Florenc schreef:Ik wil je absoluut geen werkhond aanpraten, dat even op voorhand al, maar ik volg je redenering over 'werkhonden' helemaal niet. Ik ben zelf van mening dat als die 'uit knop' er niet op zit, je gewoon in je opvoeding van je hond een beetje tekort gekomen bent.
Punt blijft dat een werkhond 'moeilijker' is om op te voeden dat een gemiddelde huis-tuin en keuken hond, gewoon al omdat ze wel wat training vragen, maar vooral omdat ze over het algemeen gezien gewoon VEEL intelligenter zijn. Je wil niet weten hoeveel mensen met een border collie er getraind zijn door hun border collie.... Een 'normale' werklijn border collie (ook de sporttypes) is voor mij een hond die héél erg intelligent is en zich tijdens het werk 100% inzet voor zijn baas, zelfs kantje boordje teveel (en zal blijven doorgaan, ongeacht vermoeidheid, als baas dat vraagt), maar die zich ook gewoon neerlegt zodra het werken gedaan is. Maar dat is iets wat ze moeten leren, vanaf hun 8 weken. Dat zijn pups die verplicht vaste momenten op de dag een aantal uur MOETEN rusten (desnoods in bench of aparte ruimte), zodat ze leren dat het niet altijd feest is. Als je elke keer je hond naast je staat te 'vragen' om werk, hier ook op in gaat 'omdat een border collie toch echt veel te doen moet hebben', ja.... dan krijgen ze geen uit-knop....
Ik zou dus ook faliekant tekort schieten in de opvoeding van zo'n hond

Overigens vind ik het 'ze zijn zo onwijs intelligent' altijd een béétje kort door de bocht.
Ik twijfel geen seconde aan de intelligentie van een border collie, laat ik dat voorop stellen. En ik zie ook écht dat bijvoorbeeld onze doodle echt niet 'the smartest cookie in the bunch' is. Maar honden zoals mijn pod, of zoals veel terriers, die eeuwen geselecteerd zijn om vooral zélf na te denken... zijn in mijn ogen minstens even intelligent. De border collie moet luisteren, een terrier of halfwindhond moet het zelf uitzoeken. Vereist minstens dezelfde denkkracht, in een compleet andere richting

Iets past je of past je niet zeg maar. Ik ben zo iemand die het allergelukkigst wordt van spaniels (werklijnen) en een aantal terrier-rassen. Die honden waarvan zelfs hun eigenaren zeggen dat ze er geregeld 'barking mad' van worden zoals iemand het laatst zo mooi omschreef in mijn kennissenkring

Florenc schreef:Voor degenen die me trouwens een paar pagina's terug advies hebben gegeven: ik ben ondertussen bij 5 of 6 verschillende fokkers geweest, kennismaking met hen, met teef en / of reu,.... En we staan op de wachtlijst voor een working kelpie. Ik was eerst bij een kennel geweest die voornamelijk met australian kelpies zitten, en dat was'm toch niet helemaal. Fijne hondjes, maar karakters niet stabiel genoeg naar mijn zin (wat snel onder de indruk, erg weinig druk verdragen). Daarna naar een fokker met enkel working kelpies, en hier echt vanaf minuut 1 verliefd
. Zowel reu als teef ontmoet, fantastische honden, superfijne karakters. Teef is ondertussen gedekt, dus fingers crossed dat alles goed loopt, dan zouden we tegen begin December een pup in huis moeten hebben
Ah super tof!