Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:12

hazira schreef:
_San87_ schreef:

Dus ja, ook Lolita kent agressie.

Hugo heeft vele jaren geleden samen gezeten met Lolita.
Maar ze zit nu al ruimschoots 15(?) jaar lang alleen

Ik weet het. Maar dat was je vraag toch niet? Ik geef alleen aan dat ook Lolita agressie kent/gekend heeft.

Floepie86

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:15

Mijn vraag is ook beantwoord, bedankt :)
Hoe ze zo lief kan blijven tegen de trainers, ongelofelijk.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:16

Tokitae (Lolita) heeft het volgens mij allang opgegeven. (teminste ik had dat al gedaan). Heb zo'n idee dat ze het allemaal maar over zich heen laat komen
Hoe lang wordt er al niet gestreden voor haar.
Haar viskom wordt ook wel The Whale Bowl genoemd.(erger nog de afmetingen van de whale bowl zijn zelfs illigaal). Schandalig, we leven in het jaar 2011(bijna 2012) we weten onderhand wel beter dus ook dat zij een grotere (liefst zee) tank nodig heeft. (ik vind het helemaal niet kunnen dat er orkas in viskommetjes leven.)

Maar er zijn nog meer Orka's op de wereld geweest waar niemand naar omkeek, neem, ik meen dat hij de naam Junior had (weet dit niet zeker). Niemand wist van dit dier af. behalve Seaworld dan. Die heeft 7 jaar in een warenhuis in een pierebadje gezwomen, kreeg weinig tot geen aandacht, kreeg alleen eten en dan vertrokken ze weer. Deze orka was uit zee getrokken en onder gebracht in dat warenhuis. Seaworld was hiervoor verantwoordelijk. Er was geen vergunning en geen plek voor deze orka. Hij stierf ook alleen.

En nu ik toch zo bezich ben. Heeft iemand een idee hoe Gundrun in Harderwijk terecht is gekomen? Juist door Seaworld. Die hadden geen vergunnigen om in Ijsland orka's uit zee te trekken, toch gedaan. Naar Harderwijk gebracht, in afwachting op vergunningen in Amerika. Jammer dat ons landje daaraan mee heeft gedaan. (en zo heeft Harderwijk wel meer orka's van Seaworld gehad (meen 6 stuks in totaal))

Jammer dat er zo met zulke dieren (en ook andere in gevangenschap levende dieren) om moeten gaan.
(In Taiji Japan worden nu op dit moment van schrijven weer een pod dolfijnen The Cove in gedreven en afgeslacht. De mooie en onbeschadigde dieren worden er tussen uit gehaald en naar aquaria gebracht.)

Toch hoop ik stiekem dat Morgan toch ooit nog eens het zoute zeewater van de grote oceaan over haar lijf mag voelen stromen.
Ik weet het ik dwaal af..............daarom stop ik nu ook maar voor vandaag.

Toch hoop ik dat er meer positive berichten van Morgan uitgebracht worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:54

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 01:11

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 01:17

wrm heb je niet gwn zoon wild park ofzo wat je ook bij die leeuwen hebt
ze worden in de gaten gehouden maar zijn tog niet helemaal vrij enzo

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 01:29

Ik kan dat filmpje niet eens afkijken, zo kotsmisselijk word ik er van :(
Nu zullen er een hoop mensen zeggen "dat Morgan het stukken beter heeft", maar dat is weer hetzelfde als "mijn paard komt in de winter 2 uur in de paddock. Is niet erg, veel paarden hebben het slechter want die komen helemaal niet buiten". En daarmee de mishandeling (want dat is het) wegvegend.

Dat dit nog bestaat... dat niemand er daadwerkelijk wat aan doet, het moet verboden worden! En ik mag helaas niet meer zeggen dat ik graag bepaalde personen af wil schieten, want je mag niemand bedreigen hier. Oh ja, ook al was het "niet gemeend" (dat was het zeer zeker wel!).

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 02:25

omg dat is egt zielig
zoon klein hokkie gun ik zelfs me aardsvijand niet!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 02:26

Ik wel, maar danheb je het over mensen ;) Ik heb iets meer gevoel voor dieren, en dit kán gewoon niet. Ik ga er van uit dat er genoeg protesten zijn, maar dat haalt dus allemaal niets uit. Triest, dieptriest, mijn hart huilt voor deze dieren.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 02:49

jaah ik hou ook meer van dieren, ik vind het ook egt niet kunnen ik kreeg helemaal kippevel

maar ik zou als het zo zou kunnen zelfs me eigen vijand niet toe wensen.
zo bedoelde ik het meer ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 02:51

Ik begreep m wel hoor ;)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:59

griebels schreef:
Ik denk dat de in gevangenschap gehouden orka's juist agressief worden door het dwingende werk wat ze moeten doen. Elke dag hetzelfde liedje, dag in dag uit... Lekker afwisselend :?
Ik zou ook op een gegeven moment iets hebben van: ja daag, zoek het lekker zelf uit en laat mij met rust!

