Nog 4 daagjes en dan chichi puppies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

krak

Re: Nog 4 daagjes en dan chichi puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:18

hoelang is ze nu ongeveer drachtig?
overgeven is bij sommige teven nl een voorteken van de bevalling, ook rusteloos worden, niet willen eten, echt aan u plakken alsof ge ne magneet aan u gat hebt hangen,...

de ideale leeftijd om pups naar hun nieuwe thuis te laten gaan, is vanaf 8 weken en tot ongeveer 9 à max 10 weken
op 4 weken gaan de oogjes en oortjes pas open. daarvoor is het toch belangrijk dat je zoveel mogelijk rust en kalmte zorgt en dat je ze heel veel en uitvoerig laat snuffelen voordat je ze oppakt. ze zien en horen u tenslotte niet he Knipoog
tot ongeveer een 5à6 weken zijn ze vooral bezig met leren deftig stappen ipv waggelen en met zelfstandig leren eten en drinken. dan gaan ze u voor de eerste keer zien, dus dan ook niet téveel indrukken in 1 keer Knipoog
doordat ze op die leeftijd zelfstandig kunnen eten en drinken denken de meeste mensen dat ze dan al klaar zijn om te verhuizen.
op 12 weken mogen ze in principe beginnen op de hondenschool. als je dan nog maar pas je pup hebt, moet je eigenlijk dan 4 weken inhalen én kan je direct naar de hs... op 8 weken heb je nog eerst een zalige 4 weken om aan elkaar te wennen en elkaar te leren kennen Knipoog

persoonlijk vind ik dat ze (als de teef nog wil tenminste! teven genoeg die zelfs na 1 week hun middelvinger opsteken naar de pups!) toch nog een 2 weken bij elkaar zouden moeten blijven. vanaf 6 weken ongeveer beginnen ze nl de wereld te ontdekken. ze kunnen dan langere afstanden zien, horen beter, gaan dingen uitspoken Haha! , gaan beginnen uit te breken, janken en blaffen. op die leeftijd leren ze nog enorm veel van elkaar en van de mams.

op 8 weken kan je ze écht dingen gaan aanleren én gaan ze al meerdere dingen kunnen onthouden. ze gaan je écht herkennen (en niet zoals elke blije pup naar iedereen blij en vrolijk gaan Knipoog ), ze gaan regels en wetten leren onthouden, ze beginnen zich te hechtten aan hun verzorgers,...
daarom ben ik dus persoonlijk voorstander van de 8 weken Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:08

Beer is dinsdag uitgerekend volgens de dierenarts.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:26

Chihuahua puppies kun je beter wat langer bij de mama laten. (minstens tot 10-11 weken geloof ik) Omdat ze een bepaald gewicht moeten hebben voordat ze weggaan. Neem eens contact op met de rasvereniging hierover.

Een open fontanel (een KLEINE) komt ook vaker voor binnen het ras en wordt niet als fout gezien, het is een gevolg van de "appelhoofdjes". Maar gelukkig doen de meeste fokkers hun best om hondjes zonder open fontanel te fokken. Op http://www.chihuahuaclub.nl kun je hier meer over lezen.

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje op die site. En bekijk ook eens de links van de fokkers.

Gelukkig is jouw Beertje niet de kleinste. Veel sterkte met de bevalling. Vergeet je pups niet "op te wrijven" (Pup in een handdoek en met de handdoek flink wrijven over ruggetje en buikje) na de geboorte zodat ze gaan ademen en zuig hun neusjes even uit. (Kan gewoon met je mond en dan uitspugen. Of een speciaal zuigertje kopen) En tel de nageboorten! Als de teef ze op wil eten, laat haar maar. (het bevordert de melkgift en na-weeën zodat de baarmoeder schoon wordt) Maar opletten dat ze niet te ruw aan de navelstrengetjes trekt. (Ivm het vergrootte gevaar voor navelbreukjes dan) Als ze ze zelf niet afbijt, bind ze dan af met in alcohol gedrenkte flossdraad en knip ze af op ong. 1 cm van de buikjes. Doe dit ook als ze te lang blijven. Sowieso is het wel handig ze af te binden. Minder kans op bloedingen.

