Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:Hmm ik ben benieuwd of jullie mij kunnen adviseren.
Ik ben op zoek naar een muizen/rattenvanger.
Nu wordt er vast gezegd; neem een kat, maar ik ben niet zo'n kattenmens en bovendien hebben we al een hond die al 3 jaar zonder katten leeft dus of dat goed gaat is de vraag.
Ik zoek; een hond die in de eerste plaats klein ongedierte in en om de stal opruimt.
Liefst een wat grotere hond maar dat gaat meestal niet samen met ratten vangen dus klein mag ook.
Moet goed met kinderen kunnen.
Beweging kan ik ruim voldoende bieden, ben de hele dag thuis met de paarden, heb een groot erf om rond te rennen, hij mag mee fietsen of balletjes gooien in de wei.
Waaks hoeft hij niet te zijn maar mag wel, als het maar geen overdreven blaffer is.
Ik was zelf al op een JRT gekomen maar als je bovenstaand lijstje leest snap je vast waarom dat niet mijn voorkeur heeft. Ben benieuwd of er iemand nog wat weet of dat het toch maar een kat moet worden
Citaat:The small, foxlike Schipperke is known for its mischievous expression and distinctive black coat, which stands off from the body and is harsh to the touch. This enthusiastic, joyful, and sometimes willful dog has a thickset and cobby body, and lacks a tail. Although historically a watchdog and vermin hunter, today this ageless breed enjoys competing in conformation, agility and obedience, often well into its teens.
A Look Back
The Schipperke originated in the Flemish regions of Belgium, bred down in size from a black sheepdog called the Leauvenaar. The breed worked as a companion of tradesmen as well as a watchdog and ratter on the river barges, which is where they got the name "Schipperke" since the Flemish word "schip" means boat. Another common nickname for the Schipperke is "Little Captain."
Right Breed for You?
The Schipperke is extremely active and loves to be involved in what is going on around him, but due to their watchdog tendencies, they can turn into barkers if not taught otherwise. Equally happy in an apartment or a home with a large yard, they should be kept on leash when not in a fenced area and be taken to obedience classes. The breed’s coat needs only weekly brushing and an occasional bath, although they do shed several times a year.
* Non-Sporting Group; AKC recognized in 1904.
* Ideal size: 10 to 13 inches tall at the shoulder.
* Watchdog; companion.
Betteke schreef:Een labrador zal, als het een goede is, muizen en ratten niet doden. Is het de bedoeling dat het ongedierte levend bij je gebracht wordt? Ik denk dat je meer succes hebt met een terrier.
HBVisser schreef:Wat vind je van deze? De Hollandse smoushond.
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... back/1466/
Van oorsprong een rattenvanger in paardenstallen. Mooien kan je het niet hebben toch?
Myca schreef:Mag ik jullie nog even wat vragen?
(Op blz 20 heb ik eens om advies gevraagd)
Mijn oog is gevallen op een Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
http://www.tollertales.nl/
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Wat voor hond is dat in de praktijk?
Myca schreef:Mag ik jullie nog even wat vragen?
(Op blz 20 heb ik eens om advies gevraagd)
Mijn oog is gevallen op een Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
http://www.tollertales.nl/
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Wat voor hond is dat in de praktijk?
anneliesdj schreef:HBVisser schreef:Wat vind je van deze? De Hollandse smoushond.
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... back/1466/
Van oorsprong een rattenvanger in paardenstallen. Mooien kan je het niet hebben toch?
Is zo'n hond niet te groot om muizen te vangen?
Of er ook ratten zijn weet ik eigelijk niet maar muizen te over en die zitten vooral onder en achter de balen vlas dus een grote hond zal daar niet snel wat vangen denk ik.
Maar ik heb echt nul ervaring met jachthonden so correct me if i'm wrong.
HBVisser schreef:Ehm..Chiqa....ik zou geen Bullmastiff nemen als ik jou was. Ik ken je een beetje en de eisen die jij qua gehoorzaamheid stelt daar kan een Bullmastiff niet aan voldoen.
Ze zijn er namelijk op gefokt om zelf beslissingen te nemen en niet klakkeloos elk commando op te volgen.
Die will to please zit er gewoonweg niet in. Nu willen ze best wat voor je doen hoor, maar niet meteen en zeker niet op stel en sprong.
Dus het commando "hierrrr" is wel komen, maar met een slakkengangetje en als ze onderweg een lekker geurtje tegenkomen (er zit bloedhond in gefokt) kan het nog langer duren.
Ennuh.....eigenlijk is het met elk commando zo
Daar moet je van houden.
HBVisser schreef:Weet je wat Lola deed tijdens cursus? Als we moesten wachten.
Heel demonstratief languit op haar rug gaan liggen pitten. 4 poten in de lucht en snurken maar.
Tja en natuurlijk kan ik die aandacht wel weer opeisen, maar op dat moment hoefde ze niets te doen.
Als ik een hond wil die continu gefocused is op mij, dan neem ik wel een herder.
Ik hou wel van dat eigenwijze. Eigenlijk vind ik het niet eens eigenwijs, eigenlijk vind ik het gewoon hele verstandige honden, die dogachtigen.
Myca schreef:@Lysette
Ik zou het leuk vinden om met mijn paard en hond samen ritjes te maken. Zelf ben ik geen jager, vliegenmeppen is mijn tax.
Dus een Nova Scotia Duck Tolling Retriever die wat rustiger is vind ik juist prima.
Ik heb nu twee kinderen samen thuis, maar straks gaat de oudste naar de middelbare school en de jongste gaat pas twee jaar later. Hij is gek op beesten/honden en ik zoek ook iets wat voor hem leuk is om mee te ravotten als zijn broer er niet is.