Juist omdat ze nergens toe gedwongen worden (zo werkt die trainingsmethode namelijk helemaal niet!) is de agressie drempel erg laag. Communicatie stoornissen tussen trainer (bijvoorbeeld als een orka na 3x nog het commando niet uitvoert, en dan toch door blijven vragen als trainer zijnde) en dier. Geen 1 show is hetzelfde en de dieren bepalen ZELF of ze willen werken of niet. Itt tot heel veel paarden. Ik heb genoeg shows bijgewoond waarbij de dieren zeiden "ja daaag nu even niet" nou en dan hoeven ze ook niet. Dan maar een show met 1 orka en 1 trainer. En ze krijgen aan het einde van de dag gewoon een porty eten, anders drogen ze uit en gaan ze dood. Aan een dode dolfijn of orka hebben ze niks...

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:32

Urko schreef:
Ik heb genoeg shows bijgewoond waarbij de dieren zeiden "ja daaag nu even niet" nou en dan hoeven ze ook niet. Dan maar een show met 1 orka en 1 trainer. En ze krijgen aan het einde van de dag gewoon een porty eten, anders drogen ze uit en gaan ze dood. Aan een dode dolfijn of orka hebben ze niks...

Lijkt mij nogal logisch dat ze de dieren eten geven. Ook al doen ze hun werk niet.
Ik kan me voorstellen dat een orka geen salto wil maken in de lucht, dat doen ze in de natuur ook niet.
En dat ze aan een dode dofijn en orka niets hebben klinkt ook logisch in de oren. Gewoon weg omdat die dieren goud binnen brengen in de aquaria.

Urko schreef:
Juist omdat ze nergens toe gedwongen worden (zo werkt die trainingsmethode namelijk helemaal niet!) is de agressie drempel erg laag. Communicatie stoornissen tussen trainer (bijvoorbeeld als een orka na 3x nog het commando niet uitvoert, en dan toch door blijven vragen als trainer zijnde) en dier. Geen 1 show is hetzelfde en de dieren bepalen ZELF of ze willen werken of niet.

Je zegt hier dat ze nergens toe gedongen worden. En dat geen 1 show hetzelfde is.
De dieren worden wel gedwongen om onnatuurlijke "kunstjes" te doen. Anders komt geen mens naar zo'n show kijken en leveren ze helemaal niets op. De mens wil orka's salto's zien maken en kusjes zien geven aan hun trainer. Ze willen orka's zien die uit het water glijden op plateau met staat en kop omhoog. (dat is ook 1 van de redenen dat de orka's vinnen hebben die krom staan. Orka's horen niet op het droge) De mens gaat niet zitten kijken naar een orka die rondjes zwemt en een beetje aan het spyhoppen is.
Dat geen 1 show het zelfde is daar geloof ik niets van. Waarom maken ze dan een hele show rondom de orka's en trainen ze zich suf. Niet voor 1 keer lijkt mij. Denk eerder dat ze twee verschillende shows doen op 1 dag. En dat herhaalt zich week in week uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:40

Urko schreef:
griebels schreef:
Ik denk dat de in gevangenschap gehouden orka's juist agressief worden door het dwingende werk wat ze moeten doen. Elke dag hetzelfde liedje, dag in dag uit... Lekker afwisselend :?
Ik zou ook op een gegeven moment iets hebben van: ja daag, zoek het lekker zelf uit en laat mij met rust!

Juist omdat ze nergens toe gedwongen worden (zo werkt die trainingsmethode namelijk helemaal niet!) is de agressie drempel erg laag. Communicatie stoornissen tussen trainer (bijvoorbeeld als een orka na 3x nog het commando niet uitvoert, en dan toch door blijven vragen als trainer zijnde) en dier. Geen 1 show is hetzelfde en de dieren bepalen ZELF of ze willen werken of niet. Itt tot heel veel paarden. Ik heb genoeg shows bijgewoond waarbij de dieren zeiden "ja daaag nu even niet" nou en dan hoeven ze ook niet. Dan maar een show met 1 orka en 1 trainer. En ze krijgen aan het einde van de dag gewoon een porty eten, anders drogen ze uit en gaan ze dood. Aan een dode dolfijn of orka hebben ze niks...

