Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:47

Botia's eten ook eitjes, probleem is alleen dat het mannetje het nest bewaakt tot de eitjes zijn uitgekomen. Dus heel veel zin zal het niet hebben :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:21

Vraagje..

Heb vandaag de luchtpomp slangen gelegd, en de terugslagklep er tussen geplaatst..
Maar die terugslagklep jankt als er lucht doorheen gepompt wordt..? :?

Zie ik iets over het hoofd, of is die terugslagklep een maandagmorgen model? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:10

Casarell schreef:
Vraagje..

Heb vandaag de luchtpomp slangen gelegd, en de terugslagklep er tussen geplaatst..
Maar die terugslagklep jankt als er lucht doorheen gepompt wordt..? :?

Zie ik iets over het hoofd, of is die terugslagklep een maandagmorgen model? :o

Hebben we het over een echte terugslagklep in druk pvc of over een terugslagventieltje? Die laatste zou ik gewoon vervangen, ze horen geluidloos te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:10

Kimmi, leuk dat je het vraagt! Ik heb vandaag besloten dat ik ga stoppen met het RIO 125 project en een nieuwe eigenaar zoek voor de bak. Na de studie (en misschien tijdens het afstuderen al!) ga ik uit NL weg voor minstens een jaar. Mijn vader/zusjes vinden aquaria grappig om naar te kijken maar een prioriteit zal het nooit van ze worden. Ik vind het niet eerlijk naar hun toe om de verzorging van de RIO125 op zich te moeten nemen zonder dat ze er zelf blij van worden. Het kleine bakje houd ik wel, die is erg makkelijk en mijn vader vind het niet erg om een klein bakje te moeten onderhouden (als in voeren/water verversen/spons uitknijpen)

Dus voor de liefhebbers, er is een RIO125 te koop :)

Mioux, spannend, bijna de bak :D

Casarell, zit er dan niet wat vocht tussen? Ik heb er verder geen verstand van maar dat is het eerste wat in mij opkomt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:17

Heb het ding net nieuw uit de verpakking.. :=

Het gaat om deze:
Afbeelding

Ik snap er niks van.. :n
Hij zit goed aangesloten en werkt ook gewoon.. maar dat geluid... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:44

Nooit problemen gehad met dit soort ventieltjes. Als hij in de juiste richting is aangesloten dan gok ik op een productiefoutje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:49

Kan het ook nog zijn dat het motortje te zwak is?
Als ik het slangetje wat dicht knijp voor deze klep, gaat hij nog meer geluid maken..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:40

Slechte herinneringen aan dit ventieltje haha! Door de druk van het water die er op stond (was er in gestroomd), issie er af gesprongen. Wij hadden een mooie natte vloer, dat liep hard! :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:42

Schijt ventiel idd :') hele vloer nat :=

Ik woon in het noorden dus beetje uit de route :+

Klein aquarium is 30 liter maar echt puur dus als tijdelijke ruimte. Vind het ook wat om mijn 60 liter bak voor ze op te starten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:12

Oh.. al 2 natte vloeren.. ik denk dat ik hem maar weg ga gooien dan..!
Maar welke moet ik dan hebben.. die zijn werk doet als het nodig is?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:22

Zorgen dat je slang en pompje boven water niveau hangen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:26

Juist.. maar dat gaat dus niet.. die komen onderin het kastje..
Vandaar dat ik een goeie terugslagklep nodig heb.. 325 liter water over de vloer lijkt me niet zo handig.. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:40

Ik zou even naar een goede aquariumtoko gaan voor advies, ik heb ook een andere pomp toen gekocht en geen drup water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:10

Gebruik vaker dit soort ventieltjes of soms zelfs geen. Maar ik heb nog nooit problemen gehad met lekken. Water loopt ook echt niet zomaar je pompje in als de stroom uitvalt en leeg hevelen gebeurd alleen als je slang los springt van je luchtpomp en er ook een aanzuigkracht op komt. Gewoon zorgen dat je een vers stukje slang op de pomp zet, die goed eroverheen drukt en desnoods nog een ti-wrap er strak overheen trekken. Kan niets meer mee gebeuren.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:45

Gloa schreef:
Gebruik vaker dit soort ventieltjes of soms zelfs geen. Maar ik heb nog nooit problemen gehad met lekken. Water loopt ook echt niet zomaar je pompje in als de stroom uitvalt en leeg hevelen gebeurd alleen als je slang los springt van je luchtpomp en er ook een aanzuigkracht op komt. Gewoon zorgen dat je een vers stukje slang op de pomp zet, die goed eroverheen drukt en desnoods nog een ti-wrap er strak overheen trekken. Kan niets meer mee gebeuren.

