konijn alleen, zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

Re: konijn alleen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:05

nou ik moet toegeven ze heeft een groot buitenhok. hij geef 2 verdiepingen met op de bovenste verdieping haar nachthok en op de ondersteverdieping, uhm ja gewoon grond Vork ze kan dan ook de ren in en op het gras hupsen (vrij grote ren). Een knuffel erbij kan ook gewoon, ook geen probleem. alleen als iemand iets heel goeds weet tegen steenmarters, graag, ze kan nu namelijk 's nachts niet buiten zitten door de steenmarters
maar ik ga hier toch wel van twijfelen, aan de ene kant wordt er gezecht konijntje erbij, maar aan de andere kant is het geen konijntje erbij. en nu? gewoon morgen proberen te koppelen aan het ander konijntje?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:10

spott @ ik denk dat het toeval is. het komt niet vaak voor dat het goed gaat.
ik denk niet dat je er een konijntje er bij moet doen... maar je kan het natuurlijk altijd proberen. zet ze dan in het begin met de hokken naast elkaar!!! pas na een aantal dagen kan je proberen ze bij elkaar te zetten!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:16

nathalie_v schreef:
Mijn konijn zit ook alleen. maar af en toe krijgt hij gezelschap van mijn kat. (nou ja die komt eens langs gelopen.)
we hadden er eerst een konijnen knuffeltje bij gelegd maar die heeft hij helmaal gesloopt. nu licht er een dolfijntje bij en die is nog steeds heel haha Tong uitsteken

alexx @ een konijnen hol is ook echt niet groot hoor. oké natuurlijk kan je ze daar niet 365 dagen per jaar er in laten zitten (ik vind persoonlijk wel nodig om een ren te hebben).
die van mij heeft adhd (niet vastgesteld maar hij is echt hyper actief) en heeft dus echt een ren nodig om zich uit te leven (in de tuin kan hij niet omdat hij anders ontsnapt.) hij komt (ook al regent het of sneeuwt het.) elke dag buiten. (nou ja daar kan hij zelf voor kiezen.) en ik denk dat als je konijn een knuffeltje heeft en je zelf geen konijn er bij mag dat een redelijke oplossing is!

en inderdaat wat al eerder in 't topic staat. konijnen koppelen lukt heel vaak niet. zowel geen 2 vrouwtjes al 2 mannetjes (soms ook een mannetje en vrouwtje) dus daar zou ik eerst maar eens heel goed over na denken !!

Ik snap niet waarom mensen zo egoïstisch zijn dat ze die schattige beestjes zelf willen hebben in zo nodig moeten beperken in hun vrijheid. Meestal wordt deze wel heel ernstig beperkt namelijk.
Ga naar het bos, daar zie je horden met konijnen, en daar zie je ook dat ze enkel met gevaar in hun hol zitten.
Als het vriest boven grond is het warmer in hun hol, zeker als er meerderen in hetzelfde hol wonen.
Ook zie je in het bos dat ze met z'n alle leven, en niet in hun eentje. Een redelijke oplossing terwijl een beest alleen zit is er niet, vind ik!

Ik heb denk ik 10 á 11 konijnen (gehad) de meeste waren al erg oud en hebben de laatste maanden/jaren bij mij mogen doorbrengen. Ik heb niet een keer gehad dat ze ruzie kregen.
Zeker als je konijnen aan elkaar laat wennen en ze in een grote ren doet, zodat ze elkaar niet zo goed kunnen pakken in het begin gaat het wel goed.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:20

@ Lies_Tijger
Dan vraag ik me af welke combi je had, laat me raden 2 rammen of heel misschien 2 voedsters?

@ Angie_ke
Dat grote risico dat ze baarmoederhalskanker krijgen is echt minder groot dan de cijfers beweren. Ik heb al
jaren konijnen, ervaring met vele soorten konijnen en ik heb het nooit meegemaakt. Tevens mensen in de buur niet.
Na navraag bij de dierenarts valt dit ook onwijs mee, ze maken het zelden mee in ieder geval. Er zijn wel rassen
die gevoeliger zijn. Een ram laten castreren is in principe een kleine ingreep, ik ben slechts 1 ram verloren bij
castratie en die had wat anders.