Je kun vanaf vandaag ook je teef 2x temperaturen. Als de temp. 1 graad zakt dan is de geboorte op handen.

Laat je weten hoe het afloopt. Goed dat je haar straks laat steriliseren! Knipoog

O. De oogjes en oortjes gaan eerder open dan met 4 weken hoor! Zo rond de 10-14 dagen. Ze zien en horen nog niet zo goed dan, maar ze kunnen het zeker!!

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:13

O ja, als de pup niet op gang komt, kan een drupje bach rescue helpen. En nog een keer uitzuigen en in het neusje blazen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 01:10

Je neemt 't goed op. Ik begrijp nu wel dat het dus geen bewuste keuze was om te fokken...

Enne, ik heb niks tegen kruisingen, asbakjes, ect... dat was mijn probleem niet. Knipoog Maar honden uit de broodfok, en dan bedoel ik geen particulier nestje, maar zo'n fokschuur, zijn helaas vaak de honden die het meeste mankeren...

Ik zie in je profiel dat je zelf ook 2 honden hebt.
Mijn tante fokt Franse Bulldogs.
Het ras staat erom bekend dat ze zeer moeizame bevallingen hebben die meestal in een keizersnede eindigen.
Ze hebben het ook vaak benauwd door hun steeds korte neuzen enz

Dus mag ik vragen heb je bewust voor zon ras gekozen terwijl je wist dat het honden zijn met de nodige problemen, als je een pup koopt houdt je het fokken namelijk ook in stand met alle gevolgen vandien.
Of is het bij jou anders gegaan en ben je toevallig tegen het hondje aangelopen

Branco was een herplaatser. Knipoog Wij wilden graag een stevig, maar niet te groot hondje als maatje voor onze herder. We hebben express voor een volwassen dier gekozen.
En ik heb er geen spijt van, de Franse bull heeft me zeker gewonnen... terwijl ik vroeger altijd riep; ''Nooit een platsnuit, dat is zo zielig....'' Ergens vind ik dat nog steeds, trouwens... maar het karakter... ze hebben me helemaal gewonnen!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:07

Een platsnuit, hihih klinkt heel erg grappig.
Mijn tante is er ook helemaal weg van, zij fokt wel heel bewust, heeft ook een mega wachtlijst, en gelukkig een goede naam.

Nou vannacht niets gebeurt ik ben wel heel blij met alle tips hier.
Beertje begeleiden bij de geboorte is inderdaad iets wat ik wel zou kunnen, ik heb vaker kittens ter wereld gebracht en ook paar keer geitjes dus dingen zoals uitzuigen met mijn mond en meschien navelstreng doorknippen gaat me wel lukken.

In ieder geval moeten we donderdag terugkomen voor een echo als de pups er nog niet zijn maar dit is verplaatst naar woensdag, gewoon voor de zekerheid.

EErlijk gezegd vind ik het idee van een keizersnede niet eens zon gek idee, ik heb dit vanmorgen besproeken met de dierenarts en daar komen we woensdag eventueel op terug als de pups er dan nog niet zijn.

Hij vertelde namelijk dat ze dan meteen gesteriliseerd kan worden na de keizersnede en toch nog steeds melk kan geven.
Ja de natuur staat voor niks zie je maar weer.

Nou ja eerst maar afwachten tot woensdag, pffff ik knijp hem wel hoor, ben echt bang dat het mis gaat, nog niet zo zeer de puppies wat ik ook verschrikkelijk zou vinden natuurlijk maar voor Beertje, knaagt toch wel of ik wel de juiste beslissing heb genomen als is het nu wel beetje laat om spijt te hebben maar goed.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:12

Swiffer, ik ga zometeen flossdraad halen , alcohol en een schone schaar.
Zou ik eventueel voor het uitzuigen zon snotzuigertje kunnen gebruiken die ze bij babies die verkouden zijn gebruiken.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:22

Als je het nummer van de dierenarts maar bij de hand houd, kan je altijd bellen als je het niet vertrouwd... toch?

