[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:45

Zoe_97 schreef:
Ik ken nochtans fokkers die dubbel registreren en zelf zeggen dat isds stinkt van alle kanten. Een kelpie reu die ingeschreven staat als border. Vaders die dochters dekken is normaal en epileptie wordt gewoon onder de mat geschoven. En ja dat waren eerstehands ervaringen uit haar omgeving. Geef mij maar fci. (En nee die kelpie is niet een uitzondering, hij en zijn nakomelingen zijn veel gebruikt in verschillende landen).

Niet mijn ervaring, dat inteelt verhaal. Ik weet wel dat er nogal met modder wordt gegooid in fokkerijland.... En natuurlijk heb je in iedere club rotte appels.
Wat betreft de kelpie die ingeschreven zou staan als bordercollie, isds is een open register, je kunt er ongeregistreerde honden inschrijven, via ROM, recognition on merit. Een serieuze niet gemakkelijk te doorstane werktest ( niet te vergelijken met de zg. "instincttesten", van de fci). Via die weg zou een kelpie theoretisch een isds registratie kunnen krijgen. En daar is niets op tegen. De isds is een werkhond register.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:57

En voor 'jullie' maakt het dan niet uit dat er een kelpie in zou zitten toch? Want die heeft dan bewezen het werk aan te kunnen, dus als de nakomelingen dat ook zijn is er geen probleem? Praktisch dat het geregistreerd is en bewezen goede werkkwaliteiten.

Ik ben meer rasgebonden, omdat ik het karakter erg fijn vind en daarnaast ook het uiterlijk natuurlijk. Maar bij mijn ras wel van de werklijnen, de showlijnen vind ik qua uiterlijk maar ook karakter niet passend. Dus ik zou huiverig zijn als er een ander ras doorheen zit, tenzij het karakter gewoon nog passend is, dan maakt het mij niet uit. Zolang de voorouders bekend zijn en de gezondheid.

Kuggur

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:23

Ik reageer even via pb, deze discussie is hier niet zo op zijn plaats.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:24

Jullie berichten bevestigen voor mij dat ik mij liefst verre hou van verenigingen en stamboomhonden.
Alsof men elkaar het licht in de ogen niet gunt. >;)
Gaat het hier nog om het dier en de liefde ervoor, of gaat het alleen om eerzucht van de fokkerij...

(niet persoonlijk opvatten svp)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:31

Nikass schreef:
Jullie berichten bevestigen voor mij dat ik mij liefst verre hou van verenigingen en stamboomhonden.
Alsof men elkaar het licht in de ogen niet gunt. >;)
Gaat het hier nog om het dier en de liefde ervoor, of gaat het alleen om eerzucht van de fokkerij...

(niet persoonlijk opvatten svp)

Dat doen er een hoop ook niet :D T is vreselijk..
Ik heb mijn eerste nestje onlangs gefokt, en meer gedaan dan de rasvereniging verplicht stelde qua testen ( dramatisch bestuur toen)
Maar omdat mijn teefje niet goed genoeg is voor in de showring (ongewenste oorstand) heb ik niets dan ellende over mij heen gehad. En nu de pups er zijn houd iedereen ineens die kaken stijf op elkaar. Zowel op fb als op show.
Met als aller leukste dat mijn pup vorige week op haar aller eerste showtje won van een van die mensen, die echt showgefokte hondjes showen..
En ze zeggen niks meer, nouja ze zeggen vast genoeg, maar wel achter mijn rug en niet meer richting mij. Zegt ook genoeg denk ik.

Het toppunt was dat ik op een show van de rasvereniging was om daar te helpen(nieuw bestuur) en ik op de wc door iemand werd aangesproken dat mn pups toch wel erg goed gelukt waren en hoe knap mn teefje wel niet was. Maar op de gehele show mij verder niet aan durven kijken. Niet met mij gezien willen worden.
En dan zeg ik persoonlijk, dan hoef je t mij ook niet op de wc komen vertellen. lekker voor je houden dan.

En dan heb je de eigenaar van de dekreu die gewoon eerlijk toegaf dat ie niet had verwacht dat t zo goed uit zou pakken. Aangezien hij had geadviseerd alles verkopen en een goed teefje aankopen om mee verder te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:56

Oh ja lekker sfeertje daar KW -O-
Maar mij zou zo'n winst dus ook niks zeggen.
Ik kende een man met bouviers, die won altijd. De jury vertelde mij zelf dat als hij bij jurylid A gewonnen heeft, jurylid B hem het jaar daarop ook laat winnen, anders komt er gedoe.
Ook vond ik het destijds (weet niet of het nog zo is) zeer storend dat er niet op gedrag en opvoeding (en dan liefst van de baas ;) ) beoordeeld werd, of er op zijn minst wat van gezegd.
De Duitse herders, de boxers en de Akita's stonden gigantisch uit te vallen naar elkaar, en de bazen maar trekken aan hun mega slipkettingen om hondlief in het gareel te houden :roll:

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:19

Djessey liet zichzelf niet van haar beste kant zien, vooral weinig te zien van het oefenen wat we gedaan hebben :') Maar de keurmeester kon het echt waarderen dat ze 16 weken was en niet ''gedrillt'' stond en gewoon er een feestje van maakte :P En die andere stonden dat wel.

