BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:47

Hmm oke! Oh echt, ik wist helemaal niet dat drachtmenu's aangepaste menu's waren, op de hoeveelheid na dan. Vanwaar die vermindering van het vleesbot? Iets met puppen die in de weg zitten? :D

Annelies, ik ken niemand die kalfsribben voert. Misschien eerst lamsribben proberen? Of geitenribben, die schijnen wel redelijk hard te zijn. Voor zover bij mij bekend is de rekenhulp juist ontoereikend voor de meeste honden. Maar sowieso zou ik me daar niet te veel aan vastklampen, de rekenhulp calculeert dingen als activiteit/sport/stress/kou enz. niet in. In de winter voer je sowieso meer dan in de zomer, zeker met de temperaturen van afgelopen weken.

Wijslander

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:47

Of koppen, die zijn helemaal hard!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:54

nee, voor het in de weg zitten ga je meerdere keren op een dag voeren. je verminderd het vleesbot omdat ze op het eind nooit! extra calcium mogen krijgen, na het bevallen juist wel weer :)

kort uitgelegd:
Volgens Ian B veroorzaak je eerder eclampsie door meer calcium gedurende de zwangerschap te geven. Bovendien kan teveel calcium gedurende de zwangerschap calcificatie veroorzaken. En dat betekent weer:

Calcificatie:
Afzetting van kalkzouten in dood of levend weefsel, ook bij botvorming. In het zeer jonge embryo komt nog geen beenweefsel voor en dus ook geen verkalking. Bij bepaalde ziektebeelden ziet men verkalking in een orgaan optreden. De skeletaanleg vindt plaats in de vorm van ophopingen van primitief bindweefsel. In sommige van deze bindweefselophopingen

Tevens moet je minder calcium voeren zodat de bijschildklier van de teef het signaal krijgt dat het aan het werk moet. Vaak is het probleem dat de bijschildklier van de teef geen bijschildklierhormoon produceert. Dit hormoon haalt het calcium uit de botten in het calcium niveau in het bloed op peil te houden. Wanneer je een teveel aan kunstmatig calcium aan de teef geeft tijdens de zwangerschap, dan geeft dit een signaal af aan de bijschildklier dat er geen bijschildklierhormoon aangemaakt hoeft te worden. Wanneer de teef dan begint met het geven van melk aan haar puppies, wordt er geen bijschildklier hormoon vrijgegeven, het calcium niveau in het bloed daalt en de teef krijgt eclampsie.

kalfsribben zijn denk ik veeeel te hard hoor.. maar dat vind ik van kalkoen ook al ;)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:02

* meld zich ook.

Ik wil mijn hondje(chihuahua) ook Barf gaan voeren, ik zit er aan te denken om te beginnen met smuldier compleet voordat ik echt vers ga beginnen Hoeveel heeft hij daar ongeveer van nodig? want begin het vanavond te voeren

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:04

sloffiee, heb je al smuldier ingeslagen? Op zich is Smuldier niet echt vergelijkbaar met BARF qua kwaliteit, maar voor de overstap moet dat niet zo'n probleem zijn. Hoeveel weegt je chi?

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:05

Hij weegt nu ongeveer 2,5 kilo. ik heb smuldier nog niet gekocht ik wou het zo doen als ik naar de winkel ga maar wou het indd om de overstap doen van brok naar vers
aangezien hij een moeilijke eter is met brokken wil ik dus vers gaan proberen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:07

Je gaat naar de supermarkt? Als je naar een dierenzaak gaat, zou ik even kijken voor Haaksbarf of Tinlo.

Hier: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp kun je uitrekenen wat je ongeveer moet geven. Ik zou dan wel naar boven afronden, omdat ze van KVV altijd iets meer nodig hebben dan van BARF.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:08

Ik ga donderdag beginnen met mijn eerste vleespakket voor mij twee honden. Ik heb gevarieerd besteld en ze krijgen al regelmatig iets rauws, dus ik ben benieuwd!

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:08

Oke super ! dan ga ik even kijken of de dierenwinkel het hier heeft en wat houd KVV in :o

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:10

Menu voor een Chihuahua, reu, 2,5 kilo.
Hoeveelheid: 5% van 2,5 kilo = 125 gram per dag / 875 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 63 gr.
Groentes 10% : 13 gr.
Orgaanvlees 15% : 19 gr.
Spiervlees 25% : 31 gr.

Dit moet hij dus hebben =)

Weet je ook ongeveer wat zoon pakje kost van haaksbarf ?

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:20

Hij kreeg hiervoor Energique en af en toe een paar dagen Farmfood Fresh. En niets aan de hand. Ik kom net van het lopen terug hij was een dikke blije hond en hij moest wat doen en er kwam leek wel bonensoep alleen dan zonder bonen beetje vies verhaal maar ik weet 1 ding ik stop met Darf en ga weer terug op Energique en Farmfood fresh. Als pup heeft hij ook Darf gehad en toen ging het ook fout nu dacht ik hij word straks 2 ga het weer proberen 5 dagen kip geprobeerd was eerst wat aan de dunne dacht is overgang. toen 5 dagen op de konijn variant gezet en ja hoor konijnenkeutels ik dacht he he nu gaat goed maarja ik ben 5 dagen verder met konijn en nu dit. Dus iemand die in de buurt van Peize (DR) woont ik heb een doos kvv Darf kalkoen te koop incl een paar blokken konijn kvv.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:48

zo jij houd van aanpakken sloffie :D
als je kvv voert hoef je je percentages niet uit te rekenen maar dat geeft niet. succes met je overstap! :)

das wel zonde yv on.. waarom denk je dat het perse aan darf ligt? zou er iets inzitten waar hij niet tegen kan?

