[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:29

Florenc schreef:
Ik wil je absoluut geen werkhond aanpraten, dat even op voorhand al, maar ik volg je redenering over 'werkhonden' helemaal niet :D. Ik ben zelf van mening dat als die 'uit knop' er niet op zit, je gewoon in je opvoeding van je hond een beetje tekort gekomen bent.

Punt blijft dat een werkhond 'moeilijker' is om op te voeden dat een gemiddelde huis-tuin en keuken hond, gewoon al omdat ze wel wat training vragen, maar vooral omdat ze over het algemeen gezien gewoon VEEL intelligenter zijn. Je wil niet weten hoeveel mensen met een border collie er getraind zijn door hun border collie.... Een 'normale' werklijn border collie (ook de sporttypes) is voor mij een hond die héél erg intelligent is en zich tijdens het werk 100% inzet voor zijn baas, zelfs kantje boordje teveel (en zal blijven doorgaan, ongeacht vermoeidheid, als baas dat vraagt), maar die zich ook gewoon neerlegt zodra het werken gedaan is. Maar dat is iets wat ze moeten leren, vanaf hun 8 weken. Dat zijn pups die verplicht vaste momenten op de dag een aantal uur MOETEN rusten (desnoods in bench of aparte ruimte), zodat ze leren dat het niet altijd feest is. Als je elke keer je hond naast je staat te 'vragen' om werk, hier ook op in gaat 'omdat een border collie toch echt veel te doen moet hebben', ja.... dan krijgen ze geen uit-knop....

Ik zou dus ook faliekant tekort schieten in de opvoeding van zo'n hond :Y) :j . Daarom past het mij ook niet ;)
Overigens vind ik het 'ze zijn zo onwijs intelligent' altijd een béétje kort door de bocht.

Ik twijfel geen seconde aan de intelligentie van een border collie, laat ik dat voorop stellen. En ik zie ook écht dat bijvoorbeeld onze doodle echt niet 'the smartest cookie in the bunch' is. Maar honden zoals mijn pod, of zoals veel terriers, die eeuwen geselecteerd zijn om vooral zélf na te denken... zijn in mijn ogen minstens even intelligent. De border collie moet luisteren, een terrier of halfwindhond moet het zelf uitzoeken. Vereist minstens dezelfde denkkracht, in een compleet andere richting ;) Die intelligentie laat zich alleen niet testen met het oplossen van mens-gecreëerde 'puzzeltjes', kort door de bocht gezegd, want als zo'n hond ergens het nut niet van inziet... gaat het niet gebeuren :Y)

Iets past je of past je niet zeg maar. Ik ben zo iemand die het allergelukkigst wordt van spaniels (werklijnen) en een aantal terrier-rassen. Die honden waarvan zelfs hun eigenaren zeggen dat ze er geregeld 'barking mad' van worden zoals iemand het laatst zo mooi omschreef in mijn kennissenkring :D . Mijn neef aan de andere kant wordt immens gelukkig van zijn border collie. Als we een dag van hond zouden ruilen, zouden we s avonds allebei knettergek zijn geworden :') En we zouden dan weer allebei gestoord worden van een hond die zwaar gebouwd is en heel laag in de energie zit. Maar ook dát past een grote groep mensen.

Florenc schreef:
Voor degenen die me trouwens een paar pagina's terug advies hebben gegeven: ik ben ondertussen bij 5 of 6 verschillende fokkers geweest, kennismaking met hen, met teef en / of reu,.... En we staan op de wachtlijst voor een working kelpie *\o/* . Ik was eerst bij een kennel geweest die voornamelijk met australian kelpies zitten, en dat was'm toch niet helemaal. Fijne hondjes, maar karakters niet stabiel genoeg naar mijn zin (wat snel onder de indruk, erg weinig druk verdragen). Daarna naar een fokker met enkel working kelpies, en hier echt vanaf minuut 1 verliefd <3. Zowel reu als teef ontmoet, fantastische honden, superfijne karakters. Teef is ondertussen gedekt, dus fingers crossed dat alles goed loopt, dan zouden we tegen begin December een pup in huis moeten hebben :D

Ah super tof! *\o/*

MyWishMax

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:37

Florenc, wat tof!

