diesel83 schreef:tja zal nu wel heel bokt over mijn heen krijgen en wie weet is dit ook al gezegd maar wil het toch even kwijt.
Als er een orka of dolfijn aanspoeld is dat omdat dit dier zichzelf niet (meer) kan redden in de zee. Dan word het opgevangen. Helaas is dat dan in een park waar ook mensen komen en is de pers er snel bij. Dus word het dier bekent.
Dat het dan niet de ruimte heeft is toch logisch we hebben die ruimte niet mensen moeten het doen met de middelen die ze hebben maar er word goed voor het dier gezorgt. Er komt een dierenarts bij vaak contact met de grotere parken zoals seaworld en vliegen er zelfs mensen over om te helpen/training te geven aan de verzorgers.
Als het dier dan aangesterkt is gaan ze die truukjes doen om te leren dat hij dat moet doen voor onderzoeken. Onderzoeken om te kijken of hij gezond is,en vertrouwen te geven aan de mensen dat het niet eng is. tuurlijk doen ze daarnaast ook circus truukjes maar naar mijn weten is dat net zoals wij met de paarden omgaan tegen verveling en om te kijken wat het dier kan. En als het dier niet wil dan doet het dier het ook niet krijgen ze echt geen straf voor hoor (in tegenstelling tot menig paarden)!
Ze zullen het dier ook inzetten voor publiek (doen wij toch ook met de paarden zie dressuur, springen, endurance ect.) het dier heeft geld gekost aan voedsel, een bassin dat speciaal is opgezet zoals dolfinarium heeft gedaan) de uren die erin zijn gestoken, totale onderhoud.
Ik geef ze dan ook groot gelijk dat ze het openstellen voor publiek zolang het dier er niet van slag van raakt!Zo verdienen zij kosten terug die in de miljarden lopen!
Eenmaal als het dier helemaal gezond is kan het niet meer terug in de zee. Het is teveel in handen geweest gewend dat het voer krijgt en zal zichzelf niet meer kunnen redden.
Honderden activisten die willen dat het terug gaat naar de zee. Maar het kan niet meer terug! is het een fout van de gene die het dier heeft gered? ja en nee. Aan de ene kant moet je de natuur zijn gang laten gaan gaat het dier dood dan is het de tijd die het gehad heeft. Maar aan de andere kant zijn wij zo gewend om te helpen en zeker wat betreft dieren. Kijk maar de activisten willen helpen maar ook de mensen die het dier redden willen ook helpen.
Dat morgan hier niet kon blijven is een feit het dolfinarium heeft er geen ruimte voor en mag geen orka's hebben.
Dus logisch gaan ze kijken waar het dier heen kan. Tenerife is het geworden. Ik geloof er niet in dat zij slecht zijn voor hun dieren. Die dieren kosten hartstikke veel geld dan laten ze dat toch niet onverzorgd achter! Dan komt er een dierenarts als het nodig is ze onderzoeken elke week de dieren of ze gezond zijn.
Dat de dieren onderling ruzie maken tja het zijn dieren rangorde zal ook bij orka's een bepaling zijn zeker in gevangenschap! Mocht het niet gaan onderling word er 1 appart gezet (doen wij bij paarden ook degene die klappen uitdeeld en een ander de hersens inslaat word appart gezet of uit de kudde gehaald wanneer het echt niet meer gaat). Tuurlijk zijn de verblijven klein soms echt triest maar vinden wij dat bij paarden niet ook? sommige staan in een stal van 2.5 x 2.5 (daarom is de wet voor paarden houden ook veranderd). Er zijn te weinig parken over de wereld, waren die er nou net zo veel als dat er maneges zijn dan denk ik dat die regelgeving ook wel anders had geweest qwa ruimte van de dieren.
En ik vind die bassins ook te klein maar als ik dan verder denk aan vogelkooien, honden benchen/ kennels, stallen ect. Kan niemand meer dieren houden en moeten ze allemaal in de natuur leven. En de meeste mensen willen toch wel een paard, hond, kat, vogel ect. De meeste mensen willlen toch ook wel orka's dolfijnen en dieren zien in parken. tegelijk lopen zij te schreeuwen dat ze niet in gevangenschap horen.
Ik vind dit de grootste blaaskaken want dan moet je ook niet naar zo'n park gaan je geeft ze op die manier toch geld voor die dieren. Als deze parken er niet waren waren de dieren ook niet in gevangenschap (legaal dan) maar ja dan was er misschien nog wel meer op gejaagd voor eten! Dus dan denk ik weer wat is erger? afgeslacht worden of in gevangenschap verzorgd worden?
Nou een heel verhaal geworden maar ik denk dat het een eindeloze discussie gaat worden
Ik vind dat je dit heel erg mooi verwoord hebt.
Ben het helemaal met je eens.