maar ik ga hier toch wel van twijfelen, aan de ene kant wordt er gezecht konijntje erbij, maar aan de andere kant is het geen konijntje erbij. en nu? gewoon morgen proberen te koppelen aan het ander konijntje?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
nathalie_v schreef:Mijn konijn zit ook alleen. maar af en toe krijgt hij gezelschap van mijn kat. (nou ja die komt eens langs gelopen.)
we hadden er eerst een konijnen knuffeltje bij gelegd maar die heeft hij helmaal gesloopt. nu licht er een dolfijntje bij en die is nog steeds heel haha
alexx @ een konijnen hol is ook echt niet groot hoor. oké natuurlijk kan je ze daar niet 365 dagen per jaar er in laten zitten (ik vind persoonlijk wel nodig om een ren te hebben).
die van mij heeft adhd (niet vastgesteld maar hij is echt hyper actief) en heeft dus echt een ren nodig om zich uit te leven (in de tuin kan hij niet omdat hij anders ontsnapt.) hij komt (ook al regent het of sneeuwt het.) elke dag buiten. (nou ja daar kan hij zelf voor kiezen.) en ik denk dat als je konijn een knuffeltje heeft en je zelf geen konijn er bij mag dat een redelijke oplossing is!
en inderdaat wat al eerder in 't topic staat. konijnen koppelen lukt heel vaak niet. zowel geen 2 vrouwtjes al 2 mannetjes (soms ook een mannetje en vrouwtje) dus daar zou ik eerst maar eens heel goed over na denken !!
LiNdA1986 schreef:Een konijn alleen houden vind ik zielig.
Konijnen zijn groepsdieren en alleen kwijnen ze weg. Want een mens kan nooit een konijn vervangen, hoeveel aandacht je het dier ook geeft...
Juul schreef:Mijn konijn is ook alleen. Met 8 weken bij mams en zusjes weggegaan. Ze is nu bijna 5 en ik heb niet het idee dat ze eenzaam is. Toen ze nog bij dr mams en zusjes zat was het enige wat ze deed ze in hun kont bijten van: 'aan de kant jij!' Ik zou dr wel een vriendje bij willen zetten, maar durf dat toch niet helemaal aan, als ik zie hoe agressief ze naar andere dieren (en soms ook mensen) kan zijn. Als je bijvoorbeeld een hand in de ren steekt om te aaien valt ze die soms al aan. Maar als mensen goede tips hebben voor een vriendje erbij: graag.
Juul schreef:Maar met 5 jaar koppelen, kan dat nog?
Citaat:'t is een voedster? dan zou ik er in ieder geval geen (gecastreerde, volwassen) rammelaar bij zetten maar een jonge voedster
karuna schreef:[naam] schreef:Mijn konijn is ook alleen. Met 8 weken bij mams en zusjes weggegaan. Ze is nu bijna 5 en ik heb niet het idee dat ze eenzaam is. Toen ze nog bij dr mams en zusjes zat was het enige wat ze deed ze in hun kont bijten van: 'aan de kant jij!' Ik zou dr wel een vriendje bij willen zetten, maar durf dat toch niet helemaal aan, als ik zie hoe agressief ze naar andere dieren (en soms ook mensen) kan zijn. Als je bijvoorbeeld een hand in de ren steekt om te aaien valt ze die soms al aan. Maar als mensen goede tips hebben voor een vriendje erbij: graag.
Als je naar een goede konijnenopvang gaat kunnen ze je helpen met koppelen en advies geven. Vaak weten ze wel het karakter van hun opvangkonijnen en zijn ze goed in het inschatten wat waar bij past. ga daar met je konijn heen en neem de tijd voor een koppeling.
De konijnendame die ik rond de hemelvaart heb gevonden met honden uitlaten heeft een nogal typisch karakter is erg mensgericht en houdt van knuffelen zolang ze er niet bij opgetilt wordt. Tis nog al een hyperdepiep geval dat 24 uur per dag bezig is stoer doet maar in weze heel gevoelig is. Omdat we haar niet alleen wilden houden zijn we bij een opvang gaan koppelen. pas de derde combinatie ging goed, de eerste man bleef haar lastig vallen net zolang tot ze flink hard terugmepte. Bij de 2e sprong ze meteen over 120 cm heen om te vluchten en bij de derde Roy zocht ze meteen contact.. En nu zijn ze een heel hecht koppeltje.
Faniek schreef:@ Loizy
Het spijt me, maar wat jij voor info geeft is alles behalve juist. Als je advies geeft wat betreft konijnen koppelen doe het dan alsjeblieft goed, hierdoor ontstaan zoveel misverstanden mbt konijnen.
Loizy schreef:Faniek schreef:@ Loizy
Het spijt me, maar wat jij voor info geeft is alles behalve juist. Als je advies geeft wat betreft konijnen koppelen doe het dan alsjeblieft goed, hierdoor ontstaan zoveel misverstanden mbt konijnen.
Dit hebben wij van meerdere kanten te horen gekregen, waaronder van 3 fokkers, 2 dierenwinkels en een opvang...
Diane65 schreef:Mijn konijnen zitten allemaal apart (ik fok raskonijnen). Ik heb zelf twee maal geprobeerd dieren te koppelen met als resultaat 1 konijn aan flarden getrapt en gebeten. Dat was m dus niet. Ik heb ook eens een koppel zusters vanuit het nest verkocht aan een vrouw die ervaring had met koppels voedsters. Na een jaar kreeg ik er een terug, degene die tot twee keer toe haar buik bijna was opengetrapt heeft ze zelf maar gehouden.
Mijn standpunt is dat het gedomesticeerde konijn in feite geen groepsdier meer is. In het wild zijn ze dat wel, maar dan heeft ieder een bepaalde ruimte om zich heen en meer dan genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan. Ik vind het helemaal niet zielig om een konijn in een hok te houden, mits het hok ruim is. De hokjes die je bij de bouwmarkt kan kopen zijn standaard al veel te klein, zelfs voor een Pooltje. Mijn huiskonijnen (2) zitten in een kooi van 1.20 x 60 x 60. De fok-en tentoonstellingsdieren zitten kleiner (90 x 60 x 60) maar kunnen dan nog lekker tegen de ruif opstaan om te eten en lekker languit in het hok liggen en zelf nog rondjes rennen.
Ik ben zelf geen voorstander van koppelen omdat mijn ervaringen niet positief zijn. En als je er dan twee hebt en het gaat niet, heb je dus weer een nieuw probleem, want dan zul je of het ene dier weg moeten doen, of nog een hok bij moeten kopen.
Mijn konijnen krijgen allemaal aandacht, ik heb ze in huis dus loop regelmatig de kamer in om te kijken hoe het gaat. Ik heb niet het idee dat ze wegkwijnen. Ze zijn vrolijk, attent en heel erg knuffelig.
Overigens met die knuffels, voedsters doen er vaker meer mee dan rammetjes. Of het moet een ongecastreerd rammetje zijn die de knuffel aanziet voor een voedster.....