Ik heb dan werklijn Duitse Herders, maar ik kan weer niks met de meeste Mechelse herders. Prachtig om te zien en de goed opgevoede exemplaren vind ik geweldig, maar toch past het niet bij mij. Ik heb me trouwens ook wel een doodgelachen om een voorbeeld van een politieagent die uitlegde waarom ze liever Mechels hadden dan DH's. (één van de redenen) Stuur een DH richting een verdachte en hij krijgt een klap, dan gaat die na een aantal keer denken hoe hij op een andere manier bij de verdachte kan komen, om zichzelf te beschermen en toch de verdachte te pakken. De Mechel gaat gewoon 100 keer recht op de verdachte af. Zag ik bij de trainingen ook. De Mechels bleven gewoon door gaan, ook als het mis ging. Commando, dus je gaat. De DH's gingen na verloop van tijd toch nadenken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:56

MyWishMax schreef:
Florenc, wat tof!

Ik heb dan werklijn Duitse Herders, maar ik kan weer niks met de meeste Mechelse herders. Prachtig om te zien en de goed opgevoede exemplaren vind ik geweldig, maar toch past het niet bij mij. Ik heb me trouwens ook wel een doodgelachen om een voorbeeld van een politieagent die uitlegde waarom ze liever Mechels hadden dan DH's. (één van de redenen) Stuur een DH richting een verdachte en hij krijgt een klap, dan gaat die na een aantal keer denken hoe hij op een andere manier bij de verdachte kan komen, om zichzelf te beschermen en toch de verdachte te pakken. De Mechel gaat gewoon 100 keer recht op de verdachte af. Zag ik bij de trainingen ook. De Mechels bleven gewoon door gaan, ook als het mis ging. Commando, dus je gaat. De DH's gingen na verloop van tijd toch nadenken.

_O- Mooie omschrijving!

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:21

Florenc schreef:
Skippy01 schreef:
Ben ik helemaal met je eens. Maar die werkjunkie, die hoef ik dus voor mezelf echt echt echt never nooit niet ;) En omdat een gróót deel van de borders in NL wel zodanig gefokt dan wel gemaakt is door 'training' sla ik borders over. Ik ben overigens sowieso geen eigenaar voor een fanatieke 'werkhond' hoor. Of voor een van nature hele fanatieke blaffer trouwens ;) Die sla ik ook over. Altijd jachthonden gehad, en hoewel dat ook werkhonden zijn, zijn die gemiddeld genomen makkelijker 'thuis neer te leggen na de wandeling' zogezegd. Als ik een dag niet met mijn spaniel erop uit ging, of nu met mijn podengo, dan is dat géén probleem zeg maar. De border collie van mijn neef, en die van mijn stalgenoot, die komen terug van de wandeling en staan vijf minuten laten alwéér klaar om te frisbeeën of wandelen. Daar zit geen 'uit knop' op lijkt het wel.

Ik wil je absoluut geen werkhond aanpraten, dat even op voorhand al, maar ik volg je redenering over 'werkhonden' helemaal niet :D. Ik ben zelf van mening dat als die 'uit knop' er niet op zit, je gewoon in je opvoeding van je hond een beetje tekort gekomen bent.

