Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:52

Iemand een idee hoe het nu met Morgen gaat? Daar kan ik niets over vinden :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:56

Loody schreef:
_San87_ schreef:

Correct me if I'm wrong, maar jij komt op mij over als iemand die het (ontzettend) leuk vindt om naar het dolfinarium te gaan om dolfijnen te zien springen en ook naar parken als het Loro Parque zou gaan om orka's te zien in hun zwembad.

Zou je mij kunnen vertellen wat je leuk/leerzaam vindt aan een orka/dolfijn die in een omgeving die totaal onnatuurlijk is wordt getoond aan publiek doormiddel van kunstjes?

Dit is overigens geen aanval, ik probeer me gewoon in te denken waarom iemand het leuk zou kunnen vinden deze dieren te bekijken in een dergelijke omgeving.

Ik zal niet ontkennen dat ik in Seaworld ben geweest in Amerika en laatst ook in het dolfenarium.
Ik zeg niet dat ik een voorstander ben, ik vind het niet nodig...

Maar ik ga ook naar dierentuinen, ik ga ook weleens naar het circus... maakt dat mij meteen een slecht mens? nee ik vind van niet...

Ik zeg niet dat je een slecht mens bent, dus je hoeft niet in de verdediging te schieten. Ik denk wel dat je misschien je prioriteiten nog eens moet heroverwegen, want doordat je naar het circus of naar het dolfinarium gaat houdt je dergelijke dingen wel in stand en zeg je in feite dat je het eens bent met hoe zij omgaan met hun dieren.

Ik ben zelf ook een keer naar het dolfinarium geweest omdat ik heel erg benieuwd was hoe de dieren nu gehuisvest zijn, hoe ze eruit zien. Ik ben daar zo geschrokken dat ik er daarna ook nooit meer geweest ben en ook niet meer wil gaan.

Loody schreef:
beetje jammer dat jij me een slecht mens vindt, ik vind het hypocriet om te denken dat jij er niet alles aan doet om een orca te redden die op het strand ligt. Want als de orca niet de zee terug in kan, doe jij er toch alles oom om het beest te helpen overleven.. dat zit namelijk in de goedheid van de mens... dus ook in jou.... en ook in Kimmie

Die goedheid kan ook inhouden dat je het dier uit zijn lijden verlost.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:58

Loody schreef:
wij vallen weer in dezelfde discussie Kimmie :) die hebben we al gehad hier...

Dus duizende orcaatjes die overlijden in het wild daar hebben we geen directe feeling bij....

Morgan is gestrand in NL en heel NL staat op zijn kop en wil het beste voor Morgan.. of dat nu in de grote zee is of in een opvang/pretpark.

Tuurlijk als we naar de natuur luisteren hadden we haar daar moeten laten sterven op het strand, maar zo is de mens niet als er een dier in nood is wordt er alles aangedaan om die te redden....

ALs ik op het strand loop en daar ligt een dolfijn of een orca of wat voor beest dan ook, dan loop je er niet voorbij... jij ook niet Kimmie...
We zouden als eerste proberen om het dier terug het water in te duwen en als dat niet lukt ga ook jij bellen voor hulp..en dan weet je dat zo'n dier naar een opvang gaat...

Je punt is duidelijk!! ze zit in een te klein hokje..en straks mag ze showtjes gaan doen..
Leuk voor mensen die dat leuk vinden..

Want ook al vind jij en ook al vinden anderen het niet leuk en zijn nog steeds mensen die het wel leuk vinden.....

Amen _/-\o_

En het mooiste vind ik nog dat het oa dolfinariums als het Loro Parque tijdens hun shows duidelijk makkelijk aan publiek hoe er getraint word, wat er getraint word, waarom er getraint word, word er uitgelegt en gedomonstreert hoe goed de sonar werkt van de dieren en word er aan het publiek verteld wat ze moeten doen als ze ooit een gestrand zeezoogdieren vinden.(EN OOK gedomstreerd hoe ze dat moeten doen met de dieren die in het park zitten zelf.

