[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:23

Maar wil je de hond dan meenemen op vakantie? Omdat die mee moet kunnen vliegen?

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:21

Ja, dat is wel het plan inderdaad.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:44

Nikass schreef:
Lukasje: dan zou de keuze voor mij denk ik gemaakt zijn, super leuke hondjes!

Ik heb een Ries(enschnauzer) en ben absoluut fan van het ras :j . Gewéldige honden!

Eerst voelde ik me niet zo aangesproken door de kleintjes maar na een bezoekje aan een fokster in Valkenswaard die riesen en dwerg fokt, ben ik helemaal om :) ! Die ukken zijn riesen in het mini, klein maar even dapper en zooo aanhankelijk <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:04

Remembrance schreef:
Ja, dat is wel het plan inderdaad.

Ook als deze in het ruim moet? :=

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:41

Oef is best pittig hoor voor een hond vliegen in het ruim, Jinx was dan wel een pup maar die heeft wel paar dagen verlatingsangst gehad

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:44

Ja, eigenlijk wel :j. Het betreft geen hele lange vluchten. Het gaat er vooral om dat ik mijn toekomstige hond ook graag mee wil nemen naar mijn familie in Finland in de zomer, is ongeveer 2 en een half uur vliegen. Dit doen wij ook met de hond van mijn moeder/het hele gezin. Die is hier ook aan gewend en gaat zonder problemen zijn reiskennel in.

Eerste keer/keren was inderdaad ook erg pittig. Daarom zou ik dat dus sowieso niet met een pup doen wanneer ze nog niet gewend zijn aan het alleen zijn, dan gaat die gewoon mee in de cabine. Mocht die later toch net te groot worden ga ik het ruim toch wel overwegen ja.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:49

Ahh soort van buurvrouw :p mooi finland <3 anyway dat is niet zolang nee, voor ons was het ook maar anderhalf uur van nl naar Zweden. Was poedersuiker ze was net een paar centimeter hoger dan mocht last minute alles aanpassen haha

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:58

Ja, dat is precies wat er bij ons gebeurde. Hond kon altijd mee in de cabine maar zat uiteindelijk toch net boven de gewichtsgrens. We moesten toen met alle haast van het vliegveld een kennel voor in het ruim halen. Dat was zeg maar niet zo fijn _/-\o_

Omdat ik het gevoel heb dat in het ruim toch een stuk stressvoller is zou ik liever een hondje hebben dat als handbagage meekan, of tenminste voor de eerste paar jaar.
Voorlopig heb ik denk ik toch een redelijk grote voorkeur voor de poedel, aangezien ik het ras al ken en dus ook weet dat ik er niet allergisch voor ben, ze fijn zijn om te trainen, ook los kunnen, etc.. Met andere honden ben ik een beetje bang voor bijvoorbeeld onverwachte jachtinstincten waar ik totaal niet gewend aan ben.

Wel is de kans heel groot dat ik een toypoedel niet altijd in de cabine mee ga kunnen nemen, wat dus wel echt een nadeel is voor mij.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:56

ja het is lastig dat je vast zit aan vachttype!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:59

Mizora waar heb jij de informatie over pootlengte van verschillende rassen vandaan? Klinkt interessant!

Je zou nog kunnen kijken voor een aantal naakthonden, als dat met allergie wel gaat. Anders inderdaad een toypoodle.

Ik herken trouwens korter lopen met kleine hondjes ook niet echt hoor, wel dat mensen kleine hondjes nemen omdat ze denken dat die korter kunnen lopen. Ons kleine oma'tje van 13 loopt nog rustig wandelingen van 3-4 uur. Daar moet ze nu wel een beetje van bijkomen, maar dat is de leeftijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:03

Ik vergelijk dat al best lang op foto's. Dat is in paint best gemakkelijk te doen. Het is voornamelijk bevestiging van wat ik zie, maar soms had ik het toch iets anders ingeschat.

2 teckels, de ene is Nederlands kampioen, de ander is Amerikaans kampioen.

