Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loody schreef:_San87_ schreef:
Correct me if I'm wrong, maar jij komt op mij over als iemand die het (ontzettend) leuk vindt om naar het dolfinarium te gaan om dolfijnen te zien springen en ook naar parken als het Loro Parque zou gaan om orka's te zien in hun zwembad.
Zou je mij kunnen vertellen wat je leuk/leerzaam vindt aan een orka/dolfijn die in een omgeving die totaal onnatuurlijk is wordt getoond aan publiek doormiddel van kunstjes?
Dit is overigens geen aanval, ik probeer me gewoon in te denken waarom iemand het leuk zou kunnen vinden deze dieren te bekijken in een dergelijke omgeving.
Ik zal niet ontkennen dat ik in Seaworld ben geweest in Amerika en laatst ook in het dolfenarium.
Ik zeg niet dat ik een voorstander ben, ik vind het niet nodig...
Maar ik ga ook naar dierentuinen, ik ga ook weleens naar het circus... maakt dat mij meteen een slecht mens? nee ik vind van niet...
Loody schreef:beetje jammer dat jij me een slecht mens vindt, ik vind het hypocriet om te denken dat jij er niet alles aan doet om een orca te redden die op het strand ligt. Want als de orca niet de zee terug in kan, doe jij er toch alles oom om het beest te helpen overleven.. dat zit namelijk in de goedheid van de mens... dus ook in jou.... en ook in Kimmie
Loody schreef:wij vallen weer in dezelfde discussie Kimmiedie hebben we al gehad hier...
Dus duizende orcaatjes die overlijden in het wild daar hebben we geen directe feeling bij....
Morgan is gestrand in NL en heel NL staat op zijn kop en wil het beste voor Morgan.. of dat nu in de grote zee is of in een opvang/pretpark.
Tuurlijk als we naar de natuur luisteren hadden we haar daar moeten laten sterven op het strand, maar zo is de mens niet als er een dier in nood is wordt er alles aangedaan om die te redden....
ALs ik op het strand loop en daar ligt een dolfijn of een orca of wat voor beest dan ook, dan loop je er niet voorbij... jij ook niet Kimmie...
We zouden als eerste proberen om het dier terug het water in te duwen en als dat niet lukt ga ook jij bellen voor hulp..en dan weet je dat zo'n dier naar een opvang gaat...
Je punt is duidelijk!! ze zit in een te klein hokje..en straks mag ze showtjes gaan doen..
Leuk voor mensen die dat leuk vinden..
Want ook al vind jij en ook al vinden anderen het niet leuk en zijn nog steeds mensen die het wel leuk vinden.....
Loody schreef:beetje jammer dat jij me een slecht mens vindt, ik vind het hypocriet om te denken dat jij er niet alles aan doet om een orca te redden die op het strand ligt. Want als de orca niet de zee terug in kan, doe jij er toch alles oom om het beest te helpen overleven.. dat zit namelijk in de goedheid van de mens... dus ook in jou.... en ook in Kimmie
Urko schreef:Loody schreef:wij vallen weer in dezelfde discussie Kimmiedie hebben we al gehad hier...
Dus duizende orcaatjes die overlijden in het wild daar hebben we geen directe feeling bij....
Morgan is gestrand in NL en heel NL staat op zijn kop en wil het beste voor Morgan.. of dat nu in de grote zee is of in een opvang/pretpark.
Tuurlijk als we naar de natuur luisteren hadden we haar daar moeten laten sterven op het strand, maar zo is de mens niet als er een dier in nood is wordt er alles aangedaan om die te redden....
ALs ik op het strand loop en daar ligt een dolfijn of een orca of wat voor beest dan ook, dan loop je er niet voorbij... jij ook niet Kimmie...
We zouden als eerste proberen om het dier terug het water in te duwen en als dat niet lukt ga ook jij bellen voor hulp..en dan weet je dat zo'n dier naar een opvang gaat...
Je punt is duidelijk!! ze zit in een te klein hokje..en straks mag ze showtjes gaan doen..
Leuk voor mensen die dat leuk vinden..
Want ook al vind jij en ook al vinden anderen het niet leuk en zijn nog steeds mensen die het wel leuk vinden.....
Amen![]()
En het mooiste vind ik nog dat het oa dolfinariums als het Loro Parque tijdens hun shows duidelijk makkelijk aan publiek hoe er getraint word, wat er getraint word, waarom er getraint word, word er uitgelegt en gedomonstreert hoe goed de sonar werkt van de dieren en word er aan het publiek verteld wat ze moeten doen als ze ooit een gestrand zeezoogdieren vinden.(EN OOK gedomstreerd hoe ze dat moeten doen met de dieren die in het park zitten zelf.
Verder blijf ik bij mijn eigen standpunt dat er ik weinig verschil vind zitten tussen een gedomesticeerd dier en een niet gedomesticeerd dier. Of je nou een paard, hond, kat of dolfijn opsluit, het is puntje bij paaltje allemaal voor het vermaak of van de consumtie van de mens.