Verder blijf ik bij mijn eigen standpunt dat er ik weinig verschil vind zitten tussen een gedomesticeerd dier en een niet gedomesticeerd dier. Of je nou een paard, hond, kat of dolfijn opsluit, het is puntje bij paaltje allemaal voor het vermaak of van de consumtie van de mens.
Ik heb tijdens mijn stages (en dat zijn er een boel) heel wat pensiones, varkens, koeienstallen, dressuurstallen, manege's en dolfinariums gezien. En ik blijf erbij.. je kunt echt het beste een dolfijn of orka zijn in gevangenschap, want zulke medische zorg (ZONDER STRESS!) en gezondheidscontrole krijgt werkelijk waar geen een dier. Geen een enkel ander diersoort wat leeft in gevangeschap van de mens krijgt zoveel verrijking en aandacht.

Verder zei er net nog een bokker (kan het zo snel even niet terug vinden) dat die shows maar 2x per dag verwisselen ofzo. Ik heb de shows van Loro Parque (de orcas dan) erg vaak gezien en ik geloof dat ik dan wel uit eigen ervaring mag spreken dat werkelijk waar geen 1 voorstelling hetzelfde is. Routine is namelijk gevaarlijk. Op het moment dat een trainer voorspelbaar altijd hetzelfde riddeltje herhaald wort het voor de orca saai en gaat hij zich vervelen en frustreren (moet je jij je maar eens voorstellen dat je dag in dag uit ALLES precies hetzelfde onderneemt). Wat we willen verkomen is dat een orca zich verveelt of frustreert en daarom zijn trainers er heeeeeeeel erg bewust mee bezig om altijd iets anders te doen. Verder word er ook veel beloont met verschillende voedselbeloningen (oa ijs, gellie, verschillende vissoorten), maar ook activiteiten (gekrapt worden door de trainer, vinden sommige echt heerlijk, spelen met soortgenoten, spelen met voorwerpen, spelen met zoetwaterslang enz enz enz).

IK vind ook niet dat Loody een slecht mens is, GamblersCup, ze zorgt ervoor dat de dieren in gevangeschap hierdoor te eten krijgen, dat er verzorgers en trainers zijn die voor het welzijn van de dieren kunnen zorgen. Wat dierenmishandeling vind ik het namelijk totaal niet!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:00

Loody schreef:
beetje jammer dat jij me een slecht mens vindt, ik vind het hypocriet om te denken dat jij er niet alles aan doet om een orca te redden die op het strand ligt. Want als de orca niet de zee terug in kan, doe jij er toch alles oom om het beest te helpen overleven.. dat zit namelijk in de goedheid van de mens... dus ook in jou.... en ook in Kimmie

tuurlijk zou ik een gestrand dier helpen ,alleen er wel van uitgaande dat dit terug naar zee zou zijn,zo niet,schiet het dan maar af...

sorry,vind het echt afschuwelijk die dieren in zulke kleine bakken water...zou daar met mijn hele geweten geen aandeel in willen zijn dat een dier daarna zo zijn leven moet slijten...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:03

Urko schreef:
Loody schreef:
wij vallen weer in dezelfde discussie Kimmie :) die hebben we al gehad hier...

Dus duizende orcaatjes die overlijden in het wild daar hebben we geen directe feeling bij....

Morgan is gestrand in NL en heel NL staat op zijn kop en wil het beste voor Morgan.. of dat nu in de grote zee is of in een opvang/pretpark.

Tuurlijk als we naar de natuur luisteren hadden we haar daar moeten laten sterven op het strand, maar zo is de mens niet als er een dier in nood is wordt er alles aangedaan om die te redden....

ALs ik op het strand loop en daar ligt een dolfijn of een orca of wat voor beest dan ook, dan loop je er niet voorbij... jij ook niet Kimmie...
We zouden als eerste proberen om het dier terug het water in te duwen en als dat niet lukt ga ook jij bellen voor hulp..en dan weet je dat zo'n dier naar een opvang gaat...

Je punt is duidelijk!! ze zit in een te klein hokje..en straks mag ze showtjes gaan doen..
Leuk voor mensen die dat leuk vinden..

Want ook al vind jij en ook al vinden anderen het niet leuk en zijn nog steeds mensen die het wel leuk vinden.....

