[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:25

@Sancha Ik heb nu een kruising tussen een Golden Retriever en een Rottweiler. Een schat van een hond overigens, alleen ze wordt oud. Maar het stukje GR in haar spreekt me minder aan dan de Rottweiler. En eigenlijk wil ik ook geen hond die je op elke hoek van de straat tegenkomt.
Ik ben opgegroeid met Duitse Doggen en heb later zelf New Foundlanders en Landseers gehad. Over al die honden ben ik zeer te spreken. Alleen nu woon ik een stuk kleiner en ik ben door een neurologische aandoening de meeste kracht in mijn armen kwijt geraakt. Daardoor kan ik nog moeilijk zo'n vacht onderhouden en ik wil een hond ook kunnen tegenhouden als die iets anders in zijn hoofd heeft als ik.

Maar ik sta open voor suggesties en waardeer het meedenken heel erg.
Laatst bijgewerkt door Myca op 05-10-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:28

HBVisser schreef:
Het enige dat je met boos worden bereikt is dat je je niet stabiel toont. En juist het stabiel zijn is zo belangrijk voor dit soort rassen.
Ik wil wel even kwijt dat ik helemaal weg ben van je cattledogkruisingteefje.
Me likes cattledogs!

:o Dank je! Voor het eerst dat ik dat hoor, veel mensen vinden het type niets. Ze is echt geweldig, qua doen en laten, luistert 100%.

En ja, ik weet het, ik ben ook niet meer boos op hem, maar af en toe :+ het gaat nu al veel beter gelukkig.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:32

Myca schreef:
@Sancha Ik heb nu een kruizing tussen een Golden Retriever en een Rottweiler. Een schat van een hond overigens, alleen ze wordt oud. Maar het stukje GR in haar spreekt me minder aan dan de Rottweiler. En eigenlijk wil ik ook geen hond die je op elke hoek van de straat tegenkomt.
Ik ben opgegroeid met Duitse Doggen en heb later zelf New Foundlanders en Landseers gehad. Over al die honden ben ik zeer te spreken. Alleen nu woon ik een stuk kleiner en ik ben door een neurologische aandoening de meeste kracht in mijn armen kwijt geraakt. Daardoor kan ik nog moeilijk zo'n vacht onderhouden en ik wil een hond ook kunnen tegenhouden als die iets anders in zijn hoofd heeft als ik.

Maar ik sta open voor suggesties en waardeer het meedenken heel erg.

Tja lastig. Maar ik denk dat je een Toller echt te weinig kan bieden, tenzij je met de hond gaat trainen. Bijv gehoorzaamheid of agility, als dat gaat tenminste.
Misschien eens in het asiel kijken? Er zijn veel leuke middelgrote honden die gekruist zijn met het een of ander, en wel goed in het plaatje passen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:44

Ik heb nu een paar keer een hond van een ander opgevangen, die daarna bleef.

En ik heb ook pups gehad, dat wil ik nu zeker weer. Alleen dan misschien toch geen Toller.

Daarom liefst ook een rashond, je weet gewoon niet hoe een kruising uitgroeit. Ik heb nog een keer een kruising gehad tussen een New Foundlander en een Leonberger, ook een geweldige hond.

Liever weet ik van te voren waar ik op kan rekenen en trainen is niet erg hoor. Onze hond loopt ook naast me alsof ze aangelijnd is.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:55

anneliesdj schreef:
Betteke schreef:
Een labrador zal, als het een goede is, muizen en ratten niet doden. Is het de bedoeling dat het ongedierte levend bij je gebracht wordt? Ik denk dat je meer succes hebt met een terrier.

Dat denk ik ook niet en nee, het is niet de bedoeling dat ik levende muizen op schoot krijg :P

Terriers idd maar welke is dan leuk?
Teckeltjes is een goede, die heb ik altijd al leuk gevonden hoewel dat ook karakters schijnen te zijn.
Schnauzers zijn ook wel goede ongediertebestrijders geloof ik, (iig de dwerg en middenslag) maar mijn voorkeur gaat uit naar een asielhond en schnauzers vind je niet in asielen. (iig niet op dierenasiels.com)

Onze labrador heeft het uit haar eigne geleerd, zonder dat ik er iets voor hoefde te doen.
Ze pakte de ratten en doodde ze..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:57

Nou ja, misschien een Schnauzer, Kooiker, Griffon, Poedel? Verder kom ik niet, sorry :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:02

Ibbel heeft me in dit topic eerder een Rhodesian Ridgeback aangeraden.
In eerste instantie dacht ik dat die te fel zouden zijn, maar misschien valt het wel mee.
Hoe is jullie ervaring met RR's?