Ik heb tijdens mijn stages (en dat zijn er een boel) heel wat pensiones, varkens, koeienstallen, dressuurstallen, manege's en dolfinariums gezien. En ik blijf erbij.. je kunt echt het beste een dolfijn of orka zijn in gevangenschap, want zulke medische zorg (ZONDER STRESS!) en gezondheidscontrole krijgt werkelijk waar geen een dier. Geen een enkel ander diersoort wat leeft in gevangeschap van de mens krijgt zoveel verrijking en aandacht.
Verder zei er net nog een bokker (kan het zo snel even niet terug vinden) dat die shows maar 2x per dag verwisselen ofzo. Ik heb de shows van Loro Parque (de orcas dan) erg vaak gezien en ik geloof dat ik dan wel uit eigen ervaring mag spreken dat werkelijk waar geen 1 voorstelling hetzelfde is. Routine is namelijk gevaarlijk. Op het moment dat een trainer voorspelbaar altijd hetzelfde riddeltje herhaald wort het voor de orca saai en gaat hij zich vervelen en frustreren (moet je jij je maar eens voorstellen dat je dag in dag uit ALLES precies hetzelfde onderneemt). Wat we willen verkomen is dat een orca zich verveelt of frustreert en daarom zijn trainers er heeeeeeeel erg bewust mee bezig om altijd iets anders te doen. Verder word er ook veel beloont met verschillende voedselbeloningen (oa ijs, gellie, verschillende vissoorten), maar ook activiteiten (gekrapt worden door de trainer, vinden sommige echt heerlijk, spelen met soortgenoten, spelen met voorwerpen, spelen met zoetwaterslang enz enz enz).
IK vind ook niet dat Loody een slecht mens is, GamblersCup, ze zorgt ervoor dat de dieren in gevangeschap hierdoor te eten krijgen, dat er verzorgers en trainers zijn die voor het welzijn van de dieren kunnen zorgen. Wat dierenmishandeling vind ik het namelijk totaal niet!
Loody schreef:San87, ik kan het me HEEL goed voorstellen dat mensen dat verschrikkelijk vinden..maar draai de vraag eens om?
Kan jij begrijpen dat er mensen zijn die het wel leuk vinden?
Ik hoef niet het zelfde leuk te vinden als jou, toch? wordt de wereld goed saai van
Urko schreef:Ja dat kan ik zeker! Al die verhalen die je leest op internet en die documantares die je ziet, vooral de cove.... vreselijk vind ik dat! Echt vreselijk! En Ikzelf ben het er ook niet mee eens hoe Lolita erbij zit... arm ding, helemaal alleen en zo vreselijk klein. Ik weet wel dat ze ontzettend veel van haar trainers houd en dat ze daar mega graag mee samen werkt. Ik denk alleen dat elk verhaal 2 kanten heeft en om nou per defenitie teroepen dat Morgan en alle andere zeezoogdieren een vreselijk leven hebben vind ik echt te zwart wit voor woorden. Aan alle dieren die in gevangeschap leven bij de mens word of vermaak aan beleeft, of geld mee verdient en geconsumeerd. Maakt het voor Lolita niet minder erg, maar ook niet voor die duizende varkens die in gevangenschap leven....
Ik vind alleen dat sommige mensen dingen roepen die helemaal niet waar meer zijn over dolfinariums. Bijvoorbeeld over die sonar of over blind zijn van het chloor. Dat zal 35 jaar geleden echt zo geweest zijn maar ook mensen leren bij en daardoor is het welzijn van de dieren echt wel vooruit gegaan. Veel dolfinariums gebruiken daarom amper nog kunstchloor (zeewaterbevat namelijk van nature een chloor) om het aan te vullen.
De sonar werkt nog uitstekent bij al die dieren (dat word regelmatig getest door de dieren te blindoeken en dan voorwerpen te latn zoeken) en het gehoor ook (anders zouden ze de fluit van de trainer nooit horen onderwate)
kimmie261 schreef:nee als ik dit zou aanvaarden zou dat betekenen dat ik afstomp en dit soort dingen goed ga keuren,en nee een tijger is geen gedomestiseerd dier,dat is en blijft een wild dier ook al is ie in een kooitje geboren...
en urko,prima dat mensen zo nodig op een rug van een orka willen zitten of op hun neus willen staan,maar geef die beesten tenminste een leefruimte en niet zo'n minibadje...
verdorie de tribunes is meer plek voor gemaakt als voor de sterren van de show...
vol verbazing klik ik een topic aan waarbij een mega kooi te klein bevonden wordt voor een tamme rat,en zeezoogdieren stoppen we maar in een betonnen badkuip met zijn 6-en...en dat is allemaal prima..
snap er hélémaal niets van...
kimmie261 schreef:urko het was dan ook geheel niet de bedoeling morgan "zomaar" vrij te laten maar haar langzaam te introduceren net zoals toen met keiko,die hebben ze toch ook niet zomaar in de plomp gegooit,zowiezo had morgan eerst weer normaal moeten leren eten,levende vis ipv dooie vis...
GamblersCup schreef:Ik ben het hier NIET mee eens. Er staat dat het dier niet meer terug kán. En daar zijn de meningen over verdeeld. En zolang dat niet bewezen is, raakt dit verhaal kant noch wal.