Punt blijft dat een werkhond 'moeilijker' is om op te voeden dat een gemiddelde huis-tuin en keuken hond, gewoon al omdat ze wel wat training vragen, maar vooral omdat ze over het algemeen gezien gewoon VEEL intelligenter zijn. Je wil niet weten hoeveel mensen met een border collie er getraind zijn door hun border collie.... Een 'normale' werklijn border collie (ook de sporttypes) is voor mij een hond die héél erg intelligent is en zich tijdens het werk 100% inzet voor zijn baas, zelfs kantje boordje teveel (en zal blijven doorgaan, ongeacht vermoeidheid, als baas dat vraagt), maar die zich ook gewoon neerlegt zodra het werken gedaan is. Maar dat is iets wat ze moeten leren, vanaf hun 8 weken. Dat zijn pups die verplicht vaste momenten op de dag een aantal uur MOETEN rusten (desnoods in bench of aparte ruimte), zodat ze leren dat het niet altijd feest is. Als je elke keer je hond naast je staat te 'vragen' om werk, hier ook op in gaat 'omdat een border collie toch echt veel te doen moet hebben', ja.... dan krijgen ze geen uit-knop....

Wij hebben thuis een Mechelse herder uit werklijnen. Activiteitsgraad ligt die nog een graadje intenser dan de border collies die mijn ouders altijd gehad hebben (werklijnen), maar op dagen zoals vandaag (lees: 40° buiten en ik heb een shift moeten draaien van bijna 13u) ligt die gewoon plat aan mijn voeten. Die heeft vanochtend 40 minuten gewandeld, daar stopt het. Straks misschien nog 10 minuutjes clickertraining (véél vermoeiender voor hem dan 10km lopen), maar veel meer zal er niet mee gedaan worden vandaag. Geen probleem voor hem. Maar daar zit wel héél consequente opvoeding achter, want hij kende als pup 0,0 rust (Waar bv na een puppycursus alle pups volledig dood in de kantine lagen te slapen, zat meneer op standje superalert en had alles gezien en gehoord).

Voor degenen die me trouwens een paar pagina's terug advies hebben gegeven: ik ben ondertussen bij 5 of 6 verschillende fokkers geweest, kennismaking met hen, met teef en / of reu,.... En we staan op de wachtlijst voor een working kelpie *\o/* . Ik was eerst bij een kennel geweest die voornamelijk met australian kelpies zitten, en dat was'm toch niet helemaal. Fijne hondjes, maar karakters niet stabiel genoeg naar mijn zin (wat snel onder de indruk, erg weinig druk verdragen). Daarna naar een fokker met enkel working kelpies, en hier echt vanaf minuut 1 verliefd <3. Zowel reu als teef ontmoet, fantastische honden, superfijne karakters. Teef is ondertussen gedekt, dus fingers crossed dat alles goed loopt, dan zouden we tegen begin December een pup in huis moeten hebben :D

Hier ben ik het helemaal mee eens!!
En wat tof dat jullie een working Kelpie krijgen! Hier komt er over een paar jaar ook eentje! <3

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:52

gaaf florenc!!! bij Erika vandaan?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:00

MyWishMax schreef:
Florenc, wat tof!

Klopt inderdaad wel hoor. Hoor je ook wel vaker als vergelijking : een mechelaar is een Duits op speed. Ik kan me daarin vinden :D

Die van ons zou ik je bovenstaand voorbeeld ook gewoon net even hard blijven doorgaan. Al vaak gezegd, die mag je tegen een muur gooien, die komt net even vrolijk terug.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:05

essiesilly schreef:
gaaf florenc!!! bij Erika vandaan?

Onrechtstreeks, of toch half :D. De teef is is bij hen geboren (storm x cooinda), de reu is een rechtstreekse import vanuit Australië. De fokker zelf zit in de Ardennen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:52

MyWishMax schreef:
Florenc, wat tof!

Het is allebei wel een mooie eigenschap vind ik

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:42

Hoi allemaal,

Wij zijn langzaam aan het kijken voor een hond en ik twijfel over welk ras.

Onze situatie: gezin met twee hele jonge kinderen van 1 en bijna 3 jaar oud. Er is elke dag iemand thuis dus de hond krijgt veel aandacht. Ik zal geen uren per dag kunnen wandelen ivm de kinderen. Het moet dan ook geen werkhond zijn.