Thirty

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:10

Ik ken ze niet IRL maar ik denk dat ze ontzettend veel energie hebben en dat dus ook kwijt moeten kunnen.

Heeeel vroeger hadden wij een kruising Friese Stabij die perfect aan je eisen had kunnen voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:12

HBVisser schreef:
Ehm..Chiqa....ik zou geen Bullmastiff nemen als ik jou was. Ik ken je een beetje en de eisen die jij qua gehoorzaamheid stelt daar kan een Bullmastiff niet aan voldoen.
Ze zijn er namelijk op gefokt om zelf beslissingen te nemen en niet klakkeloos elk commando op te volgen.
Die will to please zit er gewoonweg niet in. Nu willen ze best wat voor je doen hoor, maar niet meteen en zeker niet op stel en sprong.
Dus het commando "hierrrr" is wel komen, maar met een slakkengangetje en als ze onderweg een lekker geurtje tegenkomen (er zit bloedhond in gefokt) kan het nog langer duren.

Ennuh.....eigenlijk is het met elk commando zo :D

Daar moet je van houden.

Bedankt voor het meedenken HBVisser, alleen nu ben ik gaan lezen op het karakter van de bullmastiff met betrekking tot trainen en dan kom ik juist tegen dat ze juist een duidelijke will to please hebben :D

bron
Aard:

Bovengemiddeld praktisch intelligent, is de enige Mollosser die zeer mensgericht is, duidelijke "Will to please". Mensagressief gedrag is bij Bullmastiff’s een zeldzaamheid als dit al zou voorkomen is het voor 99% de schuld van de eigenaar. Opgewekt, zelfzeker, vriendelijk, alert en toegewijd aan zijn gezin. Blaft weinig en heeft weinig jachtinstinct. Heeft een hoge bijtdrempel en is zeer rustig in huis. Reuen hebben wel aanleg tot dominantie tegenover andere dominante honden.

Nu begrijp ik dat het nooit geen scherpe herders of mechelaars zullen worden, heb ik nu ook niet maar begrijp uit de meeste rasbeschrijvingen dus wel op dat het mogelijk is.
Donna, ambull is ook geen scherpe hond om et trainen, maar heb het wel voor elkaar gekregen.
Tuurlijk zal het nooit zo rap komen als een herder, maar dat vind ik juist zo leuk ben het gaan waarderen.

Dus mss schept het nog wat perspectieven? :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:20

Dat is niet eens zo'n gek idee een Stabijhoun

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:21

Tja, ik weet niet of je de hond er een plezier mee doet.
Zoals ik zei, ze willen best wat voor je doen. Maar het lukt alleen als je een fluwelen handschoen gebruikt.
De Bullmastiff is een erg gevoelige hond. Ze gaan voor je door het vuur maar alleen als je ze respecteert en dan ook als ze eens niet luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:24

Mijn hond lacht als ze traint met mij, als we dan thuiskomen is ze helemaal blij, ik zie het tegenwoordig ook meer als gezellig avondje uit, helaas moeten wij dit missen al een paar weken omdat ze die aandoening heeft.
Hoef ik dit gedrag niet te verwachten dan HBvisser? Vinden ze dat echt zo verschrikkelijk, ook niet als je dr gewoon een hoop lol om heb samen?

Want mijn manier is tegenwoordig de hond enthousiast maken, dat werkt bij Donna heel erg goed.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:29

Als je ze lekker enthousiast maakt en veel beloont zullen ze het vaker voor je doen. Een Bullmastiff is namelijk ook een heel intelligente hond. Als er niets te winnen valt dan doen ze het ook niet.

