Arm ding zeg. Ik heb echt de doen met het konijntje. Sneu voor de cavia als jullie hem toch moeten aanraken om te behandelen, maar er zit niks anders op waarschijnlijk?
Nu hoeven ze gelukkig 10 dagen niet aangeraakt te worden omdat ze dan pas weer behandeld hoeven worden. We doen wel zalf op de wonden, maar die zullen toch ook wel minder moeten worden...
Mjay
Geplaatst: 06-06-09 22:51
ik heb met konijnen altijd erg veel goede ervaringen met stronghold, een anti vlooien product voor honden en katten wat ook tegen wormen werkt en oormijt en dat dan gewoon druppelen in de nek. het werkt alleen niet tegen lintworm wat deze stakker ongetwijfeld zal hebben...........miasis vind ik altijd zo vreselijk bij konijnen.... bij de DA was ik ze meestal met een verdunning van sebacil zodat je de aanwezige maden ook doodt.. maar t blijft altijd een gedoe ik hoop dat ie het red!
Voor de vlooien enzo krijgt hij inderdaad Stronghold in als druppels. We hebben hem tegen de maden gewassen met een smerig gewas beschermingsmiddeltje van pap (die werkt in die richting). Niet heel diervriendelijk, maar omdat met andere middelen er toch nog nieuwe maden uit kwamen kruipen, hebben we daarmee aangepakt.
Nickeltje
Geplaatst: 07-06-09 12:13
Vrijdag kwamen mensen een super klein vogeltje brengen en een ei. Met werkzaamheden was een nest uit de struiken komen zetten en hadden ze 3 eieren. 1 was kapot gegaan en de andere 2 hadden ze bij hun leguaan in de bak gelegd omdat ze nieuwsgierig waren of het uit zou komen. Vrijdag morgen was er dus eentje uit gekomen. Waarschijnlijk een mereltje. Het vogeltje at meteen super goed en zit nu in onze couveuze. Gisteravond leefde het nog steeds, eet goed, poept goed en groeit goed... Tja we blijven er voor zorgen en zien wel goed ver hij komt. Eerdere zulke kleine vogeltjes die wij kregen hebben vaak een flinke val gemaakt of hebben een tijd zonder eten gezeten. Deze niet, dus die voordelen heeft deze al.
Hij krijgt elk kwartier een mini hapje. Het andere ei hebben we inmiddels weg gegooid, maar ter illustratie nu nog even op de foto gezet.
En helaas nog een treurige update. Het konijntje met de vlooien, de maden en al wat meer, lag vanmorgen helaas dood. Het is haar allemaal toch te veel geworden. We hebben ons best gedaan, ze heeft sinds vrijdag in elk geval lekker kunnen eten, warm gezeten en aandacht. Het is jammer, dat mensen zo'n diertje gewoon dumpen en zich niet bedenken wat de gevolgen zijn...
Ach jee dat arme konijn. Wat zielig. Ze heeft in ieder geval van de laatste paar dagen wel kunnen genieten en nu heeft ze teminste rust. Wat een klein vogeltje zeg! Hopen dat die het haalt. Ik vind dat wel moeilijk voor te stellen, aangezien die er nu zo klein en breekbaar uitziet.
Aims
Geplaatst: 07-06-09 16:08
Wat een onwijs leerzaam topic is dit. Ik ga het zeker volgen.
En mijn complimenten voor het super goede werk dat jij/jullie doen!
Arm konijntje... ik heb toch de indruk dat het zowiezo vrij 'zwakke' dieren zijn, eenmaal op de sukkel blijft op de sukkel...
Dat kleine mereltje is echt schattig, hopelijk redt hij het Jullie kooi vol kauwtjes, kraaien etc is echt geweldig, kan me zo al voorstellen als ze allemaal uitvliegen, moet een fantastisch gevoel geven
Nickeltje
Geplaatst: 07-06-09 17:38
Bednakt voor de enthousiaste reacties hier.
Langs deze weg wil ik mensen graag vragen of ze misschien de volgende dingen toevallig nog hebben liggen en bereid zijn deze op te sturen of langs te brengen:
- Oude handdoeken - Katoenen (ouderweste) baby luiers - Oude moltons - Oude katoenen lakens
Wij gebruiken veel handdoeken als vloerbedekking van verschillende hokken, maar die worden elke dag of bij sommige dieren meerdere keren per dag verschoond en gewassen. Nu in het hoog seizoen hebben we er echt heel erg veel nodig.
Katoenen luiers (wit) gebruiken wij voor jonge konijnen en hele kleine jonge vogeljes omdat die goed vocht opnemen, maar doordat ze wit zijn wel goed laten zijn of een diertje geplast of gepoept heeft. Lakens en moltons gebruiken we in grotere hokken, om dieren in de wikkelen tijdens vervoer of maken we kleiner voor in kleinere hokken. Bedankt alsvast!
Ik ga zeker even aan mams en paps vragen. Ik kan ze eventueel nog lief aankijken dat we het kunnen brengen met de auto, zo ver is het niet. Alleen is onze auto kapot, maar ik ga zeker even de buurt rond.
Poeh, Hoofddorp is wel een flink eind uit de richting hoor! Kijk maar wat je hebt liggen en of dat de moeite waard is. Maar realiseer je wel dat we vanwege de enorme drukte eigenlijk niet zo veel tijd hebben voor rondleidingen enzo...
Aims
Geplaatst: 07-06-09 21:21
Ik ga hier thuis ook zeker even vragen of we nog wat dingen hebben liggen die we kunnen opsturen! Zijn lakens/handdoeken het enige wat jullie nodig hebben?
