Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joyce2 schreef:Dobers houden van werken, maar het zijn ook ontzettende vrij dozen! Die van ons kwam altijd heerlijk bij ons liggen, toen ze wat ouder werd, kreeg ze zelfs haar eigen hoekje op de bankHet ligt er ook gewoon heel erg aan hoe je ze opvoed en dat is natuurlijk met elk ras wel zo.
Speuren is idd ook erg leuk! Dat hebben we toen met die van ons ook gedaan, eerst gehoorzaamheid en IPO, pakwerk geprobeerd maar dat vond mevrouw maar niets en toen gaan speuren en dat vond ze super!
Maar goed, misschien is de Dober toch een ras voor je om nog eens te overdenken
Chiqa schreef:joyce2 schreef:@chiqa: wat stoort je aan het karakter van een dober? (zelf eentje gehad en krijgen er straks weer eentje, dus misschien kan ik wat meer aanvullende info geven)
Hoi Joyce, bedankt voor je vraag! Fijn om iemand te treffen die dr ook een heb gehad.
'storen' is het verkeerde woord, ik ben op de een of andere manier terughoudend voor het karakter,
want wat ik elke keer weer lees over de dober karakter is dat hij vroeg of laat baasje uit gaat proberen om hoger op te komen.
Bron http://www.dober.nl
De dobermann is een karaktervolle hond en dat geeft soms wel eens problemen. Immers, een hond met karakter is geen meeloper en vertoont soms eigenzinnig gedrag. Wat een dobermann eenmaal in z'n hoofd gezet heeft, krijgt men er vaak heel moeilijk uit. Bovendien paart hij deze eigenzinnigheid aan intelligentie. Dat maakt hem tot een andere hond dan de meeste andere rassen. Dit is geen mooipraterij, maar een waarschuwing! Door dat karakter is de dobermann geneigd om u voortdurend te beproeven en uit te dagen. Steeds weer opnieuw zal hij proberen u te overtroeven of te slim af te zijn.
Vooral de eerste twee jaren zijn door dat karakter niet gemakkelijk. Als hij echter eenmaal gemerkt heeft dat door uw consequente handelen hij het steeds moet afleggen, dan zal de dobermann zich in zijn plaats schikken en met alle plezier doen wat u van hem verlangt.
Maar als de eigenaar niet door zijn dobermann als baas wordt erkend, zou het beter geweest zijn als deze eigenaar nooit aan een dobermann was begonnen. Het is goed zich te realiseren dat het ideaal van zijn schepper Louis Dobermann was het fokken van een intelligente, scherpe en agressieve waak- en verdedigingshond.
En dat schrikt mij toch af, met name omdat ik nog andere dieren in huis heb (Niet voor mijzelf)
Ik ben absoluut niet bang en een hond moet zijn plek kennen, ik ben ook echt een dominant alfa teefje![]()
En dat weerhoudt mij dan toch om dr aan te beginnen, nogmaals niet voor mijzelf maar voor mijn katten
HBVisser schreef:AnneliesDJ, er stond op dierenasielspuntcom een miniatuur Bullterrier. Echt een scheetje! Een teefje.
Ze stond bij de terriers laatste pagina geloof ik.
Die vangen ook muizen en ratten....ennuh, ze zien er toch stoer uit. Ook al is het maar maatje Jack Russel.
Chiqa schreef:Uiterlijk Loiz, ik vind ze niet mooi. Ik houd meer van compact en gespierd vind ze ook veel te groot. , dus dat gaat hem niet worden.Val op plofkoppen.
(Sorrie weet dat jou hart dr vol van is)
anneliesdj schreef:HBVisser schreef:AnneliesDJ, er stond op dierenasielspuntcom een miniatuur Bullterrier. Echt een scheetje! Een teefje.
Ze stond bij de terriers laatste pagina geloof ik.
Die vangen ook muizen en ratten....ennuh, ze zien er toch stoer uit. Ook al is het maar maatje Jack Russel.
Vangen die echt muizen?
Dat is toch meer een verdedigingshond?
Die zijn wel heel goed met kinderen of niet?
anneliesdj schreef:Ja ik heb haar gezien, spreekt me wel aan, ook wat ik over het karakter lees maar dan moet ze wel ongedierte vangen want daar ging het in eerste plaats om.
Ik vind ze op zich niet lelijk, lichaam is prachtig alleen die neus moet je van houden, ik vond het altijd spuuglelijk maar nu ik ze zie als potentieel huisdier kijk ik er al heel anders tegenaan, helaas denkt mijn man daar nog niet zo over.
Loiz schreef:Prima hoor, liever dat je ze niet mooi vind dan dat je wat over het karakter zegt
Want die kan je zonder een DD in huis gehad te hebben gewoonweg niet weten.