Amen _/-\o_

En het mooiste vind ik nog dat het oa dolfinariums als het Loro Parque tijdens hun shows duidelijk makkelijk aan publiek hoe er getraint word, wat er getraint word, waarom er getraint word, word er uitgelegt en gedomonstreert hoe goed de sonar werkt van de dieren en word er aan het publiek verteld wat ze moeten doen als ze ooit een gestrand zeezoogdieren vinden.(EN OOK gedomstreerd hoe ze dat moeten doen met de dieren die in het park zitten zelf.

Verder blijf ik bij mijn eigen standpunt dat er ik weinig verschil vind zitten tussen een gedomesticeerd dier en een niet gedomesticeerd dier. Of je nou een paard, hond, kat of dolfijn opsluit, het is puntje bij paaltje allemaal voor het vermaak of van de consumtie van de mens.
Ik heb tijdens mijn stages (en dat zijn er een boel) heel wat pensiones, varkens, koeienstallen, dressuurstallen, manege's en dolfinariums gezien. En ik blijf erbij.. je kunt echt het beste een dolfijn of orka zijn in gevangenschap, want zulke medische zorg (ZONDER STRESS!) en gezondheidscontrole krijgt werkelijk waar geen een dier. Geen een enkel ander diersoort wat leeft in gevangeschap van de mens krijgt zoveel verrijking en aandacht.

Verder zei er net nog een bokker (kan het zo snel even niet terug vinden) dat die shows maar 2x per dag verwisselen ofzo. Ik heb de shows van Loro Parque (de orcas dan) erg vaak gezien en ik geloof dat ik dan wel uit eigen ervaring mag spreken dat werkelijk waar geen 1 voorstelling hetzelfde is. Routine is namelijk gevaarlijk. Op het moment dat een trainer voorspelbaar altijd hetzelfde riddeltje herhaald wort het voor de orca saai en gaat hij zich vervelen en frustreren (moet je jij je maar eens voorstellen dat je dag in dag uit ALLES precies hetzelfde onderneemt). Wat we willen verkomen is dat een orca zich verveelt of frustreert en daarom zijn trainers er heeeeeeeel erg bewust mee bezig om altijd iets anders te doen. Verder word er ook veel beloont met verschillende voedselbeloningen (oa ijs, gellie, verschillende vissoorten), maar ook activiteiten (gekrapt worden door de trainer, vinden sommige echt heerlijk, spelen met soortgenoten, spelen met voorwerpen, spelen met zoetwaterslang enz enz enz).

IK vind ook niet dat Loody een slecht mens is, GamblersCup, ze zorgt ervoor dat de dieren in gevangeschap hierdoor te eten krijgen, dat er verzorgers en trainers zijn die voor het welzijn van de dieren kunnen zorgen. Wat dierenmishandeling vind ik het namelijk totaal niet!

Kan jij je ook voorstellen dat er mensen zijn die het echt verschrikkelijk vinden hoe die dieren gehouden worden?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:06

San87, ik kan het me HEEL goed voorstellen dat mensen dat verschrikkelijk vinden..maar draai de vraag eens om?
Kan jij begrijpen dat er mensen zijn die het wel leuk vinden?

Ik hoef niet het zelfde leuk te vinden als jou, toch? wordt de wereld goed saai van ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:10

Loody schreef:
San87, ik kan het me HEEL goed voorstellen dat mensen dat verschrikkelijk vinden..maar draai de vraag eens om?
Kan jij begrijpen dat er mensen zijn die het wel leuk vinden?

Ik hoef niet het zelfde leuk te vinden als jou, toch? wordt de wereld goed saai van ;)

Ik kan het me indenken dat mensen het leuk vinden de dieren te bekijken, immers, wie heeft nu de kans zo'n magnifiek dier te bekijken van dichtbij? Ja, dat kan ik me heel goed indenken.

Ik begrijp alleen niet waarom mensen het oké kunnen vinden dat deze dieren zo gehouden worden. Dat kan ik écht, met de beste wil van de wereld niet begrijpen.

