hond bijt jonge pup dood, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:23

mag ik de namen per PB, want ik ben erg benieuwd of ik dezelfde antwoorden krijg. Ik heb best wat kennissen rondlopen die serieus met verschillende rassen trainen, werk of hobbie gerelateerd. Ik heb ook wat kenissen welke fokken. En bij hun is het antwoord unaniem afmaken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:25

Hhilde schreef:
tjoppie schreef:
nee de hond heeft een ernstige gedragsafwijking.
en het had inderdaad voor mij anders geweest als het een volwassen hond betrof, maar dat heb ik al een aantal keren uitgelegd.

Dan spoort jouw uitlaathondje ook niet, en is deze net als de hond hier in kwestie niet tof in zijn bovenkamertje.

Hilde, mail eens een vooraantstaande hondenfokker, of trainer for that matter, en vraag wat hun doen met volwassen honden die puppen doodbijten en waarom ze dat doen. Als je het niet van mij aan wil nemen, dan misschien van iemand anders wel.

Ik heb al contact gehad met mensen die er veel verstand van hebben, een teckelfokster (die zegt afmaken), een staffordfokster (die zegt in leven houden), een stabijfokster (die zegt in leven houden) en een gedragtherapeut (die zegt in leven houden). Tja.

Lekker objectief! :D Daar neem ik nu echt gelijk van aan dat het zo is. :')

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:32

Sancha schreef:
slimmerik schreef:
Zo is een fanatieke stafford liefhebber ook niet serieus te nemen in deze discussie. En iemand die bijvoorbeeld tien jaar geleden gestopt is als hondentrainer kan dan misschien niet alles van de RAD (afschaffing) weten maar wèl van het gedrag van sommige rassen, vooral als ze daarmee veel gewerkt heeft.

Dan heb je dus 10 jaar je kennis niet bijgespijkerd, en de laatste 10 jaar is er nogal wat veranderd.

En in elk ras zitten rotte appels. Maar mensen willen altijd graag alleen horen over de Staffs en aanverwanten.

Dat klopt, ik heb me er al 17 jaar niet meer in verdiept. :+

Ik denk dat eerst de fokkerij aangepakt moet worden.
Mensen willen dieren maken naar hun ideaalbeeld.
De gevolgen voor de dieren daar wordt geen rekening mee gehouden.
http://www.youtube.com/watch?v=3O0l0f50AAk

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:32

Als het mijn hond was geweest die een pup doodbeet dan had ik hem laten inslapen. Ik blijf erbij dat zo'n dier een kronkel in zijn kop heeft en ik wil gewoon niet verantwoordelijk zijn dat mijn hond ooit een x een klein kind zou grijpen met alle gevolgen van dien....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:33

spatter schreef:
weet je wat nu het aller meest over het hoofd gezien wordt?
heeft iemand wel eens goed naar een westie gekeken?

die honden dragen hun staart recht over-eind en doen die niet gauw naar beneden

mijn ervaring met onze eigen westie was dat honden de taal van de westie nog wel eens fout intreperteerden
dat recht opstaande kwispelende staartje werd nog wel eens als zeer dominant geintreperteerd terwijl de westie gewoon vrolijk kwam aanzetten
verder zijn zelfs westie pups(als het een raszuivere was) behoorlijk brutaal, dat zit in het ras
het zijn terriers, gefokt voor zelfstandig het hol ingaan en doden

ik heb zo'n vermoeden dat het westie pupje weinig onderdanig gedrag heeft vertoond in de ogen van de stafford
niet dat dat een reden zou mogen zijn om aan te vallen , dat zeker niet

dat is zowiezo een 'probleem' bij gezelschaps hondjes. zij vertonen vaak niet meer/ of in mindere mate het echt honds gedrag.
hierdoor kunnen problemen ontstaan bij andere honden.

toch is het voor zover ik weet niet normaal dat een volwassen reu een pup dood bijt, maar dat schreef ik al in mijn eerder post.
het babyschema van de pup (grote hoofd in verhouding tot lichaam, korte snuit) zou een bijtrem op moeten roepen bij een volwassen reu.

als je naar wolven kijkt doden reuen geen pups, tenzij ze zich niet aan hem onderwerpen wanneer ze voor het eerst uit het nest komen. dit ziet de wolvenreu als gestoord gedrag en daardoor zal hij de pup doden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:35

tjoppie schreef:
Dat klopt Sancha, er zijn volwassene honden die ook wel eens pups grijpen. In de regel worden die gelijk afgespoten als ze bij hondenkenners wonen omdat het niet gezond gedrag is. Ik snap dat jij dat stukje niet wil lezen of begrijpen en ik wil het met alle liefde nog een keer neerzetten.