30-35% poot
http://www.domorverbeuk.nl/foto/teckelb.png

De blauwe lijntjes is de afstand buik grond van de eerste teckel, bij de tweede.
20% poot
http://www.domorverbeuk.nl/foto/teckela.png

De huidige corgi 20% poot:
http://www.domorverbeuk.nl/foto/corgib.jpg

Een oude corgi (hiervan komen de gele lijntjes in de eerste corgi) 40% poot:
http://www.domorverbeuk.nl/foto/corgia.jpg

En een oude kampioen 30% poot:
http://www.domorverbeuk.nl/foto/corgic.jpg

En dit heb ik dus ook met andere rassen gedaan,

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:14

Vond ik ook interessant Mizora!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:42

Mizora schreef:
Ik vergelijk dat al best lang op foto's. Dat is in paint best gemakkelijk te doen. Het is voornamelijk bevestiging van wat ik zie, maar soms had ik het toch iets anders ingeschat.

30-35% poot

De blauwe lijntjes is de afstand buik grond van de eerste teckel, bij de tweede.
20% poot

Interessant Mizora! Ik let eigenlijk altijd meer op 'lijkt het gezond qua verhoudingen' en dan kom ik meestal vanzelf op normale rechthoeksmodellen of iets vierkantere modellen uit, en geen hele 'massale' honden (te veel gewicht op de gewrichten). Heel lang of heel laag bij de grond valt dan vanzelf al uit. Zelfde met neuzen: niks wat heel kort is, maar ook daar let op ik niet op echte percentages eigenlijk. Jij duikt er echt flink dieper in, interessant echt!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:50

Mizora schreef:

30-35% poot

20% poot

Ontzettend interessant om dit te zien. Ik ben we benieuwd welke teckel de Nederlandse teckel is en welke de Amerikaanse.

Bij welke andere rassen heb je dit nog meer gedaan?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:28

Bonna schreef:
Mizora waar heb jij de informatie over pootlengte van verschillende rassen vandaan? Klinkt interessant!

Je zou nog kunnen kijken voor een aantal naakthonden, als dat met allergie wel gaat. Anders inderdaad een toypoodle.

Ik herken trouwens korter lopen met kleine hondjes ook niet echt hoor, wel dat mensen kleine hondjes nemen omdat ze denken dat die korter kunnen lopen. Ons kleine oma'tje van 13 loopt nog rustig wandelingen van 3-4 uur. Daar moet ze nu wel een beetje van bijkomen, maar dat is de leeftijd.

wellicht vind je deze ook wel leuk, zijn ook lichte hondjes.. de pumi :) heerlijke hondjes om wat mee te werken

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:59

essiesilly schreef:
wellicht vind je deze ook wel leuk, zijn ook lichte hondjes.. de pumi :) heerlijke hondjes om wat mee te werken

Ken jij die uit de eerste hand? Ik 'hoor soms verhalen' (ken zelf dus geen vertegenwoordigers van dit ras) dat het geen makkelijke honden zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:48

Skippy01 schreef:
essiesilly schreef:

Ken jij die uit de eerste hand? Ik 'hoor soms verhalen' (ken zelf dus geen vertegenwoordigers van dit ras) dat het geen makkelijke honden zijn.

ja ik ken er een paar die bij de schapen werken idd. ik zelf vind het super toffe hondjes! maar als je op zoek bent naar een schoothondje waar je niks mee hoeft te doen is het zeker niet aan te raden.
niet makkelijk valt mee, zolang je ze genoeg (denk) werk geeft

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:16

essiesilly schreef:
ja ik ken er een paar die bij de schapen werken idd. ik zelf vind het super toffe hondjes! maar als je op zoek bent naar een schoothondje waar je niks mee hoeft te doen is het zeker niet aan te raden.
niet makkelijk valt mee, zolang je ze genoeg (denk) werk geeft

Ah check, maar die zijn dan wel echt aan het werk. Voor mij is dat net zoiets als een border collie: gaaf, maar niet passend. Echt werkhonden nog. En als pure huishond heb ik er (en dat is heel persoonlijk he) weinig vertrouwen in.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:34

niet alle honden die met schapen werken zijn zoals een border collie he ;)

