Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:54

Leuke konijntjes hoor, maar asjebliefd laat je rammetje castreren en laat ze lekker samen ZONDER te vermeerderen :)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:56

Mijn moeder wil graag 1/2 nestjes hebben, en dan wilt ze ze laten castreren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:59

Dat is dus vermeerderen en geen fokken, er zijn zoveel konijnen in nederland, Opvangcentra zitten BOMVOL
Laat je moeder zich aanmelden als pleeggezin, dan krijg je drachtige konijnen uit opvangcentra te logeren zodat ze rustig kunnen bevallen en voor de jongen kan zorgen.
Zo maak je toch een nestje mee maar vermeerder je niks meer !

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:09

Wij willen de konijntjes zelf houden, mijn ouders zijn gescheiden en van het nestje gaan er sowieso 2 mee naar mijn vader, dan willen wij zelf ook uit dat nestje 1 of 2 konijntjes gaan houden. Daarnaast heeft een vriendin van mij ook al een konijntje gereserveerd als gezel schap voor dr andere konijn. We hebben eerst al gekeken of we ze kwijt konden voor dat we besloten om voor een nestje te gaan.

Het liefste gaan we voor 1 nestje maar je soms te laat zijn met het castreren is mij vertelt want het mannetje kan al gelijk na de geboorte van de jongen er op duiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:38

Tja, ik kan het niet anders dan het met Winsel eens zijn. Laat iedereen gezellig een konijn uit de opvang halen. Van dit soort nesten ben ik ook echt geen voorstander.
Ik snap dat 'voor de leuk fokken' dan ook echt niet.
Wat als je bijna alleen rammen krijgt?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:46

Ik zou ook absoluut NIET fokken gaan.

Er staan zovele konijnen op marktplaats alleen al en opvangen zit aan de nek toe vol.

Snap ook niet waarom er winkels zijn die nog steeds konijnen verkopen.
Kan er gewoon niet bij met mijn hoofd.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:50

Nwktje schreef:
Wij willen de konijntjes zelf houden, mijn ouders zijn gescheiden en van het nestje gaan er sowieso 2 mee naar mijn vader, dan willen wij zelf ook uit dat nestje 1 of 2 konijntjes gaan houden. Daarnaast heeft een vriendin van mij ook al een konijntje gereserveerd als gezel schap voor dr andere konijn. We hebben eerst al gekeken of we ze kwijt konden voor dat we besloten om voor een nestje te gaan.

Het liefste gaan we voor 1 nestje maar je soms te laat zijn met het castreren is mij vertelt want het mannetje kan al gelijk na de geboorte van de jongen er op duiken.

Je weet niet hoeveel jongen je konijn werpt en al die mensen die van jou een konijn nemen, hadden er dus ook 1 uit de opvang kunnen halen.
Er zit NIKS positiefs aan vermeerderen....

Gelijk na de geboorte is wel erg overdreven, laat je ram castreren en laat lekker genieten van een konijn waardig leven

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:55

Nwktje schreef:

Als je zown instelling hebt met gedachten zou ik er al helemaal niet aan beginnen...

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:56

Hey hallo,

ik wil graag een groot konijnenhok van 140 centimer (!) lang en 70 centimeter breed. Die staat nu op marktplaats, met hooiruiven en hooibal en zo. Voor 30,- mag ik die ophalen, alleen nog de toestemming van me ouders... :P Het staat nu op MP dus niet vlug wegkapen haha.

Hoeveel konijnen passen hierin? Ik dacht gewoon twee van normale grootte. Of twee of drie mini's...?
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 03-12-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:58

En dan nog iets...

Heb je je uberhaupt ingelezen in het FOKKEN van konijnen ?
Je weet dat de voedster dood KAN gaan tijdens een bevalling ? Je dan ALLE jongen met de hand moet voeren om ze in leven te houden, ook SNACHTS ?
Heb je een idee hoe lang konijnen bij hun moeder moeten blijven ? Kun je geslachten checken ?
Enz enz enz

Bah ik word hier zo boos om

Hannahaapje, daar kunnen 2 KLEINE konijnen in als er permanent een ren aan vast zit.
Zonder ren niet doen !! En zeker geen normale grote konijnen, dat is echt te klein
1 kein konijn moet minimaal 1m2 hebben :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:58

WinSel schreef:
Nwktje schreef:

Je weet niet hoeveel jongen je konijn werpt en al die mensen die van jou een konijn nemen, hadden er dus ook 1 uit de opvang kunnen halen.
Er zit NIKS positiefs aan vermeerderen....

Gelijk na de geboorte is wel erg overdreven, laat je ram castreren en laat lekker genieten van een konijn waardig leven

Ja, als je de konijnen gewoon bij elkaar laat zitten 4 weken lang dan dekt het mannetje het vrouwtje weer na de geboorte. Dus je kan een nestje voorkomen door de ram na 3 weken te scheiden van de voedster!!!

Daarnaast.. je zegt dat je een verkeerde hollander hebt en een goede. Dus niet goed voor de fokkerij.
Een konijn kan soms wel 10 jongen krijgen. Wat ga je dan doen met al die konijntjes?
Laat je ram castreren en koppel ze lekker aan elkaar. Kunnen ze genieten van elkaar.

Je voedster kan namelijk ook overlijden als het niet goed gaat met de geboorte en de dracht... daar al eens over nagedacht?