@ Hanmar
Een dierenspeciaalzaak mag nog zo bekend staan, weinig hebben voldoende verstand van konijnen. Als het hok zo groot
is past een maatje daar prima bij. Koppelen kan in de opvang geven alle hulp als je maar de juiste combi neemt:
Ex-ram + voester.

@ MelanieB
Een konijn binnen kan ook veel makkelijker alleen gehouden worden zonder te verpieteren, je geeft het diertje
dan sneller aandacht.

Verder raad ik nog altijd aan, aan de TS een konijntje er bij. Mag ik nog vragen hoe oud jouw voedster is en hoe oud de voedster waarmee je haar wil koppelen en wat voor ras de voedster is waarmee je haar wil koppelen?

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:26

ikzelf heb een positieve ervaring met het koppelen van 2 voedsters. Liefde op het eerste gezicht. Lovers
Gewoon proberen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:31

LiNdA1986 schreef:
Een konijn alleen houden vind ik zielig.
Konijnen zijn groepsdieren en alleen kwijnen ze weg. Want een mens kan nooit een konijn vervangen, hoeveel aandacht je het dier ook geeft...

Ik ben het er volledig mee eens als wordt gezegd dat konijnen groepsdieren zijn. Dat is wat mij betreft zeker het geval voor konijnen in het wild. De gedomesticeerde konijnen zijn hier wel verder van verwijderd. Ik vind het ook nogal kort door de bocht om te zeggen dat een konijn alleen wegkwijnt. Hoeveel konijnen worden alleen gehouden en bereiken uitzonderlijke hoge leeftijden van 12 en ouder? Een konijn dat weg kwijnt stopt met eten en drinken en is binnen drie dagen wel gesneuveld. Laten we het wel een beeeetje in perspectief zien. Het gaat hier om dieren, niet om kinderen of mensen. Ik hou van mijn konijnen, verkoop ze niet aan zomaar iemand, anders blijven ze zelf. Ik hou mij bezig met de verbetering van het ras. Nogmaals, bij mij zitten ze allemaal apart maar met zicht op elkaar, ik heb er nog niet een meegemaakt die is weggekwijnd en is gestorven van alleen zijn. Ik vind dat baarlijke nonsens, tenzij het gaat om het impulsief voor een kind aangeschaft konijntje dat alleen in een veel te klein en donker hokje achter in de tuin staat en waar na een week de nieuwigheid vanaf is en er niet meer naar wordt omgekeken. Waar de ouders ook geen lol aan hebben en die het dier dus ook geen aandacht geven of verzorgen, ja, dat die dieren wegkwijnen ben ik het mee eens. Maar al die mensen die wel een konijntje alleen hebben, het door het huis laten lopen en meer dan voldoende aandacht geven, worden hier wel even over een kam geschoren en gediskwalificeerd. Niet om mezelf op de borst te rammen, maar ik zie in 1 oogopslag welk van mijn dieren ziek is en behandel het dan zelf (als het om gas gaat) of ga direct naar de dierenarts.

Mijn standpunt is dan ook dat een konijn alleen zeker niet zielig is mits het een goede verzorging en veel aandacht krijgt. (Ik las hier ook nog ergens van iemands konijn die een ander om zeep had geholpen, doe die dan maar eens in een groep huisvesten...... Rolleyes

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:33

uhm waarmee ik haar wil koppelen is een dwergje, al vrij oud, en is sociaal naar andere konijnen toe. die is al wel vaker met een andere voedster gekoppeld, dus dat leek me een beter idee dan net zo'n jonkie als dat ik heb.
mijn konijn is daarintegen jong, en reageert eigenlijk overal wel vrolijk op. verder is het een uhm ja wat zal het zijn? kruising denk ik? iets met hangoren iig Haha! ik hoop dat dat een goede combi gaat worden?
en judith, bedankt voor je pb, kan ik wat mee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:34

Mijn konijn is ook alleen. Met 8 weken bij mams en zusjes weggegaan. Ze is nu bijna 5 en ik heb niet het idee dat ze eenzaam is. Toen ze nog bij dr mams en zusjes zat was het enige wat ze deed ze in hun kont bijten van: 'aan de kant jij!' Ik zou dr wel een vriendje bij willen zetten, maar durf dat toch niet helemaal aan, als ik zie hoe agressief ze naar andere dieren (en soms ook mensen) kan zijn. Als je bijvoorbeeld een hand in de ren steekt om te aaien valt ze die soms al aan. Maar als mensen goede tips hebben voor een vriendje erbij: graag. Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-08 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:34

@ Diane65
Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar de laatste zin weet je niks van de achtergrond. Je weet niet of het 2 rammen zijn geweest of 2 voedsters. Hoe oud ze waren en wat voor omstandigheden dus in feite geen oordeel over te geven.

