superwoman schreef:Nikki__ schreef:Zelfs met die testjes schiet je vrij weinig op, omdat de hond pas na ongeveer een maand of 6 zijn 'ware' aard laat zien. Zo kan het zijn dat je de hond bij het asiel op kan tillen, maar dat ze na een maand dit niet meer van je accepteerd.
Of dat ze daar je alle kanten mee sleurt aan de riem, terwijl ze thuis gewoon rustig loopt.
Ik vind niet dat je een asiel hond direct kan beoordelen. Je zal toch echt gewoon een hoop 'geluk' moeten hebben.
dat zeker, maar dat alle kanten op sleuren is iets waar je aan kan werken én bij het asiel verwacht ik dat de meeste even extra energie hebben en dus drukker zijn. Na een poosje lopen is het ergste er wel af![]()
Een asielhond kun je imo ook niet direct beoordelen, maar er zijn wel aanwijzingen waar je op kunt letten én kun je een inschatting maken.
En pup uitzoeken vind ik net zo'n grote gok of misschien zelfs wel groter
Weer niet helemaal met je eens

Een pup uitzoeken neemt een hoop minder risico met zich mee. Een normale pup, draagt namelijk geen bagage met zich mee, elke volwassen hond wel.
Daarin gaat het zo vaak mis. Een pup is nog redelijk te kneden, een volwassen asielhond veel minder.
Een pup heeft nog veel minder levenservaring, en dus nog veel minder geleerd en onthouden. Iets wat je ooit geleerd hebt, kun je niet meer vergeten. Je kan er wel andere dingen voor in de plaats leren, maar echt vergeten gaat niet. Dat is de bagage die een asielhond met zich mee neemt, die vaak pas na een aantal maanden tot uiting komt.
. Hoewel ik zelf nog nooit een hond heb gehad, heb ik wel op honden van vriendinnen gepast en mijn hubby is wel opgegroeid met honden. En straks in Frankrijk kan ik weer genieten van 'mijn' deeltijd hondjes die daar op het landgoed wonen, dus daar 'oefen' ik gewoon op