[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:34

als je bij de kelpie gaat kijken, kijk dan naar beide.. kortom working kelpie en australian (verschillend!!)

Zoe_97

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:47

De working kelpie is geen ras. De australian kelpie is de enige echte kelpie waar je hondjes met stamboom en verplichte testen gaan vinden.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:08

Zoe_97 schreef:
De working kelpie is geen ras. De australian kelpie is de enige echte kelpie waar je hondjes met stamboom en verplichte testen gaan vinden.

Voor zover ik begrepen heb is het een gewoon onderscheid zoals je dat bij vb mechelaar tussen werklijnen en gewone lijnen hebt...

Maar stap 1 is sowieso bij verschillende fokkers langst gaan, kennis maken, hondjes wat inschatten qua karakter enz. We willen daar gerust een aantal keren 150/200km voor rond rijden, mocht dat nodig zijn

Als jullie weet hebben van goede fokkers, geef ze me gerust door. Het is me al duidelijk dat die in BE/NL/DUI niet heel dik lopen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:24

Florenc schreef:
Zoe_97 schreef:

Voor zover ik begrepen heb is het een gewoon onderscheid zoals je dat bij vb mechelaar tussen werklijnen en gewone lijnen hebt...

Maar stap 1 is sowieso bij verschillende fokkers langst gaan, kennis maken, hondjes wat inschatten qua karakter enz. We willen daar gerust een aantal keren 150/200km voor rond rijden, mocht dat nodig zijn

Als jullie weet hebben van goede fokkers, geef ze me gerust door. Het is me al duidelijk dat die in BE/NL/DUI niet heel dik lopen.

Nee dat klopt niet. Net zoals een working cocker geen werklijn van Engelse cocker is maar geen ras. De field trail lijn is de werklijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:16

Zoe_97 schreef:
Nee dat klopt niet. Net zoals een working cocker geen werklijn van Engelse cocker is maar geen ras. De field trail lijn is de werklijn.

Helaas, dat klopt ook niet... het ras is (bijvoorbeeld) 'engelse cocker spaniel',
'working' en 'field trial' zijn de events.

"Working Tests are held by minority breed clubs in different locations around Britain, they are set up to show your dogs ability if he were working, except there is no game as they are held in late spring and through to the early autumn. Instead of game, canvas dummies or dummies covered in rabbit skin are used and only blank shots from a starting pistol."

"Field Trials are very different from working tests they are held on live game. The dogs have to work in front of a line of guns ( the people who shoot the birds) they flush the birds, sit, the guns then shoot the bird and dog retrieves the bird to the handler, all this is done over the watchful eye of a judge."

"Working Gundog Certificate is similar to a Field Trial (although some are now held only using dummies). If you show your Field and one day hope for a full Champion the Working Gundog Certificate is something you need to pass."
(zo'n site legt het nét ff handiger uit dan ik dat kan)

Voor alle sport/ werk wordt dezelfde hond gebruikt in principe. Je hebt binnen de cocker spaniels (of springers) showlijnen, dual purpose lijnen en werklijnen (gun dogs/ working stock/ working gun dogs). Logischerwijs zijn die laatste het handigst als gundog en die eerste het minst handig. Die eerste zijn in de loop der jaren omgevormd van werkhond tot show- en gezinshond. De dual purpose lijnen vinden het prima om mee te gaan jagen, maar liggen net zo lief in de tuin of op de bank. Die hadden wij (75% working, 25% show, springer spaniel).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:33

De werklijnen binnen de cocker klopt wat je zegt. Maar wat de working cocker genoemd wordt is niet hetzelfde. Dat si niet fci erkend. Working cocker zijn “stambomen” die via niet officiële instanties uitgegeven worden. Net als de working kelpie. Dat is gewoon geen ras.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:36

Zoe_97 schreef:
De werklijnen binnen de cocker klopt wat je zegt. Maar wat de working cocker genoemd wordt is niet hetzelfde. Dat si niet fci erkend. Working cocker zijn “stambomen” die via niet officiële instanties uitgegeven worden. Net als de working kelpie. Dat is gewoon geen ras.