Afbeelding

Afbeelding

:D :') :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:38

essiesilly schreef:
niet alle honden die met schapen werken zijn zoals een border collie he ;)

[ [url=m/OlTxf2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0g284M.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D :') :')

Haha, nee, dát is zéker waar. Vriendin van mijn moeder had vroeger een OES, daar liep ik als klein kind uren mee te wandelen. Engelengeduld dat beest. En ook bearded collies vind ik eigenlijk hele fijne honden. Ik heb een beetje border collie 'fobie' als je het zo zou willen noemen: dat hyper, zenuwachtige. Ik kan daar niks mee. En ik heb gewoon géén idee in welke 'categorie' sheepdogs een pumi past qua energie.
Voor het oog vind ik een pyrenese herder ook prachtig. Maar ik zou ook daar knettergek van worden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:43

jaa beardies vind ik ook heeeel leuk!
enne idd dat heb ik ook :') al komt dat meer omdat 9 van de 10 niet genoeg werk krijgen.. maar ja ze hebben naar mijn mening dan ook echt veel... veeeel werk nodig wil je ze normaal en tevreden houden. kan je ze dat niet bieden ---> bloed irritant :') ik wil ook gewoon een aantal dagen niks perse hoeven doen, ik wil een hond die niet dagelijks aan het werk moet (ik heb nou eenmaal niet een eigen kudde)
pyrenese herdertjes zijn een heel stuk zenuwachtiger dan een pumi.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:57

Vergeet niet dat de mythe van de neurotische werkjunkie meer te maken heeft met het gericht fokken van hoog energetische sporthonden dan de traditionele schapenherder.
Ik werk mijn bordercollies soms weken en in de winter zelfs máánden niet, zonder problemen. En in de roundup moeten ze hele dagen werken, als ze dat niet relatief rustig kunnen zouden ze zich meteen uitputten en de rest van de dag onbruikbaar zijn.
Mijn punt is dat je alles wat bordercollie genoemd wordt (let op die verwoording...) niet over één kam moet scheren.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:10

Kuggur schreef:
Vergeet niet dat de mythe van de neurotische werkjunkie meer te maken heeft met het gericht fokken van hoog energetische sporthonden dan de traditionele schapenherder.
Ik werk mijn bordercollies soms weken en in de winter zelfs máánden niet, zonder problemen. En in de roundup moeten ze hele dagen werken, als ze dat niet relatief rustig kunnen zouden ze zich meteen uitputten en de rest van de dag onbruikbaar zijn.
Mijn punt is dat je alles wat bordercollie genoemd wordt (let op die verwoording...) niet over één kam moet scheren.

Ben ik helemaal met je eens. Maar die werkjunkie, die hoef ik dus voor mezelf echt echt echt never nooit niet ;) En omdat een gróót deel van de borders in NL wel zodanig gefokt dan wel gemaakt is door 'training' sla ik borders over. Ik ben overigens sowieso geen eigenaar voor een fanatieke 'werkhond' hoor. Of voor een van nature hele fanatieke blaffer trouwens ;) Die sla ik ook over. Altijd jachthonden gehad, en hoewel dat ook werkhonden zijn, zijn die gemiddeld genomen makkelijker 'thuis neer te leggen na de wandeling' zogezegd. Als ik een dag niet met mijn spaniel erop uit ging, of nu met mijn podengo, dan is dat géén probleem zeg maar. De border collie van mijn neef, en die van mijn stalgenoot, die komen terug van de wandeling en staan vijf minuten laten alwéér klaar om te frisbeeën of wandelen. Daar zit geen 'uit knop' op lijkt het wel.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:49

