Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:04

pff was die van mij maar niet zo kieskeurig. ik had als proef allerlei soorten vlees besteld, maar de helft eet hij niet op.

gister bijvoorbeeld gemalen bosduif, echt niet dat hij het at he. dus ik denk je zoekt het maar uit, ik mix het lekker door je carnibest heen in de avond. maar hij plukte alle carnibest eruit en de rest liet hij mooi liggen.

gemalen konijn heeft hij na wat aanmoedigingen wel op. hele eend, de helft van gegeten de andere helft weg kunnen gooien.
eendennekken, 1,5 nek op de rest weg kunnen gooien.

ik heb nog konijnenkoppen en kippennekken liggen, vrees dat hij die ook niet op gaat eten.

enige wat ie wel lekker vond was gemalen rundermix en kippenruggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:28

hier ook zeikers hoor,heb allerlei soorten kvv in huis en dat is dan speciaal gehaald voor bepaalde honden,er zijn hier 2 "alles eters" maar de rest ,pffffff krijg er soms wat van....

en vieze scheten,vroeger kreeg ik nog weleens wat van een vriendin die een dierenwinkel had,zo ook een keer een halve zak smolke brok,welke ze niet meer kon verkopen,en oww mén wat een stank,echt zulke gore scheetwinden en toen 1 hond gepoept had,die lucht,haha bleef gewoon hangen :D ,was een soort rookgordijn geworden...was echt zo goor heb echt alles weggegooit...

bij 1 van mijn pups kreeg ik ook een zak smolke brokjes van mee,die zijn linea recta zo de vuilnisbak ingegaan ( had nog tegen die mensen gezegd dat ik écht geen brok mee wilde nemen,maar ze stonden erop..)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:22

Ik heb nog even een vraagje, stel het maar even hier in plaats van een topic te openen.
Hopelijk leest iemand het nog :+

Van de week heb ik Prins vers vlees gekocht, van die plakken (diepvries).
Eigenlijk omdat het nieuw was in de dierenwinkel en ik dacht, zal het maar een keer proberen.
Mijn hond vindt het echt heerlijk!

Maar nu mijn vraag:
Hij krijgt 2 plakken vlees per dag (terwijl op het pak zou hij qua lichaamsgewicht 1 tot anderhalve plak moeten hebben per dag).
Maar het lijkt wel alsof hij maar honger houdt, hij zit maar te likken in z'n bak en te zoeken of er nog voer is.
Is het nu dat dat die plakken niet genoeg z'n maag vullen, of krijgt hij toch te weinig.
Of vindt hij het gewoon lekker, en moet ik het maar negeren?
Wie heeft dat ook meegemaakt?

xRomana

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:14

Ja dat kan kloppenMika, omdat er geen granen inzitten en veel minder koolhydraten kunnen ze een hongergevoel krijgen, dat is een kwestie van wennen en idd negeren

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:22

Toch frapant dit is een toppic voor tegenstanders van vers vlees, maar inmiddels worden de menu's uitgewisseld.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:03

ik vind het wel makkelijk dat alles over 1 kam word geschoren.
Heb alleen maar de eerste twee pagina's gelezen, dus misschien dat dit al aangehaals is.
Maar het ligt geheel aan de kwaliteit van het product dat je voert.
Er is rotzooi VV op de markt, zo als er ook rotzooi brokken op de markt zijn.
Helaas kon mijn vorige duitse herder niet tegen lam en hoe ouder hij werd, hoe erger het werd. Ik kon aan hem merken hoeveel lam er echt in een product zat. Hij moest ervan spugen en als de hoeveelheid kleiner was, dan had hij gelijk diaree.
Nu heb ik twee honden ( ook een duitse herder, het neefje van mn vorige, en een beagle) en de beagle is allergisch voor iets, maar de DA kon het niet vinden met testen. Nou zou ik met hem naar de universiteit moeten gaan en allerlei testen en bezoeken moeten gaan doen. Nou ga ik dit niet doen.
Ik ben zelf hun eten gaan klaarmaken. Ik koop varkenstong bij de slager, schenkel met veel vlees en dit bak ik, snijd ik in stukken en meng ik met pasta en rijst. De botten kook ik voor de jus.
Nou weet ik dat dit menu niet ideaal is, want het mist groente etc. Maar het is de eerste keer in maanden dat mn beagle niet meer gek wordt van de jeuk.
Ik was vorige week weer brokken gaan voeren en het ging gelijk weer mis.
Dus nu sta ik elke dag weer in de keuken om voor mn honden te bakken. Zit te denken om een groenten puree door hun eten te gaan doen, want ze moeten wel dat soort dingen binnen krijgen.
Ik voerde een goed merk, wat ik bij een goede fokker in mn dorp haal. Hij heeft alleen maar showhonden lopen, dus ik geloof echt wel dat het een goed merk ik ( Mera dog).
Maar mijn beagle reageerd op elke brok hetzelfde. Hele dagen onder meubulair doorlopen om te schuren. Gelukkig is het nu weer over en kan hij weer lekker rustig liggen, zonder gek te worden van kriebels.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:07