Nee, dat klopt. Het ras heeft maar één naam: engelse cocker spaniel. Dat daarin diverse lijnen zitten, klopt ook. Maar die lijnen krijgen geen eigen 'ras papiertje' - enige formele papier is het papiertje 'cocker spaniel', voor de leek dus niet zo handig terug te vinden of je nou een showhond in huis haalt of een gundog - nou ja, aan de bevedering, kop en bouw zie je best veel, maar dat moet je weten.

Kelpies zit ik in het geheel niet in, dus informatie daarover waag ik me niet aan, maar ik ga ervanuit dat dat ongeveer hetzelfde werkt als bij de spaniels.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:41

Bevedering? ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:43

Nikass schreef:
Bevedering? ;)

Lange haren aan borst, buik, poten, broek, oren... Een showhond heeft véél meer haar dan een werkhond :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:45

Maar dat is het punt net. Wat die fokker working cocker noemen zijn niet de lijnen die het papiertje Engelse cocker spaniël krijgen. Dat zijn honden die geen papiertje krijgen. Door die louche Duitse organisatie (naam even kwijt) worden dus effectief papiertjes uitgegeven met “working cocker” en dat is het soort papiertje dat ook bij de “working kelpie zit”. Dat si dus GEEN werklijn van het originele ras. Die werklijnen zijn inderdaad gewoon Engelse cocker spaniëls.

Kelpies zijn klein ras waar hier in Europa eigenlijk geen onderscheid gemaakt wordt tussen werk en showlijnen. Het is gewoon een australian kelpie. Als je uit Australië importeert zal je wel de show en werklijn terugvinden.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 20-06-19 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:47

Zoe_97 schreef:
Maar dat is het punt net. Wat die fokker working cocker noemen zijn niet de lijnen die het papiertje Engelse cocker spaniël krijgen. Dat zijn honden die geen papiertje krijgen. Door die louche Duitse organisatie (naam even kwijt) worden dus effectief papiertjes uitgegeven met “working cocker” en dat is het soort papiertje dat ook bij de “working kelpie zit”. Dat si dus GEEN werklijn van het originele ras. Die werklijnen zijn inderdaad gewoon Engelse cocker spaniëls.

Kelpies zijn eenkleurig ras waar hier in Europa eigenlijk geen onderscheid gemaakt wordt tussen werk en showlijnen. Het is gewoon een australian kelpie. Als je uit Australië importeert zal je wel de show en werklijn terugvinden.

Ah check, in de louche organisaties verdiep ik me niet zo haha. Ik weet alleen eea binnen het moederstamboek en de landelijke dochterstamboeken...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:48

Skippy01 schreef:
Nikass schreef:
Bevedering? ;)

Lange haren aan borst, buik, poten, broek, oren... Een showhond heeft véél meer haar dan een werkhond :)

Voor de beeldvorming: boven show, onder working gun dog (ESS).
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:16

Skippy01 schreef:
Nikass schreef:
Bevedering? ;)

Bevedering = veren? daar kan hier toch geen sprake van zijn ;)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:21

Nikass schreef:
Skippy01 schreef:

Bevedering = veren? daar kan hier toch geen sprake van zijn ;)

:j
Citaat:
Kynologische uitdrukkingen:
Bevedering
Lange haren aan de achterzijde van de benen, van de staart en aan de oren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:27

Ah ok, weer wat geleerd :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:29

Zoe_97 schreef:

dat de kelpie een fci stamboom heeft wil niet zeggen dat de working kelpie geen ras is (deze heeft geen fci stamboom maar wel via andere instanties) , en dat is erg omdat?..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:28

Dat si erg omdat de verplichtingen van gezondheidstesten er niet zijn voor niet fci erkende rassen. Die andere instanties hun papiertjes hebben geen enkele waarde. Kan je net zogoed zelf een papiertje printen. VOE bijvoorbeeld geeft zomaar “stambomen” uit aan volwassen honden of aan delen van nesten zonder maar enig bewijs dat de opgegeven ouders correct zijn of zonder maar enige test. En ze zijn niet de enige