Een volwassen hond welke een pup grijpt mist een chromosoompje! Zo een hond is niet betrouwbaar en moet je altijd af laten maken ongeacht het ras, ongeacht de omstandigheden.

Ik vind het jammer dat jij dit bagataliseerd en allemaal excuses erbij haalt waarom de hond de pup zou hebben gebeten. De schuld bij de zus van ts neerlegt. Dat is in mijn ogen een kromme manier van denken. De hond heeft de pup doodgebeten, niet de zus van ts. En ook al zou de zus van Ts het allerstomste hebben gedaan wat je bij honden kan doen, dan alsnog heeft de volwassen hond niet een pup dood te bijten. Ook al heeft die hond 4 weken in die bench gezeten, dan alsnog heeft hij niet een pup dood te bijten. Geen excuus is goed genoeg als het gaat om volwassen honden die een pup doodbijten, die honden sporen gewoon niet en voor iedereens gemoedrust kan je die inderdaad beter af laten spuiten. Fokkers, hondenmensen en trainers weten dat.

Wie heeft er trouwens ooit bedacht dat een volwassen hond geen pups doodbijt? De mens heeft dit bedacht. Hoe vaak hoor je wel niet dat moeder hond haar pups doodbijt.
Hoe veel weten wij van honden gedrag af en kunnen wij bepalen wat een hond wel of niet doet. EN wat wel of niet normaal is? Daar kunnen wij niet over beslissen, elke hond heeft een ander karakter en een ander gevoel bij iets.
Wij bepalen niet wat over het gedrag, wij oordelen over het gedrag. En dat is heel wat anders!!!
Je zwager vind ik in dit verhaal trouwens ook niet helemaal lekker klinken, hij mag geen kleine hondjes???? Wasdatdah voor een opmerking?
Ik zelf heb een gevaarlijke hond, die mag bijna geen enkele hond of al het andere wat rond fladdert, loopt of kruipt. Mijn hond loopt altijd met een muilkorf om buiten en gaat niet van de riem af.
Als je een hond hebt die niet sociaal is en die zo'n enorme kaakdruk heeft, dan hoor je als baas je verantwoording te nemen.

Gisteren iemand nog Cesar Milan gekeken, met dat schoothondje en die herder??? Uiteindelijk was de aanstichtster was het kwaad dat kleine hondje! Dus het ligt niet altijd aan de grote hond, nu is het gewoon jammer dat het een hond van dit ras betreft en veel mensen met vingers gaan wijzen en zeggen:"Zie je nu wel..."
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 23-07-11 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:38

tjoppie schreef:
Wendy_Komen schreef:
Maar dan ben ik wel benieuwd naar de mening van mensen die zeggen afspuiten:
Als dit een tekkel (noem maar even een ras) was geweest, die dus ook hetzelfde had gedaan, maar door mindere bijtkracht enkel een wond had veroorzaakt bij de pup. Was jullie mening dan hetzelfde geweest?

ja, want ook dan blijft het ongewenst afwijkend gedrag.

Eens. Een hond die vanuit t niets ergelijk agressief gedrag naar een pup veroorzaakt gaat bij mij hemelen.
Ik vind het ook bizar te lezen hoe er omheen wordt geredeneerd over signalen enz. Nee, een hond moet gewoon luisteren en als jij een enorme kennis nodig hebt om jouw hond veilig door de maatschappij te laveren, hoort die er imo simpelweg niet thuis.

Vriendinnen van mij hadden een geweldige hond, op een dag vliegt hij naar buiten, grijpt een man bij de arm. En ging door naar de dierenarts... Verdriet was groot maar hun verantwoordelijkheidsgevoel evenzeer.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:43

@ Sieppus. Dit is tegennatuurlijk gedrag. Vraag elke hondengedragstherapeut, die zal dit beamen. Er zijn overigens heel weinig diersoorten waarbij dit wel gebeurd. Hang me er niet aan op maar ik geloof bij bepaalde beersoorten welke solitair leven. Bij kudde/roedeldieren komt dit eigenlijk niet voor tenzij het jong een gevaar vormt voor de roedel/kudde dan zou de roedel/judde leider over kunnen gaan tot euthanisatie van de jongeling. Echter is dit alleen bij wilde dieren en in uitzonderlijke gevallen. Bij gedomesticeerde dieren komt dit in zijn geheel niet voor daar zij geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen over een roedel/kudde en als het goed is NOOIT als hoogste in rang geplaatst zijn en derhalve "gemachtigd" zijn om dat soort "beslissingen" te maken.