Alsof ze zo'n beest ooit zouden kunnen dwingen :'). Dacht het even niet. En dat verhongeren, nee dat doen ze ook niet, want dan leveren de beesten geen geld op en krijgen ze vast een een of andere instantie achter hun broek aan.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:42

tja zal nu wel heel bokt over mijn heen krijgen en wie weet is dit ook al gezegd maar wil het toch even kwijt.
Als er een orka of dolfijn aanspoeld is dat omdat dit dier zichzelf niet (meer) kan redden in de zee. Dan word het opgevangen. Helaas is dat dan in een park waar ook mensen komen en is de pers er snel bij. Dus word het dier bekent.

Dat het dan niet de ruimte heeft is toch logisch we hebben die ruimte niet mensen moeten het doen met de middelen die ze hebben maar er word goed voor het dier gezorgt. Er komt een dierenarts bij vaak contact met de grotere parken zoals seaworld en vliegen er zelfs mensen over om te helpen/training te geven aan de verzorgers.

Als het dier dan aangesterkt is gaan ze die truukjes doen om te leren dat hij dat moet doen voor onderzoeken. Onderzoeken om te kijken of hij gezond is,en vertrouwen te geven aan de mensen dat het niet eng is. tuurlijk doen ze daarnaast ook circus truukjes maar naar mijn weten is dat net zoals wij met de paarden omgaan tegen verveling en om te kijken wat het dier kan. En als het dier niet wil dan doet het dier het ook niet krijgen ze echt geen straf voor hoor (in tegenstelling tot menig paarden)!

Ze zullen het dier ook inzetten voor publiek (doen wij toch ook met de paarden zie dressuur, springen, endurance ect.) het dier heeft geld gekost aan voedsel, een bassin dat speciaal is opgezet zoals dolfinarium heeft gedaan) de uren die erin zijn gestoken, totale onderhoud.
Ik geef ze dan ook groot gelijk dat ze het openstellen voor publiek zolang het dier er niet van slag van raakt!Zo verdienen zij kosten terug die in de miljarden lopen!

Eenmaal als het dier helemaal gezond is kan het niet meer terug in de zee. Het is teveel in handen geweest gewend dat het voer krijgt en zal zichzelf niet meer kunnen redden.

Honderden activisten die willen dat het terug gaat naar de zee. Maar het kan niet meer terug! is het een fout van de gene die het dier heeft gered? ja en nee. Aan de ene kant moet je de natuur zijn gang laten gaan gaat het dier dood dan is het de tijd die het gehad heeft. Maar aan de andere kant zijn wij zo gewend om te helpen en zeker wat betreft dieren. Kijk maar de activisten willen helpen maar ook de mensen die het dier redden willen ook helpen.

Dat morgan hier niet kon blijven is een feit het dolfinarium heeft er geen ruimte voor en mag geen orka's hebben.
Dus logisch gaan ze kijken waar het dier heen kan. Tenerife is het geworden. Ik geloof er niet in dat zij slecht zijn voor hun dieren. Die dieren kosten hartstikke veel geld dan laten ze dat toch niet onverzorgd achter! Dan komt er een dierenarts als het nodig is ze onderzoeken elke week de dieren of ze gezond zijn.
Dat de dieren onderling ruzie maken tja het zijn dieren rangorde zal ook bij orka's een bepaling zijn zeker in gevangenschap! Mocht het niet gaan onderling word er 1 appart gezet (doen wij bij paarden ook degene die klappen uitdeeld en een ander de hersens inslaat word appart gezet of uit de kudde gehaald wanneer het echt niet meer gaat). Tuurlijk zijn de verblijven klein soms echt triest maar vinden wij dat bij paarden niet ook? sommige staan in een stal van 2.5 x 2.5 (daarom is de wet voor paarden houden ook veranderd). Er zijn te weinig parken over de wereld, waren die er nou net zo veel als dat er maneges zijn dan denk ik dat die regelgeving ook wel anders had geweest qwa ruimte van de dieren.

En ik vind die bassins ook te klein maar als ik dan verder denk aan vogelkooien, honden benchen/ kennels, stallen ect. Kan niemand meer dieren houden en moeten ze allemaal in de natuur leven. En de meeste mensen willen toch wel een paard, hond, kat, vogel ect. De meeste mensen willlen toch ook wel orka's dolfijnen en dieren zien in parken. tegelijk lopen zij te schreeuwen dat ze niet in gevangenschap horen.