<3 <3 <3 <3
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
dag 52!

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:52

zoo ben terug van de Dierenwinkel...GRrmmm net het laaste pakje was vandaag verkocht !! Volgende week krijgen ze weer nieuwe. dus ik heb een pakje smuldier gekocht pens/vlees compleet Hij rook het al toen ik thuis kwam(had het pakje laten ruiken) en hij werd helemaal hyper haha dus ik haal volgende week Het vlees wat jullie Mij aanraden

wauw essie ! mooie beuceron(hoe je het ook maar schrijft)?
Daar zitten vast een aantal hele mooie pups in, ik ben heel benieuwd

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:02

ahh jammer! maar goed een paar dagen smuldier zal hij ook vast wel waarderen! :D
ik heb vanmiddag geitenmelk gehaald, daar werden ze ook helemaal gek van haha

dank je wel! :D een heeeerlijke hond is het <3 nog maar een weekje geduld en dan kunnen we eindelijk de pups aanschouwen :D

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:06

Wat hebben honden ook korte draagtijd dan zeg :j :D

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:18

Ja ben bang dat er iets inzit waar hij niet over kan wat geen idee dan zou ik alle soorten dier moeten gaan uitproberen niet de kvv's. Maar word hier gewoon beetje angstig van je wil het beste voor je hond en het is voor mij al een hele stap om van brok over naar vers vlees. dit omdat het er zo ingebakken zit he.
Maargoed Energique en Farmfood fresh is altijd beter dan brok.Ik heb net zijn temp opgemeten en die was 38,2 dus dat is goed. Ik heb nu even voor hem DLG brokjes in zijn bak gedaan omdat ik nu geen ander vlees in huis heb. Zal maandag Energique gaan halen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:21

Ziet er goed uit essie!

Ik heb net verse zalm gekregen, heerlijk vonden ze het.
Ik zou er zelf ook bijna in bijten, vind ze er super uitzien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:01

anneliesdj schreef:
Hij krijgt al kipkarkas, zalmkop, konijnkarkas, kalkoenkarkas.
Maar dat gaat er ook allemaal in zijn geheel in, behalve de zalm dan.
Ik ben nog op zoek naar wat groter spul, waar hij echt op moet knagen.
Kalfsnek, staart, ribben kun je toch ook voeren?

Ik voer hem nu 1600/1700 gram per dag, volgens de rekenhulp moet hij 1400 hebben en ik hoor van anderen dat de rekenhulp vrij royaal is, dat ze toe kunnen met veel minder.

Ik heb nu ff geen laptop, dus ff kort via foon. Tessa schommelt tussen 2,5 en 4 procent. Grote stukken om te knagen en het hangt van de hoeveelheid tijd af of ze hongerig is. Pens heeft ze zo op (1 pensdag dus zonder iets anders) en blijft ze hongerig, na een vis dag bijv niet

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:04

Zo ik ben terug van een sportief rondje, ze hadden de vaart er flink in :D

essiesilly: interessant, er komt nog veel kijken bij zo'n dracht zeg! Ze ziet er mooi uit het zwangere dametje :D

sloffiee, je bent goed op dreef haha! Een paar dagen Smuldier is echt niet erg hoor. Wat de hoeveelheid betreft, je neemt inderdaad 125 gram als start en dan kijk je gewoon of je die hoeveelheid moet aanpassen. Het is (net als met brok) een richtlijn! Trouwens, KVV staat voor 'Kant en Klaar Vers vlees'. Het is een verzamelnaam voor Smuldier, Haaksbarf, etc. etc.

yv_on: Energique, is dat ook KVV?

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:12

Oke top ! bedankt voor jullie tips =) ik heb ze net in zakjes verdeeld zodat ik elke dag er een zakje uit kan halen voeren jullie het in 1 keer of 2 x op een dag dus 2 x 60 gram ongeveer

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:17

Mijn honden krijgen 2x per dag te eten, maar bij kvv/barf gaat de voorkeur uit naar 1x per dag voeren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:18

ja komt zeker veel bij kijken :) maar wel leuk hoor!

ik voer normaal gesproken 2x op een dag sloffie, vooral voor zo n klein hondje is dat wel fijn :)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:23

oke en voeren jullie bij of echt alleen KVV / barf ? en dan 2 keer 125 gram of gewoon de helft

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:27

* (ff oftopic) O..nee.. Gucci(mijn chihuahua) heeft zo`n zakje met balletjes te pakken gehad die ergens in zit voor vocht of om het goed te houden.. moet ik het ff aan kijken?? want ik weet niet of hij het op gegeten heeft of niet alleen het zakje is geknapt..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:29

sloffiee schreef:
oke en voeren jullie bij of echt alleen KVV / barf ? en dan 2 keer 125 gram of gewoon de helft

ik voer alleen barf ja... wat zou je erbij willen geven dan? nee 125 gram is je totaal op een dag dus dat door de helft als je 2x pd wilt voeren

o dat is niet zo mooi, even goed opletten hoe hij zich voelt! gezien je niet weet of hij het opgegeten heeft kan je niet veel doen nu