Lola luistert ook vrij goed hoor. Alle oefeningen zoals zit, af, blijf, hier, voor etc kent ze en voert ze ook prima uit.
Totdat en dan komt de "ikneemzelfmijnbeslissingwelkant" om de hoek kijken, je bv een andere hond tegenkomt, of die heule leuke oma met rollator, of dat net even hele lekkere luchtje van een dode duif.
Nou knappe baas als je dan nog leuker bent, ik bedoel.....wie wint het nou van een dode duif he.
En daar moet je wel tegen kunnen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:25

Myca schreef:
Ibbel heeft me in dit topic eerder een Rhodesian Ridgeback aangeraden.
In eerste instantie dacht ik dat die te fel zouden zijn, maar misschien valt het wel mee.
Hoe is jullie ervaring met RR's?

Ridgebacks zijn niet makkelijk. En ook behoorlijk groot en sterk ;)

Stabij's kunnen heel leuk zijn maar met name reuen hoor ik nog wel eens van dat ze niet al te makkelijk zijn. Een toller heb je denk ik ook te weinig te bieden. Een (showlijn) golden zou dan beter passen.

Is een markiesje niet wat? Wel een maatje kleiner maar wel een flink uithoudingsvermogen. Wel een goede fokker zoeken want er zitten nog wel eens angstige hondjes tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:30

Maar HBVisser waarom komen ze dan aanzetten met die enorme 'will to please?' ik kom het toch op elke website tegen, dat is toch vreemd? Kijk ik weet dat een ambull dat gewoon standaard niet heeft, dat maakte mij ook niets uit in de tijd dat ik dr voor gekozen had.

Toch zijn we onlangs geslaagd voor G&G 1, als tweede, als baasje geen stomme fout had gemaakt waren we ruimschoots eerste geweest :D Ik vind trainen leuk, puur voor de lol en kan dan enorm genieten en vidn het belangrijk dat een hond dat ook leuk vind op wat voor manier dan ook.

Dat enorme slaafse van bv een herder vind ik daarentegen weer niets, ze mogen best een fractie trager zijn of even de aandacht voor een ander hebben.
Mijn hond is nu twee, de eerste jaren wilde ze hem nog wel eens peren maar omdat ik het hier komen altijd beloond heb met veel enthousiasme bevriest ze in dr beweging zodra ik dr roep.
Erg handig nu ze tijdelijk even niet mag rennen.

Daarom zou een domme hond ook weer niets voor mij zijn. De Cane Corso ga ik ook nog even naar kijken en de rottweiler, maar dan stuit ik weer tegen het karakter.
zelfde geld voor een dober, zou weer een leuke trainhond zijn, maar ook weer het karakter.

Alle tips en ideeen zijn welkom ik ben dr namelijk nog lang niet uit en ga toch niet over een nacht ijs!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:53

@chiqa: wat stoort je aan het karakter van een dober? (zelf eentje gehad en krijgen er straks weer eentje, dus misschien kan ik wat meer aanvullende info geven)

Ik las wat over Tollers & Ridgebacks, jeetje, wel totaal verschillende honden! Bij mn beste vriend thuis hadden ze 2 Ridgebacks en ben ze ook veel tegen gekomen op stage adressen bij de paarden! Erg leuke honden, maar ze hebben wel een uitlaatklep nodig. Op stage liepen ze over een groot terrein en hielden ze de boel in de gaten, bij die vriend thuis maakten ze 2x per dag lange wandelingen en gingen ze mee naar de paarden. Maar het zijn geen makkelijke honden.

Tollers zijn leuk, lieve, actieve honden. Veel will to please en vinden het leuk om "iets" te doen. Jachttraining, agility, wat dan ook. K vind het zelf wel een wat toegankelijkere/makkelijkere hond dan een Ridgeback.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:07

joyce2 schreef:
@chiqa: wat stoort je aan het karakter van een dober? (zelf eentje gehad en krijgen er straks weer eentje, dus misschien kan ik wat meer aanvullende info geven)

Hoi Joyce, bedankt voor je vraag! Fijn om iemand te treffen die dr ook een heb gehad.
'storen' is het verkeerde woord, ik ben op de een of andere manier terughoudend voor het karakter,
want wat ik elke keer weer lees over de dober karakter is dat hij vroeg of laat baasje uit gaat proberen om hoger op te komen.

Bron www.dober.nl

De dobermann is een karaktervolle hond en dat geeft soms wel eens problemen. Immers, een hond met karakter is geen meeloper en vertoont soms eigenzinnig gedrag. Wat een dobermann eenmaal in z'n hoofd gezet heeft, krijgt men er vaak heel moeilijk uit. Bovendien paart hij deze eigenzinnigheid aan intelligentie. Dat maakt hem tot een andere hond dan de meeste andere rassen. Dit is geen mooipraterij, maar een waarschuwing! Door dat karakter is de dobermann geneigd om u voortdurend te beproeven en uit te dagen. Steeds weer opnieuw zal hij proberen u te overtroeven of te slim af te zijn.

