kunnen krijgen door de aflopende rug.. Maar daar ga ik me nog even verder in verdiepen. Misschien weet iemand een goede fokker?

Ik zat zelf nog na te denken over de volgende rassen: appenzeller sennenhond, hollandse herder, doberman en de viszla. Dus als iemand ervaringen heeft met één of meerdere van deze rassen laat het mij graag weten!

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:45

Dobermann heeft ook een lading gezondheidsissues dus ook daar goed opletten waar je koopt.

Als je bij de Duitse herder de aflopende rug (terecht) een minpunt vind kan je ook naar de oudduitse herder kijken, die staan nog recht. Of inderdaad de Hollandse herder. Of 1 van de Belgische variëteiten.

Viszla kan wel een aanwezig jachtinstinct hebben.

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:23

Hollandse herders en “de belgen” zijn wel echte werkers. Elke mechelaar hier die ik ken zijn echt werkbeesten. Zouden zeker niet blij zijn met een ochtend en avondwandeling en maar 1 a 2x trainen per week…
Denk dan inderdaad dat de dobermann iets milder daar in is, en zijn ook gewoon fantastisch honden!
De geote sennenhond zou ik ook naar kijken.
Bij mijn nonkel loopt er een fantastische mastiff die aan al je eisen voldoet maar ja gezondheid en levensverwachting…

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:54

Mechelaar wordt inderdaad bloednerveus als hij niet voldoende uitdaging krijgt. Hollandse herder is vrij gelijkaardig.

De tervueren kan soms ook wat nerveus of te wantrouwig naar vreemden worden. Maar de groenendaler of de minder bekende laekenvelder zijn eigenlijk wel de rustigere versies (vergeleken met de mechels on speed uiteraard) die best geschikt zijn als waak/erf/familiehond.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:01

Hier een Grote Zwitserse Sennenhond gehad, geweldige hond. Heel
stabiel, ondanks zijn verleden, is niet bij mij opgegroeid en 3e eigenaar, maar zo zijn ze lang niet allemaal. Zijn niet heel makkelijk trainbaar.
Zeker hond sociaal en waaks zonder agressie maar gereserveerdheid naar vreemden komt geregeld voor. Thor was wel heel vrij.

Goede fokkers doen mee aan een gedragstest voor ze een dier in gaan zetten voor de fok.

Wat ik veel hoorde en waar de onze ook last van had was maagklachten. Misselijk, likken en slikken, heel veel gras willen eten, iets om serieus rekening mee te houden bij dit ras.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:04

Wat dacht je van een Landseer? Geen idee hoe de gezondheid daar van is maar qua karakter best een match denk ik.

niienn

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:11

Bedankt voor al jullie reacties, ik neem het allemaal mee en ga er eens goed over nadenken.
Ik denk inderdaad niet dat ik een mechelse en hollandse herder genoeg uitdaging kan bieden. Die rassen zullen dus afvallen.

parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:44

Oudduitse herder
Riesenschnauzer
Airedale
Beauceron
Bouvier

Houd er bij deze rassen wel rekening mee dat ze bij t in de tuin stappen van vreemde mensen niet zo gezellig zullen zijn. Helemaal niet in combinatie met een kooiker. 5 dagen in de week alleen ochtend en avond aanspraak van eigen mensen vind ik eigenlijk ook te weinig, daar worden ze minder gezellig van, gaan ze iets anders bedenken.

Denk dat de landseer, new foundlander, leonberger dat beter kunnen handelen. Maar reken er wel op, dat twee honden meer het bewaken op zich zullen nemen dan één.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 06:03

De Landsmeer is echt best relaxed in omgang met vreemden, bij een fokker op bezoek geweest en naar het waterwerk gaan kijken een keer. Alleen bij serieus gevaar gaan ze in de verdediging.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 06:56

Ik moest meteen aan de bouvier denken.