Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:03

Chubby schreef:
Ik ben vooral benieuwd waarom mensen hard roepen dat een kat van nature buiten moet kunnen en tegelijk een voeding geven die absoluut niet aansluit bij de behoefte van een kat (brokken met granen? brinta? mousse?)..

mag ik vragen wat jij je katten voert?gewoon nieuwsgierig

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:08

Brokken en blikvoer is toch niet de natuurlijke voeding van een kat?! Konijn, muis, rat, vogel, haas, lam, insecten.. Dat is natuurlijke voeding voor een kat, dacht ik..

En ik maak liever de vergelijking met een paard in een afgesloten weiland vergelijkbaar met een kat in de tuin of ren of balkon, of een paard op stal 24/7 en een kat in een bench 24/7.. Een kat die overal mag komen waar hij/ zij maar wil, kun je dan vergelijken met een paard wat geen beperkingen kent, toch?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:10

Snoevie, mijn katten krijgen BARF.. Vers vlees dus; in uitgekiende percentages vlees met bot, spiervlees en organen. Daarnaast eten ze complete pakketjes: kuikens, muizen etc.

Hierop kunnen ze hun instinct echt loslaten. Ik vind dergelijke voeding en alles wat erbij hoort (kauwen, kluiven etc) belangrijker en beter voor de fysieke en mentale gezondheid dan een rondje langs de openbare weg vol levensgevaren waarbij ze anderen ook nog tot last kunnen zijn..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:10

Je kunt je afvragen welke van onze huisdieren uberhaubt nog 'natuurlijke voeding' krijgt. Op zich zou het misschien beter zijn, maar ik weet dat ik Snoetje er echt geen plezier mee zou doen. Die zou niet weten wat ze ermee aan moet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:13

oke ik wist ook niet wat BARF was(kreeg er nogal vies beeld bij haha)
waar koop je dat dan?dierenwinkel?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:15

Chubby schreef:
Snoevie, mijn katten krijgen BARF.. Vers vlees dus; in uitgekiende percentages vlees met bot, spiervlees en organen. Daarnaast eten ze complete pakketjes: kuikens, muizen etc.

Hierop kunnen ze hun instinct echt loslaten. Ik vind dergelijke voeding en alles wat erbij hoort (kauwen, kluiven etc) belangrijker en beter voor de fysieke en mentale gezondheid dan een rondje langs de openbare weg vol levensgevaren waarbij ze anderen ook nog tot last kunnen zijn..

Buitenkatten vangen zelf muizen, ratten en kuikens. Tenminste, ze zijn in de gelegenheid en onze boerderijkat kon er wat van vroeger! Dat werd van beide kanten erg gewaardeerd Knipoog
Daarnaast kreeg ie elke dag nog een handje brokjes bij.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:18

Mijn katten krijgen hopa homeopatie's zonder geur / kleur en smaakstoffen.
En soms gekookte kip of een gekookt eitje.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:19

en idd muisjes en dergelijke vangen ze lekker zelf en soms ook 1 voor mij

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:21

Bij de dierenwinkel kun je KVV kopen, dat is gemalen, verpakt en gevroren vlees. BARF stel ik zelf samen bij de groothandel, de poelier, de slager en de supermarkt. Muizen en kuikens haal ik weer bij de dierenwinkel.

Snoevie schreef:
oke ik wist ook niet wat BARF was(kreeg er nogal vies beeld bij haha)
waar koop je dat dan?dierenwinkel?

Buitenkatten is toch niet hetzelfde als boerderijkatten? Dat is natuurlijk ideaal: lekker zonder gevaar buiten zelf je eten bij elkaar jagen.. Maar een stadskat die ratten en muizen en kuikens vindt?

miss_jumpy schreef:
Buitenkatten vangen zelf muizen, ratten en kuikens. Tenminste, ze zijn in de gelegenheid en onze boerderijkat kon er wat van vroeger!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:22

Nou ja, onze boerderij kat mocht gewoon in en uti lopen dus dat is toch ook een buitenkat?

Maar muizen zijn volgens mij ook in parkjes en bosjes te vinden, wij hadden er ook een keer 1 in onze flat Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:27

onze katten vangen geen muizen,maar ik denk dat die hier ook niet veel te vinden zijn.
ze krijgen gewoon goed voer wat je in de dierenwinkel koopt(blikvoer en brokjes,en soms als traktatie een stukje kip of ander vlees)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:29

Volges mij is er nogal verschil tussen een kat die op de boerderij woont en daar in de velden kan gaan jagen en eten, en een kat die vanuit een woning de straat in kan wandelen en daar over het asfalt en in wat bossages kan snuffelen..

Natuurlijk kan een stadskat ook wel eens een muisje tegenkomen, maar kan hij daar zijn ultieme jachtinstinct op loslaten? Om daarna overreden te worden door een boodschappenwagentje..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:31

Moderatoropmerking:
Deze discussie gaat niet over voer, maar over het al dan niet naar buiten doen van je katten.

Dus aub terug ontopic Lachen Alvast bedankt voor de medewerking!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:33

Ik woon op een boerderij aan de rand van een dorp en laat mijn katten gewoon buiten. Ze kunnen heerlijk het land in en hun gang gaan. En als ze in het dorp in de tuintjes hun behoefte willen doen is er de kans dat ze een emmer water over zich heen krijgen. Heb ik ook "afgesproken" met de mensen als ze er last van hebben. Liever zo dan anders.