Maar t is helaas een jurysport. En vriendjespolitiek bij een hoop mensen..

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:39

Ik ben langzaam aan het kijken naar een hondje voor mijzelf. Wel heb ik redelijk wat eisen, die de zoektocht wat moeilijker maken.
Ik zal ze even op een rijtje zetten:

- Hypoallergeen. Ik ben namelijk allergisch voor honden die verharen.
- Klein
- Gehoorzaam/trainbaar. Ik vind het trainen van honden echt ontzettend leuk en zou dit dan ook graag willen doen.
- Kan meerdere uren op een dag alleen zijn. Dit ivm school en later ook studie.
- Kan ook mee op langere wandelingen

Heeft iemand ideeën?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:36

Remembrance schreef:
Ik ben langzaam aan het kijken naar een hondje voor mijzelf. Wel heb ik redelijk wat eisen, die de zoektocht wat moeilijker maken.

- Klein
- Gehoorzaam/trainbaar. Ik vind het trainen van honden echt ontzettend leuk en zou dit dan ook graag willen doen.

Heeft iemand ideeën?

mocht je echt alleen voor de haren allergisch zijn (veel mensen zijn het ook voor de schilfers!) zou ik zeeeeker eens kijken naar de lagotto! <3

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:51

essiesilly schreef:
Remembrance schreef:

- Klein

Heeft iemand ideeën?

mocht je echt alleen voor de haren allergisch zijn (veel mensen zijn het ook voor de schilfers!) zou ik zeeeeker eens kijken naar de lagotto! <3

Ja daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken! Ik zoek alleen toch echt nog een maatje kleiner, zodat die met de handbagage mee kan in het vliegtuig :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:54

Remembrance schreef:

- Klein

Heeft iemand ideeën?

Doet mij gelijk aan een kleine poedel denken... Misschien dat je dat iets vind?

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:05

Daar neig ik nu inderdaad ook heel erg naar! We hebben thuis namelijk al een middenslagpoedel waar ik dol op ben. Wel heeft die wat last van verlatingsangst, en mocht dat rasgebonden zijn is dat denk ik toch niet zo handig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:26

Remembrance schreef:

- Klein

Heeft iemand ideeën?

- Een poedel, die zijn er in verschillende formaten. (Bij alles wat ermee gekruist is heb je geen 100% garantie op 100% hypoallergeen).
- Een waterhond, de franse (barbet), spaanse, portugese, ...
- Een schnauzer
- een italiaanse windhond of whippet willen qua allergie ook nog eens meevallen maar de trainbaarheid is daar soms wat minder :).
Alles wat ik vernoemd heb kan zeker mee voor een langere wandeling!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:31

Oh, ik lees nu dat het hondje mee in de handbagage van het vliegtuig moet kunnen ... Is dat dan max 5kg? Want dan vallen de waterhonden, de schnauzer en de whippet al zeker af.
Een kleine poedel of een tengere italiaanse windhond gaan dan wel maar dan denk ik dat een poedel beter aan jouw eisen voldoet.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:59

in vliegtuig mag je max 8 kilo bij de klm bv incl de reistas is wel lastig hoor, kom je al gauw bij een ''toy poodle'' uit mijn reistas is bv al 950 gram dus daar moet je ook rekening meehouden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:28

En dan kom je wellicht in de knoop met je lange wandelingen?
Wat is overigens voor jou lang?
Ik zou voor een dwergschnauzer gaan! (als die idd niet verharen)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:32

Nikass schreef:
En dan kom je wellicht in de knoop met je lange wandelingen?
Wat is overigens voor jou lang?
Ik zou voor een dwergschnauzer gaan! (als die idd niet verharen)

Nee hoor, een dwergschnauzer verhaart niet! Ze moeten wel getrimd. En, je kan hen een veel leuker, schattiger, sportiever uiterlijk geven dan je op de afbeeldingen van de showhonden vindt. Dat is bij de poedel net zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:23

Een tot poedel kan prima 15km lopen, en waarschijnlijk ook wel langer (maar er zijn maar weinig eigenaren die dat doen). Dat zeer kleine hondjes niet ver kunnen lopen is een urban myth. Dat ze genoeg hebben aan de tuin trouwens ook.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:27

Een havanezer zou in dit plaatje ook nog goed passen denk ik.
Italiaanse windhondjes zijn niet altijd goed te trainen. Whippets aanzienlijk beter, maar die zijn een flinke slag groter. Middenslagpoedels zijn meestal hele prettige honden, maar de kleintjes kunnen wat zenuwachtiger zijn (hoeft natuurlijk niet, maar die zijn wel al jaren geselecteerd op het zijn van 'lapdog' en staan dus verder af van het oorspronkelijk fokdoel). Een yorkie is ook een leuk hondje misschien - zijn terriertjes dus wat taaier en vaak makkelijker alleen te laten voor paar uurtjes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:51

Mizora schreef:
Een tot poedel kan prima 15km lopen, en waarschijnlijk ook wel langer (maar er zijn maar weinig eigenaren die dat doen). Dat zeer kleine hondjes niet ver kunnen lopen is een urban myth. Dat ze genoeg hebben aan de tuin trouwens ook.

