Wat eet jouw hond vandaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:38

darwin schreef:
Pfffffffff, ik moet nog veel leren over vers vlees voeren, een schep brok was wel makkelijker, maar ja je wil het beste voor je hond en dus ik zal er mijn eigen wat meer in moeten verdiepen.

haha,idd, het meeste tijd kruipt in het menu maken en eventueel aanpassen in het begin denk ik...ik ben er ook nog steeds niet aan toe gekomen, dus het zal iets voor na mijn vakantie worden! Mijn ouders kennen er helemaal niks van, dus zij kunnen ook niks aanpassen moest het nodig zijn en dat zal wss wel in het begin, dus daar kan ik ze moeilijk mee opzadelen volgende week :P

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:02

Even vraagje, Mijn hond (JR 8 jaar) krijgt al een jaar of 2 BARF maar heeft regelmatig last van dunne ontlasting. Heb de verhouding van bot tov vlees al wat verhoogd maar nog..... Heb ook een kuurtje probiotica gegeven (1,5 mnd) maar ook daarmee niet over. Heeft iemand een idee wat ik kan doen aan zijn menu???

Vandaag heeft hij toevallig KVV zalm op het menu omdat hij verse vis niet lust en lamsbot (80% bot)

Zinn

Re: Wat eet jouw hond vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:24

volgens mij kan je dan nog kijken naar orgaan (niet alle orgaan op 1 of 2 dagen geven, maar verspreiden over de week) of meer vezels toevoegen dmv noten, en bepaalde groenten enzo...maar ik kan op zo'n dingen (nog) niet uitgebreid antwoorden, op barfplaats of voernatuurlijk krijg je wel snel hulp met zo'n dingen

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:39

Mac heeft vandaag mooi rundvlees met groenten die over is en een ei waar hij gek op is.

Bommie krijgt lamsstaarten met dezelfde soorten groenten en een ei.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:41

Het orgaan geef ik al goed verdeeld over de week en altijd in combinatie met bot.
Groente krijgt hij niet zo veel... misschien moet ik dat eens ophogen?!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:12

Hoeveel orgaan vlees voer je CinTwiZo? Hier raken de darmen ook van streek van teveel organen. Inderdaad als tip wat meer vezels, noten en groenten zijn een goede aanvulling. Hoe lang heeft je hond er last van? En wanneer? Na een bepaalde diersoort? Als ik jou was zou ik het eens opschrijven, misschien dat je zo kunt ontdekken waar het vandaan komt. Als het zo blijft zou ik misschien toch even langs de DA gaan, het zou ook wat anders kunnen zijn :).

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:08

hij moet 210 gram in de week hebben als ik me aan de percentages houd. Denk dat ie idd wel iets meer krijgt omdat het anders niet te doen is met porties maken. Hij eet namelijk maar 200gr per dag. Dus had bedacht elke dag 100 gr bot + 100gr orgaan of spiervlees. Dat orgaan mag hij dan dus maar 2 x in de week maar hij krijgt ook nog pens dus dat word de derde keer dan in de week. Hmm..... even opnieuw bekijken dus!!!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 08:22

Wat voor hond heb je? Naar mijn idee krijgt hij teveel orgaan op deze manier. Hoeveel verschillende diersoorten voer je?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:29

Pens is ook laxerend dus dat kan een deel van het probleem zijn. En sommige honden hebben toch echt behoefte aan groente in de maaltijden verwerkt. Dus dat kan je ook proberen.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:38

@ Marloes: Ja, dat idee kreeg ik ook al :o is zo lastig die kleine hoeveelheden terwijl je het per kilo's koopt. Ik voer wel veel verschillende dieren. Kalkoen, kip, kwartel, rund, lam, geit, konijn, zalm..... Zorg dat ik per bestelling van alles wat heb.

@ Mizora: Die groenten zal ik idd meer gaan voeren. Vanavond zal ik hem boontjes geven (die zijn bij ons toch over) maar hoe geven jullie dat? Kopen jullie potjes ofzo? rouw of gekookt?

En pens is toch wel nodig 1x in de week? Hij krijgt dan 100gr of zal ik toch minder geven?
En het mag meegerekend worden in de orgaan dus naast de pens nog 1x andere orgaan (100 gr) ???

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:44

Geen potjes groente geven, daar zit te veel zout in. Gewoon verse groenten. Je kunt bijna alle groenten voeren, behalve prei en ui, dat is giftig voor honden. Wél even kort koken of pureren, wanneer de plantencellen heel blijven is de hond niet in staat om de voedingsstoffen uit de groenten te halen.

Even nog een vraag, in wat voor vorm geef je die pens?