Kleine noot voor de "foutenzoekers, en commapissers". Let even heel goed op wat er wel en niet tusssen aanhalingstekens staat. Dit staat daar zo om een stelling te verduidelijken en niet omdat een dier zo denkt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:56

spatter schreef:
weet je wat nu het aller meest over het hoofd gezien wordt?
heeft iemand wel eens goed naar een westie gekeken?

die honden dragen hun staart recht over-eind en doen die niet gauw naar beneden

mijn ervaring met onze eigen westie was dat honden de taal van de westie nog wel eens fout intreperteerden
dat recht opstaande kwispelende staartje werd nog wel eens als zeer dominant geintreperteerd terwijl de westie gewoon vrolijk kwam aanzetten
verder zijn zelfs westie pups(als het een raszuivere was) behoorlijk brutaal, dat zit in het ras
het zijn terriers, gefokt voor zelfstandig het hol ingaan en doden

ik heb zo'n vermoeden dat het westie pupje weinig onderdanig gedrag heeft vertoond in de ogen van de stafford
niet dat dat een reden zou mogen zijn om aan te vallen , dat zeker niet

en diegene die vroeg of ik een tekkel met zulk gedrag had in laten slapen, zeker weten :j
ieder dier wat agressief gedrag vertoond hoort niet tussen mensen en andere dieren te wonen
in mijn idee maakt het niks uit of dit nu een agressieve nandoehaan, gans, hond of desnoods kat is
die hoort niet tussen mensen en andere dieren

kun je zo'n dier een plekje bieden waar hij vrij en blij de ruimte heeft oké maar zo'n dier dan maar aanlijnen, muilkorven, opsluiten enz, nee, dat is geen leven voor zo'n dier, dan is doden humaner( raar woord in dit geval)

Daar hebben we het al wel over gehad (neem je het niet kwalijk als je daarover heen hebt gelezen). De hond was bekent met mijn Westy en de pup was eerder onderdanig dan dominant. Bovendien staat een volwassen hond toch automatisch hoger in stand dan een pup van 9 weken, dus zou hier geen dominatie kwetsie moeten spelen of zie ik dat verkeerd? Ook was het een teefje en het was niet op het terrein van de hond in kwestie. En als laatste heeft de hond zekerweten de pup niet eens de gelegenheid gegeven om zijn onderdanigheid te tonen richting de Stafford. Als die rustig naar de pup toe was gelopen had de pup al op zijn rug gelegen...

Nee naar mijn idee zou (als dit de oorzaak zou zijn) de hond niet correct zijn...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:58

is er ondertussen al een gedragsdeskundige bij geweest? (of heb ik daar overheen gelezen?)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:00

oja en iemand impliceerde dat mijn zusje niet bij de pup mocht?? Dat staat nergens denk ik want dat is niet waar. Het is wel zo dat ze zo geschokken was van de aanval van de hond dat ze het dier helemaal niet meer vertrouwde.
Mijn zusje is ruim meerderjarig en is haar hele leven al tussen de honden..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:00

loulou schreef:
is er ondertussen al een gedragsdeskundige bij geweest? (of heb ik daar overheen gelezen?)

wat ik begreep gaat dat komende week gebeuren

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:02

geef je ons dan een update? ik ben erg benieuwd wat die over de situatie gaat zeggen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:02

Hhilde schreef:
Blijven mensen nu serieus telkens terug komen op dat de hond kwispelde? Zijn mensen in deze tijd nog steeds zo achtergebleven dat ze denken dat kwispelen = blijdschap/vriendelijk? Sorry hoor, maar iedereen weet nu toch ook zo'n beetje dat kwispelen ook stress en spanning kan betekenen? Ik lees in deze discussie iets te vaak dat de hond helemaal geen signalen gaf want hij kwispelde? Godallemachtig, dat is misschien wel het grootste signaal wat hij af had kunnen geven!!

Dit dus
Hoevaak ik wel niet mensen tegen kom tijdens het wandelen.. Die hun hond met mijn hond willen laten spelen.. Ik hou lima dan altijd kort.. De reactie die ik vaak krijg is: maar ze kwispelt dus ze wil ook spelen'

Nou mevrouw ik geloof dat ik mijn eigen hond beter ken dan u :+

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:07

Ik ken dat Limamambo. Heb ik mijn honden aan de lijn (en ik ben niet handig met lijnen, want het is maar heel zelden dat ze op openbaar terrein komen) . komt er zo iemand met zo een uitrol lijntje, ik ben aan het worstelen met al die lijnen om het spul vooral bij me te houden, hoor je "ja maar hij doet niks hoor!!" Ja doos!! maar de mijne wel en als er een begint duiken de andere twee er ook bovenop!