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:37

Zoe_97 schreef:
Dat si erg omdat de verplichtingen van gezondheidstesten er niet zijn voor niet fci erkende rassen. Die andere instanties hun papiertjes hebben geen enkele waarde. Kan je net zogoed zelf een papiertje printen. VOE bijvoorbeeld geeft zomaar “stambomen” uit aan volwassen honden of aan delen van nesten zonder maar enig bewijs dat de opgegeven ouders correct zijn of zonder maar enige test. En ze zijn niet de enige

Fci vereist ook geen enkele gezondheidstest. En in een hoop fci-landen wordt er nog geen dna getest dus of de bloedlijnen kloppen is ook niet bekend in die gevallen. Bijleggen bij een nest of zelfs gewoon een andere vader voor het complete nest doorgeven is niet bepaald een zeldzaamheid. Ook zijn er door de fci geen inteeltbeperkingen (wel door de rvb).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:56

Daarvoor is en dus RvB en sint Hubertus onder andere... dat zit onder fci.
Maar die discussie hoort hier niet ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:07

Ook rvb vereist bij verreweg de meeste rassen geen gezondheidsonderzoek. En de inteeltregels zijn zeer beperkt. Lang niet alle kennelclubs vereisen dna- onderzoek en juist werklijnen worden relatief vaak uit het buitenland gehaald. Bij deze fci- honden heb je het zo'n zekerheid op waarheid van het papier als bij alternatieve stamboeken. En dat is wel degelijk van toepassing bij de adviezen die hier gegeven worden en de scheiding die hier gemaakt wordt tussen ras(fci) en type(niet-fci papier).

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:31

Ik geloof dat die discussie hier inderdaad niet helemaal op z'n plaats is. Maar voor alle duidelijkheid, ik ga geen hond bij de eerste de beste fokker halen. Ik moet zelfs niet per sé een stamboompapiertje hebben, maar ik wil wel een degelijke fokker. Ik wil gezonde ouderdieren (met nodige testen daarvoor) met de nodige achtergrond. Ik wil kennismaken met de fokker, kennis maken met de ouderdieren, het gedrag en de manier van werken van de ouderdieren moet me ook gewoon liggen. Ik zal ook nooit een werkhond gaan halen bij een kweker waar énkel showprestaties vermeld staan. Dan liggen de prioriteiten van de fokker voor mij al verkeerd en dan stopt het. Ik ben nogaltijd van mening dat je pas een nest kweekt als het een meerwaarde is voor het ras, en dat heb je bij een werkhond enkel als het een hond is die zich specifiek toont in een bepaalde sport/job.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:41

Mizora schreef:
Ook rvb vereist bij verreweg de meeste rassen geen gezondheidsonderzoek. En de inteeltregels zijn zeer beperkt. Lang niet alle kennelclubs vereisen dna- onderzoek en juist werklijnen worden relatief vaak uit het buitenland gehaald. Bij deze fci- honden heb je het zo'n zekerheid op waarheid van het papier als bij alternatieve stamboeken. En dat is wel degelijk van toepassing bij de adviezen die hier gegeven worden en de scheiding die hier gemaakt wordt tussen ras(fci) en type(niet-fci papier).

Niet helemaal. De FCI heeft geen inteeltbeperking. De RvB heeft dit wel.
Maar inderdaad als de honden uit het buitenland komen heb je geen garantie op de ouderdieren. Alleen RvB en BE doen ouderschapsverifivatie.

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:42

Zoe_97 schreef:

Dat probeert de fci inderdaad de wereld wijs te maken.
Ik zoe een bordercollie met fci papieren nog niet grátis willen hebben. Honden geregistreerd bij de isds darentegen wél.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:55

Ik ken nochtans fokkers die dubbel registreren en zelf zeggen dat isds stinkt van alle kanten. Een kelpie reu die ingeschreven staat als border. Vaders die dochters dekken is normaal en epileptie wordt gewoon onder de mat geschoven. En ja dat waren eerstehands ervaringen uit haar omgeving. Geef mij maar fci. (En nee die kelpie is niet een uitzondering, hij en zijn nakomelingen zijn veel gebruikt in verschillende landen).

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:12

Nikass schreef:
Ah ok, weer wat geleerd :)

Haha, ja, kynologische terminologie is soms nét zo logisch als hippische terminologie ;) maar het heet dus echt bevedering :+ :j