En jij hoeft inderdaad niet hetzelfde leuk te vinden als ik. Maar wanneer het op dieren aankomt is iets wat jij leuk vindt in mijn ogen regelrechte dierenmishandeling :). De wereld wordt er niet saaier van wanneer parken als Loro Parque niet meer bestaan. De wereld wordt er ook niet saaier van wanneer het dansen met beren afgeschaft is, de wereld wordt er ook niet saaier van wanneer stierenvechten eindelijk verboden wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:17

loody eerlijk gezegd..nee ik snap niet dat je er lol aan kan hebben om deze dieren zo te zien,zonder dat je half jankend naar buiten gaat,sorry...

heb al moeite met het zien van filmpjes van die idiote kunstjes die die dieren moeten opvoeren,laat staan in het echt te bekijken...

maar even een andere vraag,jullie vinden dan dit ook kunnen...??

omdat het beest getraind wordt,gekriebeld wordt,te eten krijgt en van gehouden wordt is dit:
Afbeelding

Afbeelding

of dit:

Afbeelding

Afbeelding

gerechtvaardigd en een heus dierwaardig bestaan voor dit soort dieren??

en nee voor mij is een orka niet anders als een olifant/tijger/giraffe in een circus..zijn allemaal wilde dieren die gehouden worden in een veel te kleine ruimte waar niets dierwaardigs aan is, alleen maar voor circus acts en voor entertainment voor de mens...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:21

Ja dat kan ik zeker! Al die verhalen die je leest op internet en die documantares die je ziet, vooral de cove.... vreselijk vind ik dat! Echt vreselijk! En Ikzelf ben het er ook niet mee eens hoe Lolita erbij zit... arm ding, helemaal alleen en zo vreselijk klein. Ik weet wel dat ze ontzettend veel van haar trainers houd en dat ze daar mega graag mee samen werkt. Ik denk alleen dat elk verhaal 2 kanten heeft en om nou per defenitie teroepen dat Morgan en alle andere zeezoogdieren een vreselijk leven hebben vind ik echt te zwart wit voor woorden. Aan alle dieren die in gevangeschap leven bij de mens word of vermaak aan beleeft, of geld mee verdient en geconsumeerd. Maakt het voor Lolita niet minder erg, maar ook niet voor die duizende varkens die in gevangenschap leven....

Ik vind alleen dat sommige mensen dingen roepen die helemaal niet waar meer zijn over dolfinariums. Bijvoorbeeld over die sonar of over blind zijn van het chloor. Dat zal 35 jaar geleden echt zo geweest zijn maar ook mensen leren bij en daardoor is het welzijn van de dieren echt wel vooruit gegaan. Veel dolfinariums gebruiken daarom amper nog kunstchloor (zeewaterbevat namelijk van nature een chloor) om het aan te vullen.
De sonar werkt nog uitstekent bij al die dieren (dat word regelmatig getest door de dieren te blindoeken en dan voorwerpen te latn zoeken) en het gehoor ook (anders zouden ze de fluit van de trainer nooit horen onderwate)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:21

De dieren die je hier plaatst van de circus gebeuren zijn dieren die zijn al in gevangenschap geboren Kimmie..Is dus net zo vervelend om naar te kijken als een paard dat een kunstje doet in de dressuurring...

Je kan alles steeds zo negatief brengen als je wilt... :) maar sommige dingen zou je kunnen overwegen om te aanvaarden..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:29

nee als ik dit zou aanvaarden zou dat betekenen dat ik afstomp en dit soort dingen goed ga keuren,en nee een tijger is geen gedomestiseerd dier,dat is en blijft een wild dier ook al is ie in een kooitje geboren...

en urko,prima dat mensen zo nodig op een rug van een orka willen zitten of op hun neus willen staan,maar geef die beesten tenminste een leefruimte en niet zo'n minibadje...

verdorie de tribunes is meer plek voor gemaakt als voor de sterren van de show...

vol verbazing klik ik een topic aan waarbij een mega kooi te klein bevonden wordt voor een tamme rat,en zeezoogdieren stoppen we maar in een betonnen badkuip met zijn 6-en...en dat is allemaal prima..

snap er hélémaal niets van... :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:31