Soms hebben mensen zo een simpele gedachtegang.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:08

tjoppie schreef:
mag ik de namen per PB, want ik ben erg benieuwd of ik dezelfde antwoorden krijg. Ik heb best wat kennissen rondlopen die serieus met verschillende rassen trainen, werk of hobbie gerelateerd. Ik heb ook wat kenissen welke fokken. En bij hun is het antwoord unaniem afmaken.

Pardon? Ik moet mij gaan zitten verantwoorden met wie ik contacten heb omdat hun antwoorden toevallig niet in jouw straatje passen? Als ze allemaal hadden gezegd dat hij afgemaakt zou moeten worden, had je niet naar namen gevraagd. Beetje belachelijk, vindt je niet :\

MamboBeach schreef:
Lekker objectief! :D Daar neem ik nu echt gelijk van aan dat het zo is. :')

De enige die in mijn verhaaltje niet objectief is, is de staffordfokster. En als dat objectief op mij slaat, moet je nog even wat verder denken voor je dat gaat roepen. Ik heb geen stafford, mijn ouders niet, kom ze amper tegen zelfs. Heb zelf een beagle en als er IETS tegenovergesteld is aan een stafford.. Dan is het wel een beagle. Waarom zou ik niet objectief zijn? Zou eerder niet objectief zijn omdat ik zelf op een westie pas en uitlaat.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:09

Trisca ik zou ook graag willen dat je ons op de hoogte houdt :)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:15

Toch blijf ik erbij dat de situatie er zeker iets mee te maken heeft gehad.
Misschien was er wel niks gebeurd als de eigenaar van de stafford erbij was geweest? wie zal het zeggen.
Je zusje was een vreemde voor de hond, pup was ook vreemd, als je dat niet goed begeleid dan vraag je om problemen.

Mijn hond neemt ook niks aan van vreemde hoor, zelfs niet van mijn vriendin, terwijl ze elkaar al JAREN goed kennen, hij is helemaal gek van haar.
Tijd geleden in haar huis Rottie had een bot vast en vriendin wilde dat hij los liet.
Nou echt niet dat hij dat deed, ( ik was aan de telefoon met 1 of ander bedrijf )
Op een gegeven moment zag ik gewoon dat hij boos wilde gaan worden, zijn houding zijn ogen, dus ik een ogenblikje door de foon geroepen en daarna SIMBA LOS! en hup bot los en niks meer aan de hand.
Mijn hond hoeft niet naar andere te luisteren IK ben zijn baas de leider.
Dit was ook al op training zo, de trainer wilde tandjes kijken, maar neehoor hij wilde er niks van weten tenzij ik aan zijn mond zat trainer kon daarna gewoon kijken.
Bij de dierenarts kon het altijd wel gewoon, al vroegen ze eigelijk altijd of ik zijn bek open wilde doen.
Daarnaast kan hij ook niet altijd met andere honden regelmatig gevechten gehad, 1 voordeel die van mij verwond dan niet.
Na veel trainen ben ik nu zover dat we 9 van de 10 keer op een normale manier langs andere honden kan lopen zonder een uitval.

Ben wel benieuwd wat de gedragsdeskundige zegt...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:17

Welke gedragsdeskundige gaan jullie heen? :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:18

Ik mag toch navraag doen? maar als jij dat niet ok vind, dan is dat zo en dan moet ik maar aannemen dat jij hier echt die mensen over gesproken hebt. Ik voor een vind dat vreemd omdat er in mijn kennissenkring zonder enige aarzeling of zonder enig doorvragen unaniem zonder bedenkingen gezegd word dat dit geen mentaal gezonde hond is.

De enige welke de hond niet direct af zou laten maken is een vriend van mij welke honden (wereldwijd! ) traint voor het legerwerk. Hij zou de hond houden mits de hond extreem goed is in het werk. maargoed die honden zijn ook geen gezelschaps honden en lopen eigenlijk niet in de maatschappij zoals wij deze kennen rond.
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 23-07-11 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:19

Mij maakt het vooral ongerust dat de eigenaars van de staff het afwimpelen als "hij houdt gewoon niet van kleine hondjes". Wat doen ze dan als ze op straat iemand met klein hondje tegenkomen? De hond laten razen aan de lijn maar doorstappen of de andere mensen wijsmaken dat ze maar opzij moeten?
In geen van beide gevallen wordt de hond gecorrigeert voor zijn gedrag, integendeel! Doordat hij uithaalt gaan de andere opzij, en dat werkt net belonend.