@ _Nicolle_
Is jouw voedster onder een jaar oud of ouder?

@ Juul
Juist met een vriendje erbij wil dit gedrag vaak afnemen of zelfs weg gaan. Maar lekker naar een opvang gaan, daar koppelen. Gaat het thuis echt niet kan die nog terug en kan je een andere exman proberen. Zo zit je niet direct vast aan een konijn als het niet gaat en krijg je de juiste begeleiding.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:37

uhm een jaartje, dus ik weet niet of dat problemen op gaat leveren?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:38

Het kan, omdat meestal tussen de 6 maand en een jaar in de pubertijd zitten. Kan nog wel tot anderhalf jaar duren bij sommige voedsters. Dit soort voedsters zijn wat lastiger in die tijd te koppelen aan andere voedsters.
Ik heb wel een koppel van 2 voedsters bijelkaar en later gekoppeld, maar beide zijn al dik over de 2 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:40

Maar met 5 jaar koppelen, kan dat nog?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:41

Juul schreef:
Mijn konijn is ook alleen. Met 8 weken bij mams en zusjes weggegaan. Ze is nu bijna 5 en ik heb niet het idee dat ze eenzaam is. Toen ze nog bij dr mams en zusjes zat was het enige wat ze deed ze in hun kont bijten van: 'aan de kant jij!' Ik zou dr wel een vriendje bij willen zetten, maar durf dat toch niet helemaal aan, als ik zie hoe agressief ze naar andere dieren (en soms ook mensen) kan zijn. Als je bijvoorbeeld een hand in de ren steekt om te aaien valt ze die soms al aan. Maar als mensen goede tips hebben voor een vriendje erbij: graag. Lachen

Als je naar een goede konijnenopvang gaat kunnen ze je helpen met koppelen en advies geven. Vaak weten ze wel het karakter van hun opvangkonijnen en zijn ze goed in het inschatten wat waar bij past. ga daar met je konijn heen en neem de tijd voor een koppeling.

De konijnendame die ik rond de hemelvaart heb gevonden met honden uitlaten heeft een nogal typisch karakter is erg mensgericht en houdt van knuffelen zolang ze er niet bij opgetilt wordt. Tis nog al een hyperdepiep geval dat 24 uur per dag bezig is stoer doet maar in weze heel gevoelig is. Omdat we haar niet alleen wilden houden zijn we bij een opvang gaan koppelen. pas de derde combinatie ging goed, de eerste man bleef haar lastig vallen net zolang tot ze flink hard terugmepte. Bij de 2e sprong ze meteen over 120 cm heen om te vluchten en bij de derde Roy zocht ze meteen contact.. En nu zijn ze een heel hecht koppeltje.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:43

en doen ze dat daar dan in een grote ruimte waar ze allbei de kans hebben om toch nog weg te rennen voor die ander? of deden ze eerst een hele poos naast elkaar staan en dan pas bij elkaar?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:47

Juul schreef:
Maar met 5 jaar koppelen, kan dat nog?

Natuurlijk kan dat nog, mijn ram is 10 jaar en heeft zijn hele leven als fokram moeten werken. Nu is hij vorige week gecastreerd en gaat hij volgende week gekoppeld worden.

