Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Skippy01 schreef:@nikass de vraag was een hond met weinig jachtdrift. Een terrier heeft daar van nature veel van (dat is niet veroordelend bedoeld, maar terriers zijn wel met een doel op aarde, net als ieder ander ras). Als je daar niet op zit te wachten, is het dus wel degelijk zo dat je dat gedrag eruit wil hebben, lijkt me?
Zo ken ik mensen die altijd airedales gehad hebben. En het stikbeu waren dat hun honden altijd zo ellendig op andere honden van hetzelfde geslacht reageerden. Dan kun je dus kiezen: het gedrag ombuigen of een ras kiezen dat van nature beter aansluit. Die mensen zijn over naar een barbet en dat geeft hen veel meer rust - die kun je letterlijk bij nagenoeg iedere andere hond zetten zonder issues (uitzonderingen in beide rassen heb je uiteraard altijd).
Ik ben helemaal voor een hond zijn talenten inzetten. Maar als die talenten niet passen bij wat je zoekt, ben je dus óf aan het temperen, of je bent slim en kiest een ras dat van nature beter past bij je wensen. Lijkt me. Jachthonden die heel sterk 'met de baas' werken, zijn daarin wel anders dan meer zelfstandige honden zoals terriers, of, wat ik heb lopen, podengo'sIk zou in dit geval een podengo dus ook echt afraden
Er is een reden dat bepaalde rassen bepaalde gedragingen/ karakters hebben. Voor ieder wat wils gaat óók op. Slim kiezen dan dus...
x_Jeanine_x schreef:Deze 80 km weg onder spits tijd laat ik ze niet loslopen.
En natuurlijk zijn het dieren. Maar ik reed ook met de pony langs de 80km weg.
Maargoed andere discussie.
Feit was meer dat je elke hond wat kan leren en kan laten gehoorzamen
Skippy01 schreef:x_Jeanine_x schreef:Deze 80 km weg onder spits tijd laat ik ze niet loslopen.
Ja en nee. Ik wens je succes met het laten gehoorzamen van de mijne
Iets leren: zeker! Vindt ie nog leuk ook. Gehoorzamen? Nope.
En zo zijn er meer...
Skippy01 schreef:x_Jeanine_x schreef:Deze 80 km weg onder spits tijd laat ik ze niet loslopen.
Ja en nee. Ik wens je succes met het laten gehoorzamen van de mijne
Iets leren: zeker! Vindt ie nog leuk ook. Gehoorzamen? Nope.
En zo zijn er meer...
Nikass schreef:Alleen niet eens met je opmerking over herders.
Ik ken véél herders met jachtinstinct, die ook bereid en in staat zijn te doden, en die niet met katten kunnen.
Daarnaast hebben veel herders problemen met sommige andere honden, met uitvallen aan de lijn, en ik vind juist heel veel mensen niet geschikt voor het hebben van een herder. Ik heb het dan over de Duitse en de Hollandse en de Belgische herders.
Het zijn imo juist niet de makkelijkste honden om op te voeden!
Mizora schreef:(op de te energieke of manscherpe rassen/lijnen na).