xRomana schreef:
Ja dat kan kloppenMika, omdat er geen granen inzitten en veel minder koolhydraten kunnen ze een hongergevoel krijgen, dat is een kwestie van wennen en idd negeren

En ik maar denken dat ze dat alleen deed omdat ze het zo lekker vond..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:56

ze vinden het ook lekker hoor,krijg deze vraag zó vaak als mensen over stappen op vers..mensen zijn vaak gewend dat er een hele dag brokken in huis kan staan welke langzaam opgegeten worden,gaan vers voeren en binnen 10 sec een bak helemaal leeg... :D

is gewoon even wennen,mocht je nu zien dat je hond dunner wordt moet je meer gaan voeren,het percentage kvv wat ze aangeven is een richtlijn,je moet echt op het oog gaan voeren.

lecy tinker,je mist niet alleen groenten zo,maar als je dit elke dag zo blijft voeren gaat je hond echt enorme tekorten krijgen,waarom niet gewoon op een kvv zetten? waarom verhit je het vlees,waamee dus essenciele voedingstoffen verloren gaan?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:12

@Kimmie, omdsat mijn beagle een extreem kieskeurige eter is en je varkensvlees nooit rauw mag voeren aan een hond. Hij eet niet graag rauw vlees. Ik denk dat ik hem liever dit blijf voeren en ze suplementen bij geef, dan dat ik over zou stappen naar kant en klaar eten. Ze kunnen zetten op hun etiketten wat erin zit,maar ik heb sterk mijn twijfels of dit wel echt zo is.
Pas wanneer ze met persentages komen en een transparantie productiewijzen geven, dan geloof ik het.
Het is maar net te vaak gebleken bij producten voor zowel dier als mens, dat de etiketten geheel niet kloppen. Dat de persentages sterk afwijken en er producten wel of niet in zitten die niet kloppen.
Ik denk dat als je echt bewust wil voeren, dat je het zelf moet klaarmaken. In een industrie die gebaseerd is op geld en niet het welzijn van het dier, denk ik dat ook geld voorop staat bij bedrijven en niet het welzijn van het dier. Brokken of VV!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:22

KVV heet het :D ( Kompleet Vers Voer) ,ik ben wat minder bang dat percentages in kvv niet kloppen met de simpele reden: waarom zouden ze daar over liegen?? ( fabrikanten zijn over het algemeen nogal vers vlees fanaten),maar wil je het echt zeker weten moet je het inderdaad zelf samenstellen :)

en dan kan je kiezen uit BARF of NRV voeren waarbij NRV weer 'natuurlijker' is als barf,maar waarbij de percentages wel verschillen van elkaar.

als je zelf eten wil blijven maken voor je honden hou dan een beetje als richtlijn 70% spiervlees,15% orgaan ( tong is orgaanvlees) en 15% bot aan ,dan zit je wel goed,of je het dan verhit ( behalve het bot ,die moet je niet verhit geven,maar wel zorgen dat de hond calcium binnen krijgt) of niet,je voert dan in ieder geval beter als alleen tong en alleen vlees wat aan een bot zit.

en eigenlijk moet je dan ook nog 5 verschillende diersoorten gaan voeren,maar als je er een voedings supplement aan gaat toevoegen dan hoeft dat niet :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-07-12 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:32