Hoeft echt geen aanzuig-kracht aan te pas te komen. Zodra het water over de rand is gaat ie, aanzuig of niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:20

Desty schreef:
Gloa schreef:

Hoeft echt geen aanzuig-kracht aan te pas te komen. Zodra het water over de rand is gaat ie, aanzuig of niet!

Dan vraag ik mij af hoe je het water over de rand krijgt??? Als hier de luchtdruk weg valt en ik de slang los trek van de luchtpomp dan gaat hij echt niet hevelen. Zelfs niet zonder terugloopventiel en de pomp een meter onder het wateroppervlak in de kast.............

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 20:21

He!? Dit topic was ontstipt :(

Wat een onwijs gave aquaria komen hier voor bij! Ik 'beloof' mezelf steeds dat ik mijn huidige vissen bestand 'dood laat gaan' en dan mijn hele bak op de schop doe, maar steeds als ik bij mijn aquariumzaak geweest ben kom ik weer met van alles thuis! :')

Ik heb er nu 4 garnalen, 5 kardinaal tetra's, 1 of 2 kuhli's en 5 kegelvlekbarbelen in zitten. Ik wil graag iets kleurrijkers en mijn planten beter en meer-over-nagedacht plaatsen. Iemand misschien ideeën/inspiratie voor een 60L bak? Ik heb zitten denken aan zo'n stuk hout met allemaal mos, maar ik zou niet weten waar ik dat vandaan moet halen :( Zo'n 'grasmat' van mos op de bodem lijkt me zo gaaf, maar hoe moet ik dat ooit doen!

Weet iemand nog leuke, kleurige vissen voor mijn bak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:25

Hout met mos is super simpel :j . Afhankelijk van het formaat hout heb je een boormachine en vislijn nodig. Kwestie van een rijtje gaatjes boren en een strookje mos vast leggen onder de vislijn. Bij dunne takjes hoef je niets te boren en kan je wikkelen.

'grasmatje' kan je maken door een grof soort gaas (bijvoorbeeld sinasappelnetje) over een platte leisteen te leggen met daartussen mos.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 20:26

Dank je voor de tips! :)

ik las een tijd geleden geloof ik dat iemand online planten besteld had. Weet iemand een linkje?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:27

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 20:28

Dank je wel!

Waar hebben jullie je inrichting op bepaald? Waar halen jullie inspiratie en ideeën weg? Ik wil mijn bak zo graag omgooien, maar ik weet niet waar ik moet beginnen en wat voor planten ik voor mijn eventuele ideeën kan gebruiken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:30

Of en nu wel of geen heveling nodig is om een natte vloer te krijgen.. ik wil dit zeker voorkomen en dus een terugslagklep erin :+
Voorkomen is immers beter dan genezen..

Maar nogmaals.. welke kan ik dan beter hebben (aangezien degene die ik heb dus al 2 natte vloeren heeft gegeven in het topic)..?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:31

Ikzelf gooi er altijd wat waterpest etc in, evt 1-3 valisneria en verder gewoon wat ik mooi vind maar wat tegelijk een beetje eenheid geeft.
Hooggroeiers achteraan en evt langs een zijkant, laagblijvende vooraan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:31

Mos vind ik dus ook ontzettend gaaf.. :j
Maar eerst de bak eens draaiend krijgen.. hopelijk krijg ik morgen de laatste onderdelen binnen..
Als alles klaar is voor gebruik, ga ik ook eens shoppen voor planten.. :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:39

Ik zal ook eens een update plaatsen.

Afbeelding

Inmiddels bestaat mijn gezelschap uit 10 maanvissen en morgen komen daar 25 blauwe tetra's bij.
Momenteel is het water vrij hard, ik denk door het "levend steen". Ik voeg steeds een klein beetje osmose water bij zodat het water steeds wat zachter wordt.
Als het straks op een goede hardheid zit dan wil ik nog wat grote garnalen toevoegen.