Wel zorg ik dat ze eerst geholpen zijn als ze buiten komen, katers,poezen maakt niet uit, maar ik heb zelf geen zin in jongen en een ander ook niet altijd. In een stad zou het anders zijn. Ik heb eerst ook in een dorp/stad gewoond en daar had ik bewust geen katten. Ik vind dat katten lekker buiten moeten kunnen lopen. Als ik zie hoe ze het naar hun zin hebben met z'n allen dan vind ik dat een heerlijk gezicht.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:43

Aangezien er in dit topic geen andere onderwerpen aangesneden mogen worden: wellicht een ander topic maken over het algemene aspect van katten houden? waarin dan leefomstandigheden + voer kan worden besproken?

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:11

Onze katten gaan overdag naar buiten, s'avonds houden we ze liever binnen, behalve als het zomer is dan maakt het niet zoveel uit. Wij kunnen overigs de katten niet altijd binnen houden, eentje gaat de ramen staan wassen, die gaat letterlijk de heletijd met zijn poten over het raam schrapen en miauwen tegelijk dat je er helemaal gek van wordt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:15

Die van ons komen niet buiten. Worden veel te snel gestolen!!

Als we verhuizen zetten we de hele tuin af, dan mogen ze wel lekker
buiten spelen..

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:55

Mijn oude kat is doodgrereden op de weg die langs de boerderij liep waar wij toen woonden, dus een boerderij is ook niet alles. nu wonen wij midden in de "stad" en mijn katten gaan heerlijk naar buiten en zijn nog niet doodgereden. het heeft gewoon te maken met ongeluk hebben, op de verkeerde plek op de verkeerde tijd zijn.
maargoed 1 ding weet ik zeker, mijn katten zijn ontzettend gelukkig bij mij wat andere mensen er ook van vinden.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:01

De onzen zijn 'standaard' buiten, dag en nacht maar als ze de kans krijgen glippen ze mee naar binnen. Bij slecht weer mogen ze meestal ook wel even binnenliggen, mar de ene is niet helemaal behangproof jammergenoeg. Ook bij oud en nieuw houden we ze binnen, helaas is 1 van onze katten zó bang voor vuurwerk dat ie niet meer op tijd binnenkomt, heeft zich dan waarschijnlijk al verstopt oid. Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:42

IK heb hier een kattenluik. Mijn kat en die van mijn ouders (zusjes) komen uit een nest boerderijkatten. Werden wel opgetild door manegekinderen maar verder gewoon heel wild in de genen. Geprobeerd ze binnen te houden maar dat lukte niet. Heel wil doen ik huis, alles slopen en nachtenlang janken. Zo dus klachten van buren. Eerst overdags naar buiten en dan luikje dicht tot dat er dus een kater van een ander naar binnen sloop en zo niet meer naar buiten kon. Luikje staat nu altijd open om gejank te voorkomen en ze is gelukkig nu. Wel pas een bel om haar nek moeten hangen omdat ze duiven pakte van duivenmelkers. Voorheen had ze een gevarieerde vangst die ze levend mee naar huis bracht en dan onder de trap/bank opat: muizen, vogels, vleermuizen etc. en woon in een woonwijk.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:03

Die van ons komen iedere dag buiten. Maar meestal liggen ze alledrie na vijf minuten weer binnen Clown
Vogels e.d. vangen ze niet. Tenminste, niet voor zover wij weten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:58

HorseGurl13 schreef:
De onzen zijn 'standaard' buiten, dag en nacht maar als ze de kans krijgen glippen ze mee naar binnen. Bij slecht weer mogen ze meestal ook wel even binnenliggen, mar de ene is niet helemaal behangproof jammergenoeg. Ook bij oud en nieuw houden we ze binnen, helaas is 1 van onze katten zó bang voor vuurwerk dat ie niet meer op tijd binnenkomt, heeft zich dan waarschijnlijk al verstopt oid. Lachen

mss een rare vraag,maar waarom hebben jullie dan voor huisdieren gekozen,als deze niet eens binnen mogen komen???

snap er echt helemaal niets van

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:06

5 van mijn 7 katten mogen ook niet binnen. Heb er wel eens 1 mee naar binnen genomen, maar die raakte helemaal in paniek. 1 kater is niet gecatreerd (hij is al 5) en sproeit gigantisch veel.
Niet alle katten houden van binnen zijn hoor. En als ze niet binnen mogen komen, betekend nog niet dat ze niet goed verzorgd worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:09

Ik heb vier katten waarvan er twee wel naar buiten mogen en twee niet. Dat gaat wel veranderen maar Jip en Eddy zijn nog jong én meisje, dus ik wil daar geen risico mee lopen. Ik laat ze in het voorjaar steriliseren en daarna mogen ze naar buiten.
De andere twee, Elmo en Mozes gaan wel naar buiten maar zijn 's nachts altijd binnen.

Vooral Mozes was griezelig in het begin, die is niet zoveel gewend en heeeeel knap om te zien dus ik was best een beetje huiverig dat ie meegenomen zou worden maar hij blijft redelijk in de buurt en tot nu toe gaat het goed!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:25

Ik woon in een buitenwijk van de stad en heb 3 katten, waarvan er 2 buiten komen. We wonen hier bijna aan het spoor, maar ze leven nog steeds en we wonen hier nu 7 jaar. Al die tijd nog nooit fout gegaan.
De andere kat mag niet naar buiten, m'n ouders zijn bang dat ze hem meenemen, omdat het een raskat is. Hij komt in de zomer wel in de tuin, maar verder niet. Hij weet de weg ook niet. Afgelopen zomer was hij een paar tuinen verderop, maar hij wist mooi de weg naar huis niet meer Haha!