@ _nicolle_
Direct in een neutrale ruimte, hoeft niet heel heel groot te zijn en niet een gedoe met poos naast elkaar waarbij je het risico hebt dat ze elkaar bijten door de tralies heen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:50

Hangt van de opvang af. Meestal zetten ze ze bij elkaar met voldoende ruimte elkaar te ontlopen. Voordeel is dat het echt neutraal terrein is. dan is het afwachten wat er gebeurt. De kans dat ze even gaan ruzien om het leiderschap is wel groot en ook niet erg zolang er geen bloed vloeit of echt gevochten wordt. net zoals bij paarden eigenlijk. Meestal kun je op neutraal terrein wel zien of het iets kan worden of helemaal niks. Al zagen we bij onze dame echt wel verschil tussen ik wil niet ik wil niet maar misschien toch wel en donderop ik bijt je kop eraf.

kan het wat worden dan neem je ze naar huis en gaat thuis verder met koppelen. Wij hebben ze wel in een bak mee naar huis genomen maar je kunt ze ook apart vervoeren. De eerste nacht hebben we ze nog uit elkaar gehaald en de ochtend erop ze gewoon in hun buiten verblijf gezet en laten gaan. was even 5 minuten rennen en daarna eigenlijk ging het goed.

Voordeel van een opvang is dat als het thuis uiteindelijkneit goed gaat je het konijn kunt ruilen voor een waar het misschien wel mee gaat. Ik begreep van de opvang dat het soms een week later alsnog helemaal fout gaat met vechten. maar een goede opvang snapt dat ook en probeert echt een goede koppeling te krijgen alsnog.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:50

Konijnen bij elkaar zetten gaat niet altijd goed he..
't is een voedster? dan zou ik er in ieder geval geen (gecastreerde, volwassen) rammelaar bij zetten maar een jonge voedster,
dan heb je de meeste kans dat het goed gaat Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:52

Citaat:
't is een voedster? dan zou ik er in ieder geval geen (gecastreerde, volwassen) rammelaar bij zetten maar een jonge voedster

Juist wel man en vrouw gaat veel vaker goed. Een gekastreerde ram kun je het allerbeste koppelen met een voedster.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:52

@ Loizy
Het spijt me, maar wat jij voor info geeft is alles behalve juist. Als je advies geeft wat betreft konijnen koppelen doe het dan alsjeblieft goed, hierdoor ontstaan zoveel misverstanden mbt konijnen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:54

oke het is dus gewoon een voedster, die gekoppeld gaat worden met een bejaarde voedster, laat ik het daar maar op houden Vork en het gebeurt morgen in een grote ren op het gras, groot genoeg dat ze elkaar prima kunnen ontlopen als ze dat willen. en uhm ja nu maar hopen dat mijn nijnemans het kan accepterten, en die ander ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:58

karuna schreef:
[naam] schreef:

Als je naar een goede konijnenopvang gaat kunnen ze je helpen met koppelen en advies geven. Vaak weten ze wel het karakter van hun opvangkonijnen en zijn ze goed in het inschatten wat waar bij past. ga daar met je konijn heen en neem de tijd voor een koppeling.

De konijnendame die ik rond de hemelvaart heb gevonden met honden uitlaten heeft een nogal typisch karakter is erg mensgericht en houdt van knuffelen zolang ze er niet bij opgetilt wordt. Tis nog al een hyperdepiep geval dat 24 uur per dag bezig is stoer doet maar in weze heel gevoelig is. Omdat we haar niet alleen wilden houden zijn we bij een opvang gaan koppelen. pas de derde combinatie ging goed, de eerste man bleef haar lastig vallen net zolang tot ze flink hard terugmepte. Bij de 2e sprong ze meteen over 120 cm heen om te vluchten en bij de derde Roy zocht ze meteen contact.. En nu zijn ze een heel hecht koppeltje.

Okee.. Weet jij toevallig een goede opvang omg. Amsterdam?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:59

Faniek schreef:
@ Loizy
Het spijt me, maar wat jij voor info geeft is alles behalve juist. Als je advies geeft wat betreft konijnen koppelen doe het dan alsjeblieft goed, hierdoor ontstaan zoveel misverstanden mbt konijnen.

Dit hebben wij van meerdere kanten te horen gekregen, waaronder van 3 fokkers, 2 dierenwinkels en een opvang...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:00

Houdt er rekening mee dat ze misschien uit stress gaan graven en uit de ren graven. Als je er dan nog achteraan moet in de tuin heb je er een probleem bij.