Urko schreef:
Ja dat kan ik zeker! Al die verhalen die je leest op internet en die documantares die je ziet, vooral de cove.... vreselijk vind ik dat! Echt vreselijk! En Ikzelf ben het er ook niet mee eens hoe Lolita erbij zit... arm ding, helemaal alleen en zo vreselijk klein. Ik weet wel dat ze ontzettend veel van haar trainers houd en dat ze daar mega graag mee samen werkt. Ik denk alleen dat elk verhaal 2 kanten heeft en om nou per defenitie teroepen dat Morgan en alle andere zeezoogdieren een vreselijk leven hebben vind ik echt te zwart wit voor woorden. Aan alle dieren die in gevangeschap leven bij de mens word of vermaak aan beleeft, of geld mee verdient en geconsumeerd. Maakt het voor Lolita niet minder erg, maar ook niet voor die duizende varkens die in gevangenschap leven....

Ik vind alleen dat sommige mensen dingen roepen die helemaal niet waar meer zijn over dolfinariums. Bijvoorbeeld over die sonar of over blind zijn van het chloor. Dat zal 35 jaar geleden echt zo geweest zijn maar ook mensen leren bij en daardoor is het welzijn van de dieren echt wel vooruit gegaan. Veel dolfinariums gebruiken daarom amper nog kunstchloor (zeewaterbevat namelijk van nature een chloor) om het aan te vullen.
De sonar werkt nog uitstekent bij al die dieren (dat word regelmatig getest door de dieren te blindoeken en dan voorwerpen te latn zoeken) en het gehoor ook (anders zouden ze de fluit van de trainer nooit horen onderwate)

Ik ben niet voor niks vegetariër :D. Ook ik heb grote vraagtekens bij de vleesindustrie. En dan niet zozeer om hoe de dieren gehouden worden, want dat begrijp ik wel.

Ik blijf erbij dat ik zeezoogdieren in dolfinaria je reinste dierenmishandeling vind :). Maar dat vind ik ook van dieren in het circus. Dierentuinen heb ik geen/minder moeite mee i.v.m. fokprogramma's voor bedreigde dieren e.d.. Ik denk overigens dat een park als het Dolfinarium niet voor niks verlies draait... Het park is, voor zover ik me herinner van toen ik er eens geweest ben (zo'n 6 jaar geleden), mateloos ouderwets en klein.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:43

kimmie261 schreef:
nee als ik dit zou aanvaarden zou dat betekenen dat ik afstomp en dit soort dingen goed ga keuren,en nee een tijger is geen gedomestiseerd dier,dat is en blijft een wild dier ook al is ie in een kooitje geboren...

en urko,prima dat mensen zo nodig op een rug van een orka willen zitten of op hun neus willen staan,maar geef die beesten tenminste een leefruimte en niet zo'n minibadje...

verdorie de tribunes is meer plek voor gemaakt als voor de sterren van de show...

vol verbazing klik ik een topic aan waarbij een mega kooi te klein bevonden wordt voor een tamme rat,en zeezoogdieren stoppen we maar in een betonnen badkuip met zijn 6-en...en dat is allemaal prima..

snap er hélémaal niets van... :n

Tja waar ligt het gevoel van de mens he?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:45

Even tussendoor;

In Nederland is het bij wet verplicht een dier in nood te helpen.
Vandaar dat Morgan uit de zee is gevist om geholpen te worden.
Dolfinarium was de plek waar zij naar toe is gegaan omdat ze simpelweg niet opgevangen kan worden in een zwembad o.i.d. Je hebt mensen met kennis nodig!

Daarna is Morgan in een juridisch gevecht terecht gekomen.
Wetenschappers en biologen van over de hele wereld (!),maar ook mensen die dachten maar enigzins verstand van zaken te hebben gingen zich bemoeien met Morgan.

Maar als je enigzins verstand van zaken hebt, dat weet je dat orca's niet solitair leven, zij leven in een troep. En daar wringt de schoen! Hoe vind je in godsnaam haar troep?
Die vraag heeft bij elke medewerker van het Dolfinarium door het hoofd gespeeld, er zijn vele tranen om gevloeid, maar onderzoeken wijzen uit dat haar familie vinden zoeken is naar een speld in een hooiberg!