Ik vind dit de grootste blaaskaken want dan moet je ook niet naar zo'n park gaan je geeft ze op die manier toch geld voor die dieren. Als deze parken er niet waren waren de dieren ook niet in gevangenschap (legaal dan) maar ja dan was er misschien nog wel meer op gejaagd voor eten! Dus dan denk ik weer wat is erger? afgeslacht worden of in gevangenschap verzorgd worden?

Nou een heel verhaal geworden maar ik denk dat het een eindeloze discussie gaat worden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:54

nieky1993 schreef:
Ook Kshamen zit in een veeel te klein badje samen met nog een paar dolfijnen. Volgens mij heeft Lolita zelfs nog een groter bassin, schandalig gewoon.
( naar onder scrollen voor filmpje)
http://timzimmermann.com/2011/11/21/mor ... egnancies/

.... ik heb het maar uit gezet. Hoe bestaat het dat dit nog steeds kan? Dat dit wordt toegestaan??? We hebben in NL een PvdD die zich druk maakt over de meest futiele zaken en daar (dure!!) kamervragen over stelt en DIT MAG???? Waar zijn de organisaties? Waarom zit dat arme dier daar al 17 jaar lang?

Mensen zijn beesten, bah.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:04

diesel83 schreef:
tja zal nu wel heel bokt over mijn heen krijgen en wie weet is dit ook al gezegd maar wil het toch even kwijt.
Als er een orka of dolfijn aanspoeld is dat omdat dit dier zichzelf niet (meer) kan redden in de zee. Dan word het opgevangen. Helaas is dat dan in een park waar ook mensen komen en is de pers er snel bij. Dus word het dier bekent.

Dat het dan niet de ruimte heeft is toch logisch we hebben die ruimte niet mensen moeten het doen met de middelen die ze hebben maar er word goed voor het dier gezorgt. Er komt een dierenarts bij vaak contact met de grotere parken zoals seaworld en vliegen er zelfs mensen over om te helpen/training te geven aan de verzorgers.

Als het dier dan aangesterkt is gaan ze die truukjes doen om te leren dat hij dat moet doen voor onderzoeken. Onderzoeken om te kijken of hij gezond is,en vertrouwen te geven aan de mensen dat het niet eng is. tuurlijk doen ze daarnaast ook circus truukjes maar naar mijn weten is dat net zoals wij met de paarden omgaan tegen verveling en om te kijken wat het dier kan. En als het dier niet wil dan doet het dier het ook niet krijgen ze echt geen straf voor hoor (in tegenstelling tot menig paarden)!

Ze zullen het dier ook inzetten voor publiek (doen wij toch ook met de paarden zie dressuur, springen, endurance ect.) het dier heeft geld gekost aan voedsel, een bassin dat speciaal is opgezet zoals dolfinarium heeft gedaan) de uren die erin zijn gestoken, totale onderhoud.
Ik geef ze dan ook groot gelijk dat ze het openstellen voor publiek zolang het dier er niet van slag van raakt!Zo verdienen zij kosten terug die in de miljarden lopen!

Eenmaal als het dier helemaal gezond is kan het niet meer terug in de zee. Het is teveel in handen geweest gewend dat het voer krijgt en zal zichzelf niet meer kunnen redden.

Honderden activisten die willen dat het terug gaat naar de zee. Maar het kan niet meer terug! is het een fout van de gene die het dier heeft gered? ja en nee. Aan de ene kant moet je de natuur zijn gang laten gaan gaat het dier dood dan is het de tijd die het gehad heeft. Maar aan de andere kant zijn wij zo gewend om te helpen en zeker wat betreft dieren. Kijk maar de activisten willen helpen maar ook de mensen die het dier redden willen ook helpen.

Dat morgan hier niet kon blijven is een feit het dolfinarium heeft er geen ruimte voor en mag geen orka's hebben.
Dus logisch gaan ze kijken waar het dier heen kan. Tenerife is het geworden. Ik geloof er niet in dat zij slecht zijn voor hun dieren. Die dieren kosten hartstikke veel geld dan laten ze dat toch niet onverzorgd achter! Dan komt er een dierenarts als het nodig is ze onderzoeken elke week de dieren of ze gezond zijn.
Dat de dieren onderling ruzie maken tja het zijn dieren rangorde zal ook bij orka's een bepaling zijn zeker in gevangenschap! Mocht het niet gaan onderling word er 1 appart gezet (doen wij bij paarden ook degene die klappen uitdeeld en een ander de hersens inslaat word appart gezet of uit de kudde gehaald wanneer het echt niet meer gaat). Tuurlijk zijn de verblijven klein soms echt triest maar vinden wij dat bij paarden niet ook? sommige staan in een stal van 2.5 x 2.5 (daarom is de wet voor paarden houden ook veranderd). Er zijn te weinig parken over de wereld, waren die er nou net zo veel als dat er maneges zijn dan denk ik dat die regelgeving ook wel anders had geweest qwa ruimte van de dieren.