Gaat het goed maak dan voordat je ze bij elkaar in het hok zet het hok goed schoon zodat de lucht van je eigen konijn er wat uit is. Dan is de kans kleiner dat ze teritoriaal gaat reageren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:04

Loizy schreef:
Faniek schreef:
@ Loizy

Dit hebben wij van meerdere kanten te horen gekregen, waaronder van 3 fokkers, 2 dierenwinkels en een opvang...

Dierenwinkels zeggen wel meer, fokkers weten er ook lang niet alles van. En ik ga mezelf gigantisch af vragen welke opvang.
Ga maar is kijken op de gemiddelde goeie konijnensite en goeie konijnenopvangs te vinden op http://www.konijnen.nl daar zal je verhaal niet bevestigt worden.

@ Juul
In Almere Stichting Knabbeltje kan je vast verder helpen: http://www.knabbeltje.nl/
Of Rabbit Hutch in Mijdrecht: http://www.rabbithutch.tk/
Beide super opvangen. Met beide heb ik contact gehad.
En als Hilversum nog te doen is: http://www.konijnenopvangjamies.nl/ Ook een superopvang!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:14

Diane65 schreef:
Mijn konijnen zitten allemaal apart (ik fok raskonijnen). Ik heb zelf twee maal geprobeerd dieren te koppelen met als resultaat 1 konijn aan flarden getrapt en gebeten. Dat was m dus niet. Ik heb ook eens een koppel zusters vanuit het nest verkocht aan een vrouw die ervaring had met koppels voedsters. Na een jaar kreeg ik er een terug, degene die tot twee keer toe haar buik bijna was opengetrapt heeft ze zelf maar gehouden.
Mijn standpunt is dat het gedomesticeerde konijn in feite geen groepsdier meer is. In het wild zijn ze dat wel, maar dan heeft ieder een bepaalde ruimte om zich heen en meer dan genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan. Ik vind het helemaal niet zielig om een konijn in een hok te houden, mits het hok ruim is. De hokjes die je bij de bouwmarkt kan kopen zijn standaard al veel te klein, zelfs voor een Pooltje. Mijn huiskonijnen (2) zitten in een kooi van 1.20 x 60 x 60. De fok-en tentoonstellingsdieren zitten kleiner (90 x 60 x 60) maar kunnen dan nog lekker tegen de ruif opstaan om te eten en lekker languit in het hok liggen en zelf nog rondjes rennen.
Ik ben zelf geen voorstander van koppelen omdat mijn ervaringen niet positief zijn. En als je er dan twee hebt en het gaat niet, heb je dus weer een nieuw probleem, want dan zul je of het ene dier weg moeten doen, of nog een hok bij moeten kopen Knipoog.
Mijn konijnen krijgen allemaal aandacht, ik heb ze in huis dus loop regelmatig de kamer in om te kijken hoe het gaat. Ik heb niet het idee dat ze wegkwijnen. Ze zijn vrolijk, attent en heel erg knuffelig.
Overigens met die knuffels, voedsters doen er vaker meer mee dan rammetjes. Of het moet een ongecastreerd rammetje zijn die de knuffel aanziet voor een voedster....Knipoog.

Ja dus, wat heeft dat er nou mee te maken? Ik fok ook raskonijnen en die zitten allemaal bij elkaar en dat gaat gewoon goed. Ik heb zelfs 2 dekrammen bij elkaar lopen en dat gaat ook gewoon goed Lips are sealed

en dat 90x60x60 is wel erg klein he? Als ik bij een fokker kom die zijn dieren zo klein houd koop ik daar al geen konijn meer.

Konijnen zijn wel degelijk groepsieren bij deze nodig ik je eens uit om te komen kijken hoe ze hier met elkaar omgaan.

Mijn konijnen zitten trouwens allemaal in verschillende rennen buiten op een groot oppervlakte. Ik fok met die dieren dus verdienen ze zeker wel wat meer als 90x60x60.
Voor de drachtige voedsters heb ik een flat staan waarvan de hokken 160 bij 70.

En een excuus van mijn tuin is niet groot genoeg gaat niet op want ik woon zelf in de Randstad.
Maar ach het is maar net hoe je met je beesten om wilt gaan en of je voor eht geld fokt of voor je hobby..