Nóg een edit :D. Ik zie dat 50/50 aanhoudt, persoonlijk zou ik 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens) en dan hou je 10% groente over...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:26

Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Marloes_ en sluit me hier dan ook bij aan ;-)

Hier krijgen ze vandaag kalkoennek, pens en kipkarkas. (onder het mom, heb maar gewoon wat uit de vriezer getrokken ;-) )

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:05

maar in dat kant en klaar vlees zit toch ook geen groente, bij mij krijgen ze nooit groenten.
Ik ga er van uit dat ik aan die diepvriesrollen niks meer toe hoef te voegen toch ?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:21

Ik heb deze percentages aangehouden maar in de praktijk zullen die idd niet helemaal kloppen.
50% vleesbot
15% groente (geef ik te weinig)
15% orgaan (geef ik te veel)
20% spiervlees
Moet er dus nog preciezer mee om gaan, denk ik.
De pens is een 'vuile pens lap' van rund, lam, geit......

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:13

Je hebt KVV waar groente in zit, en KVV zonder groente. Meeste KVV zit het wel in als ik het goed heb.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:44

zo... en op advies zitten we nu samen op de bank walnootjes te eten

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:42

CinTwiZo schreef:
zo... en op advies zitten we nu samen op de bank walnootjes te eten

Haha en? Viel het in de smaak? :D

Gisteren maar besloten dat Buddha tóch een beetje moet afvallen... Ik heb mijn honden liever iets schraler, maar nu vind ik dat hij toch een beetje te dik wordt. Hij krijgt nu zo'n 450gr KVV per dag (hij is 15kilo). Wat vinden jullie? Hoeveel gram zal ik eraf halen? Zoiezo maar aanvullen met wat extra groenten dat hij toch niet teveel honger krijgt...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:56

Ik zou gewoon 50 gram eraf doen :) heb ik pas bij mijne ook gedaan, was bang dat het ineens te veel zou zijn en ze honger zou krijgen, maar dit is net goed denk ik :D en je kan er even gemakkelijk 25 gram weer bij doen als het toch te weinig moest zijn. ik voer wel smorgens en savonds, als ik alles in 1 keer geef, heeft ze toch honger een halve dag later.

Ik wou nog vragen of soep ook meetelt als groenten? Mijn hond bijft door de week vaak bij mijn grootouders tijdens de middag en ze geven haar vaak soep (zelfgemaakte, met verse groenten). Nu heb ik hen al uitgelegd dat ze op vlees staat en dat ze niet zomaar allerlei tussendoortjes mogen geven (mijn opa vind het leuk om bij alles wat hij eet, 1 hap voor opa, 1 hap voor de hond te doen :+ ) en nu vroegen ze of ze nog wel soep mogen geven...Ik ga de oude man nooit kunnen overtuigen om niets meer te geven, maar als ik dan zeg ok, ze mag de soep, dan stopt hij mss met steeds brood te geven...

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:05

@ Marloes: HAHA hij vond ze super lekker. Kan ook niet anders, vers vanuit de boom
Ik heb nu al een paar dagen geen orgaan meer gegeven en hij had vanochtend een super mooie dr*l :D
vanaf morgen maar elke dag een klein beetje erbij doen. kijken hoe dat gaat.

Vandaag eet hij eendenvlees en kippennekken

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:19

Mooi dat zijn dr*l weer goed was!

Marloes, zou er idd 50 gram vanaf halen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:28

Volgens de beschrijving zouden mijn hondjes 100 gram per dag nodig hebben, dus met 2 honden is dat 200 gram, en dus zou ik 5 dagen met zo'n rol van een kilo moeten doen, maar ik doe er maar 3 dagen mee, dus ze zouden in principe veel te veel krijgen, maar ze zien er gewoon goed uit, ik ben bang als ik minder geef dat ik geen hond overhoud.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:02

Gewoon lekker op je oog voeren! Sowieso mogen kleine hondjes eerder 5% dan 2%.
Mochten ze te dik worden, het gewoon wat minderen.

Hier krijgen ze vandaag heel saai een worst kvv..

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:19

Vandaag had Mac lamssaarten en rundvlees. Bommie een beetje CB light, die had gister naast haar eigen portie ook nog voer van Mac gejat.

Dit weekend past mijn vader op de honden omdat ik weg moet. Daarom krijgen ze dit weekend vlees van StuzzyDog. Anders zou het drama worden haha.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:53

Vlees compleet met gekookte aardappels die nog over waren.. :)

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:57

vandaag ben ik voor onze nieuwe hond naar lotgering geweest, en heb daar een heerlijke knoest gekocht.
en een halve krat vers vlees, dat is een soort gehakt.

wie weet waar ik in de buurt van Zorgvlied (Drente) dit soort voer kan halen voor hem?
ik ga namelijk op vakantie en heb geen hele grote vriezer mee.
ik ga wel vragen of er op de camping een vriezerdeeltje beschikbaar is.

hij vond de knoest heerlijk, had geen oog meer voor mij en de andere normaal interessante dingen om hem heen.

alvast bedankt
groetjes
en iedereen fijne vakantie met veel zon.