Vanaf het begin af aan is de kans dat Morgan haar troep ooit nog terug zou zien nihil!
Maar ook doordat haar herstel en welzijn door mensenhanden mogelijk is gemaakt, is zij tammer geworden dan een orca die in een troep op zee leeft! Wat uitzetten ook belemmerd!

Je kunt het niet zo zwart/wit zien, zoals sommige hier stellen. Dat kan niet!
Ik ben het ook niet overal mee eens, maar kan de meeste beslissingen wel begrijpen!
Als je met dieren werkt op een manier zoals ze dat doen in het Dolfinarium, dan heb je liefde voor een dier, dat is niet nep of geldbelust!
Ze doen ook veel goede dingen in het Dolfinarium, er worden ook dieren na verloop van tijd weer uitgezet, maar dat is gewoon niet mogelijk voor elk dier!
Moeten wij al die dieren dan maar laten stikken? Zoveel subsidie is er niet hoor!

Er zijn echt dieren die het leuk vinden om te werken! Dat kun je zelf toch ook wel zien?
Enkel als je je ogen daar voor sluit, dan zie je het niet. Tenminste dan wil je het niet zien!

Er zijn heel veel, maar dan ook echt ONMOGELIJK veel dieren die slechter af zijn dan Morgan.
Ga daar iets voor doen! Zorg dat zij een beter leven hebben!
Er zijn duizenden dieren met honger en angst. Dieren die aan hun lot zijn overgelaten, die niet geholpen worden omdat ze niet gezien worden. Met name door mensen die zich vreselijk opwinden over een dier als Morgan....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:50

maar waarom kan morgan het allemaal wel zo goed vinden met wildvreemde orka's in gevangenschap dan??

in de natuur big problem maar in een onnatuurlijk badje kan alles...tjonge jonge..en daarnaast hadden ze een Pod gevonden waarvan zoveel taal overeen kwam dat er organisaties waren die er geld in wilde pompen om haar proberen bij die pod aansluiting te laten vinden ( oa sea shepherd had heel veel geld ter beschikking gesteld voor morgan's terugkeer in de natuur te krijgen)..maar nee dan levert ze geen geld op..

geld speelt een heel grote rol in het leven van een mens :)

en dieren in nood helpen,uhm waar waren wij mensen dan vorig jaar in de oostvaarders plassen waar zoveel dieren een vreselijke hongersdood stierven?? dat was toch allemaal zo natuurlijk,het dood gaan van een orka in de natuur dan blijkbaar niet... :?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:54

@kimmie: omdat ze de orcas in Tenerife aan Morgans geluid hebben laten wennen en andersom. Ze waren daarom niet geheel nieuw voor elkaar.

Daarom waren ze niet geheel nieuw voor elkaar. Buiten dat zou de reis naar zee terug dagen duren en dat zou al genoeg stress voor Morgan kunnen zijn om te overlijden. Haar pod komt niet zomaar voorbij zwemmen en blijft ook geen uren op dezelfde plek hangen.
Laatst bijgewerkt door Urko op 22-12-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:55

En het levert niet genoeg geld op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:09

urko het was dan ook geheel niet de bedoeling morgan "zomaar" vrij te laten maar haar langzaam te introduceren net zoals toen met keiko,die hebben ze toch ook niet zomaar in de plomp gegooit,zowiezo had morgan eerst weer normaal moeten leren eten,levende vis ipv dooie vis...

dus ja,er had wel een poosje overheen gegaan voor ze echt 'vrij'zou zijn,maar wel al meer ruimte hebben gehad plus meer in haar natuurlijk element zijn...

en san87... :j levert geen geld op als ze weer vrij was gelaten...zo simpel is het,5 orka's niet niet genoeg,ze motten er nog meer hebben ( en graag 1 erbij die voor méér orkaatjes kan zorgen),dat het bakkie te klein daarvoor is,ach das toch geen zorg..ze hebben het tenslotte met hun liefdevolle trainers fantastisch,bijna nog beter als buiten in de natuur :) !