@ Hannahaapje: Per konijn wordt 1m2 gerekend. Dus twee konijnen hebben 2m2 nodig. Dwergkonijnen.. grotere konijnen hebben meer ruimte nodig.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:00

Ow ik heb die zin verkeerd gelezen denk ik haha
Ik dacht dat als het jong geboren was gelijk kon dekken, sorry soms ben ik blond :D

Maar idd zoals laptopmuis zegt, een voedster is na de bevalling gelijk weer vruchtbaar en dat wil je haar niet aan doen !

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:00

Helaas mag je geen links naar marktplaats hierop zetten. Maar doe me eens een lol en typ eens 'gratis' in bij konijnen. Meer dan 100 konijnen staan er gratis af te halen op.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:03

Om precies te zijn 101 !! En dat is TRIEST
En dan alle konijnen nog in een opvang, wij zitten bomvol, en het blijft maar door gaan

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:05

Bedankt voor de informatie. Dan worden het twee dwergkonijnen met een ren erbij, ik wil niet dat ze gaan vechten om ruimte. Hoe zit het dan met al die kooien die minder dan een meter zijn? Volgens mij is 75% van de kooien minder dan een meter lang.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:07

Klopt en 75% van de mensen denkt dat ze het goed doen...
Het is dus super dat je het hier vraagt :)
1 klein konijn heeft dus 1m2 nodig, reken maar uit :)
Je houdt ze dus binnen ? Zn panelen ren om je kooi heen en je hebt al een mooie ruimte :)
Ga je naar een opvang ? :D

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:15

Haha bedankt, en dit is echt een handig topic voor mij.
Jep, ik ga ze binnen houden. Makkelijker op schoot nemen, je hebt er meer contact mee. Als ik ze buiten houd kan ik ze niet naar binnen nemen heb ik ooit gelezen, omdat ze de temperatuuromschakeling niet kunnen regelen of zo.
In de tuin hebben we twee konijnen buiten zitten. Weet jij misschien wat voor soort konijnen het zijn? Foto's staan in me profiel. Ik heb gehoord dat het vuilnisbakkies zijn met Japanner erin maar dat weet ik dus niet zeker.
En uh, ja, naar de opvang lijkt me wel een goed idee. Aan de andere kant is het verleidelijk om ze gratis op te halen op MP. :o Ik heb ze ook voorbij zien komen...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:18

Dat zijn idd rasloosjes :) Maar niet minder leuk hoor.

Gewoon naar de opvang gaan ! Weet je zeker dat ze gezond zijn, geeent, gecastreerd enz :)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:48

Mijn moeder heeft vroeger altijd, hollandertjes gefokt ik neem aan dat ze er dan genoeg van af weet

Met fout gefokte bedoel ik dat de aftekening van het mannetje niet klopt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:54

Nou fokken is wat anders dan vermeerderen

Als de aftekening niet klopt is het dier dus ONGESCHIKT voor de fok
Doe het gewoon niet

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:58

Het mannetje komt uit een goede lijn, waarbij de ouders wel goed gefokt zijn, het is het proberen waard. Als deze "mislukt" zijn blijven ze gewoon bij ons.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:12

Ook ik ben tegen het vermeerderen van konijnen, ook al is het voor privédoeleinden. Er zitten honderden konijnen op een nieuw baasje te wachten in opvangcentra. Er zijn ook zwangere konijnen in opvangcentra die geadopteerd kunnen worden. Zo kun je toch genieten van jonge konijntjes, maar werk je niet mee om het overschot nog groter te maken. Twee vliegen in één klap, je zegt namelijk zelf dat je de jongen al kwijt bent. Je rammetje kun je dan laten castreren en mooi een groepje van 3 maken. Is dat geen goed idee?

Nwktje schreef:

Mocht je besluiten om toch te gaan 'fokken', lees je dan alsjeblieft goed in. De alarmbellen gaan al rinkelen bij mij. Mijn dwergkonijntje mist een oor en heeft een kapotte zenuw in zijn pootje, omdat de vader er bij in is gelaten..

Er werd hier een goede vraag gesteld in het topic. Stel, je krijgt bijna alleen maar rammen, wat ga je dan doen? Heb je er ruimte voor om ze de rest van hun leven (altijd van het meest negatieve scenario uit gaan) een thuis te bieden? Want twee rammen samen plaatsen gaat in 9 van de 10 gevallen niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:19

Erg jammer dat je zo egoïstisch bent en gewoon je zin door drijft....
Ik wens je er succes mee, ik ga me bezig houden met mensen díe wel openstaan voor kritiek en tips

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:21

Bij mijn moeder hebben we nu 3 ruime konijnen hokken beschikbaar, het konijnen hok van een vriendin van mij kan ik eventueel overnemen maar omdat wij dit best wel een klein hok vonden hebben we er zelf 1 bijgemaakt.

Als er 2 mee naar mijn vader gaan komt daar gewoon een nieuw hok, of mijn vader maakt er 1.

Tuurlijk sta ik open voor kritiek en ik weet dat er misschien wel teveel konijnen zijn en alles bom vol zit, maar het was inmiddels mijn moeders idee en het lijkt ons allemaal leuk. Het is ons doel om een eigen nestje te fokken en niet te vermeerderen.
Laatst bijgewerkt door Nwktje op 03-12-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:24

En met allemaal rammen ? Hoe doe je dat dan ?

Erg jammer dat je zo naïef denkt, er kan namelijk van alles fout gaat....
Zo leuk is het dan opeens niet meer.