Ik zoek een kindvriendelijke, trouwe viervoeter, middelgroot.

Zelf altijd honden gehad bij mijn ouders, Ierse setters en Schotse collies. Waar denken jullie aan?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:46

DiantaM schreef:
Hoi allemaal,

Onze situatie: gezin met twee hele jonge kinderen van 1 en bijna 3 jaar oud. Er is elke dag iemand thuis dus de hond krijgt veel aandacht. Ik zal geen uren per dag kunnen wandelen ivm de kinderen. Het moet dan ook geen werkhond zijn.

Zelf altijd honden gehad bij mijn ouders, Ierse setters en Schotse collies. Waar denken jullie aan?

Cocker spaniel? Of stabij?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:50

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:24

dat Spaanse ras ken ik niet. Even opzoeken. Spanieltjes vind ik leuk. Maar ik wil geen ras met grote gezondheidsproblemen.

Beagles vind ik ook erg leuk

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:56

Je hebt natuurlijk heel veel keus met die wensen, maar ik vind persoonlijk dit erg leuke hondjes:

Afbeelding
De Finse lappenhond

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:08

Nikass schreef:
Je hebt natuurlijk heel veel keus met die wensen, maar ik vind persoonlijk dit erg leuke hondjes:

[ [url=m/0Dk9or.png]Afbeelding[/url] ]
De Finse lappenhond

<3 oooh helemaal mijn type qua uiterlijk

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:09

Als je van dat uiterlijk houdt is de IJslandse hond ook een mogelijkheid!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:21

DiantaM schreef:
dat Spaanse ras ken ik niet. Even opzoeken. Spanieltjes vind ik leuk. Maar ik wil geen ras met grote gezondheidsproblemen.

Ik woon ook in Ridderkerk en heb een zo'n Spaans hondje, toevallig ook bij dezelfde stichting weg.
Ik heb zelf ook 2 kleine kinderen en daar is ze heel lief mee, dus mocht je zo'n hondje eens in het echt willen bekijken ben je altijd welkom.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:22

Sammyoo schreef:
Als je van dat uiterlijk houdt is de IJslandse hond ook een mogelijkheid!

Ja die is ook leuk, maar wel wat drukker en luidruchtiger.
De IJslandse hond is ook net wat kleiner. (Ik vind soms een beetje té klein)
Het zijn wel beide energieke rassen, dus je moet wel even kijken of je daar aan kan voldoen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:11

@ DiantaM : oke, wel ietsie groter dan “middelgroot” maar is een ietse setter dan niet opnieuw een optie?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:27

Lukasje schreef:
@ DiantaM : oke, wel ietsie groter dan “middelgroot” maar is een ietse setter dan niet opnieuw een optie?

Nee.. dat vind ik echt te groot.

Ik lees wel over de Finse en IJslandse dat het echte blaffers zijn. Gezien onze gehorige huizen is dat ook geen aanrader.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:15

DiantaM schreef:

Bodegueros zijn een beetje zoals 'onze Hollandse boerenfox' vind ik altijd.

Spaniels zijn heerlijk, mits bij een héle goede fokker vandaan. Zeker cocker spaniels staan niet bekend om hun gezondheid (werklijnen veelal uitgezonderd, maar die zijn weer erg actief). Welsh springer spaniel is gezonder als je in de spaniels wil blijven. Fijne, gezellige honden.

Beagles zijn fantastisch, maar kunnen ook best vocaal zijn (niet zozeer blaffen als wel huilen als ze alleen moeten zitten), en die oren zitten er voor de sier op ;) Ontzettend lieve honden, mijn familie heeft er 2 gehad, beide ontzettend eigenwijs, maar geen vleugje kwaad erin.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een toller, zie ik hier in de buurt ook veel als gezinshond.