Vooral de eerste twee jaren zijn door dat karakter niet gemakkelijk. Als hij echter eenmaal gemerkt heeft dat door uw consequente handelen hij het steeds moet afleggen, dan zal de dobermann zich in zijn plaats schikken en met alle plezier doen wat u van hem verlangt.

Maar als de eigenaar niet door zijn dobermann als baas wordt erkend, zou het beter geweest zijn als deze eigenaar nooit aan een dobermann was begonnen. Het is goed zich te realiseren dat het ideaal van zijn schepper Louis Dobermann was het fokken van een intelligente, scherpe en agressieve waak- en verdedigingshond.

En dat schrikt mij toch af, met name omdat ik nog andere dieren in huis heb (Niet voor mijzelf)
Ik ben absoluut niet bang en een hond moet zijn plek kennen, ik ben ook echt een dominant alfa teefje :P

En dat weerhoudt mij dan toch om dr aan te beginnen, nogmaals niet voor mijzelf maar voor mijn katten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:10

Ik heb geen idee Chiqa waarom het in de rasbeschrijving staat.
Misschien dat ze in vergelijking met andere molossers een grotere will to please hebben.
Misschien moet je eens wat info inwinnen bij verschillende BM-eigenaren. Want ehm....als ik het zo om me heen hoor en zie, dan bof ik maar met m'n Lootje.
Er schijnen er heel wat met bananen in hun oren te zijn.

Edit: Chiqa dat wat je nu zegt doet me je afraden om een Bullmastiff te nemen.
Dit ras is gevoelig. Ze willen bij je zijn. Kroelen, tegen je aan hangen etc etc.
Het liefst met de bips op de bank en het hoofd op je benen. Ze vinden het niet fijn om continu op hun
plaats te liggen. Ze willen erbij horen.

Dat is ook heel logisch als je naar de oorsprong van het ras kijkt. De Gamekeepers Nightdog.
De hond was nachtenlang op stap met de jachtopziener in het bos. 1 op 1.
Ik denk persoonlijk dat ze zich daarom ook erg aan 1 persoon hechten. Dat zit erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:20

HBVisser, toch ken ik ook een paar bullmastiffs die dus totaal het tegenovergestelde zijn van wat jij nu steeds verteld. Gewoon lekker lompe honden helemaal geen fluwele handschoentjes en best wel tegen een stootje kunnen en een plekwijzing ook geen punt is, zijn erfhonden.
Dus daarom denk ik dat het per mastiff nog wel eens enorm kan verschillen, daarom heb ik je ook even laten praten. Deze honden lopen ook hoog in gehoorzaamheid, dus kan ik de will to please wel plaatsen.

Mss dat jou Lola een uitzondering is? Evengoed bedankt voor het meedenken hoor! Ik verzamel alles en zie wel wat het wordt :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:22

Onze vroegere dober heeft het geweldig gedaan met onze 2 katten, althans... De dober vond de katten leuk, de katten de dober minder, dus die muts heeft de rest van haar leven met littekens op dr neus gelopen van de klappen die ze van de kat heeft gehad. Als de katten op de vensterbank zaten, duwde ze steeds haar neus tegen hun buikjes en dat vonden ze niet zo'n strak plan ;) En de dober die er straks komt, zal het huis ook moeten delen met 2 poezenbeesten!

Ik moet eerlijk zeggen, wat in bovenstaand stukje staat klopt min of meer wel, maar het staat er een beetje overdreven (vind ik zelf). Als je consquent en duidelijk tegen de hond bent en hem voldoende beweging/uitdaging geeft (want het is natuurlijk een werk ras), zijn het geweldige honden! Maar als je niet consquent bent en als ze hun energie niet kwijt kunnen, dan gaan ze inderdaad problemen ontwikkelen (angstig, nerveus, agressief).