Uiteraard mee eens, maar toch zijn er grenzen. Mijn dierbare pleegkind shi tzu, zeer goed op conditie, kan een losloopwandeling van twee uur aan, maar niet elke dag.
Aangezien mijn grote honden méér lopen, is dat af en toe schipperen.

Lukasje: dan zou de keuze voor mij denk ik gemaakt zijn, super leuke hondjes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:12

Niet banketstaaf bedoeld, maar een shih tzu is een brach en een kortpoot (tussenvorm dwerggroei). Ook als grote hond had dat beperkingen met lopen gehad, die kleintjes doen dat juist nog verbazingwekkend goed.

Ik zou inderdaad wel kiezen voor een hond met een normale snuit (minimaal de helft van de koplengte zonder snuit) en gewone pootlengte (Voor zijn schofthoogte; dus afstand grond tot buik minimaal 40% van de schofthoogte) als je veel wilt lopen.

Edit: qua idee van pootlengte, een normale (Niet extreem show of field trial) labrador is zo'n 40% poot,een Duitse staande is zo'n 50% poot, een poedel zo'n 55% poot en een Italiaanse windhond is zo'n 60% poot. De shih tzu is zo'n 35% poot.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:36

Mizora schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar een shih tzu is een brach en een kortpoot (tussenvorm dwerggroei). Ook als grote hond had dat beperkingen met lopen gehad, die kleintjes doen dat juist nog verbazingwekkend goed.

Ik zou inderdaad wel kiezen voor een hond met een normale snuit (minimaal de helft van de koplengte zonder snuit) en gewone pootlengte (Voor zijn schofthoogte; dus afstand grond tot buik minimaal 40% van de schofthoogte) als je veel wilt lopen.

Edit: qua idee van pootlengte, een normale (Niet extreem show of field trial) labrador is zo'n 40% poot,een Duitse staande is zo'n 50% poot, een poedel zo'n 55% poot en een Italiaanse windhond is zo'n 60% poot. De shih tzu is zo'n 35% poot.

Daarmee dat in dat 'segment' havanezers vaak wat beter uit voeten kunnen: normalere snuiten, hoewel nog steeds korte pootjes. Yorkies vallen dan weer in een ander segment, maar de niet-dwerggefokte yorkies hebben wel een normale snuit én pootlengte.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:41

Maar hoe groot zijn die honden? Want ik wilde met mijn pup vliegen maar die was al gauw te hoog dus die moest alsnog in het ruim. Je hebt echt weinig speel ruimte. De reistas voor KLM mocht maar lengte 46,breedte 28, hoogte 24 centimeter en de hond moet kunnen staan. Dus als er mee vliegen een harde eis is kom je niet ver.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:45

KarmaChansy schreef:
Maar hoe groot zijn die honden? Want ik wilde met mijn pup vliegen maar die was al gauw te hoog dus die moest alsnog in het ruim. Je hebt echt weinig speel ruimte. De reistas voor KLM mocht maar lengte 46,breedte 28, hoogte 24 centimeter en de hond moet kunnen staan. Dus als er mee vliegen een harde eis is kom je niet ver.

Als de hond moet kunnen staan op 24 cm, kom je inderdaad op de toy-modelletjes van veel rassen uit. En dan lever je best in aan gezondheid vaak...

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:08

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!

Wij hebben vroeger ook vaak met onze huidige hond gevlogen, dit is een kleine middenslagpoedel. Op een gegeven monent is die helaas toch te zwaar en te groot geworden, maar het heeft nooit heel veel gescheeld. Wij hadden toen een soort rugzak waar die in kon en die kon altijd mee. Wel vliegen wij zelden met KLM dus misschien dat het daaraan ligt.
Kleiner dan 24 cm is wel heel lastig dus die eis kan ik in principe wel laten vallen, dan gaat die maar in het ruim.

De dwergschnauzer is ook een leuk hondje! Ga ik ook zeker even over nadenken. Het fijne aan zowel de dwergschnauzer als de toypoedel is dat ze als het goed is vierkant gebouwd zijn en eat helpt natuurlijk wel met het langer kunnen wandelen.

Onze hond nu gaat wel eens mee op een langere wandeling van toch een uur of twee en ik zou het dus leuk vinden als mijn toekomstige hond ook mee zou kunnen lopen zonder problemen. De dagelijkse wandeling zal maar rond een uur zijn, dus als het niet elke dag kan is dat niet erg.