Bedankt :)
Hij had inderdaad elke keer binnen 20 seconden z'n bak leeg, dat was ik niet gewend van hem.
Dan zal ik vandaag maar weer wat nieuwe Prins vlees gaan halen, als hij het zo lekker vindt.
Ik denk dat ik dan maar 's ochtends en 's avonds een plak geef, ipv één maaltijd per dag.
Dat scheelt misschien al, dat ie geen hongergevoel krijgt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:37

Ik ben geen tegenstander van vers vlees voeding. Mijn hond wou absoluut geen brokken meer eten en at uiteindelijk enkel wat brok om te overleven, maar was extreem mager en stal alles wat hij kon vinden ook afval tijdens het wandelen enzo. Op vers doet hij het nu heel erg goed. Het is ook zo dat het gemakkelijker is om gewicht op peil te houden en dat hij betere ontlasting heeft als toen met brok. Wel is het altijd wat gepruts als we op vakantie gaan enzo, maar dat nemen we voor lief omdat hij er de rerst van het jaar veel baat bij heeft. Gelukkig dat het bestaat, want hoe hij er toen bij liep wil ik niet meer meemaken.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:17

Die van mij krijgt energique en ben er tevreden over, bij mij komt er geen brok meer in huis.voor de rest krijgt hij ook geen koekjes alleen maar pensstaafjes, gedroogde kippennekken, gedroogde runderlever enz

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:47

@Kimmy... Ikspreek asoluut niemand tegen. Ik heb alleen in australie gewoond met mn vorige hond en als ik zag wat de werkhonden (de meeste die ik tegen ben gekomen) daar te eten kregen ( geschoten kangoeroe, schaap or koeienrestjes) en dat was het. Die honden werktte elke dag in en uit en waren vol energy en stik gezond. Hoe dit op een langer termijn uitwerkte weet ik niet, want werkhonden worden daar meestal niet zo heel oud.
Maar mijn punt is dat ik denk dat mijn honden best tevreden zijn met hun maaltje. Zezijn opgegroeit op RC puppy brokken, daarna over gegaan naar selection voer van RC en hebben nog een kortte tijd op fokker gestaan en voor de rest op Mera Dog. Nou hb ik ze liever p een brok staan, omdat ze normaal heel erg lang over hun eten doen en ik in de warme maanden het gewoon prettiger in huis vind, dan een voerbak met etensresten (ze likken de bakken niet uit). Maar met de pasta en rijst combo die ze nu krijgen, daar is meestal al het eten ineens weg. Geen rare bijwerkingen zoals schuren or platte hopen.
Zo krijgen mijn honden ook pensstaafjes, botten met een soort van parma ham en gedroogde botten bij. Verse mergpijpjes van de slager en gedroogde varkensoren.
Dat ze nu geen gebalanseerde maaltijd binnen krijgen, daar ben ik me van bewust. Zit ook een beetje te zoeken naar een betere oplossing.
Maar mijn oom was een VV leverancier in Friesland en ik weet wat hij verkocht. Dat was ZEKER geen KOMPLEET vers vlees hoor. Dus mijn punt was dus ook, dat je niet altijd zeker bent wat je koopt, want er zijn genoeg leveranciers die sjoemelen met hun producten.

Er zij honden die worden mega oud en super gezond op een menselijk prakje elke avond. Dat zijn gewoon van die honden die alles afkunnen. En je hebt honden die werkelijk op alles reageren en je zo moet zoeken naar een voeding waar ze goed op reageren. Daarom ben ik totaal geen voor of tgenstander van wat dan ook. Heb je iets dat voor je hond werkt, dan ben je een gelukkiige eigenaar. Want er is niet ergers dan tobben over je dier die je niet kan vertellen wat er mis is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:04

maar wat versta jij dan onder VV ?? heb eigenlijk nog nooit gehoord van 'VV'...

je hebt KVV's welke bestaan uit komplete maaltijden waar een premix aan toegevoegd is, en kvv's waarbij je meerdere diersoorten moet voeren omdat er geen premix doorheen zit om aan de benodigde voedingstoffen te voldoen.

wat belangrijk is ,is als je vers voert dat je dan wel bepaalde percentages voert om geen tekorten te krijgen,1 diersoort kan prima,maar dan moet je er wel een premix doorheen doen( supplement) omdat 1 diersoort te eenzijdig is.