Ik hoop dat alles goed gaat en dat er straks een paar mooie, gezonde pups uitrollen! Lachen

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:03

barbara1970 schreef:
Swiffer, ik ga zometeen flossdraad halen , alcohol en een schone schaar.
Zou ik eventueel voor het uitzuigen zon snotzuigertje kunnen gebruiken die ze bij babies die verkouden zijn gebruiken.

Ik denk het wel ja! Maar het is niet zo vies als dat het lijkt om het gewoon met je mond te doen. Het smaakt een beetje zout, verder niet. Gewoon uitspugen. Als je toch om de alcohol gaat naar de apotheek, vragen naar zo'n ding en uitleggen waar je het voor nodig hebt.

Weeg de pups ook als ze geboren zijn en ook de eerste weken 2x per dag. Pups de eerste dagen vaker aanleggen bij mama en in de gaten houden of ze ze wel helpt met ontlasten (= likken over de buikjes en geslachtsdeeltjes. Ze kunnen nl niet zelf plassen) Anders met een vochtig watje zelf over de geslachtsdeeltjes wrijven.

Wat is de temperatuur van je teefje?

N.B. Komt je tante niet helpen met de bevalling?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:29

Ze zijn er nog niet pffff Beer houdt ons goed in spanning.
Vanmorgen om 8.15 belde de eerste toekomste baas van Beers pups al, zijn ze er al?
Daarna (vast afgesproken werk ) nummer 2 en 3
Nee ze zijn er nog niet!!!!!!
Maar het gevoel zegt vannacht. Waarom? Gewoon hoe ze doet, ze is zichzelf niet.
Temperatuur is zowiezo beetje wisselend, ene keer iets hoger dan iets lager (doe het met een oortermometer).

Nee me tante woont in Nederland dus helaas te ver.

Nou word dus weinig slapen weer vannacht, wekker staat nog steeds om de 2 uur maar die slaap halen we wel weer in.
Je kunt mij wegdragen als Beer ze snel tussen die 2 uur in legt, echt zo van jou moet ik er niet bij hebben, nu slaap je dus even gauw.
Hahahaha was het maar waar.
Overigs probeer ik me er wel zo weinig mogelijk me te bemoeien, de dierenarts zegt eerst even aankijken allemaal voordat je ingrijpt.
Nou morgen echo maar hoop dat het niet nodig is, tsjieeeeee word even niet goed zeg, pfffff.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:32

Succes vanacht Tong uitsteken

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:16

ik weet niet waar ze gewoon is van te slapen of waar jij haar bevallingsruimte hebt gemaakt (hopenlijk wel gescheiden van de andere honden, niet elke hond gaat even zachtaardig om met pups en veel kans dat de mama ze er niet gaat bijlaten Knipoog dus vooral om vodden te voorkomen)
maar kan je niet bij haar slapen?
ik heb honden gekend die niet wilden bevallen zonder hun baasje of die helemaal in paniek waren, totdat het baasje erbij was en ze kon kalmeren.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:20

Je moet je teefje niet meer alleen laten hoor. Krak heeft gelijk. Je hebt toch wel een werpkist met een puppyren eromheen? De andere honden zou ik er niet bij laten de eerste weken. Teven kunnen hun pups zelfs dood bijten als ze bang zijn dat andere honden erbij kunnen! Dus zet er wel een puppyren omheen. De tijd tussen twee pups in mag niet langer zijn dan twee uur. De pups kunnen in kop of stuit komen, dat maakt in principe niet uit.

Als je geen warmteplaat hebt, kun je ook een kruikje gebruiken (niet te warm en in een handdoek wikkelen), pups moeten na de geboorte op temperatuur komen. (en blijven) Leg in de kist (desnoods een doos) wat papier en handdoeken, dan kan de teef graven. Wel steeds erbij blijven, zeker als er pups zijn, zodat ze niet perongeluk begraven worden...