Poeh, er zijn wel meer dingen die we nodig hebben, maar die gaan niet per post... Weidepalen bijvoorbeeld, fijn gaas om een weide zo af te zetten dat eenden niet door de mazen in het hek kunnen... Noem maar op... Maar zulke dingen worden gekocht van de sponsoring/donaties die we krijgen.
Eind van deze maand komt er een ploeg van 22 man/jongens 20 uur werken aan opdrachten die we hebben liggen. Ze gaan een oud voliere complex netjes afbreken, een weitje afzetten met fijn maar stevig gaas en er gaat een ploeg vanaf de blokhur een afdak maken waar alle hokken die klaar voor gebruik staan (nu buiten en soms in de regen) onder gestapeld kunnen worden.
Nickeltje
Geplaatst: 14-06-09 00:40
Het heel kleine jonge vogeltje bleek een lijster te zijn, aan de hand van het andere ei. Helaas is het vogeltje in de tijd van 1 uur achteruit gegaan en dood gegaan...
Verder zit de opvang nog steeds helemaal prop vol. Veel van de vogels van de afgelopen week zitten in grotere hokken en zijn zich klaar aan het maken voor vrijheid. Maar deze vogels hebben niet veel zin om netjes stil te zitten, dus daar heb ik helaas niet zo veel foto's van.
Ik heb wel een rondje blokhut gedaan:
2 volwassen mannetjes eenden beide autoslachtoffer als ik het goed ondhouden heb, de ene zal nooit meer goed kunnen vliegen, maar is verder wel zelfstandig. Voor die eend zoeken we als hij verder op krachten is dus een kinderboerderij of dierenparkje, waar hij besachermd toch een eend-waardig bestaan kan hebben. De andere zal volledig herstellen en weer vrij gelaten kunnen worden. http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1244932100
Jong gansje kwam zeer mager en heel zwak binnen. Hij wilde slecht aan het eten en ging eigenlijk alleen maar achteruit. Maar nu is zijn toekomst toch bijgedraaid, eet hij goed en komt hij weer op krachten. Nu zit hij nog in een klein hok overdag op het gras en snachts binnen maar als hij nog meer op krachten is, zal hij groter dag en nacht buiten blijven. http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1244932198
Tja, dat mensen het zo ver kunnen laten gaan... Deze vrouw doet echt wel haar best, maar ze mist de mentale capaciteit... En ze is zelf gelukkig degene die aan de bel getrokken heeft bij hulpinstanties die haar nu begeleiden, die haar hiermee helpen en haar ook gaan helpen met de groep van 4 cavia's die ze gaat houden. En op zich zijn de cavia's handtam, ze roepen zodra ze een stem horen en zijn echt gezellig. Aan aandacht is ze het niet tekort gekomen, alleen helaas aan verdere zorg...
Aims
Geplaatst: 14-06-09 00:53
Dat was ik even vergeten, over de eigenaar. Gelukkig is er in ieder geval aan de bel getrokken!
Zal de schurft uiteindelijk helemaal over gaan? Of zal je er altijd wat van blijven zien of dat ze er last van hebben?
Als het goed is gaat dat helemaal over en gaat de jeuk en alles wat er nu bij komt weg. Het kan wel zijn dat ze daar waar nu diepe wonden zitten van het krabben, daar littekens komen... En de 2 die het ergste zijn, kunnen wel wat schuwer worden van de pijnlijke behandelingen, maar ook dat lijkt tot nu toe mee te vallen. Het zijn allemaal eigenlijk heel blije caviaatjes...
Wat sneu van het konijn, vreselijk hoe mensen die dumpen! Ik heb deze zomer me eigen vakantie opvang geopend in de hoop dat er minder dieren worden gedumpt, ik ben al opgebeld door verschillende mensen waar ik de dieren ga verzorgen!
Ik vind het nog steeds super dat jullie alle beesjes opvangen, die cavia's vind ik wel heel schattig hoor. Die witte en die creme kleurige (oranje) het is dat ik al teveel dieren heb.
Wij hebben nog elf oude handoeken, maar per post verzenden lijkt me vrij prijzig.
Ik kwam net toevallig in dit topic terecht bij een pagina over de reiger, best grappig, want ik heb dat artikel over de reiger geschreven tijdens mijn stage bij de Gelderlander. Dan heb ik jouw moeder aan de telefoon gehad
Jullie doen goed werk, ik zal eens kijken of we nog wat oude handdoeken thuis hebben die weg mogen.
Nickeltje
Geplaatst: 17-06-09 15:48
Vandaag is radio Gelderland lang geweest om een lange ochtend mee te helpen en daar omheen mam spreektijd te geven. Het is na te luiteren op www.radiogelderland.nl en dan heet het programma Halte 7. Alleen je moet het hele programma af luisterem om mam daar tussendoor te horen komen.
De omroep vond dit echter zo leuk, dat ze morgen met een camera ploeg op de stoep staan om een volle voer en schoonmaak ronde mee te doen, dit om de opvang meer aandacht te geven en in de hoop dat mam meer hulp hierop krijgt als mensen dit zien.
Nickeltje
Geplaatst: 18-06-09 19:02
Mam komt nu elk moment op tv Geldeland, ik zit live te kijken!! Nu maar hopen dat het vrijwilligers oplevert!
www.tvgelderland.nl En op tv Gelderland dus, maar die kan ik hier in Leiden niet krijgen. Ze zit in het nieuwsbericht dat je op uitzending gemist ook na kan kijken als het goed is.