Skippy01 schreef:
Ben ik helemaal met je eens. Maar die werkjunkie, die hoef ik dus voor mezelf echt echt echt never nooit niet ;) En omdat een gróót deel van de borders in NL wel zodanig gefokt dan wel gemaakt is door 'training' sla ik borders over. Ik ben overigens sowieso geen eigenaar voor een fanatieke 'werkhond' hoor. Of voor een van nature hele fanatieke blaffer trouwens ;) Die sla ik ook over. Altijd jachthonden gehad, en hoewel dat ook werkhonden zijn, zijn die gemiddeld genomen makkelijker 'thuis neer te leggen na de wandeling' zogezegd. Als ik een dag niet met mijn spaniel erop uit ging, of nu met mijn podengo, dan is dat géén probleem zeg maar. De border collie van mijn neef, en die van mijn stalgenoot, die komen terug van de wandeling en staan vijf minuten laten alwéér klaar om te frisbeeën of wandelen. Daar zit geen 'uit knop' op lijkt het wel.

Ik wil je absoluut geen werkhond aanpraten, dat even op voorhand al, maar ik volg je redenering over 'werkhonden' helemaal niet :D. Ik ben zelf van mening dat als die 'uit knop' er niet op zit, je gewoon in je opvoeding van je hond een beetje tekort gekomen bent.

Punt blijft dat een werkhond 'moeilijker' is om op te voeden dat een gemiddelde huis-tuin en keuken hond, gewoon al omdat ze wel wat training vragen, maar vooral omdat ze over het algemeen gezien gewoon VEEL intelligenter zijn. Je wil niet weten hoeveel mensen met een border collie er getraind zijn door hun border collie.... Een 'normale' werklijn border collie (ook de sporttypes) is voor mij een hond die héél erg intelligent is en zich tijdens het werk 100% inzet voor zijn baas, zelfs kantje boordje teveel (en zal blijven doorgaan, ongeacht vermoeidheid, als baas dat vraagt), maar die zich ook gewoon neerlegt zodra het werken gedaan is. Maar dat is iets wat ze moeten leren, vanaf hun 8 weken. Dat zijn pups die verplicht vaste momenten op de dag een aantal uur MOETEN rusten (desnoods in bench of aparte ruimte), zodat ze leren dat het niet altijd feest is. Als je elke keer je hond naast je staat te 'vragen' om werk, hier ook op in gaat 'omdat een border collie toch echt veel te doen moet hebben', ja.... dan krijgen ze geen uit-knop....

Wij hebben thuis een Mechelse herder uit werklijnen. Activiteitsgraad ligt die nog een graadje intenser dan de border collies die mijn ouders altijd gehad hebben (werklijnen), maar op dagen zoals vandaag (lees: 40° buiten en ik heb een shift moeten draaien van bijna 13u) ligt die gewoon plat aan mijn voeten. Die heeft vanochtend 40 minuten gewandeld, daar stopt het. Straks misschien nog 10 minuutjes clickertraining (véél vermoeiender voor hem dan 10km lopen), maar veel meer zal er niet mee gedaan worden vandaag. Geen probleem voor hem. Maar daar zit wel héél consequente opvoeding achter, want hij kende als pup 0,0 rust (Waar bv na een puppycursus alle pups volledig dood in de kantine lagen te slapen, zat meneer op standje superalert en had alles gezien en gehoord).

Voor degenen die me trouwens een paar pagina's terug advies hebben gegeven: ik ben ondertussen bij 5 of 6 verschillende fokkers geweest, kennismaking met hen, met teef en / of reu,.... En we staan op de wachtlijst voor een working kelpie *\o/* . Ik was eerst bij een kennel geweest die voornamelijk met australian kelpies zitten, en dat was'm toch niet helemaal. Fijne hondjes, maar karakters niet stabiel genoeg naar mijn zin (wat snel onder de indruk, erg weinig druk verdragen). Daarna naar een fokker met enkel working kelpies, en hier echt vanaf minuut 1 verliefd <3. Zowel reu als teef ontmoet, fantastische honden, superfijne karakters. Teef is ondertussen gedekt, dus fingers crossed dat alles goed loopt, dan zouden we tegen begin December een pup in huis moeten hebben :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 00:15

Oh, wat een leuk vooruitzicht! En ook fijn dat dan plots bij die ene fokker de puzzelstukjes in elkaar vielen.