Ik heb zelf zo'n hondagressieve herder. Altijd aangelijnd, meestal ook met muilkorf. Ik laat die enkel af als het echt bloedheet is, de hond moet kunnen hijgen vind ik. bewust zoek ik banen op waar zo min mogelijk andere honden komen. Pups/jonge dieren doet hij niets, ook niet tegen volwassen dieren die hij van pup af aan kent.
Je ziet duidelijk dat hij NIET in speelmodus is als er een andere hond aankomt: staart kaarsrecht, oren spits, hoofd hoog en al wat hij heeft aan haar staat loodrecht. Hij gromt niet, hij blaft niet, hij staart en vliegt dan uit.
Ik corrigeer ALTIJD, zelfs als de andere hond is gestart. Indien nodig leg ik hem zelfs tegen de grond en hou hem daar tot de andere hond voorbij is, maar hij moet en zal onderdanigheid tonen aan MIJ! Dit werkt heel goed en meestal kalmeert hij dan ook heel snel.

En toch kom ik dus zo ontzettend veel mensen tegen die hun hond(je) loslaten met de woorden "laat ze maar fijn spelen". Zelfs mensen wiens hond zelf met loodrecht haar en ontblote tanden op de mijne afkomt! En toch ben ik steeds de boeman als de mijne dan ook een keertje gaat ontploffen (maar nooit schade toebrengt).

ik kom veel liever een mooi afgerichte en gehoorzame staff of pitt tegen dan zo'n loslopend kreng van een "familiehond" zonder opvoeding hoor.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:21

Varekaj schreef:
Indien nodig leg ik hem zelfs tegen de grond en hou hem daar tot de andere hond voorbij is, maar hij moet en zal onderdanigheid tonen aan MIJ! Dit werkt heel goed en meestal kalmeert hij dan ook heel snel.

Onderdanigheid kun je niet afdwingen maar moet uit de hond zelf voort komen. Het zal wel werken hoor, zoals je zegt, maar dat komt omdat hij doorheeft dat je hem los laat als hij kalmeert.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:21

Hhilde, ik bedoel de fokkers. Ten eerste weet ik niet of je het echt gevraagd hebt. Wel heel bijzonder dat je er 4 hebt geraadpleegd. :D Buiten dat, fokkers zijn ook individuen dus zullen ze allemaal wel een andere mening toebedeeld zijn.

Kijk, ik blijf echt bij mijn standpunt dat ze zonder signalen aan kunnen vallen en een hond grijpen. Betekent niet dat elke Stafford dat doet maar het valt me in de loop der jaren wel op dat als dat gebeurt, het Staffords zijn, inclusief de Stafford die ik zelf heb gehad. Heel vervelend is dat.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:22

zal ik doen (als jullie zorgen dat het topic niet weer op slot gaat ;) :+ )

nog even over rangorde... Hun kind staat in rangorde niet boven de hond, vond het een beetje erom spannen. Ze waren een beetje gelijk naar mijn idee.. Als vaders een snau gaf luisterde hij naar kindlief, maar ik had echt niet het idee dat hij zich ondergeschikte voelde.

Wat ik heb gehoord van een trainster is dat kinderen tot 12 eigenlijk gezien worden als pup in rangorde. Zullen wel mensen zijn die het daar niet mee eens zijn, maar ik kan me er iets bij voorstellen...

Trouwens toen het gebeurd was vertelde de eigenaar dat de hond vroeger op cursus (als pup ) ookal eens een andere pup gepakt had. Afloop was niet gelijk, maar het was natuurlijk toen nog een pup. Intensie was toen niet goed en ook niet spelen.. (kon hem wel iets doen dat hij dat toen niet zo duidelijk gezegd heeft en hem zo bij mijn honden laat)...

De Westy kent hij inderdaad al vanaf jongs af aan, die is al zijn hele leven bij mij..

Hhilde; weet ik niet. Ik probeer het in mijn hoofd rustig en duidelijk te krijgen om mijn pricipes op een rij te krijgen en hun mening te respecteren maar verder hou ik me er toch een beetje buiten om de familie rustig te houden :o

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:26

Ik ben wel met degenen eens die zeggen dat het lastig is als mensen met een klein hondje deze gewoon los laten lopen en dan zeggen , hij doet niets hoor, nee hij daagt alleen uit en de mijne met zijn trauma en hondagressie raakt dan weer helemaal door het dolle . Gelukkig had ik met mijn hond na de aanval van een andere hond extra lessen gehad met de hondenschool om te proberen om hem weer wat socialer te maken. Dit is uiteindelijk geworden tot een hond die andere honden niet kan zien maar wel perfect onder controle stond. :)