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:23

kimmie261 schreef:
urko het was dan ook geheel niet de bedoeling morgan "zomaar" vrij te laten maar haar langzaam te introduceren net zoals toen met keiko,die hebben ze toch ook niet zomaar in de plomp gegooit,zowiezo had morgan eerst weer normaal moeten leren eten,levende vis ipv dooie vis...

Dan hadden ze alsnog eerst haar directe familie moeten vinden en die is nooit gevonden. Alleen een mogelijke populatie maar niet haar directe familie. En haar in het wild samen laten met orca's is heel wat anders dan op Tenerife...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:28

dus omdat wij mensen vinden dat je 100% zeker moet weten dat een wilde uit zee geviste orka echt een leven lang gelukkig en happy moet zijn in de vrije natuur,en dat niet helemaal zeker weten,dan moet zo'n beest maar circusdier worden,daar waar ze nu ook gebeten wordt,en god wie zal het zeggen mss op latere leeftijd in eenzaamheid moet gaan leven omdat die orka's daar elkaar helemaal niet zo leuk vinden en aardig voor elkaar zijn??

er is niet eens geprobeerd of nog meer onderzoek geweest naar mogelijkheden,op het moment dat deze orka uit zee gevist werd en 3 weken later als publiekstrekker( kassavuller) tentoongesteld werd,was haar lot al bepaald,sterker nog dat was het al toen ze haar een naam gaven...

zo simpel is het...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:32

Het grootste probleem is gewoon dat haar familie nooit gevonden is, dat is de reden dat ze niet terug kan naar zee.
Ik denk dat als haar familie was gevonden dat er echt wel pogingen gedaan zouden worden om haar terug te brengen. De mensen die haar verzorgd hebben zijn natuurlijk aan haar gehecht geraakt en die willen alleen maar het beste voor haar. En hun hebben besloten net als vele anderen, waar ik het trouwens ook mee eens ben!
Dat je een peuter (want dat is ze) die mogelijk nog geen eens alle jachttechnieken kent zomaar in haar eentje in de zee dumpt in de hoop dat ze maar gelukkig is in haar eentje en zelf leert om aan voedsel te komen. Want dat leert ze nou eenmaal van familie en dat kun je haar als mens niet leren.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:34

Helemaal mee eens Simone! Een dier terugzetten in de natuur kan helaas niet altijd! Er zijn nog wel meer diersoorten die het zonder familieleden / ouders niet redden...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:44

GamblersCup schreef:
Ik ben het hier NIET mee eens. Er staat dat het dier niet meer terug kán. En daar zijn de meningen over verdeeld. En zolang dat niet bewezen is, raakt dit verhaal kant noch wal.

Jij vind dat ze wel terug kunnen in de zee? er is namelijk al meer dan genoeg onderzoek gedaan naar orka's in gevangenschap en of ze terug kunnen. Orka's die terug uitgezet zijn zijn weer aangespoeld of opgehaald aangezien het niet ging of erger nog ze zijn overleden aan ondervoeding of aangevallen! Het kan ook wel goed gaan maar dat is meer fout dan goed gegaan zeg maar! vaak worden de orka's via een zender gevolgd. Zet een tamme hond of huispaard (zoals wij ze houden hier) in de natuur terug gaat die het overleven? ik weet wel zeker van niet!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:50

ze had NOOIT in haar eentje in zee gedumpt geweest...wat een rare gedachte dat dat het enige alternatief zou zijn tegenover opvang in een circus,waar ze het blijkbaar volgens iedereen geweldig doen voor de orka's ... :n

en diesel een wild dier redt zich vaak beter in het wild als een gedomesticeerd dier,vandaar dat de vele opgevangen hertjes/egeltjes/vogels/dassen/vossen prima terug kunnen naar de natuur..

alleen die krijgen geen publieke media aandacht,geen naampjes en die hebben minder mercy bij de mens als een orka blijkt wel..

dat er zoveel mensen zich druk maken dat een uitgezette orka mss weleens dood zou kunnen gaan...ongelooflijk...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-12-11 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:51

En de andere orka's dan die dagelijks doodgaan? Of de leeuwenwelpen die doodgebeten worden door een andere leeuw? Of de pinguins die opgegeten worden door orka's? Ook maar allemaal redden?