Bij jachthonden als gezinshond als je niet te actief wil, zijn de showlijnen over het algemeen minder actief, maar wel nog actief genoeg voor flinke wandelingen.

Verder zijn de waterhonden over het algemeen ook fijne sociale honden - je moet wel van die vacht houden natuurlijk.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:56

DiantaM schreef:
Hoi allemaal,

Iets kleiner maar past wel precies in de omschrijving...een nachtvlinderhondje...

Of idd iets groter en actiever
stabij of wetterhoun

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:15

Nachtvlinderhond is niets voor mij.

De toller vind ik wel heel erg leuk. Staat hoog op mijn lijstje.

En skippy bedankt voor de info over Beagles en spanieltjes.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:19

Hoi hoi,

Ik ben benieuwd welk type/ras jullie voor mijn gezin en situatie aanraden. We zijn nog in een erg vroeg stadium met denken om voor een hond te gaan hoor maar weet niet hoe en waar ik moet beginnen met zoeken.

Mijn gezin: 6 jarige gevoelige maar enthousiaste speelse lieve dochter, manlief is erg gek op (speelse) honden maar vaak van huis en ik ben hoefbekapper en zal hondlief mee kunnen nemen op klantbezoek (doen de meeste hoefsmeden in mijn omgeving) en hij mag ook graag mee naar mijn paarden vlakbij wat ik in eigen beheer heb. We hebben ook een 4 jarige kat(er) die onwijs lief, knuffelig en slaperig is, hij is ‘s nachts buiten en overdag graag binnen om te chillen. Geen idee wat hij van honden vindt overigens, hoe pak je dit aan?

Ik denk aan een makkelijke hond die goed met kids, andere dieren en in de auto is. Goed te trainen ivm mijn werk en gehoorzamen en voor truukjes met mijn dochter. Wij gebruiken graag clickertraining. We doen ook af en toe lange wandelingen maken als gezin, we hebben zowel het bos als het strand naast ons huis. En een ras dat liever niet of amper verhaart omdat we in een huurhuis wonen met tapijt vloer. Hij zou ook regelmatig buiten in de omheinde achtertuin met een hok kunnen verblijven. We wonen in een woonwijk maar hebben wel vrijstaande huizen.

Formaat maakt ons niet zo uit :) En oja, we wonen in Engeland.

Alvast bedankt!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:43

Ik denk een labrador of doodle, doodles zijn wel vrij druk, labjes kunnen dat zijn, maar vind het echt gezellige altijd blije familie honden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:13

Woepsie, ik denk aan een border collie. Alleen heb je er wel haren van :o
Ik heb zelf een border collie gehad en we hebben er nu in de familie weer één.
Ze hebben natuurlijk een tomeloze energie, maar hij kan lekker met jou mee en de hele dag buiten lopen. Ze zijn zeer goed te trainen en in voor alle mogelijke trucjes.
Ze zijn vriendelijk en zullen kunnen omgaan met andere dieren die jij tegen kan komen als je aan het werk bent (of ze negeren) en zeker met mensen en kinderen.
De border die ik had ging buiten wat cursussen in zijn jeugd, nooit naar de hondenschool. Sporten is namelijk geen noodzaak, als je zelf leuk bezig bent oa met clickertraining, wat je zelf al noemt. Ook de "nieuwe" bc in de familie gaat niet naar school.
Ik vind het makkelijke honden zolang ze lekker vaak mee op stap mogen. En zéker makkelijker dan de doodles die ik ken.

Als je toch voor een hond wilt gaan die niet verhaart zou ik eens kijken naar een Wheaten terriër. Zeer vriendelijke verdraagzame honden, rustig, zonder saai of sloom te zijn, makkelijk in de omgang.
(in temperament niet vergelijkbaar met de kleine terriërs vind ik)

Ik vind het beide geen rassen voor in een hok in de tuin.