En ik vind die bassins ook te klein maar als ik dan verder denk aan vogelkooien, honden benchen/ kennels, stallen ect. Kan niemand meer dieren houden en moeten ze allemaal in de natuur leven. En de meeste mensen willen toch wel een paard, hond, kat, vogel ect. De meeste mensen willlen toch ook wel orka's dolfijnen en dieren zien in parken. tegelijk lopen zij te schreeuwen dat ze niet in gevangenschap horen.

Ik vind dit de grootste blaaskaken want dan moet je ook niet naar zo'n park gaan je geeft ze op die manier toch geld voor die dieren. Als deze parken er niet waren waren de dieren ook niet in gevangenschap (legaal dan) maar ja dan was er misschien nog wel meer op gejaagd voor eten! Dus dan denk ik weer wat is erger? afgeslacht worden of in gevangenschap verzorgd worden?

Nou een heel verhaal geworden maar ik denk dat het een eindeloze discussie gaat worden

Ik vind dat je dit heel erg mooi verwoord hebt. :o Ben het helemaal met je eens.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:04

Moderatoropmerking:
Er is 1 bericht verwijderd. Zoals al eerder op Bokt aangegeven, je mening uit mag absoluut, maar andere mensen dingen toewensen die je jezelf ook niet toewenst, die worden verwijderd. Graag rekening meehouden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:13

Leonoor schreef:
Er is 1 bericht verwijderd. Zoals al eerder op Bokt aangegeven, je mening uit mag absoluut, maar andere mensen dingen toewensen die je jezelf ook niet toewenst, die worden verwijderd. Graag rekening meehouden.

Ik zou mezelf ook een nekschot geven als ik het in m'n hoofd zou halen een orka te houden zoals Lolita en. Kshamen gehouden worden.

Maar, het zal wel. Tere zieltjes hier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:30

Berdien, die sukkels daar in Nederland hebben het toch ook toegelaten dat Morgan zo vreselijk te lang in dat vréselijk te kleine bakje zat? Hoewel ze officieel geen orca's mogen houden?
Dat zal wel onder het mom van "opvang" zijn geweest, maar jemig, wat een dierenmishandeling. Zo onder iedereen z'n neus, op tv etc. Terwijl er vanaf dag 1 al dollartekens in de ogen van die lui stonden. Nederland is net zo idioot, niemand die er wat aan doet.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:00

Nederland is iig niet goed bezig geweest.
ook ik vraag me af hoe gudrun daar terecht gekomen is, zit op mijn mobiel nu en internet werkt niet echt mee.

Filmpje van Kshamenk is verschrikkelijk.
Heb net even op orcahome.de gekeken bij de overleden orka's in gevangenschap.
Ook daar zijn hele kleine bassins voor 2 orka's samen.
Gelukkig al jaren terug maar het gebeurd nog steeds.
Snap dat het veel geld kost, maar hoeveel geld zullen ze vangen per jaar van alle bezoekers?
Een kaartje is geloof ik nog best prijzig
Zal misschien niet in tegenstellig staan tot een heel nieuw of groter bassin, maar toch.

Laatst ergens een stuk gelezen over Miami Aquarium, dat ze wel genoeg geld hebben om het bassin te vergroten voor Lolita maar dat ze dit niet willen.
Zal straks even kijken of ik het stuk kan vinden.
Snap ook niet dat mensen er naar toegaan, je ziet ze natuurlijk niet dagelijks maar waarom?
Tribunes zitten volgestampt,
Keiharde muziek en lichten, hoeveel stress kan een orka aan in gevangenschap?
Zelf denk ik dat het niet lang duurt voor er weer een aanval gedaan wordt, en terecht!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:05

diesel83 schreef:

Wat heb je dat goed neergezet.. ben het ook met je eens!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:16

Ik ben het hier NIET mee eens. Er staat dat het dier niet meer terug kán. En daar zijn de meningen over verdeeld. En zolang dat niet bewezen is, raakt dit verhaal kant noch wal.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:21

Het is duidelijk dat JIJ het er niet mee eens bent.. en dat respecteer ik.. en ik het er wel mee eens :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:40

Maar het is niet bewezen dat ze niet terug kon, daar gaat iedereen maar van uit omdat zo'n blaaskaak (die er ook flink geld aan verdiend heeft) dat balkt. Dat er wetenschappers zijn die zeggen dat ze wél terug had gekund, wordt maar even vergeten?