als VV staat voor versvoer dan is dat inderdaad niet kompleet,op de kvv's die kompleet zijn staat het ook vermeldt dat het komplete voedingen zijn,als dat niet zo is dan wordt dat ook vermeldt.

en mss kan je een brok gaan voeren bv orijen,zonder granen met een hoog vleespercentage erin..als jou hond allergies is voor de granen in de brokken is dat probleem opgelost,waar hij ook allergisch voor kan zijn,zijn mijten en in elke brok leven mijten...dus los je een allergie niet op met brok voeren.

wat je ook eens kan proberen is bv renske vers of nature diet,graanvrije maar komplete gestoomde voedingen :)

de honden in australie kregen zo te lezen in ieder geval 3 verschillende diersoorten en ws niet alleen de organen ervan maar ook spiervlees,wat heel essencieel is in een hondenmenu :)

laat ik het anders zeggen,dit is bv een vlees welke niet kompleet is:
Afbeelding

Vlees: alleen geschikt als bijvoeding

Deze enkelvoudige maaltijd bestaat alleen uit puur rundvlees, gemalen rundvlees afkomstig van voor menselijke consumptie goedgekeurde runderen. o.a. spiervlees, keelvlees, lipvlees, kopvlees. een heerlijke toevoeging op de maaltijd of voor een keer wat extra's.

dat staat er dan ook bij dat het bijvoeding is..

maar deze:
Afbeelding

Complete maaltijd op vlees basis

Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van vers rundvlees, lever, hart, schapenvet, groenten, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Al onze grondstoffen voor deze complete maaltijd zijn afkomstig van runderen die geschikt zijn voor menselijke consumptie - zonder uitzondering.
Glutenvrij

weer wel,dat staat er ook bij dat dit een complete voeding is... :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:51

klopt wat jij zegt kimmie, maar er is idd ook verschil in kwaliteit vlees. ik zou bijv noooit smuldier voeren, vind het echt gore troep
voer zelf kvv en 3 dagen barf, dat ziet er naar uit dat mijn honden binnen niet al te lange tijd helemaal overgaan op barf (doen het goed op kvv hoor) maar wil precies weten wat voor kwaliteit ik voer :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:13

oww hier krijgen ze al jaren smuldier,prima vlees :) en ahv en bibi en er zijn 3 die zo goed als barfen :)

maar niets mis met smuldier,vinden ze zelf ook niet :D

was ook overigens meer als voorbeeld wat een komplete kvv is en wat een niet komplete kvv is :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:15

Ik ben nog steeds geen vlees voor honden in de ah of lidl tegengekomen. Welke supermarkten is het wel aanwezig?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:19

wel in de AH hoor, maar dan kijk je denk ik niet goed genoeg :D
althans daar hebben ze zowiso smuldier

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:21

Nee, AH heeft het uit het assortiment gehaald en heeft eigen merk nu, maar dat is geen echte KVV, want is verhit geweest en zitten conserveringsmiddelen in. Sommige AH's hebben het nog, maar officieel niet meer.

Bij de C1000 hebben ze het wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:21

Bij de ah hebben ze geen smuldier maar hun eigen variant erop. De lidl heeft het zover ik weet inderdaad niet. Hoogvliet, c1000, jumbo en plus wel.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:23

Dan weet ik genoeg, dankjulliewel!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:26

MyWishMax schreef:
Nee, AH heeft het uit het assortiment gehaald en heeft eigen merk nu, maar dat is geen echte KVV, want is verhit geweest en zitten conserveringsmiddelen in. Sommige AH's hebben het nog, maar officieel niet meer.

Bij de C1000 hebben ze het wel.

oo ok, zo vaak kijk ik dus naar smuldier in de supermarkt :+

hoe bevalt het barfen mwm??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:40

Lastig _O- Nouja, vooral het in je eentje bestellen/verzamelen vind ik lastig. Moet nog mensen vinden in de buurt die mee willen bestellen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:43

*\o/* ikke ikke ikke heb nu pas geleden bij versvoer.nl gehaald en ook voor een vriendin uit den haag meegenomen die het dan weer in moordrecht op kwam halen bij dat weg restaurant weet je wel?