Maar als het ras je verder aanspreekt, zou ik als ik jou was, gewoon eens langs een fokker gaan, of een keer naar een clubdag gaan. De dober die wij vroeger thuis hadden was een herplaatser (dus geen ideale start) en die is in huis gehaald toen ik een jaartje of 9 was en mn broertje was toen 6. Het was echt een hele fijne hond, waar ik goede herinneringen aan heb overgehouden (ik was een jaartje of 16 toen ze overleed) en het is echt geen ras waar je bang voor hoeft te zijn (tenzij je een vreemde bent die kwaad wil doen), zolang je maar duidelijk bent en wat met de hond wilt gaan ondernemen!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:24

Ik had er hiervoor ook al een he. Zit nu in mijn 15e BM jaar.
Ik loop shows, heb contact met verschillende fokkers en tja, hoewel ik geen expert ben, weet ik er zo langzamerhand toch wel een beetje vanaf.

Als je perse voor een Bm wil gaan, zoek dan in jouw geval een iets pittiger bloedlijn.
Mocht je een nestje op het oog hebben dan wil ik de bloedlijn wel voor je bekijken, tenminste als je dat tzt wil.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 05-10-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:26

Bedankt voor je reactie Joyce, dat klinkt goed dat ze katten leuk kunnen vinden, uiteraard zal hij dr van pups af aan zijn dus de opvoeding zal wel goedkomen, ik sta op dat gebied stevig in mijn schoenen en ken heel goed en snel het onderscheid maken tussen belonen en straffen, goed en slecht gedrag.

Ik ben zelf ook geen baasje die een vinger geeft, ja die geef ik soms wel eens maar alleen wanneer ik dat wil, de hond moet echt zijn plaats kennen van daaruit kan hij/zij priveleges toe gaan eigenen.
Op onze verenigign zit iemand met dobers, die speurt dr ook mee (Een hond heeft zelfs aan baan als speurder :+ ) ik vind dat wel wat hebben, werkhondje en gericht op de baas. Dat mis ik wel eens bij mn huidige hond die vind iedereen met koekjes gezellig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:30

Dobers houden van werken, maar het zijn ook ontzettende vrij dozen! Die van ons kwam altijd heerlijk bij ons liggen, toen ze wat ouder werd, kreeg ze zelfs haar eigen hoekje op de bank ;) Het ligt er ook gewoon heel erg aan hoe je ze opvoed en dat is natuurlijk met elk ras wel zo.

Speuren is idd ook erg leuk! Dat hebben we toen met die van ons ook gedaan, eerst gehoorzaamheid en IPO, pakwerk geprobeerd maar dat vond mevrouw maar niets en toen gaan speuren en dat vond ze super!

Maar goed, misschien is de Dober toch een ras voor je om nog eens te overdenken ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:33

Chiqa schreef:
Mijn hond lacht als ze traint met mij, als we dan thuiskomen is ze helemaal blij, ik zie het tegenwoordig ook meer als gezellig avondje uit, helaas moeten wij dit missen al een paar weken omdat ze die aandoening heeft.
Hoef ik dit gedrag niet te verwachten dan HBvisser? Vinden ze dat echt zo verschrikkelijk, ook niet als je dr gewoon een hoop lol om heb samen?

Want mijn manier is tegenwoordig de hond enthousiast maken, dat werkt bij Donna heel erg goed.

Wat HB visser zegt over Bullmastiff's herken ik ook als 'doggeneigenschap', Baruch doe je ook geen plezier met gehoorzaamheidstrainingen, als je een kilo koekjes meeneemt dan doet ie het wel maar zodra er wat gebeurd is hij afgeleid, ik kan met hem ook echt niets doen als er andere honden in de buurt zijn, dan intresseren die koekjes hem ook niet meer.
Als je graag een hond wilt die blij is van het bij de baas zijn, graag met je werkt en ook liever naar jou kijkt dan naar wat er om hem heen gebeurt kun je beter richting een herder denken, is wel weer cliche maar daar heb je dan veel meer lol van.

Zijn poedels ook ongediertevangers?
Dat wist ik helemaal niet... intressant, alleen jammer dat die zo vaak geknipt moeten worden.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:44

anneliesdj schreef:
Zijn poedels ook ongediertevangers?
Dat wist ik helemaal niet... intressant, alleen jammer dat die zo vaak geknipt moeten worden.

Poedels zijn apporteerders, meer als een golden. Er zijn er wel met een behoorlijk jachtinstinct maar ze zijn in principe niet gefokt om zelf te jagen.