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:15

Is er nog niets Barbara? We zijn wel nieuwsgierig!!!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:18

Waar blijven de pupsss hehe!!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:46

Ze zijn er nog niet snik, het wachten breekt me wel op hoor maar ja kan haar niet dwingen.
Gisteren een echo gemaakt en ziet er allemaal harstikke goed uit, teminste ik kom er zelf gen wijs uit, je kon wel de ruggegraatjes zien maar omdat er nu zo weinig ruimte is kun je ze niet meer echt onderscheiden.
De dierenarts is tevreden en denkt dat het allemaal wel vanzelf gaat.
Pffff hij heeft makkelijk praten, ik slaap al bijna 1 week niet meer.
Beer heeft een puppenhok, hihihih, lekker comfortabel alleen wil ze daar (nog niet) in.
Ze slaapt snacht bij me in de slaapkamer.
Ze gaat vandaag steeds weer in de kast liggen dus dat is vast een goed teken denk ik.
De ander hondjes kunnen er niet bij snacht, neem dus zeker geen risico.

Tja verder afwachten, tjee wat duurt dit lang zeg, doet ze gewoon om mij te pesten hihihihih.
Bruutje word trouwens vrijdag gecastreerd, chichie is ook loops sinds gisteren en durf daarmee geen risico te nemen.

Haha zal hem leren die puppymaker.
Grapje he, hij stond al op de lijst om gecastreerd te worden en heb hem gisteren meegenomen om te laten kijken of hij goed op gewicht is nu, nou gelukkig wel dus. En o ja Beer moet vrijdag terug voor weer een echo als ze er nog niet zijn, pfff gaat lekker in de paieren lopen zo maar ja wie a zegt moet ook b zegge natuurlijk.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:54

ik zet even een stipje! Haha! ben heel benieuwd!! succes met de bevalling strax! Haha!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:15

als ik van jou was, had ik nooit tot vandaag gewacht, tenminste als ze zeker rond deze week was uitgeteld
bel eens naar een andere dierenarts en hoor eens wat die zegt?

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:29

krak schreef:
als ik van jou was, had ik nooit tot vandaag gewacht, tenminste als ze zeker rond deze week was uitgeteld
bel eens naar een andere dierenarts en hoor eens wat die zegt?

Bellen kan nooit kwaad. Maar.. de gemiddelde dracht is 63 dagen. Hoewel er een marge mag zijn. Die is 59 tot zelfs 68 dagen. Je teefje mag dus gerust 5 dagen over tijd zijn. Grijp niet te snel in. Als ze geen weeën heeft, kun je afwachten. Als ze duidelijk bezig is en na een dag zijn er nog geen pups, dan zou ik wel ff naar de DA.

(Dit is me zo geleerd op de kynologische kennis cursus van de Raad van Beheer, het NL hondenstamboek)

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:18

ja dat is waar, maar ik dacht dat ze begin deze week uitgeteld was. en zoals je weet is elke bevalling bij een chihuahua risicovol Knipoog

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:47

Dat klopt zeker. "Gelukkig" is deze chihuahua niet raszuiver en niet de kleinste. Met wat geluk is haar bekkenopening groter dan een raszuiver exemplaar.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:50

Jeetje dus ze zijn er nog niet!
Wat zal jij een lekkere week hebben gehad zeg in spanning afwachtten.
Nou ja hopelijk komen ze snel en gezond naar buiten!
Kan je ook daarnma even bij gaan komen.
Ik hou je topic met spanning in de gaten hoor!
Succes als ze gaan komen! Knipoog

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:42

hoi ik zie je topic nu pas!

heel veel suc6 met de bevalling Haha! ik hoop echt dat ze helemaal goed zijn, en dat moeders de beste moeder word voor ze! laat je het ons weten als er voorderingen zijn?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:49

volg het topic al een tijdje, en ben wel erg benieuwd hoor:D spannend..Haha!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:53

Heey,
IK zie net je topic!
Is er al wat 'gebeurd' ?

xx